Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Med tanke på at det tok året før noen maktet å levere dugelige hovedkort på 2011-3/1151 så har jeg tilærmet null tiltro til AMD-platformen innenfor rimelig tid.

 

Nå har folk fått sine 5.2 7700K som de skal kjøre på 5.6 med veskekjøling på dugelige hovedkort. Da er det få som er interessert i hva AMD kan levere.

 

Hvis man ikke har 10K til CPU og hovedkort så er man for fattig til å bo i Norge.

 

Hvermansen kjøper iPhone 7 Plus til 10-12k. Da er det brødsmuler å betale 4k200 for en prosessor og Proshop solgte uansett prosessorene for under 3700 kr.

Ettersom jeg jobber på elektronikkforhandler til vanlig, kan jeg betrygge deg om at hvermannsen så desidert ikke kjøper iPhone 7 Plus til 10-12k.  :tease: Du må anlegge mer perspektiv på det ordinære, BadCat. Det er summen av alle livets utgiftsposter, og ikke minst ens interesser, som avgjør hvor mye en legger ut for diverse. En kan ikke argumentere med at alle har råd til en dyr sak, dersom de bare prioriterer denne alene. Det er sant, men det er ikke av interesse for folk flest.  :hmm: Jeg har også råd til LG E6, men valgte KS7005. Råd til Titan XP, men valgte GTX 970 brukt (tulla, de siste månedene har jeg seilt på integrert grafikk). Ganske enkelt fordi jeg som student har ganske mange ting jeg også bruker penger på, utenom data. Og når (hvis) jeg begynner å jobbe som fysioterapeut om et par år, blir jeg ikke automatisk superrik av det heller. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan være fryktelig bilinteressert og kjøre helt ræva billige biler, fordi man liker å mekke og bytte ut bil stadig vekk og finne gode tilbud. Jeg bruker atm en laptop fra 2011 der jeg oppgraderte med en SSD. Funker helt fint til alt annet enn gaming. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Det selges mer random Android, men men det selges mye iPhone 7, vel kanskje ikke de dyreste spesifikasjonene. Dessuten går vel de fleste som ikke kjøper online til de dedikerte mobilbutikkene, Telia, Phonehouse, Telenorbutikken med flere. Det er ofte 1-2 slike telebutikker på hvert kjøpesenter nå så da er det mer praktisk at folk drar dit enn at de drar på elvarehus som logistikkmessig ligger utenfor prime.

 

Hvis du tror jeg mener at du må ha det dyreste og høyest mulig ytelse uavhengig av bruk så tar du feil. Min favortitt for tida er passivt kjølt i3, i5 og i7 med TDP på 35W.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det selges mer random Android, men men det selges mye iPhone 7, vel kanskje ikke de dyreste spesifikasjonene. Dessuten går vel de fleste som ikke kjøper online til de dedikerte mobilbutikkene, Telia, Phonehouse, Telenorbutikken med flere. Det er ofte 1-2 slike telebutikker på hvert kjøpesenter nå så da er det mer praktisk at folk drar dit enn at de drar på elvarehus som logistikkmessig ligger utenfor prime.

 

Hvis du tror jeg mener at du må ha det dyreste og høyest mulig ytelse uavhengig av bruk så tar du feil. Min favortitt for tida er passivt kjølt i3, i5 og i7 med TDP på 35W.

Det selges mye iPhone 7 ja, men ikke av Plus modellen. I Telia sin oppsummering av 2016 er den faktisk ikke inne på topp 10 engang. :) Og det er jo slettes ikke snakk om at folk betaler fullpris for telefonen heller. På Elkjøp koster selve telefonen iPhone 7 totalt 5400 kr, før du regner kostnaden på abbonementet. Dette er det en god del som tar seg råd til. Å betale 10 000 kr for mobilen alene derimot, er det ytterst, ytterst få som gjør. Men nå regner jeg med at du spissformulerte deg litt også.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Det er et konsept som heter sparing og 10 kroner per dag blir 10k950 etter tre år. Med tanke på at kaffe og et kakestykke koster oppunder 100 kr og at en rett fra en vanlig lunsjmeny 120-140 kr om ikke mer så synes jeg ti kroner dag er innafor og vel så det men man må vel ut med en tyvekrone for komplett maskin og litt til om man skal ha en dugelig skjerm også. Med litt strategisk timede komponentsalg skal man fint greie å opprettholde ei noenlunde oppdatert maskin med periferiutstyr og skjerm for en tyvekrone om dagen.

 

Med mindre man skal ha de fult utstyrte hovedkortene så får man også med minne og AIO-kjøler inkludert i de 10k.

