Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Er det noen som vet hvor dyre Wankel-motorer er i drift? Er det dyre dele-priser?

For å begynne med, så er ikke drivstoff forbruket noe å juble over.

For det andre så slites wankelmotorene langt kjappere enn vanlig stempelmotor.

 

Det er ikke få historier der ute om RX-8er som har så vidt passert 80 000km og så må bytte hele motoren, og det sier seg selv at er dyrt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så litt på denne også, ser jo ut som et bedre tilbud med tanke på informasjonen som står.

 

Hvor mye tror dere at 6 vs 5-gir vil bety på drivstoff forbruket?

To små kosmetiske minuser med denne er at den ikke er lakkert helt ned og har model/motor betegnelse bak..

Uten om det kosmetiske (ikke laket helt ned :cry: ), så virker det tilsynelatende som et bedre kjøp.

Edit: Original navigasjon er alltid et pluss ved gjensalg.

 

Har du over 160gamp, har du sjelden behov for 6-gir for økonomisk kjøring, iallefall på norske veier m/ fartsgrense.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Original navigasjon i en såpass gammel bil hadde jeg nok ikke brydd meg så mye om. Normalt koster det en del å oppdatere kartene, og om disse er 10 år, hadde jeg nok heller spandert på meg en separat en med nye kart.

 

Om du vil ha et alternativ til Audien kan du jo ta en titt på Legacy. Dette er jo en nyere konstruksjon ann A4'en, og lavere i pris ligger de også (ihvertfall med 137 hk). Noe dårligere bil er det vel heller ikke akkurat.

Lenke til kommentar

Jepp, er enig der. Lakkere ned kan alltids ordnes etterpå :) Det med navigasjon, burde det ikke være en skjerm da? :p Er lenge siden jeg har sittet på med en 1.8T (det var forhjul, automat og A6), så så ikke hvor tur telleren la seg på motorveien, noen som vet?

 

Min 1.8T ligger på rundt 2500-3000 på motorveien om jeg ikke husker helt feil. Det er Automat og VW da :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jepp, er enig der. Lakkere ned kan alltids ordnes etterpå :) Det med navigasjon, burde det ikke være en skjerm da? :p Er lenge siden jeg har sittet på med en 1.8T (det var forhjul, automat og A6), så så ikke hvor tur telleren la seg på motorveien, noen som vet?

 

Min 1.8T ligger på rundt 2500-3000 på motorveien om jeg ikke husker helt feil. Det er Automat og VW da :)

Det var det jeg også googlet meg frem til :-)

 

Original navigasjon i en såpass gammel bil hadde jeg nok ikke brydd meg så mye om. Normalt koster det en del å oppdatere kartene, og om disse er 10 år, hadde jeg nok heller spandert på meg en separat en med nye kart.

 

Om du vil ha et alternativ til Audien kan du jo ta en titt på Legacy. Dette er jo en nyere konstruksjon ann A4'en, og lavere i pris ligger de også (ihvertfall med 137 hk). Noe dårligere bil er det vel heller ikke akkurat.

De som vurderer å kjøpe Audi, vurderer nok neppe å istedet kjøpe en Subaru.

No offence.

Lenke til kommentar

 

Original navigasjon i en såpass gammel bil hadde jeg nok ikke brydd meg så mye om. Normalt koster det en del å oppdatere kartene, og om disse er 10 år, hadde jeg nok heller spandert på meg en separat en med nye kart.

 

Om du vil ha et alternativ til Audien kan du jo ta en titt på Legacy. Dette er jo en nyere konstruksjon ann A4'en, og lavere i pris ligger de også (ihvertfall med 137 hk). Noe dårligere bil er det vel heller ikke akkurat.

De som vurderer å kjøpe Audi, vurderer nok neppe å istedet kjøpe en Subaru.

No offence.

 

+1 på den siste der :p

 

Snuste jeg litt på en Forester 2.0 Turbo da jeg titta på bil. De virka ikke så ille egentlig.

Lenke til kommentar

Min 1.8T ligger på rundt 2500-3000 på motorveien om jeg ikke husker helt feil. Det er Automat og VW da :)

Volvoen lå rundt 2300rpm i 100-110. Personlig syns jeg det var noe høyt, og den kunne hatt godt av et gir til (noe man også kunne få, forsåvidt.) Den måtte dog ned i 4. for å komme opp Lierbakkene i 100. BMWen runder 2000rpm akkurat ved 110, og tar Lierbakkene ved ca 1500rpm i 80 om den må. Moment <3

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2011/10/06/nyheter/statsbudsjettet_2012/statsbudsjettet/politikk/innenriks/18471699/

• Regjeringens mål er at gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye biler ikke skal overstige 120 gram pr. kilometer i 2012.

 

Burde de heller ikke ha et "kort-langsiktig" mål om at alle biler bør få 120 gram pr. kilometer til innen la oss si 2016.

 

Og det kommer ikke til å skje med de prisene vi har på bil i landet nå, ergo vi får ikke byttet ut den gamle bilparken på enda 10-15 år.

"• En gjennomsnittlig dieselbil kan bli 6000—8000 kroner dyrere nå NOx-avgiften legges til for å ta mer hensyn til lokale utslipp"

 

Det er ikke nok for å få folk mer over på bensin igjen. Og særlig ikke når det ikke blir kuttet betydelig i avgiftene på bensinbiler.

