Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok ikke mange som vil ha en DK2 når CV kommer, nei. Selv vurderer jeg å kjøpe en DK1 nå før CV kommer ut... for å ha hele rekka mens de fortsatt er å få tak i, og for å se hvor langt det faktisk gar kommet.

 

Spørsmålet for min del er om det er Oculus jeg vil sitte igjen og være mest fornøyd med til slutt. Om jeg "samler" DK1 - CV2 på hylla og så viser det seg at det er Vavle sin løsning, eller Starbreeze sin, som virkelig blir best og tar over markedet. Da er en samling av Rifts litt rart kanskje :p Men det er for fun anyways.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Så.. hvor mange av dere skal forsøke å få tak i en HTC Vive før jul?

 

Det blir første mann til mølla siden VR brillene etter nyhetene å dømme blir sluppet i et mindre opplag mot slutten av året. Jeg håper det blir nok eksemplarer til oss entusiaster ihvertfall.

 

Hvis jeg greier å bestille en blir det også en oppgradering av skjermkort. For min del står det mellom AMD Radeon R9 Fury X vs Nwidia GeForce GTX 980 Ti

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/3jnhza/david_kanter_microprocessor_analyst_on/

 

Etter å ha lest følgende heller jeg mot Fury X. Men jeg vil fortsette å følge med på situasjonen frem mot forhåndsbestillingen av Vive.

 

Jeg har aldri brukt så mye penger på utsyr som dette. Det startet med DK2 og splitter ny pc for et års tid siden og jeg har ikke angret på det kjøpet. Har brukt min DK2 mye, jeg har lært meg Unity og 3d modellering og smittet flere av vennene mine med VR entusiasmen. Nå samles vi fast for å leke oss i Unity og DK2. Det har vært enormt gøy og givende.

 

Stuen min står klar til å brukes som dedikert VR rom og den billige IKEA lysekronen i midten av taket må vike for å holde ledningen til Vive på plass. Hender jeg tar meg noen spaserturer i stuen og forsøker å tenke meg at dette tilsynelatene kjedelige tomme rommet snart vil fylles av fantastiske virtuelle opplevelser. Jeg er klar!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg liker godt at det er konkurranse på VR markedet nå, med flere aktører.

Men jeg tror ikke noen andre med sin første forbrukerversjon vil klare å holde tritt med Oculus sin første forbrukerversjon.

 

Oculus har vært svært lenge i gamet (relativt sett) og har designet et svært bra produkt, med Xbox One kontroller som følger med på kjøpet samt Oculus Touch man kan kjøpe som tilleggsutstyr. Det, sammen med skjermene fra Samsung tror jeg kommer til å bli enormt.

 

 

post-131058-0-80275200-1441740743_thumb.png

 

 

post-131058-0-99551200-1441740753_thumb.png

 

 

post-131058-0-80764300-1441740747_thumb.png

Lenke til kommentar

Ja det er bra at vi har fått konkurranse med flere store aktører som satser på VR.

 

Men Valve/HTC Vive virker mer interessant for min del. Vive er først til markedet og det med en god del måneder før noen andre og med en fullstendig pakke, ikke uten bevegelseskontrollere slik som Oculus. Det er et stort minus med Oculus etter min mening. At deres begegelseskontrollere kommer flere måneder etter at selve VR brillene er sluppet på markedet og at de ikke er en del av startpakken når man kjøper VR settet er bare kjipt. Det tror jeg vil ha en del å si for hvor godt mottatt Riften blir av folk flest. 

 

Spillene og opplevelsene jeg har sett til Vive virker også mer interessante enn det jeg har sett av spill til Oculus Rift. Hover Junkers, Nimbus knights, job simulator, fantastic contraption, the gallery: call of the star seed, tilt brush (tegneprogram) og så har vi jo alltids kanskje en overraskelse fra Valve, det har jo vært en helt ny portal demo i demonstrasjonene til Vive, noe artig blir det tror jeg. Og dessuten hvis jeg føler jeg skulle mangle noe så kan jeg bare lage mine egne spill. Det ser enormt gøy ut å utvikle spill til Vive i og med Roomscale Tracking med lighthouse og de to håndkontrollene som følger med. Tenk alle mulighetene med et slikt oppsett! Ihvertfall hvis man har et nokså stort område å bevege seg på. Spillutvikling har aldri vært så gøy og så lett som nå med VR og gratis utviklerverktøy som unity og unreal engine. Må også nevne at man trenger ikke ha et stort rom for å bruke Vive. Man kan sitte i godstolen å spille akkurat som med en Rift. Et stort rom er bare en bonus, noe jeg tilfeldigvis har.