Lenke til kommentar

Jo, men det var isåfall balansert for går man ned et par hakk på telefon får man fremdeles mye prosessor og hovedkort for 7k. Poenget var vel at det koster mye for telefoner i forhold til en PC og at folk ikke ser ut til å ha store problemer med å punge ut for en mobil.

 

Man kan få råd til alt man ønsker seg hvis man sparer og investerer. De store tallene i kroner og øre kommer fra sumen av daglige småkjøp, ikke de store kjøpene som skjer i intervaller.

 

Nå er det ganske lett å finne "sweet spot" for PC-komponenter fordi det rimeligste og det dyretste som oftest gir mindre for pengene enn det i mellom. SSD tøyer "regelen" litt fordi blir rimeligere innenfor samme serie jo større kapasitet man går for, mens i de laveste kapasitetene betaler man mye for selve enheten og det er lite av kostnadsbudsjettet som går til selve lagringa. Hvis man går for HEDT-platformen så må man heller ikke kjøpe den dyreste X-modellen når mange brukere finner fine kompromiss mellom pris, ytelse og antall kjerner i K-modellene. Når det gjelder grafikkort og prosessor så ser jeg på ytelse/watt før jeg ser på ytelse/pris.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

En mobiltelefon er:

  1. Det du ringer med
  2. Det du sender SMS med
  3. Det du ofte foretrekker til Facebook Messenger
  4. Instagram
  5. Snapchat
  6. Kameraet du alltid har med deg
  7. Nærmeste kilde til informasjon
  8. Værstasjon
  9. GPS
  10. Betalingsløsning
  11. Handleliste
  12. Musikkavspiller
  13. Spillmaskin
  14. TV
  15. Fjernkontroll
  16. Lommelykt
  17. Moteobjekt
  18. Etc.
  19. Etc.

Og noe du alltid har på kropp. :)

 

Tror faktisk flesteparten har et mer personlig forhold til telefonen sin etter hvert, enn datamaskinen. 

 

Du sammenligner altså mobiltelefonen med to deler i en datamaskin, der du i tillegg kan få fantastisk god ytelse uten å legge ned 7-10K på disse delene. ^^

Lenke til kommentar

Jeg og en kompis bygde "Capital Offense" til en annen venn i helga. Han er storfornøyd og alt fungerer! Endret kun PSUen til en RM850X, kjølern til en Noctua NH-U125, kabinettet til Fractal Define R5, samt en harddisk på en 1TB og en HyperX Fury SSD på 240 gb. Skal definitivt bruke deg når jeg selv engang skal oppgradere PCen eller ha ny!  

Lenke til kommentar

Tenkte å kontre med om du hadde noen gode argumenter for det, ettersom de er så kliss like, men ser at prisnivået på hovedkort og prosessor, gjør at det bare er en hundrings i forskjell. Skifter derfor nå, og er ferdig med det. :lol:  #VenterPåRyzen

Om intet annet, bedre resell value :p

Lenke til kommentar

De nye prosessorene er langt bedre, På 6700K var det <=4% som greide 4.9 GHz, mens på 7700K er det <=4% for 9.2 og 4.9 ser ut til å gå på over halvparten. Et godt kompromiss kan være å kjøpe 5.1 + delid fra SL og kjøre 5 GHz på 1.35V.

Intel 7700K @ 5.1GHz Boxed Processor $ 439.99

 

$440 er rimeligere enn rimeligste butikk i norge hvis man ser bort fra delid + frakt + mva og toll. Det er helt klart overkommelig i forhold til å betale 3700kr eller mer hos enkelte butikker for å få en tilfeldig CPU. Delid gir for mye dropp i temperatur til å la det være. Trist at Intel ikke gjør en bedre jobb i utgangspunktet når de monterer varmesprederen.

 

Det er lite som er mer ergelig enn å få en dårlig til middelmådig chip spesielt hvis det er en dyrere Intel X-series.

Gleden over ny PC forsvinner i tanken over at man skal ha den elendige chipen i flere år.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

$440 er rimeligere enn rimeligste butikk i norge hvis man ser bort fra delid + frakt + mva og toll. Det er helt klart overkommelig i forhold til å betale 3700kr eller mer hos enkelte butikker for å få en tilfeldig CPU. Delid gir for mye dropp i temperatur til å la det være. Trist at Intel ikke gjør en bedre jobb i utgangspunktet når de monterer varmesprederen.

 

 

 

Nå tilsvarer 440 amerikanske dollar 3800 norske kroner med en kurs på* 8.6383.

 

https://www.dnb.no/bedrift/markets/valuta-renter/kalkulator/valutakalkulator.html

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...