Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jo, de følger forsatt hverandre, det er bare at du ikke har topp moment og topp effekt på samme turtall. Og det er forsatt effekten som gjør arbeid, ikke momentet. Men ja, jeg skjønner hva du mente med at når man har topp moment gjerne er viktigere enn topp effekt, og at det påvirker hvordan motoren oppleves. Men jeg mener forsatt at det ikke er noe grunn til å kalle en motor slapp, når den har gode ytelser. Gjerne mer vanskelig og utnytte ja, men å si den er slapp blir bare feil syns jeg.

 

Edit: Blir i hvertfall mer korrekt å kalle bilen slapp, som en helhet :p

Endret av Revolution
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra slik jeg har skjønt det så vil en bil med masse HK kunne fortsette å akselerere med ganske bra drag selv i høye hastigheter.

 

Si at en diesel med 130hk og 400nm og en bensin med 300hk og 400nm skal sammenlignes, dieselmotoren vil føles nesten like kraftig på lave hastigheter, men når farten øker så vil bensinmotoren bare fortsette å dra, mens dieselen faller av.

 

Vet ikke om dette stemmer, men det er slik jeg har tenkt på HK og nm iallefall.

Lenke til kommentar

Nm er effekt pr. omdreining. HK er effekt pr tidsenhet. Begge deler er kurver, og den ene er et produkt av den andre. På max dreiemoment jobber motoren på det mest effektive, og på max effekt produserer den mest energi (logisk nok). En motor produserer mere effekt på høyere turtall enn max Nm fordi: selv om hver rotasjon motoren gjør er litt mindre effektiv så er det flere rotasjoner og det kompenserer for den noe lavere effektiviteten. Effekten øker helt til effekten av hver rotasjon blir så lav at den økte antall omdreininger ikke lengre kompenserer for dette.

Alle motorer har en effektkurve, og det er denne som forteller hvordan motoren yter (eller dreiemomentkurve som egentlig forteller det samme, bare på en annen måte). Hvordan dette oppleves i en bil avhenger av hva motoren må jobbe med. Altså vekt, luftmotstand, rullemotstand og utveksling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nm er kraft per lengde, og hk e kraft per tid;) men ellers ser resten rett ut:)

Det heter "DREIEmoment" og er kraften som skal til for å DREIE en akse rundt. Antall Newtonmeter er kraften trengs for å få gitte akse til å rotere hvis den påføres en meter fra dreiepunktet. Poenget her er at dreiemoment gange turtall er lik effekt. Det forstår man ikke uten videre av at Nm er kraft per lengde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

NM gjør en del for aksen, men man kommer ikke langt uten HK for å følge det opp.

Eksempel, Ford Focus 2.0TDCI og Focus ST 2.5, har samme mengde NM, men dieselen blir blåst av ST'en med 3 sekunder.

Lenke til kommentar

Skal man ha mye Nm på bensin bil må man ha mye volum.

Godt eksempel på det er jo BMW M3 e90/e92/e93(4.0L) og Merce C63 AMG (6,3L) hvor merca drar Bimmeren på sletta!

 

Hoho! http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Ly3Kt3vw-QA#!

1.3 liter med 260nm. Wankel dog.

 

Kompis har en 4A-GZE fra Toyota, 1.6 liter rekkerfirer med kompressor. 220nm, 180hk. På en 1.6.

 

1.8T fra VW. Du kan nå tall på 400-600hk og samme tall +100 i NM. 500-600NM er mye på en 1.8 uansett om du har 400-500hk.

Lenke til kommentar

NM gjør en del for aksen, men man kommer ikke langt uten HK for å følge det opp.

Eksempel, Ford Focus 2.0TDCI og Focus ST 2.5, har samme mengde NM, men dieselen blir blåst av ST'en med 3 sekunder.

 

Det er jo fordi, som flere andre har skrevet, at effekten er et produkt av moment ganger turtall. Bensinmotorer har et mye lengre register, og derfor får den høyere effekt. Hvis dieselen hadde varvet like mye ville den hatt samme effekt (ish).

Lenke til kommentar

Alt for gøy å sitte på ebay motors :love:

 

My current dream garage:

 

Hverdagsbil;Porsche Cayenne Turbo

 

 

 

Elsker interiørkombinasjonen, men mangler treverk (ja, også på rattet)

 

Konebil; Mercedes CL63

 

 

 

 

Wrappe den i gull, ja takk.

 

Tur-bil; Chevrolet Corvette 6-speed

 

 

 

 

Endret av Amberlamps
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...