Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har kjøpt Dk2, koblet på, men jeg får bilder kun i pc skjermen, ikke noe bilder i DK2 displayet når jeg spiller. jeg vet har koblet riktig, fordi bilder kommer når jeg spiller Oculus world demo. har noe borti slike feil?

Det er pga spill du prøver å spille ikke har støtte for dk2.

 

Noe du kan gjøre er å kjøpe vorpX, som er et program som gir støtte for dk2 i enkelte spill. Det er ennå bare en alpha, men bedre enn ingenting :)

Du må også sette riften i extended mode i rift configen.

 

Lenke til kommentar

jeg har kjøpt Dk2, koblet på, men jeg får bilder kun i pc skjermen, ikke noe bilder i DK2 displayet når jeg spiller. jeg vet har koblet riktig, fordi bilder kommer når jeg spiller Oculus world demo. har noe borti slike feil?

 

Siterer meg selv fra forge side :

 

DK2 / Developer Kit 2 , er akkurat det, et utvikler kit. Av den grunn er det ikke et ferdigutviklet produkt overhodet, hverken hardware messig eller software/driver messig. Å kunne bruke Oculus Rift nå krever en del av brukeren og over gjennomsnittet interesse for PC og en god del tålmodighet. Desverre er de fleste demoer/spill ikke bare å trykke play og resten skal gå av seg selv. I noen spill fungerer direct to rift instillingen og kjører smertefritt, i andre spill så krever det at du setter i Extended mode, mens noen er skikkelig vanskelige å krever at du setter det i extended mode samt gjør riften til hovedskjermen. Videre har du spill som fungerer i Directo to rift mode for noen , men fører til lag/hakking for andre. Av den grunn er det ikke mulig for hverken meg eller noen andre å sette opp en generel steg for steg forklaring da forskjellige spill ofte krever forskjellige måter en setter det opp på, samt forskjellig hardware reagerer forskjellig på de forskjellige oppsettsmåtene igjen.

 

Det enkleste er ofte å ty til google eller å opprette seg en bruker på Oculus VR forumet og lese seg opp å stille litt mindre generelle spørsmål der. https://forums.oculus.com/ . Det er også en ganske stor og aktiv Reddit som du kan finne mye hjelp i om du heller foretrekker det http://www.reddit.com/r/oculus/ .

 

Developer kittene til Oculus er og blir for spesielt interesserte, om du forventet at det skulle være plug and play må jeg nok skuffe deg, da burde du heller ventet på konsumer versionen som er spådd å komme innen 2015. Mine første månder med DK2 krevde at jeg koblet ut den ene monitoren min (G-Sync) og installerte runtimen hver gang jeg skulle bruke riften, samt avisntallere runtimen igjen når jeg ville bruke G-Sync skjermen igjen, vist ikke så ble det en så fatal driver kræsj at PCen bare skrudde seg av. Dette ble fikset for noen uker sider av nvidia, men det er fortsatt en god del problemer som en god del har. Dette nevner jeg bare for å poengtere ut igjen at det ikke er et ferdig produkt enda, og bør vel kansje heller bli sett på som en beta test for utviklere og spesielt interesserte. Skulle ønske jeg kunne gi deg et mer konkret og enklere svar, men slik er det bare en gang.

 

Så da kommer i tilleg spørsmålet rundt hvilken modus har du runtimen i? Direct to rift , extended mode ? Hvilken demoer/spill tester du? Spill som har støtte for DK1 støtter ikke DK2 osv . "Vanlige" spill har ikke støtte for oculus rift uten videre, og kreves enten 3. parts programmer som vorpX som for noen spill fungere veldig bra, og for andre særdeles dårlig.

 

Edit: Jeg tar da utgangspunkt i at du har installert Oculus Runtimen ettersom du sa du fikk bilde i oculus demoen. Om du ikke har gjort dette må du gjøre dette

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Elite: Dangerous blir mange hakk bedre med Joystick , vertfall etter min mening. Bruker selv en mad cats stikke som jeg kjøpte for noen år siden til et par hundrelapper, funker som bare juling.

