Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen her som bor sentralt i Oslo og eier en DK2?

 

Jeg er veldig interessert i å teste. Hovedgrunnen for dette er at jeg har dårlig syn på et øye så er veldig spent på hvordan dette fungerer for meg.

 

Kan komme en tur med noen pils for litt testing og hyggelig prat en dag om noen er interessert, jeg er en snill og grei kar på 30 år. Send gjerne PM. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Både og. Det du glemmer er at det er to skjermer i headsettet, så vil du ha 4K snakker vi i praksis 8K, i tillegg til at det må kjøre konstant med bra flyt. Da skal det rimelig mye maskinvare til for å drive hele greia. Vanlige folk får vel råd til noe sånt om ti, femten år. :p

 

En annen ting du glemmer er at 4K er for TVer, og har ingenting med PCer å gjøre. Det samme gjelder 1080p og alt det der. På PC gjelder det ikke enten eller. Oppløsningen i DK2 er på 1080p (for å bruke konsoll-uttrykk), men hvorfor må det absolutt opp i 4K? Hvorfor ikke ha 2.5K? Eller 3k? Poenget er ikke å bruke det som er trenden i dag blandt konsollfolket, men å finne en oppløsning som er et bra kompromiss mellom kvalitet og pris. Til det er dagens oppløsning absolutt godkjent.

Her var det mye rart.

 

1. For det første er det kun en skjerm i headsettet til Oculus Rift. Så 4K blir forsatt 4K, ikke 8K.

 

2. 4K er kun for TVer? Vi all verden snakker du om? 4K har alt med PCer å gjøre. Grunnen til at det må opptil 4K er nettopp fordi oppløsningen i dag er langt ifra god nok, synes du den er god nok har du ikke prøvd DK2 lenge nok. Når det gjelder pris er det ikke sikkert det blir et problem, kommer Samsung Note 5 med 4K skjerm er det i boks.

 

Det er ingen problem å kjøre 4K med de fleste PCer i dag, problemet er bare at vi må stille grafikkinstillingene noen år bak i tid, men det er noe man fint kan ofre for god VR.

 

 

4k er ikke bare for tv'er. Du får pc skjermer i dag med 4k 60 fps som går via display port.

 

4k skjerm på riften vil fungere det, du må bare ha hardware til det. Jeg kan lett få 4k i crysis 3 med 120 fps med riktige instillinger.

 

Men om riften skal ha 4k, så må de gi riften display port kabel.

 

Da var DK2 i hus. :D Men noen kjappe nybegynnerspørsmål:

 

1. Jeg sliter litt med å se skrivebordet i riften. Eller rettere sagt ser jeg det, men 3d-effekten gjør det rimelig vanskelig å se noe annet enn bakgrunnen der. Kan dette forbedres?

 

2. Bildet på riften var helt rart, så jeg måtte sette det til Liggende og Speilvendt for å få det rett vei. Problemet er at PCen vil ha den som en egen monitor, dvs jeg har to monitorer nå. Hvordan får jeg bildet på riften i spill? Har ikke testet noen spill ennå, men laster ned en demo av en eller annen berg og dalbane.

Grunnen til at du ikke kan se skrivebordet er pga skrivebordet ditt ikke har støtte for det :p

 

Om du vil se skrivebordet med riften, så vil jeg anbefale http://www.vrdesktop.net/

Koster, men dæven å den funker! Med Nvidia's DSR, så kan du faktisk ha oppløsningen til skrivebordet i 4k, å du vil se alle detaljene :D

Lenke til kommentar

4k er ikke bare for tv'er. Du får pc skjermer i dag med 4k 60 fps som går via display port.

 

4k skjerm på riften vil fungere det, du må bare ha hardware til det. Jeg kan lett få 4k i crysis 3 med 120 fps med riktige instillinger.

 

Men om riften skal ha 4k, så må de gi riften display port kabel.

 

Etter hva jeg har forstått støtter faktisk ikke nye displayport standarden mer en 60hz med 4K. Så 4K oppløsning på rift kan faktisk bli et teknisk problem, finnes neppe ingen andre kabler heller med mer en 60hz heller. Men det blir nok løst i fremtiden.

 

Kilden min var feil

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Displayport 1.3 støtter 4K i 120hz, så det er ikke noe problem. Men så nekter jeg å tro at CV1 kommer til å være 4K da vi enda rett å slett ikke har hardwaren til å drive dette rundt for vanlig folk. Men det er vel en diskusjon jeg har tatt 3 ganger i denne tråden alt så lar det ligge der.

