Gå til innhold

Må betale lisens for TV-en på gutterommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Departementet har foreløpig klonkludert "

Liten skrivefeil der vel?

 

Uansett..

Jeg fikk en eldre kar innom tre (3) ganger samme mnd der han spurte om jeg hadde TV hjemme.

Og ja, det hadde jeg jo.

Var det jeg svarte den første gangen og.

Den siste gangen så sa jeg i fra til han om at han hadde vært i samme blokk to ganger allerede denne mnd,

og da klødde han seg på hodet og sa

"Oi. Da har jeg kastet bort masse tid!".

 

Jeg måtte le litt av situasjonen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

hvorfor kan de ikke bare gjøre slik at man må betale for kanalen, hvis man ikke gjør det, får du ikke tilgang.

Da blir NRK kommersielt og det har vi ikke bruk for.
Lenke til kommentar

 

Enten kan man ta det over skatten,

Problemet med den er at sittende regjering får for stor innflytelse. Det bør altså finne på noe annet selv om prinsippet at alle skal betale etter evne virker fornuftig.

eller så kan NRK være en valgfri kanal som du kun har tilgang til hvis du har betalt.

Her er jeg uenig fordi det vil kreve at NRK holder seg populært. NRK bør ta en del samfunnsnyttige oppgaver som flertallet ikke nødvendigvis finner matnyttig og således være en motvekt til de komersielle. Et eksempel er distriktskontorene (mediaproduksjonen er så mye mer enn TV). Dette er også grunnen til at reklamefinansiert er lite hensiktsmessig.

heh, hvis det ikke er populært så har det ingen livets rett. Hva er vitsen med å lage et program som ingen har lyst å se? eller betale for? Nei... istedenfor å tvinge noen få til å betale, eller alle. Hva med å kreve betaling av de som faktisk benytter seg av tilbudet? Litt mer rettferdig er det.

Neflix, HBO og Viaplay er alle betaling tjenester hvor kunder går inn for å betale dem for å få innhold. Her betale brukere gledelig en slumt, fordi de har lyst på innholdet. Å påtvinge folk for innhold de ikke vil ha, er jo absurd i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor kunne han ikke bare kjøpt en monitor/pc-skjerm

Fordet utvalget av monitorer med tilsvarende funksjonalitet er ekstremt dårlig? Og dyrt?

Det koster noe mer men Samsung har overkommelige skjermer i full hd mellom 32" og 55" helt uten fjernsynsmottaker. Man må ut med 8k for førtitommeren men det står antakelig i stil med funksjonaliteten og panelet dom er brukt, dessuten er det spart inn etter ett til to lisensfrie år.

 

Hvis fjernsynslisens skal svare seg må man minst ha en TV til 60k og da blir toralprisen etter 10 år oppunder 90k. Da er avgiftsnivået ca 33%. Det er iallfall sjanseløst å betale totalpris 35k for en TV til 5k. Da blir det ekstremt mye avgift og lite TV for pengene med et avgiftsnivå på 500%.

 

Man kommer raskt i pluss i regnskapet i forhold til TV med en 55" monitor uten fjernsynsmottaker selv om innkjøpsprisen er i overkant av 15k.

 

TVapparatptodusentene burde tilpasse seg det norske markedet og selge mottakeren som en oppgraderingsmodul slik at apparatene originalt kommer uten fjernsynsmottaker.

 

Så lenge folk godtar urimelige avgifter kommer det til å eksistere slike avgifter. I tillegg kommer snikinnføring av nye avgifter.

 

Folk tror at vi har frihet i dag, men vi har ikke frihet, kun fangenskap uten lenker. Frihet er ikke å velge blant forhåndsutplukkede alternativer. Hele tiden blir menneskeheten tynget ned av trusler om vold dersom de ikke følger trinnene til etalilisementets dans. Vold omfatter ikke kun fysisk maktutøvelse men alle trusler eller pressmiddel som kan brukes til å å få et menneske til å gjøre mot sin vilje.