Ja, en god stikke må selvsagt til for sånne spill. Men er så lenge siden jeg har spilt noe sånt at jeg sliter med tutorialen. :p Tok en evighet å ta den første kamptutorialen, og jeg har store problemer med den Travel-tutorialen. Kom meg etterhvert gjennom hyperspace og skulle til en romstasjon, men hvordan jeg kommer dit aner jeg ikke. Dvs fulgte radaren til en sirkel som skulle være målet, men hva jeg gjør der er et mysterium for nå. Vurderer å heller kjøre gjennom tutorials med en vanlig skjerm og tastatur, og så hoppe på Oculus når jeg er mer vant med spillet. Vurderer også seriøst å kjøpe ny PC som klarer dette spillet, og tar da med en god joystick i samme slengen. Det høres nok dyrt ut, men det er det verdt. :)

 

jeg har kjøpt Dk2, koblet på, men jeg får bilder kun i pc skjermen, ikke noe bilder i DK2 displayet når jeg spiller. jeg vet har koblet riktig, fordi bilder kommer når jeg spiller Oculus world demo. har noe borti slike feil?

Noen ting du kan prøve:

 

- Har du ikke gjort det du installere en runtime.

 

- Når du har runtimen kan du stille inn OR til å kjøre i Direct Mode eller Extended Mode. I DM vil OR ikke være aktiv før du starter et spill som støtter det, og noen ganger selv ikke da. Assetto Corsa bruker for eksempel den vanlige skjermen helt til du starter et løp.

 

- Hvis DM ikke fungerer kan du prøve Extended Mode. Denne lar OR bli et ekstra skrivebord. Da kan du som regel starte spillene der, men det kan jo være tungvindt. Et triks er å starte spill på den vanlige skjermen i OR-modus (så du får to bilder på en gang og kan bruke headtracking), og så holde nede Windows-tasten og trykke den venstre eller høyre pilen. Da skal vinduet flyttes over til det andre skrivebordet, dvs OR.

Lenke til kommentar

Kommer nok selv til å beholde min DK2, litt kult å eie en prototype av det som startet VR revolusjonen den dagen VR har blitt dagligdags :)

Samme her :D

 

Men jeg får indelig håpe at CR1 får litt bedre oppløsning enn DK1. Forhåpentlighvis en QHD eller 4k skjerm. slik at man ikke ender opp med å nesten bare se piksler :p

Lenke til kommentar

Er det bekreftet noe som helst når CV1 kommer? Eneste jeg har hørt er "en gang i 2015, etter planen".

 

 

Kommer nok selv til å beholde min DK2, litt kult å eie en prototype av det som startet VR revolusjonen den dagen VR har blitt dagligdags :)

Samme her :D

Men jeg får indelig håpe at CR1 får litt bedre oppløsning enn DK1. Forhåpentlighvis en QHD eller 4k skjerm. slik at man ikke ender opp med å nesten bare se piksler :p

 

Har du prøvd Elite: Dangerous med DK2? Det er absolutt godkjent for min del. :)

Lenke til kommentar

Noen andre som opplever screen tearing I Windlands? Jeg får det på høyre siden av synsfeltet mitt i Riften. Hvordan løste dere problemet isåfall?

 

Har forsøkt å skru på vertical sync i nwidia control panel samt testet andre innstillinger til ingen nytte. Bortsett bra dette fungerer spillet bra. Men screen tear ødelegger opplevelsen.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Måler framerate med MSI Afterburner og den ligger dønn stabilt på 75fps.

 

Jeg har lagt inn siste skjermdriver fra nwidia og på nytt rotet rundt i "manage 3D settings" og skrudd av og på v-sync blant annet. Fortsatt har jeg en rift i bildet på høyre side.

