Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

1. Hva er den desidert råeste opplevelsen man får til Oculus? Tenker da på innlevelse og wow-faktor og ikke nødvendigvis på grafikkvalitet. Altså en opplevelse med maksimal mental impact.

Mine tre favoritter:

 

1. Assetto Corsa. Det er i seg selv et helt greit bilspill, men jeg satte et bord ved siden av meg, så jeg kan lene meg til siden og likevel føle meg komfortabel. Det høres kanskje kjedelig ut i seg selv, men i spillet føles det som å lene seg ut døren, og gjerne stikke hodet ut - i fart, så klart. Ligge i 200km/t i en Ferrari mens man lener seg ut og ser ned i bakken er like tøft som det høres ut. :) Glemmer ikke akkurat første gang jeg lente meg ut og så rett ned i bakken heller med det første. Når man er så nært bakken (og spesielt når bilen står i ro) ser det helt sykt ut. Klarte også å lene meg ut av bilen og se opp på taket på den. Det var et rimelig bra mindfuck, for å si det sånn.

 

2. Elite: Dangerous. Selve spillet gikk jeg fort lei av, men det er noe med å sitte inne i selve cockpiten jeg elsker. Bare det å lene seg fremover og til siden for å sjekke at man er innenfor landingssonen er utrolig kult. Det samme er å fly gjennom et asteroidebelte og se asteroider suse forbi veldig nært, både ved siden av og rett over deg. Eller selv det der med å aktivere menyer ved siden av det ganske enkelt ved å se på dem. Tøft. :)

 

3. VorpX. Det tok en stund før jeg fikk meg selv til å betale noen hundrelapper for en tredjeparts driver, men det var helt klart verdt det. Denne gjør at du kan spille det meste med Oculus. Selvsagt har gamle spill som Skyrim og Borderlands ikke støtte for Oculus, så tenker vi kontroller er det meningsløst å bruke Oculus på dem. Du kan se rundt omkring på vanlig måte eller med headsettet, så det er like greit å bruke mus eller gamepad i gamle spill. Men likevel, det er noe helt annet å spille et FPS med Oculus. 3D-effekten er langt bedre enn noe annet jeg har sett, og man får en skikkelig bra innlevelse med headsettet. Selv jeg likte Skyrim, og det sier jo litt, da jeg mener det er det aller dårligste spillet i serien. Jeg likte selv ESO bedre enn det. :p Men prøv Doom 3, du. Hvis du tør. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. Assetto Corsa,- nå var riktignok opplevelsen min forsterket av hydraulisk motion-rigg, og vesentlig dyrere ratt og pedaler enn hva mange har hjemme. Men det er helt klart det nærmeste jeg har vært racing i spill. Jeg tok meg selv i å tilte hodet på akkurat samme måte som når jeg var "i sonen" når jeg drevmed det aktivt IRL.

Meget imponerende.

Lenke til kommentar

Du burde selvfølgelig kjøpe DK2, som er markant bedre enn DK1. Tipper samtlige (alle?) har blitt stoppet i tollen, ja. Skal godt gjøres å la være, vil jeg tro. Fraktpris lå vel på 60 eller 70 dollar. Gebyr fra UPS (som leverte på døra, eneste fraktmulighet for min del når jeg bestilte DK1), som også inneholdt tollgebyr, lå på rundt 600 kr. Totalt kom vel hele sulamitten på 370 dollar + 600 kr.

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

Faen, nå går det rett vest her!

 

Planen var å ta det med ro og vente til lønna i februar med å bestille en DK2.

 

Men nå har jeg altså sittet i rundt 10 dager og researchet Oculus Rift, og etter å ha lest 1000 innlegg og sett omtrent 20 timer med videodemonstrasjoner av diverser spill og tech demoer har jeg altså bestemt meg for å bestille DK2 i morgen. Hjelpe meg, visste ikke at jeg hadde evnen til å bli så interessert i VR, men nå har jeg altså hjernevasket meg nok til å ikke klare å vente lenger.

 

I den forbindelse har jeg laget en liten liste over spill jeg skal prøve, og ville dele den her da jeg ser det er en del spill/demoer på listen min som ikke er nevnt i denne tråden men som anbefales andre steder. Har forsøkt å rangere den synkende ihht kvalitetsnivå basert på alment interessenivå, samt hva jeg ser for meg gir den beste innføringen til Oculus Rift. Si gjerne ifra om det er noen gode demoer/spill/opplevelser som mangler:

 

 

