Gå til innhold

Hvordan i alle dager mister man et digert fly?


Anbefalte innlegg

En ting som skurrer litt hvis noen har hatt en plan om å forsvinne:

  • Det må lande ett sted hvor det er relativt trygt å lande en slik maskin.
  • Hvordan klare å forhindre de 200+ passasjerene om bord til å ikke gi lyd fra seg? Det er mange øde områder rundt om i verden, og kanskje spesielt i store deler av Asia som vil være ett potensielt sted å lande flyet. Så å komme seg til ett sted hvor man kan gi "om verdenen" beskjed vil muligens ta tid.
  • Hvis piloten og/eller andre i mannskapet vil rømme ett sted, bør de ikke da ha en plan om hva de skal etter de lander? Bør kanskje ikke lande alt for øde?
  • Hvor lett er det å gjemme ett 64 meter langt fly på bakken? Igjen øde områder osv.
  • Hvilke potensielle motiver vil en eller flere i mannskapet om bord ha for å rømme?
  • Kan en person gjøre dette alene? Må nok true resten av mannskapet på ett vis hvis de ikke er med på det alle sammen.
Terror virker i alle fall lite sannsynlig for meg. Man er ikke mye til terror gruppe hvis man kaprer ett fly og så ikke gir lyd fra seg. Om ikke da hele organisasjonen var om bord og alt gikk galt. For ellers vil jeg tro man vil prøve å få oppmerksomhet mot sin sak.

 

 

Men, om det er en terrorist som har lært av ABB da, hva da? Eller om det er flere terrorister med en dose intelligens, som da sparer seg, og lar være å utsette seg for risiko riktig enda. Kanskje de har planer om å si fra til verden senere, eller å krasje det senere og planlagt, som også noen har insinuert.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

En ting som skurrer litt hvis noen har hatt en plan om å forsvinne:

  • Det må lande ett sted hvor det er relativt trygt å lande en slik maskin.
  • Hvordan klare å forhindre de 200+ passasjerene om bord til å ikke gi lyd fra seg? Det er mange øde områder rundt om i verden, og kanskje spesielt i store deler av Asia som vil være ett potensielt sted å lande flyet. Så å komme seg til ett sted hvor man kan gi "om verdenen" beskjed vil muligens ta tid.
  • Hvis piloten og/eller andre i mannskapet vil rømme ett sted, bør de ikke da ha en plan om hva de skal etter de lander? Bør kanskje ikke lande alt for øde?
  • Hvor lett er det å gjemme ett 64 meter langt fly på bakken? Igjen øde områder osv.
  • Hvilke potensielle motiver vil en eller flere i mannskapet om bord ha for å rømme?
  • Kan en person gjøre dette alene? Må nok true resten av mannskapet på ett vis hvis de ikke er med på det alle sammen.
Terror virker i alle fall lite sannsynlig for meg. Man er ikke mye til terror gruppe hvis man kaprer ett fly og så ikke gir lyd fra seg. Om ikke da hele organisasjonen var om bord og alt gikk galt. For ellers vil jeg tro man vil prøve å få oppmerksomhet mot sin sak.

Men, om det er en terrorist som har lært av ABB da, hva da? Eller om det er flere terrorister med en dose intelligens, som da sparer seg, og lar være å utsette seg for risiko riktig enda. Kanskje de har planer om å si fra til verden senere, eller å krasje det senere og planlagt, som også noen har insinuert.

Enklere forklaring, flyet ble kapret, noen timer senere gikk noe galt. De mistet kontrollen over flyet, ble angrepet av passajererer og flyet styrtet langt unna søkeområdet,

Alternativ to er elektisk feil eller brann som gjorde at de klarte å snu flyet men ikke kommunisere det styrtet senere.

Mulighet 3 er en feil i det systemet som motar flydata via satelitt. Er vi sikkere på at de dataene stemmer eller mer nøyaktig at timestamp stemmer her, systemet er ikke lagret for real time overvåkning men mer for logging.

