Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

Spiller Assassins Creed unity på ps4 omdagen. Kan si hva man vil om spillet. Men at det er sykt pent til tider er det lite tvil om. Kom til å tenke på hvor sykt det hadde vært med en førstepersons mod til Unity, slik at man kunne brukt oculus. Bare rusla rolig rundt på gateplan i 1700 tallets Paris og nyte utsikten. Googla litt, ser at noen driver å forsøker litt med unity. Men ser ikke ut til å eksistere noen førstepersons mod enda.

 

Men tanken på hvordan kraftplug av en pc man trenger for å få bra nok fps ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I teorien så burde førstepersons spill være helt ideelt for riften, men for denne genrasjonen rift finner en så og si alltid de beste opplevelsenne i spill der du sitter fast, altså i et bilspill hvor du sitter inne i bilen, cockpitten på et fly, romskip eller lignende. Grunnen til dette er jo i all hovedsak at musbevegelser ofte går litt fort å brutalt føre seg når du sitter med en rift på hodet som forsterker motion sickness for de som sliter med det og gjør at andre veldig fort blir slitne i øyne og hodet. Eneste "FPSen" som har gitt meg en serlig god opplevelse i riften er Alien Isolation etter mye fikling med utrolig lav mus sensitivitet.

Lenke til kommentar

:D :D

 

post-131058-0-80607000-1422618261_thumb.jpg

 

post-131058-0-66914400-1422618264_thumb.jpg

 

Rakk ikke å teste det før jeg måtte på jobb i dag.

Men gleden var stor når postmannen kom, og etter et par timer med fysisk installasjon av utstyret samt nedlasting av drivere er det tilnærmet klart. Men Nvidia driveren kødder det til slik at jeg ikke får 3D, men heller 2 separate bilder ved siden av hverandre. Leste på reddit at jeg må rulle tilbake til en versjon tidligere av Nvidia driveren. Fikk dog headtracking og positional tracking til å fungere, og fikk bilde i Oculusen. Direct fungerer ikke, men extended fungerer fint. Så blir en lang kveld med forhåpentligvis mye moro når jeg kommer hjem fra jobb i dag :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Det skal være to seperate bilder, ett til hvert øye. Ser funky ut på vanlig skjerm, men i brillene blir det fint. Desktop'en er "feil" i brillene uansett, det blir kun riktig når sw for Riften kjører:) Kjøp deg Elite: Dangourous først som sist, det fungerer helt from the get go og ferdig satt opp for DK2:-)

Lenke til kommentar

Det skal være to seperate bilder, ett til hvert øye. Ser funky ut på vanlig skjerm, men i brillene blir det fint. Desktop'en er "feil" i brillene uansett, det blir kun riktig når sw for Riften kjører:) Kjøp deg Elite: Dangourous først som sist, det fungerer helt from the get go og ferdig satt opp for DK2:-)

 

Jeg skjønner at det skal være et bilde til hvert øye, men jeg har double vision. Det ser ut inni riften slik det gjør på skjermen. Jeg ser to separate skjermer som er ved siden av hverandre i sin helhet. Men skal visst bare være et problem med driveren så får nok fikset det veldig kjapt når jeg kommer hjem etterpå :)

 

Elite: Dangerous hadde jeg som betabacker. Spillet i seg selv så så interessant ut at jeg kjøpte Saitek X52 før jeg kjøpte spillet, til spillet hehe. Så jeg har store forventninger til E:D senere i dag :)

Lenke til kommentar

Å fy flate!

 

Fikk fikset det med siste driver til Nvidia.

 

Kun testet Tuscany til nå, men kan allerede fortelle at dette er det absolutt sprøeste jeg har opplevd i mitt liv! Blir ikke mye sosialt på meg denne helgen tror jeg nei :D

 

Herre min hatt. Uff jeg har slåss med meg selv i LANG tid nå, for å IKKE kjøpe før CV er ferdig. Men når folk skriver slik blir jeg helt skjelven i bena haha. Vær så vennelig å komme med mange flere tilbakemeldinger ettersom du tester ting, elsker å lese om det for å plage meg selv :D

Lenke til kommentar

 

Å fy flate!

