Gå til innhold

Nå kan du strømme Steam-spill mellom datamaskiner


Anbefalte innlegg

Prøver nå mellom en monstermaskin og en spe Mac Mini. Det ser rett og slett ut som det handler om skjermdeling.

PCen åpnet spillet - og video av dette vises på Macen. Alle input endringer med mus/tastatur vises på PCen også.
Eksempelvis hoppet jeg fra spillet til dette browservindet på PCen med alt+tab. Start-linje og nettleser osv. vises nå på Macen.

 

 

Åpnet f.eks. Company of Heroes 2 for å sjekke dette via denne løsningen. Bildet på Macen er alt for hardt og crunchy i svartnivået, det er nesten umulig å navigere i menyene. Så det er tydelig en form for komprimering som tygger litt vel mye.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet litt nå, streamet fra den stasjonære med Windows 7, til stuePCen med Ubuntu. (Gigabit nett mellom)

 

Funket egentlig overraskende bra, men det er en del snags som gjorde at det ikke gikk så smooth som man kunne håpe på. F.eks oppførte ting seg lugubert da jeg skrudde av skjermen til den stasjonære (ble møtt av svart skjerm i stua også ved et par anledninger).

 

Responstiden var veldig god, merket egentlig ikke noe til inputlag, men har ikke testet en FPS heller. Need for Speed HP2 var ihvertfall uproblematisk å spille. Omstilte seg fra tastatur til Xbox360-kontroller uten å hikke, og tilogmed force feedback fungerte.

 

I Skyrim var også responsen god, men her hakket ting litt (ikke antydning til hakking når jeg spiller på den stasjonære).

 

Spill som popper opp en launcher før de starter viste seg å være litt problematisk, da jeg ikke kunne bruke kontrolleren til å trykke på ting. Ved et par anledninger måtte jeg inn i det andre rommet og trykke med musa på den stasjonære for å komme videre.

 

Ellers syns jeg det er ganske lovende, men det er noen barnesykdommer som må lukes ut. Tror også det er mer å gå på mtp. å utnytte båndbredden som er tilgjengelig. "Klienten" var bare belastet med 4% CPU-forbruk, og man kunne se tegn til relativt tung kompresjon av video innimellom. Burde være rom for å streame i bedre kvalitet når forholdene ligger til rette for det.

Lenke til kommentar

Hadde du noen utfordring med lysstyrke/gamma e.l. fra Windows til Linux-maskinen?

(ble opp ned når jeg lastet opp - men poenget kommer frem tydelig..)

 

Mørkeste skjerm er Macen som streames til, mens den lyse er bildet på PCen som spiller/streamer.

 

dzJVUXY1.jpeg

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

 

Funker dette via VPN tro?

 

går sikkert, men det blir ytterligere forsinkelser, grunnet da må dataen gå gjennom 2 servere.

Ikke bare to servere, men kanskje routes igjennom 15-20 noder ute på nett, i noen tilfeller kanskje mange fler. For at dette skulle eventuelt fungert på en noe vettug måte over nett måtte en eventuelt hatt en lan-to-lan fiber connection. Nå tenker jeg bare på spill og spillopplevelse, og ikke film/tv.

 

(Noen har sikkert prøvd StreamMyGame som kan mildt sagt kategoriseres som katastrofalt over internet)

Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte å kjøre en mini pc i stua koblet til projektor og reciver, og trådløs mus/tastatur. Hva er den billigste/minste maskinene man kan bruke i stua?

Intel har jo en liten serie, "NUC".

 

 

intel-nuc-3-large.jpg

Det jeg tenkte på var hvor stor prosessor/ram/harddisk man trenger? Kan man også bruke en mini pc i stick størrelse som rikomagic eller lignende?

Lenke til kommentar

Fikk til å streame heftig modda non-steam Skyrim. Legg til skse_loader.exe som non-steam shortcut i Steam-biblioteket. Så kjører man spillet fra hoved-PCen, gjennom Steam FØRST. SÅ launcher du non-Steam-spillet fra den svake PCen, og vips så deles bildet uten problem.

FPSen, selv på "Fast" streaming-metode i instillinger i Steam, ble dog godt over halvvert. Fra stabil 40-60 fps til 10-25 fps på stream.

https://mega.co.nz/#!cJEXiSLS!ATk7xHPtnQgXsQ0rkajT_7h1j5ZLa6AdtmyrQ-qwc38

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ein legga til kva som helst spel i steam? Det betyr i så fall at ein kan spela nesten kva som helst spel som nokon gong er laga til windows på nesten kva som helst platform. Nokon som har prøvd?

 

Jeps, det var dette jeg mente med kommentaren min litt lenger opp. Det var non-steam Skyrim, som jeg la til i Steam-biblioteket mitt på hoved-PCen, launcha det via Steam der, for så å launche det på Skole-PCen via Steam der. Uten at det var på noen som helst måte installert på skole-PCen også...

Så jeg tror det skal gå med kanskje alle spill, ja! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...