Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å besvare spørsmålet ditt, Backwheelmania2, så vil ikke Pentium G4560 være noe dårligere enn Core i3 6100 til skolearbeid. Den nye Pentium har to kjerner, og i tillegg hyper threading. Dette gjør den faktisk veldig sammenlignbar med i3 6100. På det verste vil den yte 5% dårligere, men koster halvparten av det i3 gjør. Det er med andre ord et veldig godt kjøp! :) Skolearbeid generelt hvis du tenker på multitasking, dokumentskriving osv. krever veldig lite av maskinen, og benytter bare en brøkdel av hva disse prosessorene klarer. 

Lenke til kommentar

For å besvare spørsmålet ditt, Backwheelmania2, så vil ikke Pentium G4560 være noe dårligere enn Core i3 6100 til skolearbeid. Den nye Pentium har to kjerner, og i tillegg hyper threading. Dette gjør den faktisk veldig sammenlignbar med i3 6100. På det verste vil den yte 5% dårligere, men koster halvparten av det i3 gjør. Det er med andre ord et veldig godt kjøp! :) Skolearbeid generelt hvis du tenker på multitasking, dokumentskriving osv. krever veldig lite av maskinen, og benytter bare en brøkdel av hva disse prosessorene klarer. 

Takk, tror jeg vil gå for denne. men jeg venter likevel til mars for å se corporal versjonen som du kommer med er og jeg vil se om ryzen prossorene vil kunne matche Pentium/i3 i pris og ytelse

Lenke til kommentar

Til Agentspoon eller noen andre flinke folk :) 

 

Jeg kommer til å bestille meg "the corporal"  foruten om strømforsyning da jeg har en ganske ny Corsair CX 430 bronze.  (Den er vel ok til den pc'en ?)

 

Jeg bestiller nok delene senest 15.Mars slik at jeg får det levert i posten til jeg kommer hjem fra jobb. Dette er vel kanskje før Marsutgaven av "the corporal". Så det jeg lurer på er om det er noen som tror at disse Rysen Prosessorene bil overgå Pentiumen i denne pc pakken i Mars utgaven ? Eller er det mest i de dyreste klassene ?

Lenke til kommentar

Det er ikke annonsert noen Ryzen CPU som kommer til å være i nærheten av å kunne konkurrere på pris mot G4560 som er i "The Corporal" nå. Billigste vi kjenner til er R3 1100, en 4 kjerners uten HT/SMT som skal komme på $129. Noe som nok betyr den vil havne på rundt 1300Kr i Norge. Den er nok mer tenkt å skulle konkurrere mot en av de billigere i5'ene i Intels lineup. Mange av de kommende Ryzen CPU'ene er uansett heller ikke ventet å komme i første halvår av 2017. Så det kan bli litt ventetid..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, vi må nok vente litt til før de aktuelle Ryzen-prosessorene for denne tråden kommer. Det er også knyttet stor spenning til hvorvidt AMD får optimalisert ytelsen til nåværende spill, og om det er noe så enkelt som en BIOS-oppdatering, som kan gi store sprang i ytelse. Jeg så et sted at dersom du skrur av AMD sin utgave av HyperThreading, så presterte de cirka på linje med Intel i spill. Det er ganske forunderlig, men forhåpentligvis noe som kan gjøres noe med! :) 

Lenke til kommentar

Saklig kommentar.

 

De som er aktuelle for Ryzen kjøpte 5960X da den kom og da var prisen mer spiselig også. De angrer ikke på at de ikke ventet i to og et halvt år.

 

Sjekk hovedkortene med X370 og se hvor fattig det er med features, selv på de til over 3k.

Eksempel.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Skal bygge meg noe morsomt i vår. Hvordan er erfaringer med vannkjøling kontra en god cpu kjøler på luft? Jeg går antagelig for et Fractal Design XL r2 kabinett med radiatoren montert i toppen blåsende ut. Er det mye å hente på de store vannkjølerene med doble vifter kontra de mindre med en vifte?

 

På en annen side har kabinettet ei stor vifte rett bak cpu noe som ser temmelig effektivt ut. Er det mye å hente på vannkjøling?

 

Maskinen skal kjøre to rx 480 i crossfire så det blir en del varmeutvikling midt i kabinettet. Kan del lønne seg å sette på ei vifte på døren?

 

Andre innspill?

Lenke til kommentar

Kjølinga er omtrent like effektiv til marginalt bedre på de største AiO-kjølerne. Fordelen med store tårnkjølere er at de har passive kjøleegenskaper ved moderat last. AiO ser mer ryddig ut dersom man har vindu i kabinettet og nå har det kommet AiO med RGB-led som kan settes i sync med resten av belysninga.