 

Fikk fikset det med siste driver til Nvidia.

 

Kun testet Tuscany til nå, men kan allerede fortelle at dette er det absolutt sprøeste jeg har opplevd i mitt liv! Blir ikke mye sosialt på meg denne helgen tror jeg nei :D

 

Herre min hatt. Uff jeg har slåss med meg selv i LANG tid nå, for å IKKE kjøpe før CV er ferdig. Men når folk skriver slik blir jeg helt skjelven i bena haha. Vær så vennelig å komme med mange flere tilbakemeldinger ettersom du tester ting, elsker å lese om det for å plage meg selv :D

 

 

 

Forstår deg godt, det var akkurat slik jeg hadde det også, men etter en uke med lesing og YouTube-titting klarte jeg ikke å la være å kjøpe. Har skrevet en liten minianmeldelse av det jeg har prøvd til nå, i rekkefølge etter hva jeg prøvde først:

 

1. Oculus Demo Scene: En liten test i driveren til Oculus for å teste at det funker slik det skal. Man sitter i et blått rom med en pult foran seg og en virtuell skjerm lengre borte. Opplevelsen av å teste dette første gang var helt utrolig. Først brydde jeg meg ikke så mye siden det var så lite detaljer i denne testscenen, men så kikket jeg ned på pulten for å studere litt. Det står en plante der, noe som ligner en kortstokk stablet som et korthus, en blyant, brusboks, skriveblokk etc. Slikt man vanligvis finner på en pult. Det var når jeg beveget meg nærmere at det ble absurd. For da skjønte jeg plutselig at jeg sitter jo faen ikke ved denne pulten i virkeligheten. Jeg altså hadde ikke tenkt over at dette ikke er ekte, for det virket så ekte. Når jeg videre studerte lyset fra lampen som traff objektene og skapte skygger etc så ble jeg helt paff. Jeg tror jeg satt inni denne lille demoen i 10 minutter, kikket på forsiden og baksiden av bladene på planten, alt var interessant å studere.

post-131058-0-40163600-1422712970_thumb.png

 

 

2. Tuscany: Har hørt mye positivt om denne demoen. Når jeg gikk inn i riften i dette ferieparadiset med de deilige lydene av fugler og havet fikk jeg ikke en så stor wow-faktor jeg trodde jeg skulle få. Men det var pent og gøyalt å kunne gå bort til peisen etc. Men så forsøkte jeg å reise meg opp for en stående opplevelse gjennom Tuscany-demoen. Og inni natta hvor stor forskjell det gjorde. For i Tuscany demoen så er spilleren egentlig stående, så når du sitter så får du ikke den 1:1 skala-følelsen av alt. Når jeg reiste meg opp og begynte å gå rundt var det helt utrolig. I andre etasje kunne jeg studere og se på alle takbjelkene (laftet hus), gå bort til stearinlysene på veggene og kikke rundt de og på baksiden for deretter å prøve å gå bort til balkongen i andre etasje og lene meg utforbi rekkverket. Syk følelse!

post-131058-0-88264500-1422713379_thumb.jpg

 

 

3. SightLine: The Chair: Herregud i himmelen å sprø opplevelse dette var. Når jeg kikket meg rundt og omgivelsene endret seg kom den ene braingasm-en etter den andre. I scenen når du sitter inni rommet med maten på bordet og kikker bort på maten er det nesten så man spør seg selv om det ville være frekt å gå bort å forsyne seg litt før gjestene kommer hehe. Og når man kommer til scenen i verdensrommet; gud bedres å fantastisk. Da skal jeg helt ærlig innrømme at jeg ble fuktig på øynene av sanseinntrykkene det gav å se rundt på melkeveien, ned på jorden vår etc.

post-131058-0-61130000-1422714408_thumb.jpg

 

 

