Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gintoki, jeg er i grunn litt enig. 128GB holder for de fleste til programfiler og Windows. Med spill blir det imidlertid fort plassmangel. Også spill benytter SSD til raskere innlasting. Ta for eksempel Assassin's Creed: Black Flag. Dette spillet krever alene 30GB lagringsplass. Det er situasjonen til de fleste nyere storspill. Black Refinery er reflektert av skjermkortet, en spillmaskin.

 

Videre refleksjon går i at SSDer får en lavere pris per GB når en går oppover i kapasitet. Den forskjellen er imidlertid ikke så signifikant lenger, som støtter forslaget ditt. I Crucial sitt tilfelle, får også hver størrelsesorden en oppgradering i ytelse. Igjen, synes jeg ikke at det er særlig signifikant da de fleste topp-SSDer har fremragende ytelse uansett. For 128GB utgaven er det imidlertid utslagsgivende, da skrivehastigheten faller fra 500MB/s & 85K IOPS til 150 MB/s & 40K IOPS.

 

Alternativene er altså:

  1. 256GB SSD + 1TB HDD = 1 300 kroner
  2. 500GB SSD = 1600 kroner

Jeg er veldig på vippepunktet angående hva som er best. På den ene siden ser jeg for meg at såpass mye lagringsplass normalt blir brukt til å oppbevare filmer på. Da er en ekstern harddisk mer brukervennlig enn en intern HDD. For det andre tviler jeg på at særlig mange bruker mer enn 500GB om en ekskluderer langtidsoppbevaring av film. Med 500GB SSD får en litt buffer å gå på med tanke på spill, samtidig som en sannsynligvis kan lagre ganske mye film og annet på mediet også. På den negative siden vil det koste 300 kroner mer.

 

Det er kanskje noe som kunne blitt diskutert her i tråden. Hva synes dere er best? :)

Lenke til kommentar

Jeg synes 500GB SSD er det beste, du får plass til dine viktigste spill og samt noen filmer eller serier, bare å slette dem etter du har sitt dem, så har du MASSE plass igjen :)

 

Er hvertfall mitt bruksmønster, men nå gikk jeg for innkjøp av en 3TB HDD bare for kjekt, treng egentlig kje, men kjekt å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken NoiseBlocker-vifte baserer du deg på? ^^ De ulike modellene har ganske forskjellig støyprofil. Jeg prøver ikke å si at Fractal Design-viftene er best i test. Det er de ikke. Men som medfølgende vifter i et kabinett, er de slett ikke ille. Toleranse for støy varierer for hvert individ.

 

Om jeg skulle gått for mest mulig stillegående, ville jeg trolig valgt Phanteks PH-F140HP. Det er en 140mm vifte med gode kjøleegenskaper, og en svært stille (og enda viktigere, behagelig) lydprofil. Mener den tar innersvingen på NoiseBlocker M12-S1, som er deres beste 120mm vifte. Men igjen, personlig har jeg ikke noe behov for å oppgradere. :)

?

http://www.blacknoise.com/site/en/products/noiseblocker-it-fans/nb-multiframe-series/120x120x25mm.php

8DBa vs 19...

 

Liker dog disse best:

http://www.blacknoise.com/site/en/products/noiseblocker-it-fans/nb-eloop-series/120x120x25mm.php?lang=EN

Lenke til kommentar

Jeg mener det kommer an på brukeren. Kanskje legge ut 2 alternativer og forklare at de fleste vil klare seg bedre med 500 GB SSD?

Jeg kunne satt opp alternativer for flesteparten av komponentene, men da føler jeg at kjerneverdien til tråden går bort. ^^ Har gjort det sånn tidligere at folk kan sende meg en PM med forespørsel om spesialisert bygg hvis de har spesielle behov. Det har egentlig fungert veldig fint med et par henvendelser i måneden.

 

@ Marius:

 

"The clear standout of the fans tested today was the Noiseblocker NB-eLoop B12-2, which went toe-to-toe with the winner from our last roundup, the Scythe Gentle Typhoon 120-12. Still, we prefer the sound quality of the Gentle Typhoon and Noiseblocker M12 as they have more innocuous, broadband profiles. The B12-2 is an extremely effective fan for cooling but its acoustics are only average." - SilentPCReview

 

Samletest for 140mm og for 120mm. :)

Lenke til kommentar

Om jeg ikke missforstår det han sier, så er det 100% subjektivt :p (Så vidt jeg skjønner, så er det hvor mørk/lyd lydprofilen på viftene er, han snakker om?)

Eneste som er subjektivt er at han liker støykvaliteten bedre på NB. Og noctua vifter er oppskrytte.

 

Edit: trodde det var snakk om http://martinsliquidlab.org/2013/05/07/fan-testing-round-12/. Men her er det noe skikkelig data på vifter.

Endret av Taake89
Lenke til kommentar

Ja. Psykoakustikk er en reell faktor. Det er ofte bilingeniører og så videre får i oppgave å designe motorlyden til å være av annen art, enn å redusere selve lydnivået. Det er ganske enkelt fordi noen lyder oppleves som mer plagsomme enn andre. Mens en gjerne kan kalle det subjektivt, så er det en subjektiv oppfattelse som kan samfatte eller være felles for den store flesteparten.

Lenke til kommentar

Oppdatert oppsettene etter lagerstatus på produktene.

 

Har også lagt til arkiv-linker til eldre utgaver av tråden. Black Refinery var nemlig et prosjekt som startet allerede i år 2008, med 300 000 visninger totalt. Dette er gjort i forbindelse med at jeg var inne til jobbintervju for Lefdal og fikk referert til tråden. :)

Lenke til kommentar

Marius, har du sjekket ut Asus sine offisielle drivere for N53? Mener også å huske at N53 hadde problemer med driverne som Windows tildelte kortet, men at det skal være mulig om du avinstallerer driveren, fjerner kortet, innstallerer fra linken ovenfor (utgaver for Windows 8.1 lagt ut) og setter kortet inn igjen. Det er jo et godt kort ellers. :) Selv har jeg Linksys WRT600N som jeg bruker opp mot Win 8.1. Imidlertid burde Asus N53 eller AC68 (om en bruker 802.11ac-standarden) være bedre valg om en bare får dem til å fungere.

Lenke til kommentar

Marius, har du sjekket ut Asus sine offisielle drivere for N53? Mener også å huske at N53 hadde problemer med driverne som Windows tildelte kortet, men at det skal være mulig om du avinstallerer driveren, fjerner kortet, innstallerer fra linken ovenfor (utgaver for Windows 8.1 lagt ut) og setter kortet inn igjen. Det er jo et godt kort ellers. :) Selv har jeg Linksys WRT600N som jeg bruker opp mot Win 8.1. Imidlertid burde Asus N53 eller AC68 (om en bruker 802.11ac-standarden) være bedre valg om en bare får dem til å fungere.

Kræsjer om du setter den i PCen, men funker 1/10 ganger med driver, dvs. 1/10 boot's = kræsj

Dvs. du må innstallere driver, så sette i kortet, eller så loader ikke windows, en gang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...