Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

 

Tipper Morpheus vil fungere godt nok og på høgde med Re Vive. I beste fall må eg kjøpe 2 stk VR headset. OR ga eg opp da facebook dukka opp med sovepute til utvikleren. I beste fall har man 3 forskjellige VR system som gir oss mange gode spillopplevelser. :)

 

Morpheus og Re Vive er to helt forskjellige produkter. Man kan lage et spill og så relativt enkelt gjøre det kompatibelt med Re Vive og Oculus Rift. Morpheus er avhengig av spesifikk arkitektur fra bunnen av. Hvor mange utviklere som kommer til å gjøre dette er nok veldig relatert til hvor mye det selger, og det vil ikke selge uten spill som støtter det. Kan ikke helt se for meg hvordan det skal bli noe suksess med denne onde sirkelen i bunnen, og jeg tror ikke konsoller blir plassen hvor VR boltrer seg med det første.

 

Det er skuffende at Oculus har brukt så lang tid på å få et consumer produkt på plass men det er langt fra grunn til å avfeie de enda. De har en fordel med at det allerede finnes haugevis av software til DK2 som gjør det mye enklere å tilpasse ny software. Det blir spennende å se hvor lang tid det tar Valve å ta de igjen på software siden når Re Vive når hyllene.

 

 

Ja, bare spill som er laget spesefikt for Morpheus, gjør at jeg tror dette blir... hmm en halveis fiasko. Men ellers er det jo fantastisk for forbrukerne at det kommer flere vr sett. Holder fremdeles en finger på oculus rift. Men samme for meg, tar en avgjørelse på bakgrunn av pris og kvalitet den dagen det er på makredet.... eller hehe det første som kommer. Vi får se hvor utolmodig jeg er :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne podkasten var veldig interessant!

http://voicesofvr.com/101-denny-unger-on-the-htc-vive-designing-walkable-two-handed-vr-experiences/

 

Her er noen punkter fra samtalen:

 

Denny Unger is the President and Creative Director at Cloudhead Games. He talks about his experience of seeing the HTC Vive prototype for the first time with other developers, as well as some of the implications of 360-degree, full-room walkable capabilities as well as two-hand interactions means for VR game design for The Gallery, Six Elements.

 

Denny & Joel from Cloudhead Games along with Alex from Owlchemy Labs talk about the following:

  • How it’d change the gameplay for The Gallery. They always wanted to use your hands and to spin around 360, but the technology wasn’t there yet. The HTC Vive matched the vision of what they wanted to do, and it gave them freedom to design the VR experience as they’ve always intended. Started with designing for sit-down experience, then moved to a standing experience, and now designing for a full room and 360-degree turning experience. They have to account for designing for each of these scenarios
  • VR locomotion is still an open problem because you don’t want to warp around. Trying to build systems to also locomote the volume with a joystick.
  • Some of the other experiences chosen by Valve. Cloudhead Games had a vision of where VR could go with interacting with a 3D space in an adventure game context.
  • First time that he’s experienced presence for an extended period of time. Joel from Cloudhead Games talks about his own experience of presence in VR
  • Simulating jobs with Job Simulator by Owlchemy Labs is about two hands interactions in VR. Watched people and what they did. People expect natural experiences within VR, and if you account for that, then it’s delightful. Throwing something at a robot and having a reaction that is accounted for.
  • User interactions that are new, and starting to build in interactions into the VR world that parallel what people want to do in real life. Gameplay in VR that require two hands. People tend to just use one hand at first, and it’s hard to understand that you need to use your whole body. Helping to people realize that they can use both hands in VR. Finally have the freedom to use both hands. Leaning and crouching are now natural body movements.
  • It’s going to apply to so many experiences. Devs will enable what you’ve always wanted to do in VR.

 

 

 

hmm.. Burde vi hatt en egen VR tråd nå siden det har kommet såpass mange VR sett den siste tiden. Eller kanskje forandre navnet på denne tråden?

Lenke til kommentar

"The Vive Developer Edition will be available to select developers beginning this Spring"

 

Betyr dette at ikke hvem som helst kan bestille en slik som med Oculus sine utvikler utgaver slik som DK1 og DK2?

 

Noen som har noe mer info angående dette?