Lenke til kommentar

Interessante teorier magne.moe

Andre som har nevnt bran, om det er kapret så har det styrtet og kan da ha styrtet langt unna der det sjedde.

At flyet er kapret og så landet på ukjent sted funker ikke selv om du bruker erfarene piloter, begrenset med forlatte rullebaner der du kan lande en 777.

Lenke til kommentar

Om ikke noe rike terrorister da har hyret inn en gjeng "kinesiske/indiske" rimelige "slavearbeidere" til å hogge litt jungel og flytte på litt stein. Selvfølgelig ikke noen ideell rullebane. Men, det er sikkert mye som ville dugd til rullebane om de først la litt kløkt til. Eller kanskje i et eller annet ørkenlandskap, om det finnes i den mulige leteomkretsen.

 

Se bare i USA så finnes det jo silkemyke ørkensletter (saltsletter). Spørs om det er umiddelbar nærhet til noe sånt i ruten til flyet da ??

Endret av G
Lenke til kommentar

Påstanden til den såkalte erfarne piloten er helt fjern, at kommunikasjonssystemene og pilotene har blitt slått ut. Det er svært usannsynlig at all kommunikasjon plutselig ryker, uten at andre vitale deler av flyet også blir slått ut av spill, og som dermed fører til en krasj rimelig kjapt. Pilotene har også gassmasker tilgjengelig dersom det var røyk. Det høres også voldsomt usannsynlig ut at flyet har flydd rundt i 4-5 timer uten at flyvertinner eller passasjerer reagerer og gjør noe med saken.

Det hele høres ut som en kapring.

 

Flott artikkel, oversiktlig og grei. Noen små tekniske ting som kan pirkes på, men som artikkelforfatteren ikke kan klandres for da jeg ser generell media gjør den samme tabben(evt for å dra litt flere lesere).

Lenke til kommentar

Mulighet 3

 

er en feil i det systemet som motar flydata via satelitt. Er vi sikkere på at de dataene stemmer eller mer nøyaktig at timestamp stemmer her, systemet er ikke lagret for real time overvåkning men mer for logging.

 

 

En skal kanskje ikke utelukke at det velkjente satellitt-sporet er et villspor. Så balet det raskt på seg, og alle hang seg på denne forklaringsmodellen, resursene blir satt inn for å lete etter flyet i fjerne strøk som Kazakhstan og langt sør i India-havet.

 

Så hva om flyet faktisk styrtet der det først fikk problemer?

 

bNVBpPT.png

 

Det finnes vitneforklaring på et brennende objekt som falt fra himmelen på det aktuelle tidspunktet, fra en oljeriggarbeider. Kinesisk satellitt fotograferte store vrakdeler i området, som ikke har blitt funnet/identifisert. Det ble målt en seismisk overflateforstyrrelse i det samme området på tidspunktet.

 

Kort sagt, kanskje man ga opp søket for tidlig i det "mest naturlige" leteområdet.

Lenke til kommentar

Nå burde man vil snar finne spor etter dette flyet hvis det har kræsjet et sted

Det er ganske store områder flyet kan ha kræsjet i. Enorme havområder det vil ta tid å søke igjennom, og så spørs det hvor mange deler som evt. flyter og hvor store de er. Det er nok den berømte nåla i en høystakk.

 

Det finnes vitneforklaring på et brennende objekt som falt fra himmelen på det aktuelle tidspunktet,

Hvordan forklarer man da at motorene har vært i drift i 5 timer etterpå? Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Noe gnager:

1: Hvorfor reise til China med falske pass? Dei ville bli oppdaget ved innreisekontrollen i Beijing.

Kanskje dei visste at flyet ikke skulle nå frem?

 

2: Hva i all verden skal en flyver som har over 18000 flytimer med en flysimulator hjemme. All nødvendig simulatortrening får en slik kar på selskapet sin flysimulator.

Da må det være til opplæring av andre: Hvem?

Lenke til kommentar

Noe gnager:

 

2: Hva i all verden skal en flyver som har over 18000 flytimer med en flysimulator hjemme. All nødvendig simulatortrening får en slik kar på selskapet sin flysimulator.