Jeg har brukt DK2 lenge nok til å si det er mer enn godt nok for vanlige folk. Det blir jo som å si alle "må" ha Playstation 4 eller XBone for å more seg med konsoller. PS3 og XB360 er mer enn godt nok for vanlige folk. :) Men ja, kanskje på tide å legge denne diskusjonen død.

Lenke til kommentar

http://www.reddit.com/r/oculus/comments/2oxj45/new_tech_demo_of_technolust_released_to/

"This is a small tech demo, showing off 3D positional audio and fully animated 3D photoscans in VR. I have partnered with the fine folks at Quantum Capture to bring you photo realistic human NPC's. The 3D positional audio system is provided by RealSpace3D (who's technology has recently been licensed by Oculus). Combined, I think it makes for a mind blowing experience"

 

 

Prøvde demoen og det var sykt kult! :D

 

Anbefales!

Lenke til kommentar

http://www.reddit.com/r/oculus/comments/2oxj45/new_tech_demo_of_technolust_released_to/

"This is a small tech demo, showing off 3D positional audio and fully animated 3D photoscans in VR. I have partnered with the fine folks at Quantum Capture to bring you photo realistic human NPC's. The 3D positional audio system is provided by RealSpace3D (who's technology has recently been licensed by Oculus). Combined, I think it makes for a mind blowing experience"

 

 

Prøvde demoen og det var sykt kult! :D

 

Anbefales!

Nja, å betale 30 dollar for et spill det finnes så lite informasjon om er totalt uaktuelt. Jeg er egentlig overrasket over hvor mye blest det er rundt dette spillet.

Lenke til kommentar

Nå backet jeg technolust på kicstarter etter å ha prøvd demoen på DK1. De er vel blant de første som implementerer binaural audio i et spill og virkelig fokuserer ene og alene på innlevelsen, som og grafikk valget og hvordan hele spillet oppfører seg gjennspeiler. Akkurat nå er det nok bare en tech demo å lite annet, men det gir en liten innsikt i hvor bra VR faktisk kan være.

Om en bryr seg om dette synst jeg absolutt det er verdt de 30 dollarene.

 

edit: rent teknisk vil jeg faktisk si at det er den beste opplevelsen i riften så langt.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei. Ble bitt av denne basillen for en uke siden da jeg begynte å se et par videoer.

Mistet fort litt interessen frem til jeg så en video for to dager siden som var veldig forklarende om hvor ekte alt var, at man føler man kan ta på ting etc. Deretter fulgte 6-7 timer med titting på youtube brukervideoer av DK2 og jeg er helt frelst.

 

Det er så ille at jeg nesten sliter med å sitte stille mens jeg ser på videoer av andre som demonstrerer ting, slik som å gå ut av bilen i Assetto Corsa og titte på forskjellige detaljer ved å gå litt rundt i rommet etc.

 

Så i februar kommer jeg til å bestille min egen, men med det i tankene lurer jeg på følgende:

 

 

1. Hva er den desidert råeste opplevelsen man får til Oculus? Tenker da på innlevelse og wow-faktor og ikke nødvendigvis på grafikkvalitet. Altså en opplevelse med maksimal mental impact.

 

2. Hvilke optimaliseringer burde jeg ta i bruk for å få en bedre og mer virkelig følelse? (V-Sync, G-Sync, DSR, Refresh Rate etc)

 

3. Andre tips til best mulig opplevelse? Noe man kan gjøre for å gjøre lyden bedre etc

 

 

Jeg har følgende maskinvare:

 

i7 4770k @ 4.5GHz

16GB RAM @ 1833MHz

GTX 970 Superclocked

Asus 144hz skjerm

Lenke til kommentar

 

1. Hva er den desidert råeste opplevelsen man får til Oculus? Tenker da på innlevelse og wow-faktor og ikke nødvendigvis på grafikkvalitet. Altså en opplevelse med maksimal mental impact.

 

2. Hvilke optimaliseringer burde jeg ta i bruk for å få en bedre og mer virkelig følelse? (V-Sync, G-Sync, DSR, Refresh Rate etc)

 

3. Andre tips til best mulig opplevelse? Noe man kan gjøre for å gjøre lyden bedre etc

 

1. Av fullverdige spill er ED og Asetto Corsa noe som bør prøves. Samt DCS flysimulator.

 

Av gratis demoer finnes det masse bra, noe av det første jeg ville sett på er:

 

1. Welcome to Oculus (Veldig bra"first time" demo, høyest rated av samtlige demoer ute).

2. Vox Machinae - en av de høyest rated demoene nå. Lite du kan gjøre, men kul opplevelse.

 

3. Kite & Lightning

 

Det er MASSE bra demoer ute, og mange meninger om hva som er best, men dette er en god start ihvertfall.