4. RiftCoaster HD: Utrolig gøy demo som gir en frånene følelse gjennom hele kroppen når man stuper nedover berg-og-dalbanen, og i det den hopper av skinnene brølte jeg ut alene for meg selv. Ikke bare av skrekk, men av hele følelsen med å sitte i en berg-og-dalbane. Morofaktoren altså.

post-131058-0-05195500-1422714460_thumb.jpg

 

 

5. Dreadhalls: Helvete for en jævlig opplevelse. Dette var særdeles skummelt. Når du kan høre lyder av skumle vesener gjennom vegger og skal gå inn i rommene der du vet lydene kommer ifra og man plutselig ser en jente som snur seg sakte mot deg og begynner å jakte deg ned gjennom denne fengselsgrotten skal det godt gjøres å holde hodet kaldt. Meg og en kamerat spilte det annehver turn, men begge kapitulerte etter fem minutter hver. Jeg ble så svett at linsene dugget, ikke fordi jeg er generelt redd for skrekkspill eller filmer, men fordi man får følelsen av å bli jaget på ordentlig av overnaturlige skapninger. Dette må oppleves, dette var noe av det som gikk meg mest til hodet når jeg var i riften. Skrekkfølelsen tillater deg å tro at det er virkelig og man glemmer at ting er uvirkelig.

post-131058-0-27130800-1422714553_thumb.png

 

 

6. Welcome to Oculus: Denne demoen skulle jeg egentlig testet aller først. Den var så vakker og fantastisk og gav meg både litt grufull fryktfølelse, glede, lykke og en nærmest stolthetsfølelse av hvor ufattelig det er at vi mennesker er i stand til å skape en slik teknologi fra det som nærmest begynte på et gutterom da Oculus var ferske. Denne gav meg også fuktige øyne, fantastisk opplevelse.

post-131058-0-67995400-1422714576_thumb.jpg

 

 

7. Vox Mahinae: Helt ubeskrivelig tøft. Man føler man sitter i en robot slik som i filmen Pacific Rim. Man sitter der og ser at man holder hendene på joystick og kontrollerer roboten. Når man labber uti ørkenen og får følelsen av hvor gigantisk man er er det sånn at man må stoppe opp bare for å betrakte hvor kult det er å sitte i en robot. Man kikker rundt på brytere og displayer og blir helt lamslått av skala-følelsen.

post-131058-0-80483900-1422714707_thumb.png

 

 

8. Live For Speed: Ikke annet enn kjempetøft. Å stikke hodet ut av bilvinduet mens man ligger i 100kmt gjennom svinger og kan se hjulene i hjulbuer eller ned på asfalten, eller bare noe så enkelt som å se ned på dørhåndtaket på utsiden er helt sprøtt.

post-131058-0-54044700-1422714719_thumb.jpg

 

 

9. Elite: Dangerous: For stort sanseinntrykk til å prøve å forklare opplevelsen. Man sitter altså i verdensrommet, inni sitt eget romskip. Til høyre han man nistepakka og til venstre har man data- og kontrollpanelet mens man foran seg har alt av viktige instrumenter. 3D-følelsen og skala-følelsen av verdensrommet er helt ubeskrivelig. Når man skal lande på en romstasjon så lander man i riften på det som ser ut som en gigantisk romstasjon. Og da mener jeg gigantisk! Snur man seg helt bak ser man utgangsdøren til romskipet sitt, og det er veldig skuffende å faktisk ikke kunne gå ut av stolen og ut av romskipet (på ordentlig) for å kunne studere romstasjonen fra utsiden. Å ta av seg riften etter slike opplevelser gjør hverdagen trist i et kvarters tid, for den er nemlig noen hakk kjedeligere hehe.

post-131058-0-50282800-1422714731_thumb.jpg

 

 

Jeg har 31 demoer/spill igjen å teste, se listen jeg laget på forrige side. Men til tross, bare for å nevne det, så er jeg ingen gamer. Klart jeg spiller en gang i ny og ne, men tipper nok maksimalt 10 timer i måneden. Dette er alikevel noe helt annet, for i riften spiller man ikke. Man opplever!