Da må det være til opplæring av andre: Hvem?

Nå trekker du slutninger ut av løse luften. Det har seg slik at folk faktisk kan like å spille. Dersom han har en simulator hjemme kan han fly når som helst. Han kan fly med hvilket som helst fly, og kan øve seg på privaten utenom den obligatoriske flytimene i offisiell simulator. Han kan også bli kjent med andre utenom, for å spille online med dem.

 

Hvorfor skulle feks en fotballspiller spille Fifa når han kan spille fotball på trening. Og hva med en F1-sjåfør som spiller bilspill?

Lenke til kommentar

 

Noe gnager:

 

2: Hva i all verden skal en flyver som har over 18000 flytimer med en flysimulator hjemme. All nødvendig simulatortrening får en slik kar på selskapet sin flysimulator.

Da må det være til opplæring av andre: Hvem?

Nå trekker du slutninger ut av løse luften. Det har seg slik at folk faktisk kan like å spille. Dersom han har en simulator hjemme kan han fly når som helst. Han kan fly med hvilket som helst fly, og kan øve seg på privaten utenom den obligatoriske flytimene i offisiell simulator. Han kan også bli kjent med andre utenom, for å spille online med dem.

 

Hvorfor skulle feks en fotballspiller spille Fifa når han kan spille fotball på trening. Og hva med en F1-sjåfør som spiller bilspill?

 

Hehe.. Å fly et rutefly er mer en jobb som systemoperatør enn flyver. Man får en gang iblant lov til å lande flyet selv, og da er det annenhver gang bytte med co-piloten så han får sin del. Ellers skal man ha så og så mange landinger med de forskjellige automatiserte systemene. Dei gidder ikke sette seg å fly inne i stua også - uten grunn. Jeg har en tiåring, han flyr Concord så det hviner...

 

Edit: Og så skal man huske at pilotene er lite hjemme, de følger rutene de er satt opp på.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Noe gnager:

1: Hvorfor reise til China med falske pass? Dei ville bli oppdaget ved innreisekontrollen i Beijing.

Kanskje dei visste at flyet ikke skulle nå frem?

 

2: Hva i all verden skal en flyver som har over 18000 flytimer med en flysimulator hjemme. All nødvendig simulatortrening får en slik kar på selskapet sin flysimulator.

Da må det være til opplæring av andre: Hvem?

 

1: De skulle videre til europa, ergo blir de ikke oppdaget ved innreisekontrollen i Beijing. Enten skulle de starte nye liv i europa som illegale innvandrere, eller så er det heller ikke usannsynlig at de smuglet narkotika.

 

2: Hvorfor ikke? Jeg vet om flere piloter som også driver med flysimulator. Hvis de er så heldige at de jobber med hobbyen og lidenskapen sin er det vel ikke rart at de driver med dette på fritiden også? Hjemmesimulatoren var nok minst like mye for moro som den var for trening. Jeg klarer virkelig ikke å se hva som er så galt eller rart med dette. Det er ikke alle som synes jobbene sine er så kjedelige at de ikke vil ha noe med dem å gjøre når de kommer hjem... :p

 

Forøvrig, som svar til sveinsel, så er det SOP hos de aller fleste flyselskap å foreta alle landinger "manuelt". Det er vanlig å ta store deler av innflygningen på autopilot, men så å koble fra denne når man er stabilisert og ser rullebanen tydelig. Kun et fåtall av landinger foregår med autoland, da man skal teste ut systemet (det er ikke flere systemer, kun ett) jevnlig.

 

Nå blir det riktignok ikke så ekstremt mange landinger i uka om man flyr langdistanse, men det er ikke sååå ille som du skal ha det til. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå blir det riktignok ikke så ekstremt mange landinger i uka om man flyr langdistanse, men det er ikke sååå ille som du skal ha det til. :)

 

Jeg prøver i hvert fall å sette kritiske øyne på de mulighetene jeg skimter.

For det er et faktum at det mye omtalte flyet ikke er funnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...