Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har du fordommer mot homofile fremdeles?


Skrueduck

Anbefalte innlegg

Det kan være riktig i noe du sier, men forskjellen på de fargede og kvinners situasjon - kontra de homofile, er at de førstnevnte dreier seg om vesentlig del av den vanlige befolkning.

 

I tilfellet de homofile, dreier det seg om bokstavelig avvik som for det øvrige flertall vil fortone seg naturstridig. Selv om en del ( etter altså omtalte form for indirekte pådrift/press/anmodning) gjerne forsøker bestrebe seg på å etablere et syn om det motsatte, vil en stadig bli påminnet - sjelelig og utad - om det bisarre og motstridende som ligger i en slik trendbasert konstruert form for pådyttet normalisering og krav om oppheving og ubetydliggjøring av svært synlig naturlige skillelinjer.

Spørs når du ser. Idag har vi kanskje flere fargede enn homser, men neppe for 60 år siden.

Ser ikke bort ifra at flertallet så det som bostavelig avvik om de så en neger eller jøde på gata, og garantert naturstridig.

 

Det er et ganske kunstig press om å gjøre seksuell legning til et skille mellom naturlig og ikke naturlig, et skille mellom trendbasert og medfødt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje i Usa også? Så jo det med hun som ledet Oscar showet, hun som ser ut som en gutt, og alltid bringes så mye fram for tiden også i Norske medier.

Tenkte faktisk ikke på det før når jeg så Oscar, at hun må da vel være en sånn.. og stemte selvfølgelig.

Tviler på hun der guttejente figuren der hadde vært så populært focusert om det ikke var for det.

 

Når vi snakker om damen, her er et sitat fra henne:

 

1794729_722848354422692_1316041051_n.png

 

Så enkelt kan det sies. Men så har hun kanskje ikke naboer som på død og liv skal diktere andres liv da...

 

Geir :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Bruker-292501

Så må nylig alt dette styret med reinbue flagget som dem ikke fikk ha meg seg på fotball stadiet, helt utrolig!

 

Vi lever i 2014 hvor homofili er absolutt helt vanlig og i alle aldre, en venn jeg har kjent siden jeg var liten kom ut av skapet for 2 år siden og på samme tid ble han sammen med en 18 år eldre mann, han er 20 nå

Lenke til kommentar

Jeg har det på samme måte med kristendommen som du har med homofili.

 

Det er noe sykt, fremmed og unaturlig. Og jeg klarer aldri å forstå det.

 

Noen mennesker kan ikke forstå jøder. De tviholder på oppfatningen om at jøder er syke.

 

Og noen mennesker har det på samme måte med negere, de opplever at det er unaturlig og sykt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg klarer ikke forstå det. Dvs jeg klarer ikke få bort opplevelsen av at det er noe sykt.

Hvorfor føler du det er sykt? det er jo bare vanlige mennesker som oss som:)

Lenke til kommentar

Har ikke fordommer i det heletatt, tenker ikke engang på det. Samme med "menneskeraser" og religioner. Hvem bryr seg? Så lenge det ikke er ekstremt kan man tro hva man vil, være det man vil eller bli akseptert som det man er. Blir syk av å se folk som sier at det er et valg for eksempel.

Lenke til kommentar

 

Jeg klarer ikke forstå det. Dvs jeg klarer ikke få bort opplevelsen av at det er noe sykt.

 

Klarer du å innse at det er din opplevelse, og ditt problem?

 

Geir :)

 

 

I ubetydelig grad bare. Dvs; det er ikke er et personlig problem( snarere tvert i mot), og langt fra en opplevelse jeg er alene om.

 

Hvorvidt det innbærer og/eller kan medføre problem i generell forstand, er noe u(av)klart. Og gjenstår å se.

 

Lenke til kommentar

At du ikke er alene om å ha problemet eller opplevelsen betyr ikke at det ikke er personlig. Jeg har selv en psykisk lidelse (uten sammenligning forøvrig) som jeg deler med titusenvis av andre mennesker. Allikevel er den ene og alene en kortslutning oppe i mitt eget hode, akkurat som den er det i de titusenvis andres egne hoder.

 

Dette er nemlig en sykdom. Objektivt og vitenskapelig. Og det vesentlige kriteriet for det er at det hemmer individet som lider av den. Sett meg alene i et rom, og jeg er fortsatt syk. (Nå er det ikke alle psykisk syke som har selvinnsikt nok til å se det, men det er en annen problemstilling.)

 

Homofili derimot, "hemmer" bare omgivelsene (som deg), ikke den homofile. Med mindre omgivelsene bruker det mot ham. Det blir bare en lidelse dersom samfunnet definerer det slik. Det gjør vi (samfunnet) heldigvis ikke lenger.

