Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trodde opprinnelig at alt maset rundt Apple Watch ville få meg til å ha kjøpe en selv. Ironisk nok har den fått meg til å heller ha lyst på et skikkelig mekanisk, sveitsisk ur når jeg er ferdig på universitetet til sommern.

 

Etter å ha siklet veldig på en PF World Time, men så å ha innsett at jeg må selge alle organene mine for å ha råd til en, så jeg på ur til mer moderate priser rundt 15k.

 

Så først på 'Tissot T-Complication Squelette', men syntes den ser veldig klumpete ut på bilder pluss at den ikke er automatisk. 'Oris Artelier Skeleton' virker dog meget interessant. Det eneste negative jeg kan si på den er at som total 'klokkeamatør', har jeg aldri hørt om dette merket før... :huh: 

 

Utover den Oris-en, hva finnes av sammenlignbare klokker til relativt lik pris?

Lenke til kommentar

Er du helt, helt sikker på at du ønsker en skeleton klokke? Jeg kan forstå den umiddelbare tiltrekningen i at man kan se urverket gjennom skiven og at dette nok kanskje vil tiltrekke seg oppmerksomhet, men på lang sikt så tror jeg det vil bli litt irriterende. Det er jo et rimelig spesielt utseende på disse. Er jo vanskeligere å lese av tiden også.

 

Når det gjelder Oris generelt er dette et OK merke. Hakket over Tissot og Certina vil jeg si. Tror ikke det er noen ADer igjen i Norge. Christensen i Oslo hadde det før de flyttet til Storo. 

 

Ellers ville jeg tittet på Longines, Frederique Constant, Alpina, eller om du liker stilen så er Nomos Glashütte et godt valg. Baume & Mercier er vel også innenfor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg ender opp med å kjøpe noe vil det sannsynligvis være i London etter graduation i sommer. Norsk utvalg betyr ikke noe særlig.

 

Skal se på de andre merkene. Er inneforstått med at skeleton-klokker ofte kan se kulere ut enn de er nyttige for å lese av klokkeslett. Vil dog ikke finne ut av dette før jeg faktisk titter på en i butikken.

Lenke til kommentar

Benbjo har helt klart et poeng med skeleton klokker. De ser ganske tacky ut, og jeg tror man blir fort lei. Den klokka jeg er mest fornøyd med har helt klassisk skive, men den ser annerledes ut avhengig av hvordan lyset treffer skiven. Jeg elsker å se på den. Husk at mange mekaniske ur har glass på baksiden som lar deg se inn til urverket; det er som en liten hemmelighet du kan vise frem til folk som du føler fortjener det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med de andre her. Skeleton er og blir tacky. Tror det har noe med at fake industrien har en tendens til å lage drøssevis av den typen ur. Ikke pent spør du meg. Men er det dette du har drømt om siden tidenes morgen er det helt klart noe for deg.

 

Ellers ville jeg kjøpt ett enkelt og klassisk ur med "åpning" til verket bak. Det går aldri av moten og kan bæres hele livet:)

Lenke til kommentar

Min Steinhart Ocean Two trekte jeg opp på fredag og stilte den inn helt presist (på sekundet). Jeg brukte den fredag, lørdag og nå, men nå går den et minutt for seint. I tillegg så ser jeg at minuttviseren er på minuttet rundt 20 sekunder før sekundviseren er kommet opp til 12. Det gjør at når sekundviseren er på 12 så er minuttviseren nesten halvveis til neste minutt..

Hva betyr dette? Er det normalt den går et minutt for seint etter allerede fredags kveld, og at minuttviseren er på et tall før sekundviseren er kommet helt opp? Betyr det at det er sevicetid?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Et minutt siden fredag blir vel ca +30 sekunder i døgnet. Ja 2 år gammel. Din Steinhart benbjo!

Kan jeg gå til urmaker og be om kun regulering, hva koster dette sånn ca?

Ta den med deg til urmaker og forklar peoblemet, de kan raskt ta en "tilstandssjekk" og sjekke hva som må gjøres.

Lenke til kommentar

Skal se på de andre merkene. Er inneforstått med at skeleton-klokker ofte kan se kulere ut enn de er nyttige for å lese av klokkeslett. Vil dog ikke finne ut av dette før jeg faktisk titter på en i butikken.

 

Jeg synes det er mer stas å ha glass på baksiden av klokken. Da viser ikke urverket hele tiden, men man kan likevel kikke på det når man vil. Så får man faktisk en klokke med en pen skive.

 

411597d1335115741-oris-divers-date-p1020

 

fast-and-furious-6-dwayn.jpg

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

 

Et minutt siden fredag blir vel ca +30 sekunder i døgnet. Ja 2 år gammel. Din Steinhart benbjo!

Kan jeg gå til urmaker og be om kun regulering, hva koster dette sånn ca?

Ta den med deg til urmaker og forklar peoblemet, de kan raskt ta en "tilstandssjekk" og sjekke hva som må gjøres.

Kan jeg ta den til Thune eller Bjørklund?

 

Sjekket i dag mot i går. I går var den 1,18min bak, nå 1,40min. Da med skiven ned.

Lenke til kommentar

OCW-S3001E-1AJF_l.png

Har litt lyst på en holdbar, fin klokke med lenke. "Må" være relativt tynn. Ser litt i retning av Casio Oceanus Manta. Keramisk bezel, titan med hardt karbid-belegg, radiosynkronisering, "tough movement." Høres ut som et greit utgangspunkt når jeg vil ha noe som tåler litt ekstra. Hadde jeg vært mer fornuftig av meg hadde jeg gått rett for en rimelig og holdbar plastklokke, men jeg vil ha kvalitetsfølelsen som metall gir. (Samtidig så er jeg jo forsåvidt forsiktig av meg.)

 

Mekanisk er ikke spesielt aktuelt, det koster fort for mye når jeg i denne omgang leter etter en klokke som jeg ikke behøver å være for forsiktig med. Litt nostalgi er inn i bildet, også - den første klokken min som jeg likte var en Oceanus. Kjenner jeg irriterer meg grønn over hvor utsatt kanten på kassen på Citizen-en er, og at vanlig titan er litt for mykt. Merker at det av og til er litt upraktisk med skinnreim.

 

 

 

 

 

 

Er jeg helt på bærtur, eller er det lov å falle for en fancy og litt for dyr Casio? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...