 

Valve virker også å ha løst problemet med bevegelsesyke ser det ut til. Ihvertfall delvis med lighthouse systemet sitt som gjør at man kan gå rundt i et opp til 15x15 fot rom (ca. 4,6 x 4,6 meter) Man vil etter det jeg har lest ikke oppleve kvalme så lenge man ikke flytter seg unaturlig med en håndkontroller. Enda et stort minus med Oculus sin startpakke etter min mening. Jeg tror folk vil fort merke kvalme med den Xbox One håndkontrollen som følger med, ihvertfall hvis det slippes førstepersonspill hvor man må forflytte seg fysisk sittende IR med en håndkontroller. Det er vel kanskje også hvorfor jeg finner spillene til Oculus så kjedelige. Ingen offisielle eksperimentelt lekende førstepersonspill, sannsynligvis for å forsøke unngå hele bevegelsesyke problemet. Ved å bare tillate tredjepersonspill, ihvertfall med de offisielle spillene, har Oculus tatt en kjedelig om enn nødvendig omvei rundt hele problemet med kvalme. Vive løser dette på en smart måte med sitt lighthosuse system.

 

Det er også lett å bli smittet av entusiasmen til folk som har prvød Vive. Jeg har bare sett god omtale til nå. Og det virker å være virkelig bra greier de serverer oss. Jeg har hørt tilsvarende lite fra Oculus. Virker ikke å være den samme entusiasmen hvis man sammenligner folk som har prøvd nyeste prototype av Rift vs Vive. 

 

Mer info om Vive kommer også i Oktober. Trolig mer om specs, utforming, pris, forhåndsbestilling osv. 

 

Husk også at Valve har sin egen håndkontroll. Skal ikke se bort ifra at den kan være et meget godt tilbehør til en allerede velutstyrt startpakke til Vive ;)

post-56355-0-42787600-1442054874_thumb.jpg

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å sitte oppe sent på natten for å spamme F5 for å sikre meg en Vive når bestillingene åpner. Det blir en tøff jobb men forhåpentligvis verdt det :p

 

I andre nyheter:

 

Vanishing of Ethan Carter får full VR støtte Q1 2016!

 

Det er også 40% av på steam nå med halveis VR støtte. Jeg venter til full støtte, men noen sier allerede at det er en av de beste opplevelsene så langt i DK2.

 

Mange kommer til å slite sykt med kvalme hvis flere førstepersonsspill som dette slippes til Oculus Rift og folk spiller det med håndkontrollere slik som den Xbox One gamepadden Oculus bundler med Riften når den slippes.

 

Jeg tåler det fint, men har møtt mange som fort blir svært dårlige av slikt.

 

Det er en veldig god grunn til at folk burde gå for Vive og ikke Oculus.

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Elite Dangerous kommer til Vive dette året! Betyr det nå at vi endelig kan gå rundt inni skipene? Hoho! jeg gleder meg! Denne julen blir bra!

 

Og i en annen oppdatering så har Windlands nå støtte for oculus runtime 0.7 med noen små oppdateringer siden sist.

https://www.indiegogo.com/projects/windlands#/updates

 

De som ikke har prøvd Windlands bør absolutt teste det ut. Supergøy!

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt sammenhengen mellom Vive-støtte og å kunne gå rundt i skipene. Hadde vært gøy, men tror ikke det :/

Tja.. det gir kanskje ikke så mye mening gameplaymessig, ihvertfall ikke slik spillet er nå. Innlevelsen derimot! Det hadde vært gøy å kunne reise seg fra setet og strekke litt på bena etter en kamp. Hvis det da i det hele tatt blir mulig. Det er temmelig irriterende slik det nå er med den lave rekkeveidden til kameraet til DK2, at bildet henger seg opp når man lener seg litt for mye til siden. Med lightouse støtte vil jo ikke dette lenger være et problem. 

 

Den viktigste nyheten her er uansett at Elite kommer til Vive og at jeg til jul allerede kan spille det med et sett vr briller med bedre specs enn DK2 :D Alt annet som eventuelt følger med Vive støtte ser jeg på en som en flott Bonus. Jeg har siklet lenge over å kunne benytte meg av de store rommene bak setet på enkelte av de større skipene, selv om det ikke har noen videre nytteverdi enn at det er kult og bidrar til innlevelsen i spillet.

Lenke til kommentar

Under en time til direkte sendingen starter http://www.twitch.tv/oculus 

Så sendingen i Altspace VR. Det var fett. Hørte også at det var nordmenn der. Jeg holder som regel en lav profil når jeg deltar på VR arrangementer som dette.

post-56355-0-06178800-1443175304_thumb.png

 

Minecraft kommer med VR versjon :)

 

Blir nok helt surrealistisk å tusle rundt i en verden som Minecraft. Har holdt på å gjøre i buksa når jeg graver langt under bakken og plutselig åpner det seg opp et stor hule med monster. Tanken på å oppleve det i VR gir meg rykninger i fjeset. 

Gleder meg. Håper det blir støtte for Minecraft i Vive også. 

 

Men hvis man vil spille Minecraft i VR akkurat nå så er det jo alltids Minecrift.

https://share.oculus.com/app/minecrift

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Haha! Så tullete, men så gøy!

 

Ser frem til mye artige VR opplevelser med en god gjeng venner hjemme hos meg. Mesteparten av tiden DK2en min har vært i bruk har vært med venner. Det er rart med det.. VR kan være mye mer sosialt enn hva man skulle tro.

 

Har også hørt at de som ser på spilleren i Fantastic Contraption kan kontrollere en flue i spillet. Så da blir det en slags multiplayer opplevelse der de som ser på også kan delta i spillet. Håper flere spill får lignende muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...