Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Ingen som har meninger om nye toyota gt 86/ subaru brz?

 

Tbh syns jeg det kan virke som om de har failet litt, for en Mazda Rx-8 gjør alt den gjør, bare bedre, og med større plass. RWD, LSD, større bagasjeplass (mest trolig), bedre plass i baksetet, bedre handling (i hvertfall tilsvarende tipper jeg.) og kraftigere motor, i hvertfall i første omgang, lest at Subaru kommer med en sti versjon med 300hk.

 

Blir spent på å lese tester av den, og på pris.

Nå vet ikke jeg hvordan motoren i BRZ oppfører seg, men RX8 er slapp som fy vet jeg. Uten turbo er ikke wankel noe spesielt, såfremst du ikke er veldig flink å trimme, du skal nærme deg 190-200hk på bakhjula før wankel blir noe spesielt moro, og det er på RX7 FC som er lettere enn RX8en.

 

Tall om motoren sier ingenting alene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

230hk er 230hk, du må jo kjøre for å utnytte de, ikke sitte og forvente at saker og ting skal skje på 20% av max rpm. Imo høres det utrolig dumt ut å si at den er slapp, for det er den absolutt ikke.

 

Btw: hvorfor sier ikke tall om motoren noe? De har jo alt å si.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

230hk er 230hk, du må jo kjøre for å utnytte de, ikke sitte og forvente at saker og ting skal skje på 20% av max rpm. Imo høres det utrolig dumt ut å si at den er slapp, for det er den absolutt ikke.

 

Btw: hvorfor sier ikke tall om motoren noe? De har jo alt å si.

Når du må opp på 7000rpm for at det skal være merkbart, og det ikke er det draget man forventer så er det dafft.

 

Jeg har 200hk i min RX7 og det kjennes så mye mye mer ut enn RX8en.

 

Jeg har også newton på lavere turtall pga turbo. Ikek at BZR har turbo da.

 

Men tallene alene sier ingenting. 200hk, dritmye.. På en Hayabusa, ingenting i en Volvo FH16. Vekt, utveksling, vektfordeling, fjæring, alt har med å gjøre på hvor godt en bil går, og ikke minst hvordan den kjennes ut. Sammen med hk og newton, og registret til disse.

Lenke til kommentar

Ja, selfølgelig er ikke 230hk i 2 tonn like spenstig som i 1 tonn, men tbh skjønner ikke jeg hvordan du kan si rx-8 er underperformer på motor. Spesielt ikke når du har en wankel selv. Men folk har jo forskjellige meninger.

For jeg har et helt annet register i min enn RX8en har, og jeg kan ha like mye hester som en helt lik annen bil, men min kjennes raskere ut pga turboen og draget den gir.

Lenke til kommentar

Har dere hørt om nm og betydningen disse tallene har for en kjøreopplevelse?

Jeg har hørt mye om det, men du har ikke fulgt med i norsktimene, for du har ikke lest alt jeg skrev.

 

Men tallene alene sier ingenting. 200hk, dritmye.. På en Hayabusa, ingenting i en Volvo FH16. Vekt, utveksling, vektfordeling, fjæring, alt har med å gjøre på hvor godt en bil går, og ikke minst hvordan den kjennes ut. Sammen med hk og newton, og registret til disse.

 

Newton.. register (hvor newton og hester ligger i effektkurven). Joda, jeg har hørt om det.

Lenke til kommentar

Hk gir fart, nm gir aks:)

 

Hestekrefter er et produkt av dreiemoment og RPM, dermed vil du automatisk ha mer HK ved høyt moment. Effekt er det som får bilen til å gå fremover, hva som skaper effekt er i teorien irrelevant for kjøringen, men ja, ved vanlig kjøring vil mer dreiemoment fra bunnen av gi "mer akselerasjon". Men du ville fint oppnådd den samme akselerasjonen ved å holde motoren på riktig turtall og gire riktig, om du hadde samme toppeffekt, men f.ex mindre Nm i bunnen.

Lenke til kommentar

Hk gir fart, nm gir aks:)

 

Hestekrefter er et produkt av dreiemoment og RPM, dermed vil du automatisk ha mer HK ved høyt moment. Effekt er det som får bilen til å gå fremover, hva som skaper effekt er i teorien irrelevant for kjøringen, men ja, ved vanlig kjøring vil mer dreiemoment fra bunnen av gi "mer akselerasjon". Men du ville fint oppnådd den samme akselerasjonen ved å holde motoren på riktig turtall og gire riktig, om du hadde samme toppeffekt, men f.ex mindre Nm i bunnen.

Du kan ha en motor med 600hk å 1000nm, og en motor med 600hk og 300nm. Så det stemmer jo ikke nå lengre, de følger ikke hverandre på samme måte som før. Se på en 2.0 fra Toyota med 192hk og 170nm eller der i hugget. Mot en 2.0 fra VAG med 150hk og 200nm. Like stor motor i volum, men annen slaglengde, utforming av topp og stempel, bruk av VVTLi kontra VVTi osv har mye å si. På 90-tallet var dette ikke faktorer som spilte inn. Det er det idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...