 

At noen individer - deg inklusive - fortsatt gjør det, må derfor være deres problem.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At du ikke er alene om å ha problemet eller opplevelsen betyr ikke at det ikke er personlig. Jeg har selv en psykisk lidelse (uten sammenligning forøvrig) som jeg deler med titusenvis av andre mennesker. Allikevel er den ene og alene en kortslutning oppe i mitt eget hode, akkurat som den er det i de titusenvis andres egne hoder.

 

Dette er nemlig en sykdom. Objektivt og vitenskapelig. Og det vesentlige kriteriet for det er at det hemmer individet som lider av den. Sett meg alene i et rom, og jeg er fortsatt syk. (Nå er det ikke alle psykisk syke som har selvinnsikt nok til å se det, men det er en annen problemstilling.)

 

Homofili derimot, "hemmer" bare omgivelsene (som deg), ikke den homofile. Med mindre omgivelsene bruker det mot ham. Det blir bare en lidelse dersom samfunnet definerer det slik. Det gjør vi (samfunnet) heldigvis ikke lenger.

 

At noen individer - deg inklusive - fortsatt gjør det, må derfor være deres problem.

 

Geir :)

 

Har du vært en homofil, siden du vet hvordan de opplever det?

 

Opplevelsen min er greit personlig, men ikke et problem. Er egentlig glad for at jeg opplever det sånn, uten at jeg skal legge noen som helst slags vekt på det som sådan.

 

Hva "samfunnet" gjør og mener, har jeg forsåvidt alltid gitt en god dag i. Ser på og tar de homofile for de er, og synes det er riktig. Enhver får kjenne sin plass.

Lenke til kommentar

Har du vært en homofil, siden du vet hvordan de opplever det?

 

Jeg tror strengt tatt ikke man kan "ha vært" en homofil. Enten er man homofil, og da er man det for alltid, eller så er man det ikke. (Det betyr ikke at ikke enkelte prøver seg med homofile forhold eller homoseksuelle opplevelser uten å "være sånn", men det gjør dem ikke homofile. Eller det omvendte. Homofile som lever i heteorfile forhold er fortsatt homofile.) Homofile er det fra starten av livet, selv om de ikke alltid oppdager det før puberteten.

 

Når det gjelder min egen legning, synes jeg George Clooney sa det best når han ikke ville kommentere ryktene om at han var det: "Jeg har ikke tenkt å la det virke som om det er en negativ ting å være homofil. Det skader ingen om noen tror jeg er homofil. Jeg bryr meg ikke."

 

Opplevelsen min er greit personlig, men ikke et problem. Er egentlig glad for at jeg opplever det sånn, uten at jeg skal legge noen som helst slags vekt på det som sådan.

 

Men jeg kunne tenke meg å legge vekt på akkurat det: Hvorfor er du glad for at du opplever det sånn?

 

Hva "samfunnet" gjør og mener, har jeg forsåvidt alltid gitt en god dag i. Ser på og tar de homofile for de er, og synes det er riktig. Enhver får kjenne sin plass.

 

Så hva er det de homofile "er", og hvor er deres "plass"?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hvorfor jeg er glad for å oppleve det sånn; Fordi jeg er heterofil, og anser det å være et privilegium. Nå kan det godt hende at noen homofile har det bedre enn meg. Ja det er der sikkert. Og når man er homofil er man gjerne tilfreds med det, eller å leve med å være det. Sjølv om de sikkert ofte sliter med omgivelser. Også uakseptable, mobbing osv. Vi skal selvsagt akseptere homofile som likeverdige vesener, selv om de er avvikere.

 

Men det er nok uansett, generelt sett, et privilegium å være heterofil framfør homofil. Den dagen homofile får "overmakt" og/eller blir i flertall, kan det bli annerlunde. Ikke før. Tror ikke mange (kanskje ikke deg heller?) ønsker at det skal skje.

 

De homofiles plass? Ja det er som homofile. Hvis ikke, kan vi jo fjerne hele benevnelsen. Og det er kanskje det som på et sett er ønskelig, at skillet skal på slags vis utraderes, og det skal undermineres nærmest fullstendig hvem som er hvem i det hele taget?

På 70 tallet var det egentlig ganske hipt å være gay. Rockemusikere og populærkultur spilte ofte på de strengene, og gav de homofile en spiselig identitet på sett og vis.

Hvorfor kan ikke de stå opp og heve sin egen fane som dengang, framfor å liksom forsøke gjøre seg til kjedelige heterofile uten å være det?

 

Fiskesuppe og lapskaus passer ikke oppi samme skåla. Ikke så lenge det fortsatt er fiskesuppe og lapskaus hvertfall.

 

Lenke til kommentar

Mine fordommer mot homofile har ingenting med valget de har gjort, det er andre ting. Det irriterer meg at kvinnelige homofile, skal være så maskuline. Mannlige homofile skal være så feminine.

 

Og at de skal være såå opptatte av sex på en åpenlys måte. Skjønner ikke poenget med "Gay parade" som arrangeres over hele verden. Det er jo en gjeng mennesker kledd i lakk, lær og latex med dildoer over alt.