1. Welcome to Oculus Rift | Rullende innføring i potensialet til VR
2. Sightline: The Chair | Spill uten kontroller, man sitter i en stol og observerer et miljø i endring
3. Elite: Dangerous | Revolusjonerende RPG-romfartssimulator med en utrolig følelse av skala
4. Riftcoaster | Berg- og dalbane
5. Tecnolust | Pek-og-klikk eventyr/thriller med god grafikk og futuristisk layout
6. Assetto Corsa | En svært bra bilsimulator med oppsiktsvekkende grafikk og innlevelse
7. Live For Speed | En svært bra bilsimulator, antagelig den beste fysikken av bilsimulatorer
8. Anteworld | En worldbuilder med alt av kjøretøy og god fysikk, 1:1 skala av jorden
9. DCS World | Kampflysimulator med svært realistisk fysikk, lyd og kontroll samt god grafikk
10. Dreadhalls | Skrekkspill med dynamiske omgivelser og random generert miljø
11. Alien: Isolation | Skrekkspill med enorm innlevelse og grafikk
12. Oculus Tuscany | Opplevelse av å være på et feriehus i Tuscan
13. Vox Machinae | Man er inni en robot, noe ala Pacific Rim med forskjellige miljøer
14. Kite & Lightning: Senza Peso | Diverse landskap og aktiviteter via en tur i kanalbåt
15. Affected | Skrekkspill i et "haunted house" med "liten-jente-gjenferd" preg + annet
16. Waking the Glares | Puzzle-spill med fantastisk grafikk og stemning
17. Blue Marble | En reise gjennom verdensrommet mens spillerens drakt går tom for oksygen
18. Windlands | Eventyrspill der man hopper i høyder med tau
19. Unreal Engine 4 Rollercoaster | Berg- og dalbanespill i miniskala i en stue
20. Terrorift | Nokså likt Dreadhalls
21. KnockKnock | Veldig innlevelsesrik opplevelse med binaural audio
22. Titans of Space 2 | En liten reise i vårt eget solsystem + og litt annet
23. Lava Inc | Opplevelsestur med vogn gjennom en "Lava-fasilitet"
24. Cineveo | Medieavspiller der man plasseres i en virtuell kino
25. Radial-G SP | Futuristisk racingspill, ligner på Whipeout for de som husker det
26. Lost Loot | Survival der man må lete etter supplies og kan bli angrepet av diverse dyreliv
27. Ocean Rift | Vannlivssimulator med flotte demonstrasjoner av forskjellige vannlivsarter
28. ZVR Apocalypse | Zombie apokalypse survival
29. Celestial Song | Reise i verdensrommet med vakker musikk og deilig stemning
30. Rift's Cave | Utforskning av diverse huler/landskap med forskjellige puzzles
31. Discovering Space | Romreisespill med vakker grafikk og musikk
32. No Limits 2 | Berg- og dalbanespill
33. Virtual Desktop | Virtuelt skrivebord som tillater at du jobber på PCen i riften
34. Motorbike | MC-spill sett fra sideperspektiv med hopp og hindringer
35. Alone | Spiller et spill inni et spill som fører til forskjellige skumle hendelser
36. Linger | Spill der man skal stoppe demoner med å kaste hellig vann på dem
37. Elevator Horror | Tar heis med mange stopp langs veien, forskjellige lyder og jumpscares
38. Asunder Earthbound | Simulering av flykrasj med spilleren inni
39. SpaceEngine | Romfartssimulator som lar deg utforske en rekke miljøer og univers
40. Don't let go | Tøft konsept som handler om å sitte i ro mens det skjer skumle ting
Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Thank You!

Thanks for your order! Your order number is XX-XXXXXXX.

We’re sending an order confirmation email to [email protected]. We’ll send another email as soon as your order has shipped. Visit oculus.com/sales/ to check order status.

 

 

OMGOMGOMG.gif

 

 

omg.gif

 

 

mybodyisready-snape.gif

 

 

jumpingaround-toothless.gif

 

 

 

Gleder meg VELDIG nå :D

 

Noen som har noen formening om når jeg kan regne med å få den? :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

OMG! Kjøpte meg nettopp en Lakon Type-6 Transporter i Elite Dangerous og den ga en helt utrolig følelse å fly med! Skikkelig fin utsikt med alle de vinduene og den store cockpiten. Er spent på hvordan de andre og større skipene er nå i forhold til denne.

 

Har spilt spillet en tid nå og det er helt fantastisk gøy! Yoystick er et must (jeg har Saitek X52 Pro) og Riften tar opplevelsen enda et steg videre!

 

Utrolig Gøy!

Endret av Enceladus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang. Assetto Corsa,- nå var riktignok opplevelsen min forsterket av hydraulisk motion-rigg, og vesentlig dyrere ratt og pedaler enn hva mange har hjemme. Men det er helt klart det nærmeste jeg har vært racing i spill. Jeg tok meg selv i å tilte hodet på akkurat samme måte som når jeg var "i sonen" når jeg drevmed det aktivt IRL.

Meget imponerende.

 

Jeg spilte Assetto Corsa med DK1, og jeg så virkelig potensialet. Men selve opplevelsen ble igrunn ødelagt av lav oppløsning på skjermen. Jeg klarte ikke å se banen skikkelig fordi de store pixlene gjorde bilde uskarpt og jeg ble fort kvalm.

 

Hadde du tilsvarende problemer med DK2?

 

Er det forresten noen som har prøvd både DK1 og DK2 og kan fortelle noe hvor stor forskjellen er mellom DK1 og DK2 i praksis? Tenker da mest på pixelstørrelse og skarphet i bilde.