 

 

EDIT:

Ah shit! Bare pro utvilkere får en :(

http://www.reddit.com/r/oculus/comments/2xom1r/lets_talk_valve_dev_kits_spring_2015/

 

Da må vi andre vente til nærmere jul før vi får tak i en.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Ja, bare spill som er laget spesefikt for Morpheus, gjør at jeg tror dette blir... hmm en halveis fiasko. Men ellers er det jo fantastisk for forbrukerne at det kommer flere vr sett. Holder fremdeles en finger på oculus rift. Men samme for meg, tar en avgjørelse på bakgrunn av pris og kvalitet den dagen det er på makredet.... eller hehe det første som kommer. Vi får se hvor utolmodig jeg er :p

Ikke glem at Morpheus er for PS4, mens Oculus er for PC. Det gjør at Oculus må støtte en absurd mengde forskjellige systemer, mens Morpheus bare trenger støtte étt system. Det gjør at Oculus kan streve mye med å få ting til å fungere (noe det gjør nå), mens Morpheus blir plug-and-play. Ganske enkelt fordi om det funker hos utviklerne, vet de at det funker hos forbrukerne også.

 

Videre vet vi at PS4 selger hos hakket møkk, så det er ekstremt mange folk rundt om i verden som har tilgang til det. Dermed er det veldig mange potensielle kunder. Dette igjen kan føre oss inn i en god sirkel, i stedet for den vanlige vonde. Dvs folk kjøper PS4 og får dermed alt de trenger for Morpheus. Det gjør at mange kjøper Morpheus, så utviklerne kan lage flere spill til det. Dette gjør at enda flere kjøper PS4 og Morpheus, så vi får enda flere spill til det, og så videre.

 

Selvsagt kan dette også ende opp som Kinect og PS Move og bli en flopp, men det tror jeg ikke vil skje. Kinect og PS Move slet med få interessante spill, og de få interessante spillene vi fikk støttet vanlige kontrollere også. Heavy Rain var f.eks bedre med vanlig kontroll enn PS Move. Men PS4 er bygd opp fra grunnen med tanke på Morpheus (det er derfor kontrolleren har det stygge blå lyset), så det burde være lett å få bra Morpheus-spill relativt tidlig. Om de våger å ta sjansen på "ekte" spill kan det nok bli stort. :)

 

Men for all del, jeg har Oculus allerede, og gleder meg til Morpheus. En er bra, men begge er best. :)

Lenke til kommentar

 

Ja, bare spill som er laget spesefikt for Morpheus, gjør at jeg tror dette blir... hmm en halveis fiasko. Men ellers er det jo fantastisk for forbrukerne at det kommer flere vr sett. Holder fremdeles en finger på oculus rift. Men samme for meg, tar en avgjørelse på bakgrunn av pris og kvalitet den dagen det er på makredet.... eller hehe det første som kommer. Vi får se hvor utolmodig jeg er :p

Ikke glem at Morpheus er for PS4, mens Oculus er for PC. Det gjør at Oculus må støtte en absurd mengde forskjellige systemer, mens Morpheus bare trenger støtte étt system. Det gjør at Oculus kan streve mye med å få ting til å fungere (noe det gjør nå), mens Morpheus blir plug-and-play. Ganske enkelt fordi om det funker hos utviklerne, vet de at det funker hos forbrukerne også.

 

Videre vet vi at PS4 selger hos hakket møkk, så det er ekstremt mange folk rundt om i verden som har tilgang til det. Dermed er det veldig mange potensielle kunder. Dette igjen kan føre oss inn i en god sirkel, i stedet for den vanlige vonde. Dvs folk kjøper PS4 og får dermed alt de trenger for Morpheus. Det gjør at mange kjøper Morpheus, så utviklerne kan lage flere spill til det. Dette gjør at enda flere kjøper PS4 og Morpheus, så vi får enda flere spill til det, og så videre.

