Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har du fordommer mot homofile fremdeles?


Skrueduck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Denne situasjonen kunne for eksempel oppstått dersom alle mennesker i hele verden ble forelsket i personer av deres eget kjønn i all evighet.

 

Og hvordan skulle det skje? Mener du at det rett og slett er tilfeldig om man blir forelsket i en gutt eller en jente? At når jeg ble forelsket i Lise* og ikke i Lasse i sin tid, så var det bare en tilfeldighet? Og at du i teorien like godt kan bli forelsket i en gutt som i en jente neste gang?

 

Hva bestemmer denne tilfeldigheten, og hvordan kommer du fram til sannsynlighetsprosenten? Er det Gud som sitter og ruller terning?

 

Jeg gjentar meg selv: Du må gjerne forsøke å argumentere for hva som skulle gjøre at det ble slik. (Om det skal ha noen mening bør det være en biologisk forklaring, med mindre du tror homofili er tillært, da kan du prøve med en sosiologisk ditto.)

 

Det du sier er at i teorien kan alle fremtidige katter bli født hvite. Men det kan de ikke, og det skyldes at fargen bestemmes av arv og gener, og ikke av tilfeldigheter. Man kan tenke seg en mutasjon som gjør at katter som stammer fra denne alltid blir hvite, men det vil ikke berøre alle katter.

 

Du må som sagt gjerne argumentere for at homofili er anderledes. Men du ha en begrunnelse, ellers er påstanden din lite verd.

 

Geir :)

 

* Tilfeldig valgt navn...?

 

Jeg var på Akvariet for noen dager siden. Der har de et homofilt pingvinpar som har fått adoptere et egg.

 

Og da er den klekket.

 

Geir :)

Edit: dobbeltpost

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, er det ikke et tankekors at noen skal få gi uttrykk for å like homofili, mens andre ikke skal få gi uttrykk for at de misliker homofili?

 

 

Er det ikke et tankekors at noen skal få gi uttrykk for at de misliker homofili, mens andre ikke skal få gi uttrykk for at de misliker folk som misliker homofili. Og så videre...

 

Han blir ikke nektet å uttale seg. Han blir svart med nøyaktig den samme ytringsfriheten som han selv benytter seg av.

 

Jeg ser ikke tankekorset i det tilfellet. Med mindre du mener at ytringsfrihet inkluderer retten til ikke å bli motsagt.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hmm, er det ikke et tankekors at noen skal få gi uttrykk for å like homofili, mens andre ikke skal få gi uttrykk for at de misliker homofili?

 

Er det ikke et tankekors at noen skal få gi uttrykk for at de misliker homofili, mens andre ikke skal få gi uttrykk for at de misliker folk som misliker homofili. Og så videre...

 

Han blir ikke nektet å uttale seg. Han blir svart med nøyaktig den samme ytringsfriheten som han selv benytter seg av.

 

Jeg ser ikke tankekorset i det tilfellet. Med mindre du mener at ytringsfrihet inkluderer retten til ikke å bli motsagt.

 

Geir :)

Da kan jeg ikke si at jeg ser noe tankekors hverken for den ene eller andre parten.
Lenke til kommentar

 

Er der forbud mot å si man misliker homofili altså? :hmm:

 

 

Ja, to års fengsel for slikt i Norge.

 

5.3.2 Straffeloven § 135 a

Straffeloven § 135 a setter straff for visse diskriminerende ytringer. Bestemmelsen lyder:

Med bøter eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved uttalelse eller annen meddelelse, herunder ved bruk av symboler, som framsettes offentlig eller på annen måte spres blant allmennheten, truer, forhåner eller utsetter for hat, forfølgelse eller ringeakt en person eller en gruppe av personer på grunn av deres trosbekjennelse, rase, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse. Tilsvarende gjelder slike krenkelser overfor en person eller en gruppe på grunn av deres homofile legning, leveform eller orientering.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2005/nou-2005-8/8/3/2.html?id=390574
Lenke til kommentar

 

Da kan jeg ikke si at jeg ser noe tankekors hverken for den ene eller andre parten.

 

Tankekorset jeg var ute etter ligger i budskapet på plakaten: Den kristne velger å bryte nestekjærlighetsbudet i sin egen religion for å fordømme den homofile for noe han/hun ikke har valgt.

 

Geir :)

 

 

Blir ikke det med respekt at melde, en temmelig forenklet og misvisende måte å beskrive det på?

De Kristne mener vel (hvertfall ofte) at det nettopp er av nestekjærlighet de fordømmer den delen at det et homofilt menneske har ved seg. De tror på at det er noe av det onde, som kan bekjempes ved frelse og tro, og at det er onde påvirkninger som har medført at de er kommet i en homofil tilstand.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...