 

Frihet er å kunne gjøre som en vil så lenge det følger nullaggreskonsprinsippet. Det skader ikke noen om folk eier en TV uten å bli påprakket lisens. Det er innholdstilbyders ansvar å ta betalt for at folk ser innholdet og det rettferdiggjør ikke bruk av trusler om vold mot noen som ønsker å bruke en TV for å spille konsollspill eller se en film på Blu-ray-spilleren.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

heh, hvis det ikke er populært så har det ingen livets rett. Hva er vitsen med å lage et program som ingen har lyst å se? eller betale for? Nei... istedenfor å tvinge noen få til å betale, eller alle. Hva med å kreve betaling av de som faktisk benytter seg av tilbudet? Litt mer rettferdig er det.

Problemet er at det ikke bor mange nok i store deler av landet til å drive kommersielt på den måten. Du vil ende opp med kun amerikanske serier fordi det er hva amerikanerne vil ha så det produseres uansett for derover er det mange "munner å mette".

Skal det produseres lokalt i distriktene her til lands må alle betale enten de bruker det eller ei, omtrent som vi gjør med politi, skoler og sykehus.

Neflix, HBO og Viaplay er alle betaling tjenester hvor kunder går inn for å betale dem for å få innhold. Her betale brukere gledelig en slumt, fordi de har lyst på innholdet.

Jepp, og diise utfører sin rolle ved å produserer det mange vil ha. Flere enn bare nordmenn. Ekstra utgiften ved å også "sende" her i landet blir liten. Du kan glemme alle de du nevner om det ikke hadde vært for andre enn oss her til lands.

Å påtvinge folk for innhold de ikke vil ha, er jo absurd i andre sammenhenger.

Tja, jeg betaler for mange offentlige tjeneseter jeg ikke benytter. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

På tide å legge ned hele lisensordningen og finansiere NRK direkte over statsbudsjettet.

Farlig spill, knyttningen til sittende regjering kan fort bli usunn. Hele poenget med lisensen er å unngå dette (skjønt, jeg er enig i at dagens lisens regelverk er tåpelig).
Lenke til kommentar

 

hvorfor kan de ikke bare gjøre slik at man må betale for kanalen, hvis man ikke gjør det, får du ikke tilgang.

Da blir NRK kommersielt og det har vi ikke bruk for.

så la det bli slik, for det vil jo alltid være noen som kommer til å se på NRK, uansett hva, og da får de vel begynne med reklamer, jeg driter i om det kommer reklamer, så lenge jeg ikke trenger å betale en avgift fordi jeg har TV..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

så la det bli slik, for det vil jo alltid være noen som kommer til å se på NRK, uansett hva, og da får de vel begynne med reklamer, jeg driter i om det kommer reklamer, så lenge jeg ikke trenger å betale en avgift fordi jeg har TV..

Statlig medieproduksjon driftet via reklame eller betal-TV gir ingen mening, det fyller ingen roller (som ikke andre dekker). Da er det bedre de legger ned.

 

Forøvrig betaler ganske mange av oss her til lands for ting vi ikke bruker, det kalles skatt.

Lenke til kommentar

4500 - 5000 for 32" er ganske mye når du får 47" til halve prisen.

Kom til å bomme på svar-lenken på den 4" touchskjermen og kom i skade for å treffe "lik dette innlegget". Ganske frustrerende at det ikke går an å fjerne likes på dette forumet.

 

Det jeg mente å svare er at 4500-5000 er ganske lite etter 2 år med lisenskrav i postkassen. Hva etter med 10-20 år med lisens, er 4500-5000 fremdeles mye? Dette er omtrent samme tankegangen som at en mobil til 6500 kr koster ganske mye i forhold til en operatørlåst telefon med skyhøy abonnementspris og sinnssyke takster på datatrafikken slik at totalprisen raskt fyker over 10k. Da ringer man heller med en telefon til 200 kr og bruker mobilt bredbånd/wifi en annen relefon/nettbrett på samme måte som at man skaffer seg monitor uten fjernsynsmottaker for å slippe å betale titusener for å bruke den til å ikke se TV.

 

Jeg forstår at det er rimeligere å få en 32" TV med FullHD til halve prisen av en public display-monitor men da må man enten gjøre om regelverket for TVlisens eller få produsentene til å levere apparater uten TVmottaker. Det er en kamp man ikke vinner alene og det koster fort noen tusen i frakt og verkstedstid å få plombert en TV. Med dagens tilstander er det rimeligere å betale mer for en mottakerfri monitor.

 

Man trenger ikke gå i betalingsfellene så lenge det finnes alternativer.