Lenke til kommentar

Jeg spilte Assetto Corsa med DK1, og jeg så virkelig potensialet. Men selve opplevelsen ble igrunn ødelagt av lav oppløsning på skjermen. Jeg klarte ikke å se banen skikkelig fordi de store pixlene gjorde bilde uskarpt og jeg ble fort kvalm.

 

Hadde du tilsvarende problemer med DK2?

Absolutt ingen sånne problemer. Vet ikke om det er p.g.a DK2 er såpass mye bedre enn DK1, eller at jeg ser mot helt andre punkter enn "vanlige gamere" p.g.a racingerfaring fra virkeligheten.

Lenke til kommentar

 

Ang. Assetto Corsa,- nå var riktignok opplevelsen min forsterket av hydraulisk motion-rigg, og vesentlig dyrere ratt og pedaler enn hva mange har hjemme. Men det er helt klart det nærmeste jeg har vært racing i spill. Jeg tok meg selv i å tilte hodet på akkurat samme måte som når jeg var "i sonen" når jeg drevmed det aktivt IRL.

Meget imponerende.

 

Jeg spilte Assetto Corsa med DK1, og jeg så virkelig potensialet. Men selve opplevelsen ble igrunn ødelagt av lav oppløsning på skjermen. Jeg klarte ikke å se banen skikkelig fordi de store pixlene gjorde bilde uskarpt og jeg ble fort kvalm.

 

Hadde du tilsvarende problemer med DK2?

 

Er det forresten noen som har prøvd både DK1 og DK2 og kan fortelle noe hvor stor forskjellen er mellom DK1 og DK2 i praksis? Tenker da mest på pixelstørrelse og skarphet i bilde.

 

 

En bekjent av meg har prøvd en hel rekke demoer både på DK1 og DK2 og han sa at DK2 var en helt annen verden enn DK1. En av grunnene til at DK2 er langt mindre kvalmefremkallende er visstnok fordi den har low persistence OLED skjerm. På DK1 fløt farger inn i hverandre og man hadde sinnsykt med motion blur. Det har ikke DK2. Han sa også at DK2 var langt skarpere, og selv om det mangler litt oppløsning fremdeles var det visstnok veldig greit å leve med DK2 oppløsningen.

Lenke til kommentar

 

 

Ang. Assetto Corsa,- nå var riktignok opplevelsen min forsterket av hydraulisk motion-rigg, og vesentlig dyrere ratt og pedaler enn hva mange har hjemme. Men det er helt klart det nærmeste jeg har vært racing i spill. Jeg tok meg selv i å tilte hodet på akkurat samme måte som når jeg var "i sonen" når jeg drevmed det aktivt IRL.

Meget imponerende.

 

Jeg spilte Assetto Corsa med DK1, og jeg så virkelig potensialet. Men selve opplevelsen ble igrunn ødelagt av lav oppløsning på skjermen. Jeg klarte ikke å se banen skikkelig fordi de store pixlene gjorde bilde uskarpt og jeg ble fort kvalm.

 

Hadde du tilsvarende problemer med DK2?

 

Er det forresten noen som har prøvd både DK1 og DK2 og kan fortelle noe hvor stor forskjellen er mellom DK1 og DK2 i praksis? Tenker da mest på pixelstørrelse og skarphet i bilde.

 

 

En bekjent av meg har prøvd en hel rekke demoer både på DK1 og DK2 og han sa at DK2 var en helt annen verden enn DK1. En av grunnene til at DK2 er langt mindre kvalmefremkallende er visstnok fordi den har low persistence OLED skjerm. På DK1 fløt farger inn i hverandre og man hadde sinnsykt med motion blur. Det har ikke DK2. Han sa også at DK2 var langt skarpere, og selv om det mangler litt oppløsning fremdeles var det visstnok veldig greit å leve med DK2 oppløsningen.

 

 

Høres meget bra ut. Kanskje jeg skal se om jeg får plukket opp en DK2 snart da. Finnes vel noen på bruktmarkedet vil jeg tro. Synes det var fryktelig gøy selv med DK1, men som du sier så var det sinnsykt med motion blur og generelt uskarpt bilde.

 

Takker både deg og Stoddart for gode svar:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står på sporingen nå at forventet levering er i morgen. Da skal jeg få moret meg i helga! :)

 

Men kom på noe som kanskje kan hjelpe folk som undrer på oppløsning. Jeg jobber en del med fotografering og videoproduksjon og har derfor diverse nisje kamerautstyr. Jeg kan ta opp video med makroobjektiv med tilsvarende forstørrelse som øynene våre ser gjennom riften. Da vil man kunne se opplevd oppløsning med riften på. Jeg vil naturligvis sammenligne video med det jeg har sett selv gjennom brillene for å finjustere slik at videoen vil virke tilnærmet lik virkeligheten. Er dette noe som er interessant for noen?

Lenke til kommentar

Da skal jeg prøve å få mekket noe i helgen. Må bare bli skikkelig kjent med det først og stille inn alt i softwaren slik at det blir best mulig (som IPD etc). Når jeg er sikker på at alt er i skjønneste orden mekker jeg et makro opplegg som kan demonstrere opplevd oppløsning for menneskeøyet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...