Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei Agent, hva med å legge til en entusiastmaskin også? Klør litt i fingra etter noe som det her:

 

Handleliste

 

Dette er kanskje en maskin for de som har mer penger enn vett

Denne tråden har dessverre et ganske stort element av vett, uheldigvis!  :tease:

 

Jeg er redd at dersom jeg lager en pakke som koster enormt mye penger, så vil en god andel folk velge det kun fordi de tror de trenger det, eller vil ha det beste av prinsipp.  :wee:

Lenke til kommentar

At han ville brukt 15-30k ekstra på en entusiastmaskin. :p Og det er jeg enig i. Og det er grunnen til at jeg ikke lager de. Fordi det etter et visst punkt stopper å gi store ytelsesforbedringer, selv om det blir pøst på ekstremt store summer. Vannkjøling etc.

Du satt jo opp et ganske nice setup til 50k for litt siden, med to titan X.

Lenke til kommentar

Sånn tenker jeg litt og. Skal en først ha en entusiast-PC, så velger en ofte selv fargeprofiler, hvilket design en ønsker på kjøleblokker, radiatorer, tuber. Da tar en ikke like stort hensyn til verdi for pengene, eller praktisk funksjonalitet. Det blir en veldig individualisert profil for hvert bygg, og derfor vanskelig å anbefale noe generelt. 

Lenke til kommentar

Det er brukeren som er entusiast, ikke maskina.

 

Det hjelper ikke om maskina koster 100k hvis brukeren er en luser.

 

In Internet slang, a luser (sometimes expanded to local user; also luzer or luzzer) is a painfully annoying, stupid, or irritating computer user.

Joda, det finnes entusiaster for maskinvare som er mer opptatt av den enn noen annet, men generelt for PC-bruk bør det si noe om brukerens evne til å bruke maskina konstuktivt (kode, grafikk, lyd). Det er ikke noe som tilsier at man må ha den siste eller dyreste maskinvaren for å være entusiast.

 

Man er ikke entusiast fordi man har mer penger å kjøpe for. På 90-tallet var det to brukergrupper tilknyttet datamaskiner. De som spilte og de som skapte.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
 

Hei,

 

Har en sønn på 12 år som sparer til ny PC.

Har i dag en Acer Aspire E1 laptop som lagger en del på blant annet Minecraft (som er det han spiller mest i dag) Kommer nok til å spille andre typer spill når han blir noe eldre, så bør ta hensyn til det også.

 

 

Det han lurer på er hvilke type spill The Corporal vil kjøre uten problemer, noen som kan si noe om det?

Denne har han penger til nå, skal han oppgradere til Black Refinery må han vente til etter bursdagen sin i mars. Han venter gjerne dersom det anbefales, men heller ikke nødvendig å legge mer i det enn nødvendig...

 

Han ønsker også å kunne kjøre 3 skjermer. (TV + 2stk. 24-tommere)

 

Dagens PC:

OS-navn Microsoft Windows 10 Home
Systemprodusent Acer
Systemmodell Aspire E1-572
Systemtype x64-based PC
System-SKU Aspire E1-572_0775_V2.02
Prosessor Intel® Core i5-4200U CPU @ 1.60GHz, 2301 Mhz, 2 kjerne®, 4 logiske prosessor(er)
Installert fysisk minne (RAM) 6,00 GB
 
 
Lenke til kommentar

 

Skal han game over 3 skjermer ville jeg nok gått for black refinery. Det er endel mer fremtidsrettet maskin.

Blir vel spill på den ene, Youtube på den andre, og f.eks. Chrome eller lekser på den tredje... ;-)

 

Sånn type multitasking vil kreve litt av prosessoren. Er mye lettere å kjøpe en god prosessor nå også oppgradere grafikkort senere. Til han sitt bruk er sikkert et billigere grafikkort bra nok for nå. Et bedre kjøp i form av ren ytelse er denne: https://www.komplett.no/product/912139/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-value-gamer-1060-3gb Men da må han handle før tilbudet går ut om et par timer.

Lenke til kommentar

 

 

Skal han game over 3 skjermer ville jeg nok gått for black refinery. Det er endel mer fremtidsrettet maskin.

Blir vel spill på den ene, Youtube på den andre, og f.eks. Chrome eller lekser på den tredje... ;-)

 

Sånn type multitasking vil kreve litt av prosessoren. Er mye lettere å kjøpe en god prosessor nå også oppgradere grafikkort senere. Til han sitt bruk er sikkert et billigere grafikkort bra nok for nå. Et bedre kjøp i form av ren ytelse er denne: https://www.komplett.no/product/912139/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-value-gamer-1060-3gb Men da må han handle før tilbudet går ut om et par timer.

Der er det med en harddisk som han ikke trenger, da jeg har et par 1TB som jeg ikke bruker. Han skal ha SSD til OS'et...

Da er det egentlig ikke noe tilbud lenger, og ikke noe å haste igjennom... Men takk for tipset :-)

Lenke til kommentar

Om det ikke haster, ville jeg definitivt ventet på AMD Ryzen. Intel har ikke imponert særlig med sin nyeste, så det kan potensielt bli et friskt innpust, og kanskje til og med gjøre bygget rimeligere. :)

Ser at release skal være i månedsskifte feb/mars... Hvilken av maskinene tenker du den skal til?
Lenke til kommentar

Hei

 

Etter over 15 år vurderer eg sterkt å bygge meg ein ny stasjonær pc. Forrige maskin er sjølvsagt for lengst komt på dynga, men eg hugsar veldig godt at eg den gong (etter å ha oppgradert frå Intel Celeron 300) hadde ein AMD Athlon 700 (Thunderbird) som lot seg overklokke ved at ein teikna med ein blyant på prosessoren for å låse den opp. Fungerte veldig fint.

 

Uansett, no vil eg ha ny maskin og har brukt litt tid til å oppdatere meg til dagens komponenter, og der har denne tråden vert til god hjelp. Kjem til å gå for noko i same gate som Black Refinery, men droppar skjermkortet no i starten. Kanskje litt merkelig å gå for den løysinga, men planlegg å oppgradere med skjermkort seinare for å få mulighet til litt gaming.

 

Hadde egentlig bestemt meg for å bestille, men så såg eg innlegget ditt Agentspoon om at det kan vere ein god ide å vente på AMD, dersom det ikkje hastar. Og det gjer det jo absolutt ikkje for min del, og då lurer eg litt på kva ein ser for seg at AMD kjem opp med? Går det på at det blir billigare vs. Intel, mykje betre ytelse eller kobinasjonen pris/ytelse? Er vel ikkje komt noko særlig med info om desse nye prosessorane til AMD, så forstår at det kanskje ikkje er mulig å komme med eit godt svar på det.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å komme med et godt svar på det. Jeg har ikke troen på at de kommer til å knuse Intel på ytelse, men håper at de kommer til å havne ganske likt. Ellers er jeg veldig fornøyd med strategien AMD har valgt for brikkesett, overklokking og så videre. De virker tent på å gi god konkurranse. Så da gjenstår det bare å se hvorvidt de innfrir på ytelse, og hvor aggressivt de kommer til å presse Intel på pris. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...