 

Til de som lurer på om de skal kjøpe seg Oculus Rift: Hvis du er veldig interessert og sliter med å vente på konsumerutgaven anbefaler jeg deg å bestille en DK2 med en gang. CV1 (consumer version 1) vil ikke komme før tidligst til høsten, og da vil det nok være 3-4 måneder ventetid pga forhåndsbestillinger. DK2 byr på så ekstremt med moro at det er verdt pengene selv nå. Ja, det er mye fikling med drivere og konfigurasjoner men ingenting som er særdeles vanskelig. Alt fungerer med riktige innstillinger så man må gjerne investere 5-6 minutter pr spill før det virker. Og står man fast finner man alltid 10 og 20 fasiter på Google for spillet man sliter med.

 

De som ikke er seriøst interessert men har fått øynene litt opp for VR generelt bør vente. Hvis du er under middels interessert vil nok skuffelsen med å få ting til å virke ta over for moroa med opplevelsene. Det er nok veldig få som er så uinteresserte, så til alle som følger med i denne tråden kan jeg trygt anbefale å bestille. 4000kr som man lett kan selge for 3000kr når CV1 kommer. Delvis pga at enkelte tøffe demoer og spill kun vil virke med DK2, akkurat som at mange demoer og tøffe spill kun virker på DK1. De vil derfor ikke dø ut interessemessig på markedet.

 

Håper dette hjelper :)

 

EDIT: Ang bildekvalitet er det lite å klage på i forhold til opplevelsen man får. Oppløsningen kunne vært høyere men den er høyst brukbar. Det er ikke RGB-groms i kantene på linsene slik det ser ut på bildene som skjermkortet sender til riften (se bildene over). Skjermkortet lager denne bieffekten med vilje for å motvirke at dette skjer i selve riften. Det er skarpt og fint, og man kan lese nokså liten skrift, og er det vanskelig å lese kan man bare lene seg forover. Noen spill har farger og grafikk som gjør at oppløsningen ser bedre ut enn andre. På Live For Speed er det en del groms fordi det har en dårlig grafikkmotor med blasse farger, dårlige skygger og generelt uskarp tekstur. Mens Vox Machinae blant andre har så pen grafikk og flotte farger at oppløsningen ikke blir et problem overhodet. Dreadhalls har noe av den beste grafikken opplevd i riften av alt jeg har prøvd til nå. Her merket jeg ikke tegn til lav oppløsning overhodet, og jeg er egentlig en av de svært kresne når det kommer til oppløsning generelt.

Endret av IceBlitz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nuh er jeg passe sliten må jeg si.

 

Har sittet i riften siden kl 1100 i dag, med 2 timers pause til sammen.

 

Det har altså vært så gøy at jeg ikke har klart å legge det fra meg.

Men nå er jeg så sliten av alle sanseinntrykkene og sjøsyken at jeg må ta kvelden :)

Det jeg har testet videre siden sist post er:

 

10. Kite & Lightning: Senza Peso: Middels bra opplevelse. Farger og visuelle inntrykk er kjempeflotte, men musikken er såpass intens og foruroligende og noen av de visuelle sekvensene er helt bisarre. Bør den testes av andre? - Tja...

post-131058-0-81386300-1422730789_thumb.jpg

 

 

11. Don't let go: Morsomt, ekkelt og skummelt. Kjempemoro opplevelse for de aller aller fleste. Her er det alt ifra edderkopper som kryper på armene dine til bier som angriper deg i alle retninger.

post-131058-0-99406900-1422730959_thumb.jpg

 

 

12. Titans of Space: Fin innføring i solsystemet vårt og viser virkelig hvor små vi er i forhold til resten av universet. Utrolig vakker musikk og avslappende forhold med god innlevelse. Dog litt sjøsykefremkallende pga panoreringer gjennom solsystemet. Men er såpass vakker at den bør oppleves.

post-131058-0-77480400-1422731150_thumb.jpg

 

 

13. Windlands: Helt fantastisk opplevelse. Her stemmer både musikk, det visuelle og wow-faktoren da man skal hoppe i enorme høyder med lianer. Krøkket meg sammen i frykt de første gangene når jeg falt ned fra trær etc da det var såpass innlevelsesrikt. Behagelig nok til å spille i alt fra 45 min til timesvis om gangen. Windlands må alle prøve, deilig og vakker stemning.

post-131058-0-25141300-1422731297_thumb.jpg

Endret av IceBlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk minianmeldelsene, artig å lese :) . La det for all del komme fler i dagene som kommer. For min egen del har jeg ikke en krone til overs, og lite tid om dagen. Så er nok best og vente til CV er ute uansett. Men er absolutt en pine uten like.

