Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo! Dette er et litt offtopic spørsmål, men er litt lost.

 

Så det har seg slik at nobakatta legger seg oppå panseret på bilen min hver eneste kveld. Har ingen garasje. Og siden jeg polerer bilen omtrent 1 gang pr 3. månede og vasker den ofte så blir det ganske plagsomt med riper og dritt. Noen tips her?

Lenke til kommentar

Ja, jeg var å sjekket kattvekk på Dyrego, men det var en spray der det sto: "må ikke sprayes på lakk". :(

 

 

Edit. Tror jeg fiksa det nå. Heldte masse pepper rundt bilen og spruta sitrus på rute og dekk! Det får bli en daglig vane.

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

http://www.dagbladet.no/2011/10/06/nyheter/statsbudsjettet_2012/statsbudsjettet/politikk/innenriks/18471699/

• Regjeringens mål er at gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye biler ikke skal overstige 120 gram pr. kilometer i 2012.

 

Burde de heller ikke ha et "kort-langsiktig" mål om at alle biler bør få 120 gram pr. kilometer til innen la oss si 2016.

 

Og det kommer ikke til å skje med de prisene vi har på bil i landet nå, ergo vi får ikke byttet ut den gamle bilparken på enda 10-15 år.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2011/10/06/nyheter/statsbudsjettet_2012/statsbudsjettet/politikk/innenriks/18471699/

• Regjeringens mål er at gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye biler ikke skal overstige 120 gram pr. kilometer i 2012.

 

Burde de heller ikke ha et "kort-langsiktig" mål om at alle biler bør få 120 gram pr. kilometer til innen la oss si 2016.

 

Og det kommer ikke til å skje med de prisene vi har på bil i landet nå, ergo vi får ikke byttet ut den gamle bilparken på enda 10-15 år.

Burde de ikke heller faktisk satse litt?

 

 

- Medfører dette riktighet får Opel Ampera redusert engangsavgiften fra dagens 20 000 kroner til 16 000 kroner,sier PR- og informasjonssjef Hélène A. Formo i Opel Norge.

 

Den går altså fra rundt 350 000 og ned til 346 000, med andre ord, en bil alle får råd til :no:

Det hjelper jo uansett lite da vi har en veldig gamme bil-park fra før, 4000 kr i reduksjon tror jeg ikke vil gjøre at bilparken blir nevneverdig bedre.

 

Om de vil ha nyere og bedre bilpark må de innse at de ikke kan ta de sinnsyke avgiftene de tar i dag.

Men, at de faktisk senker avgiften på noe er jo overaskende, oftest øker de bare på det som ikke er miljøvennlig uten å gjøre noe med det som faktisk er miljøvennlige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Om de ikke skal virke så hyklerske måtte de ha fjernet motorkraftkomponenten helt fra regnestykket.

Stemmer, f.eks. BMW 320d med 163HK er jo en av de gjerrigste som ruller på veien pr. dags dato.

Men en gjennomsnittlig husstand har jo ikke råd til en slik bil pga. avgiftene.

 

Riktignok en diesel og en BMW(hjelper jo ikke akkuratt på prisen), men vil tro du ser poenget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Om de vil ha nyere og bedre bilpark må de innse at de ikke kan ta de sinnsyke avgiftene de tar i dag.

Ja, men det er jo litt problematisk også.

Kutter du kraftig i avgiftene over natten, synker bruktbil verdien kraftig.

Da vil mange som sitter med lån til halsen på bil, kanskje oppleve at bruktbilen plutselig er mindre verdt enn hva de har i lån.

 

For min del virker det ut som de har gitt opp å få byttet ut den gamle bilparken på en eller annen, da vi til syvende og sist går tom for olje likevel.

Lenke til kommentar

Om de ikke skal virke så hyklerske måtte de ha fjernet motorkraftkomponenten helt fra regnestykket.

Stemmer, f.eks. BMW 320d med 163HK er jo en av de gjerrigste som ruller på veien pr. dags dato.

Men en gjennomsnittlig husstand har jo ikke råd til en slik bil pga. avgiftene.

 

Riktignok en diesel og en BMW(hjelper jo ikke akkuratt på prisen), men vil tro du ser poenget.

Og i test-løypa er den gjerrigere med full motorkraft, ikke den kjipe Belgia-versjonen. Fjern motorkraftkomponenten helt så får vi også den normale x20. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det finnes vel egentlig ikke noe fasitsvar, for meg blir det settet i en helhet som teller.

Jeg foretrekker seter som holder deg på plass, men som ikke er for harde og ukomfortable.

Jeg foretrekker også å sitte på tøy/alacantra, da skinn blir for klamt om sommeren og kaldt om vinteren.

 

Er faktisk veldig fornøyd med setene i Astraen min:

68_1545134782.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har kombinasjonen alcantara/skinn i Passaten min. Vet ikke helt om jeg kommer til å velge alcantara i neste bil, virker litt som at det blir ganske fort slitt sammenliknet med skinn. Friksjonen blir jo ganske stor når man på en måte setter seg skrått inn også løfter beina inn, vrir på rumpa på en måte :p Sklir jo mye lettere på skinn enn på alcantara.

 

Førersetet i bilen min begynner ihvertfall å bli ganske slitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...