Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. 

 

Har akkurat fått levert og bygget januarutgaven av Black Refinery. Den booter, men skjermen kommer ikke på. har prøvt DVI og HDMI i både skjermkort og direkte i hovedkort. Noen tips?

 

Edit: har prøvt med kun en rambrikke, tatt ut skjermkort, og kun brukt skjermkort i hovedkort, men forsatt ingenting. Nettverkskort lyser, vifter går osv.

 

Edit 3: leste manualen igjen, og fant ut at det var en vanlig 24pin og en til 12pin strømledning som skulle kobles til hovedkortet, er tydeligvis for lenge siden jeg har bygget pc :)

Endret av Kekburgers
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg er på jakt etter en maskin som kun skal brukes til papira/kontor arbeid.

Skal brukes av en frivillig organisasjon og kan gjerne være så billig som mulig, men samtidig ikke så dårlig/billig at den blir treg og ubrukelig om få år, sånn som nåværende PC.

 

Er det mulig å få en billigere pc en den billigste her?

Har fjernet skjermkort, men kanskje mulig å få enda noe billigere siden den ikke skal brukes til spilling i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hvor stort budsjett har du? :)

 

Jeg må innrømme at jeg er veldig stor tilhenger av Intel NUC for typiske kontorløsninger.

 

baby-canyon-short-nuc-frontangle-i3-16x9

Litt av hva den har:

- Kaby Lake i3 7100U: En prosessor som er ekstremt strømeffektiv og gjør maskinen svært stillegående. Kun denne generasjonen prosessorer som klarer å spille av 4K HDR (10-bit) film.

- USB 3.1 Type-C og Mini Displayport: Neste generasjons standard for tilkobling av telefoner, eksterne harddisker og så og si alt utstyr. Generasjon 2 på kontakten, som betyr at du får 10GBps overføringshastighet.

- Trådløst nettverkskort. Du kan koble deg til en ruter uten å ha fram kabel.

- HDMI med 60 Hz 4K: slik at den kan brukes med nyeste TVer som mediesenter ved behov.

- HD 620 grafikk: ikke noe kort for de heftige spillene, men gjør at barna kan låne maskinen til de enkle spillene, hvis det først skulle vært et behov.

- Mikro SD-kort: før over bilder fra kamera på enklest måte.

- VESA-montering: Lar deg henge den opp på f. eks. en del dataskjermer, for å gjøre fotavtrykket enda mindre.

- Valgfritt valg av minne og SSD. Støtter opp til Samsung 960 EVO, som er blant det raskeste som finnes på markedet av lagringsmedium. :)

 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=351196&view=b

 

Et eksempel på et slikt bygg. Du betaler litt mer enn forslaget ovenfor, men får en vesentlig mer fleksibel PC, med både kjappere og mer stabil lagring (OCZ er generelt bare å fraråde). Største fordelen er imidlertid at den er sikret mot fremtidens overføringsstandarder, og utstyr, og er såpass kompakt og lekker.  :xmas:

Lenke til kommentar

Hvor stort budsjett har du? :)

 

Jeg må innrømme at jeg er veldig stor tilhenger av Intel NUC for typiske kontorløsninger.

 

baby-canyon-short-nuc-frontangle-i3-16x9

Litt av hva den har:

- Kaby Lake i3 7100U: En prosessor som er ekstremt strømeffektiv og gjør maskinen svært stillegående. Kun denne generasjonen prosessorer som klarer å spille av 4K HDR (10-bit) film.

- USB 3.1 Type-C og Mini Displayport: Neste generasjons standard for tilkobling av telefoner, eksterne harddisker og så og si alt utstyr. Generasjon 2 på kontakten, som betyr at du får 10GBps overføringshastighet.

- Trådløst nettverkskort. Du kan koble deg til en ruter uten å ha fram kabel.

- HDMI med 60 Hz 4K: slik at den kan brukes med nyeste TVer som mediesenter ved behov.

- HD 620 grafikk: ikke noe kort for de heftige spillene, men gjør at barna kan låne maskinen til de enkle spillene, hvis det først skulle vært et behov.

- Mikro SD-kort: før over bilder fra kamera på enklest måte.

- VESA-montering: Lar deg henge den opp på f. eks. en del dataskjermer, for å gjøre fotavtrykket enda mindre.