 

vil anbefalle deg Alien Isolation. Har hart det er en av de absolutt beste spill opplevelsene så langt. Oculus støtte er innebygd av utviklerne, men de valgte å fjerne den i siste liten fordi de mente alt ikke var helt optimalisert. Men modere fant fort ut at det var SVÆRT enkelt og forandre dette i en ini fil.

Lenke til kommentar

Noen her som utvikler for riften? Jeg og en kamerat leker oss i Unity. Er veldig enkelt å lage opplevelser selv. Jeg er på alle måter bare en glad amatør foreløbig, så har ikke laget noe som jeg mener er sælig verdt å dele enda. Bruker Sketchup til å lage modeller som jeg så importerer inn i unity. Ligger mye bra tutorials ute som viser hvor enkelt det er å starte.

 

På veldig kort tid laget jeg en stor by igår kveld. Skikkelig artig å kunne lage sine egne verdner å utforske. Hadde jeg ikke sittet på mobil nå så skulle jeg lagt ut noen bilder av kreasjonen.

 

Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte en dk2 så mye morro som jeg har hatt med den. Nyttig og lærerikt er det også hvis man bruker den som et verktøy i kreative prosesser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Planlegger å lage flere spill til Oculus Rift. Holder på å bli ordentlig kjent med Oculus Rift for å kunne lage ordentlige demoer som gir følelsen av tilstedeværelse. Men tipper jeg er ferdig med det første spillet innen en måned. Har testet over 60 spill og tech demoer til Oculusen nå og begynner å føle meg komfortabel.

 

Det første spillet skal egentlig prøve å være en skummel opplevelse der man labber gjennom et mentalsykehus. Man skal ikke kunne dø, miste helse, sloss etc. Men skal prøve å lage noe som virker såpass skummelt at det krever en del mot for å komme seg gjennom demoen, steg for steg. Og får jeg dette til så blir det nok mer avanserte opplevelser etterhvert. Har laget noen modeller til nå, og andre modeller laster jeg ned fra sider som deler slikt gratis. Det kan være noe så enkelt som bord og stoler, stearinglys etc så slipper jeg å bruke mesteparten av tiden på å lage modeller og teksturere.

Lenke til kommentar

Jeg har spurt om dette i tråden tidligere men det er en stund siden så jeg spør igjen!

 

Er det noen i Oslo her som kunne tenkt seg å vise frem DK2'en sin? Grunnen til at jeg er så ivrig på å teste er at jeg har svært dårlig syn på ett øye så kunne veldig godt tenke meg å prøve hvordan det da fungerer. Jeg kan spandere noen flasker av mitt beste hjemmelagede øl!

Lenke til kommentar

Men har du ikke prøvd Vox Machinae på mission? Altså ute i ørkenen? Der er det mye gøyere og veldig pen grafikk :)

 

Her er en liten compilation av reaksjoner til et par venner og meg på skrekkspill. Faen å komisk, må bare unnskylde det med at det er så jævlig skummelt i riften altså :D

 

https://www.youtube.com/watch?v=46zUwxPjUYw

Endret av IceBlitz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvor kjøper dere OCculus Rift? Så på hjemmesiden men der så det ut som det vare var utviklingskittet man kunne kjøpe.

 

Det er bare utviklersettet som er tilgjengelig. Forbrukerutgaven er ikke lansert enda. Så skal du ha en ny, så er det hjemmesiden dems som gjelder. Ellers kan du sikkert plukke opp ett brukt eksemplar på Finn.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...