 

Selvsagt kan dette også ende opp som Kinect og PS Move og bli en flopp, men det tror jeg ikke vil skje. Kinect og PS Move slet med få interessante spill, og de få interessante spillene vi fikk støttet vanlige kontrollere også. Heavy Rain var f.eks bedre med vanlig kontroll enn PS Move. Men PS4 er bygd opp fra grunnen med tanke på Morpheus (det er derfor kontrolleren har det stygge blå lyset), så det burde være lett å få bra Morpheus-spill relativt tidlig. Om de våger å ta sjansen på "ekte" spill kan det nok bli stort. :)

 

Men for all del, jeg har Oculus allerede, og gleder meg til Morpheus. En er bra, men begge er best. :)

 

 

Ingen tvil om at jeg håper du har rett. Jeg håper vr slår igjennom på alle plattformer, inkludert Morpheus.Vi får se. Selv blir det 100% sikkert Oculus på meg. Tanken på den uendelig mengden eksisterende spill og spill som vil fungere med oculus og andre pc baserte plattformer er overveldende :)

Lenke til kommentar

 

Ja, bare spill som er laget spesefikt for Morpheus, gjør at jeg tror dette blir... hmm en halveis fiasko. Men ellers er det jo fantastisk for forbrukerne at det kommer flere vr sett. Holder fremdeles en finger på oculus rift. Men samme for meg, tar en avgjørelse på bakgrunn av pris og kvalitet den dagen det er på makredet.... eller hehe det første som kommer. Vi får se hvor utolmodig jeg er :p

Ikke glem at Morpheus er for PS4, mens Oculus er for PC. Det gjør at Oculus må støtte en absurd mengde forskjellige systemer, mens Morpheus bare trenger støtte étt system. Det gjør at Oculus kan streve mye med å få ting til å fungere (noe det gjør nå), mens Morpheus blir plug-and-play. Ganske enkelt fordi om det funker hos utviklerne, vet de at det funker hos forbrukerne også.

 

Videre vet vi at PS4 selger hos hakket møkk, så det er ekstremt mange folk rundt om i verden som har tilgang til det. Dermed er det veldig mange potensielle kunder. Dette igjen kan føre oss inn i en god sirkel, i stedet for den vanlige vonde. Dvs folk kjøper PS4 og får dermed alt de trenger for Morpheus. Det gjør at mange kjøper Morpheus, så utviklerne kan lage flere spill til det. Dette gjør at enda flere kjøper PS4 og Morpheus, så vi får enda flere spill til det, og så videre.

 

Selvsagt kan dette også ende opp som Kinect og PS Move og bli en flopp, men det tror jeg ikke vil skje. Kinect og PS Move slet med få interessante spill, og de få interessante spillene vi fikk støttet vanlige kontrollere også. Heavy Rain var f.eks bedre med vanlig kontroll enn PS Move. Men PS4 er bygd opp fra grunnen med tanke på Morpheus (det er derfor kontrolleren har det stygge blå lyset), så det burde være lett å få bra Morpheus-spill relativt tidlig. Om de våger å ta sjansen på "ekte" spill kan det nok bli stort. :)

 

Men for all del, jeg har Oculus allerede, og gleder meg til Morpheus. En er bra, men begge er best. :)

 

 

 

Jeg tror nok du ser litt roserødt på det, kan ikke klandre deg siden vi alle har veldig lyst til at VR skal bli en stor suksess.

 

Problemet her er at softwarefolka må på pletten for å i det hele tatt få solgt noen eksemplarer av Morpheus. Det er et fåtall som består av oss fantaster som kommer til å skaffe VR utstyr i første omgang, og et enda færre fåtall som kjøper Morpheus ettersom man er helt avhengig av at software kommer på PS4. Med dette mener jeg at det finnes haugevis av folk som kommer til å lage software til Oculus Rift og Re Vive ettersom dette blir en mye friere distribusjonskanal.

 

Slik jeg har skjønt det må software lages fra bunn av med Morpheus i tankene om dette skal fungere i det hele tatt. Da snakker vi brått et utviklingsbudsjett som knytter seg direkte mot tilleggsutstyr som kanskje kan slå an. De fleste utvklere med økonomisk sans vil nok vente til de ser at de kan få avkastning på softwaresalg, og dette vil igjen føre til mindre hardwaresalg ettersom det ikke finnes software.

