Gå til innhold

Må betale lisens for TV-en på gutterommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

På tide å legge ned hele lisensordningen og finansiere NRK direkte over statsbudsjettet.

Farlig spill, knyttningen til sittende regjering kan fort bli usunn. Hele poenget med lisensen er å unngå dette (skjønt, jeg er enig i at dagens lisens regelverk er tåpelig).

 

Hvor farlig er dette egentlig? Finnes tross alt en god del viktigere på statsbudsjettet enn tv.

 

Tja... Italienerne har jo erfaring, en får høre med dem.

 

Utfordringen er vel først og fremst at media har en del makt til å påvirke folket og regjeringen bør vel således ikke ha makt til å påvirke media gjennom bevilgninger. Dette var nok viktigere før når NRK hadde bortimot monopol på TV og radio. Nå vil vel kanskje dansker (TV2) og amerikanere (TVNorge) kunne gripe inn om statskanalen brått blir godvenner med statsministerkontoret.

 

 

Tror ikke helt man kan tilskrive alle italias problemer til at de har lisens over skatteseddelen :)

 

Det er jo ett poeng, men det finnes viktigere ting som dekkes fint over skatteseddelen.

 

AtW

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er jo ett poeng, men det finnes viktigere ting som dekkes fint over skatteseddelen.

Viktigere kanskje, men neppe noe med større makt til å påvirke bruk av stemmeseddelen.
Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe nytt at noen går i fellen til NRK når de kjøper TV. At du betaler NRK lisens for å bruke TVen som TV er jo 'greit' nok det. Er verre med de som bruker en TV utelukket som skjerm for konsoll, at det er NRK lisens her blir jo over middels tåpelig.

 

Bare å plombere TV'en da hvis det er slik at tv kun skal brukes til konsoll el PC.

Lenke til kommentar

Jeg ringte inn og sa jeg ikke hadde tv, ble etter noen måneder oppsøkt av kontrollfolkene.

 

For å si det slikt, de ble ikke møtt med glade tanker når de kom inn på min eiendom.

 

Faktum er at de må ha med seg politi for å komme seg inn i gjennom døren din, og det er ikke noe politiet orker å bruke ressurser på.

 

EDIT: Sa på telefonen at jeg hadde knust tvene.

 

Så ikke slipp de inn uansett hvor overtalende de er, husk at de er bare ute etter å ta deg.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Vel, jeg må nok skrive en upopulær kommentar her :)

 

Det er greit med avgift på PC'er, nettbrett, telefoner og liknende. MEN da må vi ha et fullt kringkastingstilbud på enhetene også. Dvs at alle kanaler måtte vært pliktet til å sende samme sendinger til samme tid som på TV på alle enheter avgiften blir krevd inn på.

 

3K i året er også litt i overkant av hva som er rettferdig å betale. 250,- i måneden er ganske mye for "ingenting!. Jeg tror at dette hadde fungert greit hvis lavtlønnede hadde fått fritak og avgiften hadde blitt redusert til 100,- måneden.

 

En annen ting er at NRK som ikke er reklamefinansiert og mottar størsteparten av avgiften antagelig kunne kuttet massive utgifter de har og klart seg med mindre slik at de faktisk hadde klart seg med 100,- måneden.

 

100,- spenn i måneden på 1mill folk er 100mill å måneden det, 1,2 milliarder i året. Virker som om dette burde være nok?!?

 

Skal vi følge den tåpelige logikken du legger opp til her kan vi også reversere regnestykket ditt. Eksempelvis kostet det ca 1,8 milliarder å produsere ringenes herre - en trippel-film på rundt regnet 10,5 timer. Det vil si 47600kr pr.sekund ferdig film. Hvor mange sekunder sendeflate skal så NRK dekke i løpet av 365dager? Jeg tror du skjønner hvor dette bærer...

Lenke til kommentar

Trekk alt direkte over skatteseddelen i stedet imho. NRK gjør mye bra og er en stor arbeidsplass.
F.eks. ville 500 kroner i året pr G (cirka 85000,- per år) fra alle med skattbar inntekt over 3 G, ville gjort lisenskontoret overflødig. Da kunne de brukt ressursene på lisenskontoret til noe mer fornuftig enn lekepoliti.

Dessuten ville det bidratt til økt vekst i mediebransjen, mer i felleskassa og gitt de med høy inntekt en "smell" de knapt ville merket. De alle fleste ville bare sett gevinsten av det. Og rammebevilgningene til NRK kunne vært tilsvarende det de er i dag, forutsatt at overskuddet går til streaminginitiativer, nærradio og lokal TV.

Endret av captzalo
Lenke til kommentar

Strengt er det i alle fall:

 

-Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker.

 

- Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk.

 

- Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerne brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger.

 

Hvordan er reglene om det er et bofellesskap på ca 10 stykker som benytter samme TV?

 

Det er fortsatt en TV og den kan ikke ha mer enn en lisens.

Lenke til kommentar

Vel, jeg må nok skrive en upopulær kommentar her :)

 

Det er greit med avgift på PC'er, nettbrett, telefoner og liknende. MEN da må vi ha et fullt kringkastingstilbud på enhetene også. Dvs at alle kanaler måtte vært pliktet til å sende samme sendinger til samme tid som på TV på alle enheter avgiften blir krevd inn på.

 

3K i året er også litt i overkant av hva som er rettferdig å betale. 250,- i måneden er ganske mye for "ingenting!. Jeg tror at dette hadde fungert greit hvis lavtlønnede hadde fått fritak og avgiften hadde blitt redusert til 100,- måneden.

 

En annen ting er at NRK som ikke er reklamefinansiert og mottar størsteparten av avgiften antagelig kunne kuttet massive utgifter de har og klart seg med mindre slik at de faktisk hadde klart seg med 100,- måneden.

 

100,- spenn i måneden på 1mill folk er 100mill å måneden det, 1,2 milliarder i året. Virker som om dette burde være nok?!?

 

Så du syns det er helt ok at man innfører en nrk lisens som det i praksis er helt umulig å unngå?

 

Nrk burde drives på linje med alt annet, de som vil ha det får betale, enten via reklame eller at de sperrer kanalen for de som ikke betaler.

Lenke til kommentar

Problemet løses enkelt med at man ikke kan se NRK gratis på nett. Dette kan dem ordne med at man brukes sin egen innlogging laget ut i fra kunde nr man har hos lisensavdelingen. Slik at dem da ser hvem som gjør hva med denne innloggingen. Bruker man flere enheter enn hva man har oppgitt, betaler man mer.

Pr. dags dato ser jeg ikke på NRK men må betale uansett. Og så lenge jeg betaler skal jeg bruke det fritt til alt mitt utstyr. Fjern heller lisensen og begynn som andre kanaler. Ta betalt av dem som bruker det, ikke absolutt alle.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...