 

Du bør ikke ha radiatoren til å blåse ut, faktisk bør du ikke ha noen vifter til å blåse ut, da overtrykk er bedre siden varmen da finner sin naturlige vei ut og man får langt mindre støv i systemet. Radiatoren bør stå i front og trekke inn. Hvis du går for overtrykk og trekker inn i front så kan det faktisk bli dårligere kjøling av å ha vifte bak CPU. Man skal helst ikke bruke vifteplassen i bakkant med mindre man har alternative kjøleløsninger til hva kabinettet er optimalisert for eller vil montere radiator bak i kabinettet, enten for CPU eller hvis man har hybridkjøling på grafikkortet.

 

Det skal holde med 280 mm radiator eller to store vifter i front, men du burde velge et kabinett som har bedre luftflyt enn Fractal Design.

Lenke til kommentar

Det ultimate kabinettet ville hatt en forhøyet underdel med 3-4 store vifter/ en gigantisk radiator i bunnen og hovedkortet rotert 90 grader.

 

FT02B-W-Inside.jpg

 

Samme prisipp som FT02, men uten monteringsbraketter i front. mindre mindre blokkering av stigende luft og mer perforering i toppen.

Lenke til kommentar

Saklig kommentar.

 

De som er aktuelle for Ryzen kjøpte 5960X da den kom og da var prisen mer spiselig også. De angrer ikke på at de ikke ventet i to og et halvt år.

 

Sjekk hovedkortene med X370 og se hvor fattig det er med features, selv på de til over 3k.

Eksempel.

Nei, det er jo helt klart, det er jo ingen som har startet å streame siden 5960x kom ut, heller ingen som redigerer bilder eller video som sitter på gamle maskiner...

 

Og det er bare noen av mange bruksområder hvor en CPU med flere cores er overlegen, og når AMD da serverer det til halv pris eller mindre....? :)

Lenke til kommentar

Skal bygge meg noe morsomt i vår. Hvordan er erfaringer med vannkjøling kontra en god cpu kjøler på luft? Jeg går antagelig for et Fractal Design XL r2 kabinett med radiatoren montert i toppen blåsende ut. Er det mye å hente på de store vannkjølerene med doble vifter kontra de mindre med en vifte?

 

På en annen side har kabinettet ei stor vifte rett bak cpu noe som ser temmelig effektivt ut. Er det mye å hente på vannkjøling?

 

Maskinen skal kjøre to rx 480 i crossfire så det blir en del varmeutvikling midt i kabinettet. Kan del lønne seg å sette på ei vifte på døren?

 

Andre innspill?

Antar du snakker om AiO, min erfaring er at de ikke kjøler noe bedre, kan i noen tilfeller se litt bedre ut, men generelt bråker mer og er mer trøblete enn en god tårnkjøler.

 

Custom loop er igjen ett annet beist

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar. Og overraskende svar :)

 

De kjølerene jeg tenker på er Corsair kjølerene som støtter am4.

 

https://www.komplett.no/category/10462/datautstyr/pc-komponenter/vifter/kjoeling/vannkjoeling?subcategory=10470_CPU - Vannkjøling&cnet=Kompatibel med_A02207 §Socket AM4

 

Jeg er av den gamle skolen og bryr meg lite om utseende inni maskinen med led og alt det der. Alt jeg vil er å holde systemet kjølig.

 

At alle vifter bør blåse inn i kabinettet høres merkelig ut for meg. Finnes det tester som sier dette. Kabinettet jeg ser på har vifte i bunnen og i front som blåser inn og ei bak cpu som blåser ut. For meg så høres det bedre ut med gjennomtrekk.

Lenke til kommentar

Du kan like gjerne kjøpe en Noctua tårnkjøler som i tillegg vil bråke mindre og ha færre feilkilder.

 

Det der er snakk om da er ikke ytelse, men positivt lufttrykk, der det beste er å ha flere inntak enn uttak, inntakene burde helst også være støvfiltrerte, da vil du i teorien slippe støv i maskinen. Du burde jo selvsagt ha en eller to vifter som blåser luft ut også ;)

Lenke til kommentar

Flere som blåser inn enn ut er jeg enig i. Og så bør det vere ei bestemt retning så det blir gjennomtrekk. Som i det kabinettet jeg snakket om. Der ei vifte er nederst i front og ei i bunnen. Med åpningene den har i bakre tak pluss viften bak cpu så går det da en strøm fra nederst fremst i kabinettet, gjennom og ut bakerst høyt oppe. Den har støvfilter i bunn og i front. Noe jeg må ha med teppegulv og hunder og katter. Psu har også støvfilter.

 

Er det denne du anbefaler?

 

https://www.komplett.no/product/914742/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/noctua-nh-d15-se-am4-cpu-kjoeler

 

Jeg kan også nevne at dette er ei maskin som godt kan få en jobb på flere dager og kommer til å jobbe veldig mye. Så kjølingen må tåle en del

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...