 

For meg virker det bare sært.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

At du ikke er alene om å ha problemet eller opplevelsen betyr ikke at det ikke er personlig. Jeg har selv en psykisk lidelse (uten sammenligning forøvrig) som jeg deler med titusenvis av andre mennesker. Allikevel er den ene og alene en kortslutning oppe i mitt eget hode, akkurat som den er det i de titusenvis andres egne hoder.

 

Dette er nemlig en sykdom. Objektivt og vitenskapelig. Og det vesentlige kriteriet for det er at det hemmer individet som lider av den. Sett meg alene i et rom, og jeg er fortsatt syk. (Nå er det ikke alle psykisk syke som har selvinnsikt nok til å se det, men det er en annen problemstilling.)

 

Homofili derimot, "hemmer" bare omgivelsene (som deg), ikke den homofile. Med mindre omgivelsene bruker det mot ham. Det blir bare en lidelse dersom samfunnet definerer det slik. Det gjør vi (samfunnet) heldigvis ikke lenger.

 

At noen individer - deg inklusive - fortsatt gjør det, må derfor være deres problem.

 

Geir :)

 

Har du vært en homofil, siden du vet hvordan de opplever det?

 

Opplevelsen min er greit personlig, men ikke et problem. Er egentlig glad for at jeg opplever det sånn, uten at jeg skal legge noen som helst slags vekt på det som sådan.

 

Hva "samfunnet" gjør og mener, har jeg forsåvidt alltid gitt en god dag i. Ser på og tar de homofile for de er, og synes det er riktig. Enhver får kjenne sin plass.

 

Haha for et tåpelig innlegg...

 

Mr delvis, man kan ikke ha vært homofil før, man blir ikke bare straight igjen, enten er man homo livet ut eller så er man ikke homo...

 

Mine fordommer mot homofile har ingenting med valget de har gjort, det er andre ting. Det irriterer meg at kvinnelige homofile, skal være så maskuline. Mannlige homofile skal være så feminine.

 

Og at de skal være såå opptatte av sex på en åpenlys måte. Skjønner ikke poenget med "Gay parade" som arrangeres over hele verden. Det er jo en gjeng mennesker kledd i lakk, lær og latex med dildoer over alt.

 

For meg virker det bare sært.

De er som oss...

 

Kjenner en kompiss som er homo og ingenting feiler han

 

Jeg har forandret mening fra mitt forrige innlegg, jeg gir totalt faen.

 

Et kompliment/flørting er bare det.

Så nå misliker du homser?

Lenke til kommentar

Mine fordommer mot homofile har ingenting med valget de har gjort, det er andre ting. Det irriterer meg at kvinnelige homofile, skal være så maskuline. Mannlige homofile skal være så feminine.

 

Hvorfor irriterer det deg? Det er ingen som forlanger at du skal være slik.

 

Og at de skal være såå opptatte av sex på en åpenlys måte. Skjønner ikke poenget med "Gay parade" som arrangeres over hele verden. Det er jo en gjeng mennesker kledd i lakk, lær og latex med dildoer over alt.

 

Så lenge de som er med på den skjønner poenget, så spiller det vel ingen rolle om du (eller jeg) gjør det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Mine fordommer mot homofile har ingenting med valget de har gjort, det er andre ting. Det irriterer meg at kvinnelige homofile, skal være så maskuline. Mannlige homofile skal være så feminine.

 

Hvorfor irriterer det deg? Det er ingen som forlanger at du skal være slik.

 

Og at de skal være såå opptatte av sex på en åpenlys måte. Skjønner ikke poenget med "Gay parade" som arrangeres over hele verden. Det er jo en gjeng mennesker kledd i lakk, lær og latex med dildoer over alt.

 

Så lenge de som er med på den skjønner poenget, så spiller det vel ingen rolle om du (eller jeg) gjør det.

 

Geir :)

 

 

Med mangel på et bedre ord, valgte jeg "irritere", men jeg stusser egentlig mer over det. Jeg har ingenting ting mot at en person er homofil eller ikke, men jeg stusser over måten enkelte oppfører seg på.

 

Hadde jeg vært homofil, ville jeg etter all sansynlighet aldri dratt på gay parade. Det føler jeg er nedverdigende uansett legning! Det er bemerkelsesverdig at mannlige homofile er såå synlige homofile, med sin feminitet. Det er jo slik at du kan se på menn om de er homofile eller ikke. Er du mann, så er du mann, du trenger ikke oppføre deg som en jente..

 

Jeg merker at jeg har vanskeligheter med å forklare meg når jeg skriver dette her. Føler at det jeg sitter med, må heller sies. Forstår hvis noen oppfatter det jeg har skrevet ovenfor på en feil måte, og kan sikkert oppfattes generaliserende. Det finnes garantert sykt mange homofile, som ikke kjenner seg igjen i det jeg beskriver. :p

 

Men i bunn og grunn, bryr jeg meg ikke hvilken legning, hudfarge eller religion du har, så lenge du ikke er en freak!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...