Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Broadwell er mer rettet mot bærbare enn stasjonære med tanke på at framskrittet først og fremst ligger i strømforbruk. Imidlertid ser det ut til at lanseringen vil skje (relativt) parallelt med nVIDIA sin lansering av mellomklassekortet GTX 960; som nesten garantert vil utkonkurrere AMD R9 270X sin plass i Black Shell. Derfor ser jeg på det som en dobbel investering å vente på begge. Lavere strømforbruk kan også ha litt å si for kompakte mini-ITX bygg pga. begrenset PSU og varmeutvikling, uten at det har så mye relevans akkurat her. :)

 

Generelt er jeg ikke tilhenger av tipset å vente til neste generasjon, da en ny generasjon som regel allerede er annonsert (til og med Cannonlake, Skylakes etterfølger, vet vi om) når nyeste blir lansert i butikkene. Det er likevel på sin plass å informere om generasjonskifte når en generasjon snart er på vei ut. :wee:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Veldig bra test av CPU-kjølerer

 

39 CPU coolers review: what is the best choice? - Final thoughts | Hardware.Info United Kingdom

 

Best valg (pris fra)

Be Quiet! Dark Rock Pro 3 680 Kr

Cooler Master Hyper 412S 270 Kr
Noctua NH-U14S 600 Kr
Scythe Mugen 4 PCGH 435 Kr.

 

Andre plass

Be Quiet! Dark Rock Advanced C1 469 Kr
Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme 700 Kr

 

Tredje plass

Be Quiet! Shadow Rock Slim 350 kr
Gelid Tranquilo Rev. 2

DeepCool Gammaxx S40

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant! En del av produktene er utelukket, fordi de rett og slett koster for mye. En kjøler skal kunne holde temperaturene i orden på en rimelig overklokk, men dens viktigste egenskap etter dette er nesten støynivå. Det virker som om flere tester konkluderer at Hyper 412S er en veldig stillegående enhet. Siden den ikke koster stort mer, skal jeg skifte fra 212 EVO til den! :)

Lenke til kommentar

Da må en se litt på hva en faktisk ofrer. Det er ikke bare prosessor og hovedkort du har endret i det oppsettet. Du har også unnlatt å velge tredjepartskjøler, slik at du får mer støy. Det er ikke DVD-drev, strømforsyningen får blandet kritikk og hovedkortet et blant de billigste i produksjon. Størrelsen på SSD er også halvert.

 

Med det sier jeg ikke at det er et dårlig oppsett, tvertimot synes jeg det er veldig bra! Mener bare at det er mer enn overklokking som forsvinner om en skal ned til 7000 kroner. i5 4690K koster 1700 kroner (vs 1430,- for ikke overklokking) og et godt H97 hovedkort koster rundt 700 kroner om jeg husker riktig (vs 1050,- for det vi har valgt). Dermed er det i realiteten 600 kroner forskjell på overklokking og uten. :)

 

Om jeg skulle valgt å inkludere et slikt oppsett, tror jeg det måtte ha blitt som erstatning til Black Rubix. Ser at det ikke er så mye interesse rundt bygget, og det kan kanskje ha noe å gjøre med at det ligger tett opp til Black Refinery i pris. Kabinettet til Cooler Master er egentlig et veldig godt alternativ til Fractal Design Define R4 som jeg må kikke litt nærmere på. :thumbs:

Lenke til kommentar

Veit ikkje om dette er blitt ein slags catch-all for variantar av konfigurasjonen i førstepost, men eg prøver.

 

Input på konfigurasjonen: http://www.prisjakt.no/list.php?l=127138&view=m

 

Nokre for/mot på EVGA vs Asus 970?

Brukar i dag opp mot 8GB ved lett bruk på laptopen, så eg vil ha meir minne på ein stasjonær. Er glad i å ha mykje på gang samtidig.

 

Skal brukast til spel og all anna moro. Har alt av eksternt utstyr.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Tror jeg skal oppdatere tråden med en beskrivelse av at det kun er oppsettene innlegget omhandler som skal diskuteres. En får raskt nok svar dersom en lager egen tråd (som regel innen et par timer), og jeg er ikke i stand til å svare alle sammen i denne tråden uten at det blir et altfor stort tidsfordriv. Takk uansett til de som hjelper i tråden, som Sveibuen, PgUp, Strato og mange andre. ^^

 

Men hva synes folket? Skal jeg heller ha tre oppsett: Black Refinery (-10k), Runes of Dublon (-7k) og The Corporal (-5k) eller slik som nå, et premium bygg, et kompakt bygg og et sparsommelig bygg? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...