Gå til innhold

Akkurat nå: Facebook har kjøpt Oculus VR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Få pengestøtte til et prosjekt fra mer eller mindre idealistiske mennesker som attpåtil betatester produktet underveis.

2. Når produktet endelig er ferdig selger man verdiene til et stort selskap som kan gjøre hva de vil med det videre.

3. Profit!

 

Dette viser med all tydelighet at Kickstarter-crowdfunding må over på en aksjemodell. Altså det at backerne også får sin andel av overskuddet og eierskap i prosjektet. Det er tross alt livsviktig oppstartskapital de har bidratt med for selskapet.

 

Ved å ha sin aksjeandel i prosjektet vil Kickstarter-backerne selv bestemme hva som skal skje med selskapet med tanke på oppkjøp, hvordan innhente kapital o.l.

 

F.eks. den som backet Oculus Rift med 2000 kroner på den måten i 2012 ville i dag sittet igjen med 1,7 millioner kroner i dag etter å ha solgt til Facebook. Ja, jeg vet de har hentet inn ytterligere kapital etter Kickstartern så eksemplet blir ikke helt riktig, men dere skjønner tegninga.

 

I stedet for at noen få på innsiden av selskapet blir milliardærer burde overskuddet blitt jevnere fordelt på alle som har bidratt.

Endret av kilik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det dette koker ned til for de fleste her er at de ikke liker dette fordi de ikke liker Facebook?

 

Har ikke noe i mot Facebook generelt, men er ganske sikker på at de som eiere av Oculus VR kommer til å endre hva produktet ender opp med å bli. De har tross alt mesteparten av sine interesser i svært andre ting enn pc gaming.

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar

Tenk Second Life i VR med alle dine venner på fjesboka som avatarer. I stedet for bare en "wall" har vennene dine virtuelle hjem som du besøker, så du slipper å gjøre det i virkeligheten. I blant møter du din "venn" Idar Vollvik som vil selge deg Ludo-klær for en billig penge...

 

Jeg kan absolutt se hva Facebook skal med Oculus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, "money talks", og det er nødvendigvis ikke negativt. Men det er jo litt spesielt p.g.a. mitt syn/inntrykk av uavhengigheten som kickstarter tilsynelatende legger til grunn.

Dette er dog sikkert bare naivitet fra min side, så er ikke sjokkert på noe som helst måte.

 

Har lekt med tanken på VR briller i framtiden, og med Facebook/Occulus forbindelsen, så har eg kikket ørlite på alternativ.

Noen som har intrykk av kvaliteten av dette prosjektet?

 

http://technicalillusions.com/

 

https://www.youtube.com/watch?v=GpmKq_qg3Tk#t=1178

 

http://hackaday.com/2014/03/25/facebook-to-buy-oculus-vr/

Endret av Niding
Lenke til kommentar

 

Oculus has the chance to create the most social platform ever, and change the way we work, play and communicate.

Ohboy.

 

Er forøvrig litt mer info her hvis man gidder å grave litt.

 

 

Basert bare på det utsagnet, og et frislipp av fantasien, kan man ved hjelp av bare 2 stk 3D webcamera, 2 stk OR-hodesett og 1 stk utvidet facebook chat-protokoll ha 3D videosamtaler med sine facebook-kontakter. Da har man bruk minimalt med spennende nyskapning, tilført lite som krever vanskelig forskning eller bygging av teknologi og "enkelt" fått en komplett "next-gen" plattform for kommunikasjon. Avhengig av hvordan man implementerer kamerafeeds (360 grader?) kan man lage et komplett og rimelig system for holografisk kommunikasjon.

 

Dette kan man bygge videre med konferanseteknologi og man har et premium business communications system. Noe som kunne gitt Facebook et bedre navn i business-segmentet.

 

Og derfra kan man naturligvis begynne å bygge på med Augmented Reality og spillteknologi og alt det andre man allerede venter på - og har ventet på i mange tiår allerede. Det vi idag tenker på som spennende med VR-teknologi kan være bare et bonusspor for Facebook.

 

Dette gitt at Facebook planlegger å holde seg i sitt segment. Det kan jo også hende at de vil inn i andre segmenter hvor VR vil være et spennende tillegg.

Lenke til kommentar

Det er lett å se på kommentarene rundt omkring på nett, at Facebook kanskje trenger en omdømme-kampanje :g

 

Det er lett å se på Facebooks brukermasse at Facebook overhodet ikke har noen problemer med omdømmet, bortsett fra hos en bitte liten minoritet - som riktignok er øredøvende høylydt.

 

For min del har Oculus Rift havnet på radaren igjen. Etter årevis med ingenting annet enn prototyper, devkits og leveranseproblemer hadde jeg totalt avskrevet dem som vaporware. Jeg tror ikke ett sekund på at de noensinne hadde lansert noe forbrukerrettet hvis ikke de hadde fått på plass en slik avtale som det de fikk nå.

 

Som sagt: OR havnet på radaren igjen, men står foreløpig i skyggen for Sony sitt nylige fremstøt.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Tror folk her ikke helt skjønner aksjehandel jeg. Hvis Oculus Rift gutta ikke trengte backing i form av penger, hadde de da aldri heller frigjort bedriften sin i form av aksjer. De var jo dømt til å bli kjøpt av noen, så skjønner ike fuzzen. Man burde vel heller bli glad for at de nå har kapital til å f.eks. realisere en fabrikk elns.

 

Om ikke annet så er det verste som kan skje etter noen år at han typen som sitter som president i selskapet nå, bli sparka ut og en eller annen douche blir satt inn isteden. Men hvorfor i all verden man ville/måtte gjort noe slikt når han bokstavelig talt har skapt et merkenavn på seg selv sammen med produktet sitt, må være pga han isåfall er i ferd med å kjøre oculus i grøfta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror folk her ikke helt skjønner aksjehandel jeg. Hvis Oculus Rift gutta ikke trengte backing i form av penger, hadde de da aldri heller frigjort bedriften sin i form av aksjer. De var jo dømt til å bli kjøpt av noen, så skjønner ike fuzzen. Man burde vel heller bli glad for at de nå har kapital til å f.eks. realisere en fabrikk elns.

 

Om ikke annet så er det verste som kan skje etter noen år at han typen som sitter som president i selskapet nå, bli sparka ut og en eller annen douche blir satt inn isteden. Men hvorfor i all verden man ville/måtte gjort noe slikt når han bokstavelig talt har skapt et merkenavn på seg selv sammen med produktet sitt, må være pga han isåfall er i ferd med å kjøre oculus i grøfta.

 

Er det ikke du som har litt begrenset forståelse om du ikke skjønner at hvem man blir kjøpt opp av har relevans?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg følgende framtid på kontorarbeidsplassene. De utstyrer resepsjonen med roboter, som kan lede deg til et ledig sete i bygget. Før du får gå videre inn må du ta på deg en VR-brille. Slike VR-briller blir før man vet ordet av det utstyrt med trådløs overføring som hovedkommunikasjon med serverne.

 

Da kan kontorlokalitetene ha en eksepsjonellt fin fasade, maten i kantinen derimot må ha god smak, men kan se ut som et krigherjet kadaver. Likeså kan alt av påkostninger innendørs droppes, og man trenger kun skaffe en veldig god stol til sin kontorarbeider (noe som ikke er særlig til kostnad da de kan kjøpe store partier).

 

Fantastisk sier aksjonærene. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...