 

Det er sjanseløst at det fremdeles lages TV-er. Det burde heller lages skjermer til valgfri bruk. De som tar imot TV-signaler har gjerne en ekstern mottaker/dekoder for dette dlik at det er bare tull at dette eksistere inne i selve skjermen. For å få mottakerfrie skjermer må forbrukerne komme i dialog med produsentene.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På tide å legge ned hele lisensordningen og finansiere NRK direkte over statsbudsjettet.

Farlig spill, knyttningen til sittende regjering kan fort bli usunn. Hele poenget med lisensen er å unngå dette (skjønt, jeg er enig i at dagens lisens regelverk er tåpelig).

 

 

Hvor farlig er dette egentlig? Finnes tross alt en god del viktigere på statsbudsjettet enn tv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kanskje det beste er å la mainstreamfolket betale for apparater med mottaker slik at oppegående folk kan slippe lisens for ikke å se TV. Sovende mennesker som er opptatt av å se andre mennesker på TV isteden for å leve eget liv kan få fortsette å sove.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Personlig så skjønner jeg ikke dette. Hvordan kan NRK forlange lisens for PC, samtidig som befolkningen blir pålagt å bruke mer og mer digitale løsninger innen offentlig sektor.

Hele problemstillingen blir total feil slik jeg ser det

 

faktisk er ikkje farlig på PC, bare gjør som svenskene og be dem sperre mulighetene for at du kan nå NRK ;)

 

mitt problem er saken om dei skal ha lisens på PC, PC er først og fremst eit redskap ein underholdnings contra vad TV er hovudsaklig underholdning...så kan skjønne for TV men PC, smarttelefoner osv er bare rottent og misbruk av statsmakt for fiansiere seg selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

heh, hvis det ikke er populært så har det ingen livets rett. Hva er vitsen med å lage et program som ingen har lyst å se? eller betale for? Nei... istedenfor å tvinge noen få til å betale, eller alle. Hva med å kreve betaling av de som faktisk benytter seg av tilbudet? Litt mer rettferdig er det.

Problemet er at det ikke bor mange nok i store deler av landet til å drive kommersielt på den måten. Du vil ende opp med kun amerikanske serier fordi det er hva amerikanerne vil ha så det produseres uansett for derover er det mange "munner å mette".

Skal det produseres lokalt i distriktene her til lands må alle betale enten de bruker det eller ei, omtrent som vi gjør med politi, skoler og sykehus.

Neflix, HBO og Viaplay er alle betaling tjenester hvor kunder går inn for å betale dem for å få innhold. Her betale brukere gledelig en slumt, fordi de har lyst på innholdet.

Jepp, og diise utfører sin rolle ved å produserer det mange vil ha. Flere enn bare nordmenn. Ekstra utgiften ved å også "sende" her i landet blir liten. Du kan glemme alle de du nevner om det ikke hadde vært for andre enn oss her til lands.

Å påtvinge folk for innhold de ikke vil ha, er jo absurd i andre sammenhenger.

Tja, jeg betaler for mange offentlige tjeneseter jeg ikke benytter.

 

Jeg betaler for nødvendigheter som sykehus, politi, brannvesen, skole etc.

Mediakonsum er ikke en nødvendighet. Du må ikke på død og liv ha dramaserier på norsk. Hvis du vil ha det, kan det finanseres på andre måter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

 

På tide å legge ned hele lisensordningen og finansiere NRK direkte over statsbudsjettet.

Farlig spill, knyttningen til sittende regjering kan fort bli usunn. Hele poenget med lisensen er å unngå dette (skjønt, jeg er enig i at dagens lisens regelverk er tåpelig).

 

Hvor farlig er dette egentlig? Finnes tross alt en god del viktigere på statsbudsjettet enn tv.

 

Tja... Italienerne har jo erfaring, en får høre med dem.

 

Utfordringen er vel først og fremst at media har en del makt til å påvirke folket og regjeringen bør vel således ikke ha makt til å påvirke media gjennom bevilgninger. Dette var nok viktigere før når NRK hadde bortimot monopol på TV og radio. Nå vil vel kanskje dansker (TV2) og amerikanere (TVNorge) kunne gripe inn om statskanalen brått blir godvenner med statsministerkontoret.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...