Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har du fordommer mot homofile fremdeles?


Skrueduck

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

 

 

Da kan jeg ikke si at jeg ser noe tankekors hverken for den ene eller andre parten.

 

Tankekorset jeg var ute etter ligger i budskapet på plakaten: Den kristne velger å bryte nestekjærlighetsbudet i sin egen religion for å fordømme den homofile for noe han/hun ikke har valgt.

 

Geir :)

 

 

Blir ikke det med respekt at melde, en temmelig forenklet og misvisende måte å beskrive det på?

De Kristne mener vel (hvertfall ofte) at det nettopp er av nestekjærlighet de fordømmer den delen at det et homofilt menneske har ved seg. De tror på at det er noe av det onde, som kan bekjempes ved frelse og tro, og at det er onde påvirkninger som har medført at de er kommet i en homofil tilstand.

 

 

Blir ikke dette også misvisende, siden du presenterer det som ett homofilt menneske, ikke ett menneske som har "homofili". Og budet om nestekjærlighet gjelder vel alle mennesker, og ikke spesifikkt ett kvinnemenneske eller ett mannemenneske eller ett barnemenneske eller ett negermenneske eller ett jødemenneske osv osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvis man tolker det som motsatt av nestekjærligehet. Men poenget var at uttrykket for nestekjærlighet kan variere, alt ettersom. Feks har vel hørt utrykket "den man har kjær, den tukter man" . Det er noe i den leia der mener jeg.

 

Så hva Kristne angår, skal man kanskje skille mellom manglende nestekjærlighet - og det å mene at noen er utsatt for en form for ond eller demonisk fordervelse. De Kristne håper og anmoder av nestekjærlighet, at homofile skal ta et oppgjør med sin fordervede syndige legning .

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, hvis man tolker det som motsatt av nestekjærligehet. Men poenget var at uttrykket for nestekjærlighet kan variere, alt ettersom. Feks har vel hørt utrykket "den man har kjær, den tukter man" . Det er noe i den leia der mener jeg.

 

Så hva Kristne angår, skal man kanskje skille mellom manglende nestekjærlighet - og det å mene at noen er utsatt for en form for ond eller demonisk fordervelse. De Kristne håper og anmoder av nestekjærlighet, at homofile skal ta et oppgjør med sin fordervede syndige legning .

 

"den man har kjær, tukter man" kan forståes på flere måter. Hvis vi tenker sånn at omtanke og medfølelse starter med å først verdsette og bli glad i sin egen "menneskelighet", kan da det ordet bety at hver og en av oss først skal sjekke ens egen menneskelighet, og om så tukte seg selv - og klarer man ikke tukte seg selv, kan man heller ikke vise nestekjærlighet, annet enn i ord uten følelse bak.

 

Jeg liker å starte alle demonjakter, ved å først sjekke min egen tilstand grundig, og ofte fant og finner jeg demonen der, ikke hos den andre

Lenke til kommentar

Blir ikke det med respekt at melde, en temmelig forenklet og misvisende måte å beskrive det på?

De Kristne mener vel (hvertfall ofte) at det nettopp er av nestekjærlighet de fordømmer den delen at det et homofilt menneske har ved seg. De tror på at det er noe av det onde, som kan bekjempes ved frelse og tro, og at det er onde påvirkninger som har medført at de er kommet i en homofil tilstand.

 

Nei, jeg synes ikke det. Nestekjærlighetsbudet er betingelsesløst, og Jesus selv sier at det er like viktig som "å elske Herren":

 

«Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.
Dette er det største og første bud. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.
På disse to bud hviler hele loven og profetene.»

 

Det er ikke noe nestekjærlig i å fortelle et menneske at "Du fortjener Helvete!" (Min utheving.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja nå dreide det seg vel ikke om deg. Det dreide seg om Kristne stort sett generelt. Og at man hevder "de velger å bryte budet om nestekjælighet" osv..

Ja jeg fikk faktisk mwd meg det poenget, og la til eget poeng om ordtaket, som slutter med "som deg selv", og elsker man ikke seg selv, er det logisk at man ikke klarer elske noen andre heller. Så det handler vel da om hjertet er rent nok, noe jeg har høet mange kristne sier at de henter "styrke" fra. Og jeg bruker så klart mitt eget hjerte når jeg snakker i slike saker - gjør ikke du også det? Så det handler ikke om deg eller meg, men hvor du henter den betingelsesløse kjærligheten fra. Så jeg mener også at handlingen ikke samsvarer med teksten, når jeg leser det med hjertet.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Det er mulig. Det virker bare MOT sin hensikt. De som får respekt av meg, er de som oppfører seg helt vanlig. Slike som på bildene over her, respekterer jeg overhodet ikke. De gjør seg bare til latter i mine øyne.

Hvorfor skal alle være lik? Hvorfor skal alle strebe etter å passe inn i samme firkantede boks?

 

Jeg syns det bare er kult med homseparader og lignende. Gøyalt med fargerike folk. Er det noen som kicker negativt på karnevalstog, liksom? Homofile flyr da ikke rundt å antaster folk i de togene? Bare flott med fargeklatter, JA til både flere homseparader og karnevalsopptog.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...