- Valgfritt valg av minne og SSD. Støtter opp til Samsung 960 EVO, som er blant det raskeste som finnes på markedet av lagringsmedium. :)

 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=351196&view=b

 

Et eksempel på et slikt bygg. Du betaler litt mer enn forslaget ovenfor, men får en vesentlig mer fleksibel PC, med både kjappere og mer stabil lagring (OCZ er generelt bare å fraråde). Største fordelen er imidlertid at den er sikret mot fremtidens overføringsstandarder, og utstyr, og er såpass kompakt og lekker. :xmas:

Takk for forslag.

 

Har det vært til meg selv, så hadde jeg nok kanskje gått for en NUC, men penger vi sparer på pc'n kan brukes på annet sårt tiltrengte utstyr.

Pc'n skal absolutt ikke brukes til spilling. Skal stå på et kontor i sentrum som brukes maks 1-2 ganger i uken. Og da gjerne maks én time om gangen.

Dagens maskin er bare så treg, at medlemmene nekter å bruke den. :)

Lenke til kommentar

 

Hvor stort budsjett har du? :)

 

Jeg må innrømme at jeg er veldig stor tilhenger av Intel NUC for typiske kontorløsninger.

 

baby-canyon-short-nuc-frontangle-i3-16x9

Litt av hva den har:

- Kaby Lake i3 7100U: En prosessor som er ekstremt strømeffektiv og gjør maskinen svært stillegående. Kun denne generasjonen prosessorer som klarer å spille av 4K HDR (10-bit) film.

- USB 3.1 Type-C og Mini Displayport: Neste generasjons standard for tilkobling av telefoner, eksterne harddisker og så og si alt utstyr. Generasjon 2 på kontakten, som betyr at du får 10GBps overføringshastighet.

- Trådløst nettverkskort. Du kan koble deg til en ruter uten å ha fram kabel.

- HDMI med 60 Hz 4K: slik at den kan brukes med nyeste TVer som mediesenter ved behov.

- HD 620 grafikk: ikke noe kort for de heftige spillene, men gjør at barna kan låne maskinen til de enkle spillene, hvis det først skulle vært et behov.

- Mikro SD-kort: før over bilder fra kamera på enklest måte.

- VESA-montering: Lar deg henge den opp på f. eks. en del dataskjermer, for å gjøre fotavtrykket enda mindre.

- Valgfritt valg av minne og SSD. Støtter opp til Samsung 960 EVO, som er blant det raskeste som finnes på markedet av lagringsmedium. :)

 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=351196&view=b

 

Et eksempel på et slikt bygg. Du betaler litt mer enn forslaget ovenfor, men får en vesentlig mer fleksibel PC, med både kjappere og mer stabil lagring (OCZ er generelt bare å fraråde). Største fordelen er imidlertid at den er sikret mot fremtidens overføringsstandarder, og utstyr, og er såpass kompakt og lekker. :xmas:

Takk for forslag.

 

Har det vært til meg selv, så hadde jeg nok kanskje gått for en NUC, men penger vi sparer på pc'n kan brukes på annet sårt tiltrengte utstyr.

Pc'n skal absolutt ikke brukes til spilling. Skal stå på et kontor i sentrum som brukes maks 1-2 ganger i uken. Og da gjerne maks én time om gangen.

Dagens maskin er bare så treg, at medlemmene nekter å bruke den. :)

 

Da ville jeg definitivt sett på bruktmarkedet! :) Eventuelt kan du prøve å sette i en SSD.

 

http://cdon.no/elektronikk/samsung-850-evo-basic-ssd-250gb-mz-75e250b-eu-p30464444?

 

Spoon, vurderer du i3 7350 til Corporal? Litt dyrere, men svært god ytelse.
 
Dessverre ikke foreløpig. Det skyldes at hovedkortene til Kaby Lake er såpass dyre, i tillegg til at prosessorene er det. Det blir nesten en tusenlapp i differanse om du teller med begge to. I tillegg synes jeg at The Corporal allerede er i overkant dyr, da den skal være et lavterskeltilbud. Det er mer sannsynlig at det går nedover til en slagkraftig Kaby Lake Pentium, enn oppover til en kraftigere i3.  :wee: Men først må de få orden på hovedkort-problemet!
Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pc'n er vel 6-7 år gammel, så målet var vel å bytte ut, men kan jo kjøpe en ssd og teste før vi evt kjøper resten :)

 

Om det bare brukes til lett kontorarbeid kan SSD fort gjøre den brukbar.

Evt. kunne en installert ett lettere Linux OS, men det avhenger fort på programmene som brukes om de er støttet.

Endret av Spoki0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...