 

Har forsøkt å tvinge DX 11 og 9. Der merker jeg absolutt ingen forskjell. Skal det være noe forskjell i grafikken her? Riften i bildet er der uansett fortsatt.

 

Har også kjørt Direct3D Overrider for å tvinge v-sync på der også til ingen nytte.

 

Jeg har skrudd av Aero og valgt windows 7 basic theme.

 

Alt dette etter tips på nettet.

 

Min maskinvare er Geforce 780 Ti, j7-4790k, 32gb ram. Kjører windows 7 64bit.

 

Dette er sykt irriterende for Windlands er virkelig er noe av det beste jeg har testet sålangt om jeg ser bort fra screen tear problemene.

 

Bruker Extend Desktop to the HMD i rift display mode og kjører spillet med DirectToRift slik jeg gjør med de aller fleste applikasjoner. Hvis jeg forsøker med Direct HMD access opplever jeg en helt syk lagg.

 

Andre her som har testet Windlands?

Lenke til kommentar

Min maskinvare er Geforce 780 Ti, j7-4790k, 32gb ram. Kjører windows 7 64bit.

 

Dette er sykt irriterende for Windlands er virkelig er noe av det beste jeg har testet sålangt om jeg ser bort fra screen tear problemene.

 

Bruker Extend Desktop to the HMD i rift display mode og kjører spillet med DirectToRift slik jeg gjør med de aller fleste applikasjoner. Hvis jeg forsøker med Direct HMD access opplever jeg en helt syk lagg.

 

Andre her som har testet Windlands?

 

Jeg testet windlands nå v.0.3.1a . For meg fungerer det helt feilfritt, ingen tearing stuttering eller no, og det i Direct HMD mode, som skal siest at er svært sjeldent et spill faktisk gjør, kjørte da directToRift filen uten noe force. Fantastisk god opplevelse, men jeg ble relativt fort litt småkvalm.

 

Hardware og os :

Intel i7 5930K CPU

16 GB DDR4 Ram

Nvidia GTX980 X2 i SLI

OS på SSD , spill kjørt fra SSHD

Windows 8.1

Lenke til kommentar

Dagens tips:

 

Jeg slet en del med å få bilde i en del demoer og spill, men fant et lite triks. Først setter man DK2 til Extended Mode, og sørg for at bildet er rett vei (jeg bruker Liggende Speilvendt.) Deretter åpner man skjerminnstillingene, så man ser to blå ruter (en for hver skjerm, dvs en for den vanlige og en for DK2.) Velg DK2-skjermen og sett denne til Aktiv skjerm (men IKKE lukk dette vinduet ennå.)

 

Nå vil hovedbildet bli på DK2en, så er litt vanskelig å se. Dette er ikke nøye, da du fint kan starte spill derfra hvis du ser ikonet, eller vet hvor det er (jeg flytter det jeg vil ha til en plass jeg vet jeg kan se det.) Når du så starter spillet vil det starte rett i DK2. Dette er kanskje spesielt kjekt hvis du har VorpX.

 

Når du så er ferdig med spillet er det bare å trykke Alt-Tab til du får skjerminnstillingene, hold nede Windows-tasten (mellom Ctrl og Alt på venstre side, vanligvis) og trykk en piltast for å flytte den til det sekundære vinduet. Det blå DK2-vinduet mitt er på høyre side av det vanlige, så jeg holder nede Windows-tasten og trykker pil til venstre noen ganger for å flytte skjerminnstillingene til det sekundære vinduet.

 

Nå vil du se det vinduet på den vanlige skjermen din. Musen er nok godt mulig borte, men den er bare på det høyre skrivebordet. Altså flytter jeg den til venstre, og dermed dukker den opp i den vanlige skjermen. Da er det bare å velge den vanlige skjermen som Aktiv, og alt er som før. :)

 

Du kan i teorien også starte spill på den aktive skjermen og flytte det over til DK2 med Windows-tast + piltast, men jeg har fått en del problemer med dette. Spill på DK2 liker ikke å kjøre i vindu.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...