 

2 og 3

 

I bunn og grunn er det veldig lite du kan gjøre generelt. Innstillinger varierer fra spill til spill, det viktigste er å sørge for at du hele tiden har minst 75 fps. Det finnes noen spill der man kan putte inn en kommando(som jeg ikke husker nå) som for noen gir mindre lagg. Min egen erfaring er at "Extended Desktop" gir mindre lagg enn "HMD".

 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd både DK1 og DK2 og føler jeg må komme med noen inputs til de som føler de vil bruke 4000kr på et DK2 sett.

 

Hypen du ser på youtube videoer osv er sterkt overdrevet. Ja, det er stilig i starten, men så begynner du å legge merke til alt som ødelegger opplevelsen. Screendoor effekten er enorm, oppløsningen er så dårlig at du ikke klarer lese tekst, det er et "sweetspot" i linsa som gjør at hvis du beveger øynene bort fra midten av linsa blir alt uklart. Dette vil du også merke når ting er langt borte. Elite Dangerous er det beste jeg har prøvd med DK2 settet, men det går ikke ann å spille spillet slik i lengden ettersom du ikke ser hva som foran deg før du er helt nærme pga "blurry" effekt. For meg ble det etter å ha prøvd i en lengre periode helt klart at DK2 ikke er noe for gamere enda.

 

Noen, deriblandt meg selv, var også plaget med at linsene dugger. Noen spill er også ekstremt kvalme fremkallende (f.eks HL2).

 

Kanskje er Crescent Bay bra nok til at man nærmer seg en release, men DK2 er langt i fra bra nok til at det er verdt det. Teknologien er ikke bra nok enda desverre.

 

Mye negativt her, men noen må av og til si ifra til folk som tror på alle disse youtube videoene :)

Endret av Owerein
Lenke til kommentar

Elite Dangerous er det beste jeg har prøvd med DK2 settet, men det går ikke ann å spille spillet slik i lengden ettersom du ikke ser hva som foran deg før du er helt nærme pga "blurry" effekt. For meg ble det etter å ha prøvd i en lengre periode helt klart at DK2 ikke er noe for gamere enda.

 

 

Vi kan vel heller enes om at folk er forskjellig. Jeg har godt og vel over 50 timer i E:D, alt gjennom DK2 og har aldri opplevd ting som veldig uklart eller uspillbart. Kunne aldri finne på å spille det på vanlig monitor lenger. Ja, oransje har en viss smearingeffekt, men det er ikke verre enn å endre fargeoppsettet til grønt, det finnes flere DK2 grafikk-configer til E:D som gjør hele opplevelsen mye bedre. Screendoor-effekten er der riktignok, men opplever ikke den som spesielt plagsom i verken E:D eller Assetto Corsa som er de to spillene jeg har brukt mest tid på, samt alle demoene som finnes der ute.

 

Spill som HL2, Alien Isolation og andre typiske fps'er er veldig kvalmefremkallende, der er jeg helt enig, men fps'er hvor hodet kan beveges uavhengig av kontroll(Mars walk demoen(Uncharted Territory heter den vel?) f.eks) syntes jeg derimot fungerer mye bedre. Fungerer helt klart best i typiske cockpitmiljøer:-)

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

 

Kanskje er Crescent Bay bra nok til at man nærmer seg en release, men DK2 er langt i fra bra nok til at det er verdt det. Teknologien er ikke bra nok enda desverre.

 

Mye negativt her, men noen må av og til si ifra til folk som tror på alle disse youtube videoene :)

Sterkt uenig med deg.

 

Jeg har nok noen titalls timer i riften med både spill og techdemoer, og hittil er DK2 verdt hver krone - selv tatt med alle negative sider tatt i betrakning. Dog må man innse at DK2 har en begrenset levetid ettersom de nyeste versjonene kommer, for enkelte kan derfor 3-4000 kroner være mye for en så "kortvarig" glede. Men at produktet er overhypet er jeg sterkt uenig i, dette er det kuleste spillproduktet som har kommet på årevis - selvom det ikke engang er ferdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...