 

Den eneste muligheten jeg kan se for at dette blir en umiddelbar braksuksess er om Sony selv finansierer en god del software igjennom sine egne studioer eller har noen fine avtaler rundt dette. Jeg håper virkelig det blir stort på konsoll også, ettersom all VR virksomhet kommer til å dra igang hele sulamitten men jeg har mine tvil. Det blir nok i første omgang Oculus og Re Vive som lager standarden så får vi se etter en periode om konsoll hardwaren tar av på samme måte.

Lenke til kommentar

Hvor mye kommer dev kit 2 på til Norge?

 

Har ekstremt lyst på. Men det er kanskje dumt å kjøpe nå (er ikke developer)? Er det sagt noe om når vi kan forvente en ferdig versjon?

 

Jeg ville kjøpt DK2 hvis du er interessert.

Det er kjempegøy, og du trenger absolutt ikke å være developer for å bruke den :)

4200kr til Norge, inkl frakt og moms.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Titanic skal testes ja :)

 

Noen som kjører Virtual Desktop?

http://www.vrdesktop.net

 

Jeg får ikke til å starte spill og applikasjoner fra Virtual Dsktop. Når jeg starter applikasjonen står det bare "Launching" og så skjer det ingenting.

 

Regner med det er noe jeg ikke har forstått  :dontgetit:

 

DK2en er satt til extend desktop to HMD siden Virtual Desktop krever det for å starte. Men de fleste applikasjoner må jo vanligvis kjøres i Direct HMD access from apps. Skulle tro jeg kunne velge unike innstillinger for hver enkelt applikasjon når jeg kjører fra VR desktop, f.eks. direct HMD accsess for de som krever det.

post-56355-0-49968500-1428745875_thumb.jpg

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noren som bruker vorpX her?

https://shopper.mycommerce.com/checkout/product/46304-2

 

I terms and conditions står følgende:

3.1
vorpX has to be activated. You can activate your copy of vorpX on two PCs, with the restriction that both machines have to be yours.

 

http://www.vorpx.com/terms-conditions/

 

Kan jeg da fortsatt bruke vorpX selv om jeg formaterer pcen og bytter OS regelmessig? 

Lenke til kommentar

Titanic skal testes ja :)

 

Noen som kjører Virtual Desktop?

http://www.vrdesktop.net

 

Jeg får ikke til å starte spill og applikasjoner fra Virtual Dsktop. Når jeg starter applikasjonen står det bare "Launching" og så skjer det ingenting.

 

Regner med det er noe jeg ikke har forstått  :dontgetit:

 

DK2en er satt til extend desktop to HMD siden Virtual Desktop krever det for å starte. Men de fleste applikasjoner må jo vanligvis kjøres i Direct HMD access from apps. Skulle tro jeg kunne velge unike innstillinger for hver enkelt applikasjon når jeg kjører fra VR desktop, f.eks. direct HMD accsess for de som krever det.

attachicon.gifvr desktop.jpg

 

Jeg bruker selv Virtual Desktop flittig og det fungerer smertefritt. Husk at programmet krever at spill ikke kjører i fullskjerm. Mulig det er der det snubler hos deg?

Lenke til kommentar

Hvor mye kommer dev kit 2 på til Norge?

 

Har ekstremt lyst på. Men det er kanskje dumt å kjøpe nå (er ikke developer)? Er det sagt noe om når vi kan forvente en ferdig versjon?

 

Ligger flere på Finn.no til rundt 3000kr. Var så heldig å få kjøpt mitt DK2 til 2200kr  :dremel:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har et godt tips til 3D 360 graders videoavspiller for DK?

 

Føler det er så mye elendig programvare, alle jeg har prøvd har enten vist veldig hakkete video, video opp ned, video med to separate bilder istedenfor 3D etc. Har enda ikke opplevd å se video på min DK2 da jeg ikke finner noen avspillere som fungerer og det er veldig kjipt.

 

Jeg vil gi det et nytt forsøk nå for å kunne se Clouds Over Sidra, en 360 3D film om en flyktningleir i Syria som visstnok er veldig sterk og rørende. Holder på å laste ned filmen via VRSE på Android. Skal deretter hente ut filene (video+lyd er separate filer) og muxe dem sammen til en MP4 med feks YAMB (http://www.videohelp.com/software/YAMB) så jeg kan se denne på DK2 istedenfor Cardboard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...