Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Far med amerikansk statsborgerskap - Kan jeg utnytte dette til å få meg et selv?


Gavekort

Anbefalte innlegg

Jeg har en far som er født i USA og har et amerikansk statsborgerskap sammen med et norsk et. Han er også beboer i USA.

 

Så ved å referere til "Statute by parentage", kan jeg da utnytte dette til å få meg statsborgerskap selv?

 

Om det har noe å si så har jeg planer om å jobbe og bo i statene. Spørsmålet er bare om jeg må gå den trege veien med greencard eller om jeg kan benytte meg av familien.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en fordel å kunne stave "statute by parentage" først. Du kan lese mer om amerikansk statsborgerskap og erverv for barn her. Du er født etter 1986, og jeg forutsetter at du er født i Norge.

 

Dersom din mor og din far var gift da du ble født (og din mor ikke er amerikansk statsborger) ervervet du statsborgerskap ved fødselen dersom din far har vært bosatt i USA i minst fem år, to av dem etter at han fylte 14. Dette statsborgerskapet får ingen betydning for ditt norske statsborgerskap.

 

Dersom din mor og din far var ugift da du ble født kan du få statsborgerskap hvis du oppfyller vilkårene beskrevet i avsnittet "Birth Abroad Out of Wedlock to a U.S. Citizen Father". Merk at hvis du erverver statsborgerskap etter denne prosessen vil du tape ditt norske statsborgerskap, jfr. statsborgerloven § 23 første ledd.

 

Du kan ikke få statsborgerskap etter Child Citizenship Act, fordi en slik søknad må fremmes av dine foreldre mens du er under 18 år.

 

Les også US Citizenship and Immigration Services FAQ. Merk særlig opplysningen nederst at du vanligvis ikke vil få godkjent "citizenship after birth" (som man får ved birth out of wedlock) hvis du ikke fyller vilkårene for permanent opphold i USA - et såkalt green card.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en fordel å kunne stave "statute by parentage" først. Du kan lese mer om amerikansk statsborgerskap og erverv for barn her. Du er født etter 1986, og jeg forutsetter at du er født i Norge.

 

Dersom din mor og din far var gift da du ble født (og din mor ikke er amerikansk statsborger) ervervet du statsborgerskap ved fødselen dersom din far har vært bosatt i USA i minst fem år, to av dem etter at han fylte 14. Dette statsborgerskapet får ingen betydning for ditt norske statsborgerskap.

 

Dersom din mor og din far var ugift da du ble født kan du få statsborgerskap hvis du oppfyller vilkårene beskrevet i avsnittet "Birth Abroad Out of Wedlock to a U.S. Citizen Father". Merk at hvis du erverver statsborgerskap etter denne prosessen vil du tape ditt norske statsborgerskap, jfr. statsborgerloven § 23 første ledd.

 

Du kan ikke få statsborgerskap etter Child Citizenship Act, fordi en slik søknad må fremmes av dine foreldre mens du er under 18 år.

 

Les også US Citizenship and Immigration Services FAQ. Merk særlig opplysningen nederst at du vanligvis ikke vil få godkjent "citizenship after birth" (som man får ved birth out of wedlock) hvis du ikke fyller vilkårene for permanent opphold i USA - et såkalt green card.

Hehe. Var en slipp som jeg ikke så før nå.

Jeg er født innenfor ekteskapet og min far bodde i statene før han ble 14, og han er boende delvis i statene nå.

 

Som de andre nevner her så skal jeg høre med ambassaden, bare slik jeg får ting klart.

Lenke til kommentar

Høy arbeidsledighet akkurat nå, men har du bachelorsgrad blir det ikke så verst. Hvis ikke blir det mye bedre å jobbe i Norge. Jeg bor i Ohio selv, north Dakota har laveste arbeidsledighet

 

Jeg kommer til å ha en mastergrad innen jeg flytter, og jeg kommer ikke til å flytte før jeg har meg garantert jobb. Arbeidsledighet uroer meg ikke. Statsborgerskap og evt. greencard er utfordringen.

Lenke til kommentar

 

Jeg kommer til å ha en mastergrad innen jeg flytter, og jeg kommer ikke til å flytte før jeg har meg garantert jobb. Arbeidsledighet uroer meg ikke. Statsborgerskap og evt. greencard er utfordringen.

Lykke til, velutdannede innvandrere trenger alle land. Jeg kjenner flere norske innvandrere her i Cincinnati som har blitt statsborgere. De savner en del fra Norge men generellt trives bra. Deres barn er helt amerikansk
Lenke til kommentar

Du kan søke jobb i Statene, dersom arbeidsgiver forklarer myndighetene at dette er den rette personen, og det ikke finnes andre personer som har din erfaring og utdanning i statene innen rimelig tid for ansettelse, kan arbeidsgiver søke/anskaffe arbeidsvisum/green card. Mange av disse(eller alle?) er betinget at du beholder jobben, og etter endt arbeidsforhold flytter ut eller søker om citizenship og tar de rare prøvene deres så kan du antakelig bli. :)

Lenke til kommentar

"The most generous nation", or "the nation with the most generous people" ?

(Not the same thing.)

All depends on how you define "nation" and "people", but rather than getting into a game of semantics, the World Giving Index measures 3 attributes, how many people report giving to charity, if they volunteered in a charitable cause and whether they help strangers

 

Norway is consistently low among developed countries(20-25) and the usa is consistently top 5

 

 

And, yes - 'muricans are kinda nice people (when you meet them in a non-combat situation; which has always been my case).

Yes, since Norway has never been at war with Norway (except when Quisling ruled) you don't have to worry much about combat situations.

 

Several scholars say that american society is the most socially equal. This means that americans pay the least attention to status or class. Don't expect special treatment just because you are wealthy, the ordinary guy on the street will give the same "hey you" to a CEO as the janitor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...