 

Vi som alltid har foretrukket bensin får rett, det hjelper litt, men i praksis hjelper ikke det nye systemet mye. Hvor mye mer C02 slipper en tilsvarende bensinbil ut kontra en med diesel? 10-20 %? For NOx er tallene ofte slik at en tilsvarende bil med diesel har 10 ganger så høyt utslipp av jævelskapet, som i det daglige er langt verre enn C02. Og det er under optimale forhold. På en kald vinterdag er tallene langt verre, i disfavør diesel. Skulle disse tallene vært representativt på utsalgsprisen, altså at politikerne faktisk bryr seg, så måtte det jo være en tydelig skilnad på en kreft- og astmabil kontra en renere bensinbil.

 

Forresten, det blåses opp i media at en Cayenne Hybrid blir ca. 100 000 kr. billigere. Det er en bil som før avgiftsendringen koster 1.3 mill. Altså vil den nå koste bare 1.2 mill. :) Hvor mange slike ruller på veien egentlig? Hvor stor andel av totalutslippet, både C02 og NOx, står slik biler for egentlig? Ikke mye. Tåpelig fokus fra media. Sett ned prisen på en Skoda Superb 1.4 TSI med 100 000 kr. f. eks. Slike biler folk trenger, og vil ha. Da skal vi få se en reell fortrygging og ikke minst "rengjøring" av bilparken som merkes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min 1.8T ligger på rundt 2500-3000 på motorveien om jeg ikke husker helt feil. Det er Automat og VW da :)

 

Synes det var litt høyt egentlig, 6-gir virker som at kan være fornuftig.. :hmm:

 

De som vurderer å kjøpe Audi, vurderer nok neppe å istedet kjøpe en Subaru.

No offence.

 

Jeg er ikke noe Audi elsker, har vel til tider mer vært det motsatte. Så ser ikke bort i fra at en Subaru kunne vært aktuelt, men de jeg har sett har hatt veldig stusslig interiør og seter (sitte komfort sette jeg høyt!)

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvor dyre Wankel-motorer er i drift? Er det dyre dele-priser?

For å begynne med, så er ikke drivstoff forbruket noe å juble over.

For det andre så slites wankelmotorene langt kjappere enn vanlig stempelmotor.

 

Det er ikke få historier der ute om RX-8er som har så vidt passert 80 000km og så må bytte hele motoren, og det sier seg selv at er dyrt.

Min bruker 1.1L/mila på langkjøring med VELDIG blanda forhold (is, asfalt, våt asfalt, sne).

 

Deleprisene er ikke så alt for ille, bortsett fra visse ting, som turbo, koster vel samme som andre biler på 15k, men da fra USA.

 

At de holder 80k er ene og alene førerens feil, at de ikke vet hvordan de skal behandle en motor er ikke motorens feil. Aldri over 3000rpm før motoren er varm, ikke stang på turtallssperra, skift olje ofte, alltid kjør mineralolje, og vær sikker på KM-stand på motor når du kjøper.

 

Ang. overhaling, som gjøres 150-200k km på 13B fra 86-91 RX7, og 125-150k på turboen av samme, så koster det rundt 10.000 om du gjør det selv, 25 med deler på et skikkelig verksted, pluss minus noen tusenlapper, alt etter hvor ille motoren har havarert.

 

Men SELVE overhalingskittet betalte jeg 6k for, men jeg trengte deler av blokka ny(brukt), samt en rotor, så prisen totalt der ble 9000.

 

Jobben var ikke så ille som jeg trodde, hvis stempelmotorer er enklere å overhale enn en wankel, så må jeg være veldig teknisk begavet, eller så er veldig mange lite teknisk begavet.

 

Bare man er sikker på at man har gjort alt rett da :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Min bruker 1.1L/mila på langkjøring med VELDIG blanda forhold (is, asfalt, våt asfalt, sne).

 

Deleprisene er ikke så alt for ille, bortsett fra visse ting, som turbo, koster vel samme som andre biler på 15k, men da fra USA.

 

At de holder 80k er ene og alene førerens feil, at de ikke vet hvordan de skal behandle en motor er ikke motorens feil. Aldri over 3000rpm før motoren er varm, ikke stang på turtallssperra, skift olje ofte, alltid kjør mineralolje, og vær sikker på KM-stand på motor når du kjøper.

 

Ang. overhaling, som gjøres 150-200k km på 13B fra 86-91 RX7, og 125-150k på turboen av samme, så koster det rundt 10.000 om du gjør det selv, 25 med deler på et skikkelig verksted, pluss minus noen tusenlapper, alt etter hvor ille motoren har havarert.

 

Men SELVE overhalingskittet betalte jeg 6k for, men jeg trengte deler av blokka ny(brukt), samt en rotor, så prisen totalt der ble 9000.

 

Jobben var ikke så ille som jeg trodde, hvis stempelmotorer er enklere å overhale enn en wankel, så må jeg være veldig teknisk begavet, eller så er veldig mange lite teknisk begavet.

 

Bare man er sikker på at man har gjort alt rett da :p

For alt i verden, kjørestilen har noe å si, men det har den på alle biler. Likevel skal en være spesielt forsiktig med en wankelmotor, hvorfor nevner du jo selv grunner i fleng :-)

 

En gammel kollega hadde RX-8 192hk versjonen, det var aldri noe teknisk galt med den, men til køkjøring var den lite egnet (godt over 2 liter mila).

Han solgte denne da han ble lei av å bruke en fot og arm på drivstoff, han byttet til Audi TT 1.8T Quattro (180hk) og halverte bensinforbruk til sammenligning.

 

Men igjen, søskenbarnet mitt har også RX-8, denne har han ingenting å utsette på teknisk eller drivstoffmessig, men han bor på bygda og bruker den nesten kun til langkjøring :-)

Lenke til kommentar

For alt i verden, kjørestilen har noe å si, men det har den på alle biler. Likevel skal en være spesielt forsiktig med en wankelmotor, hvorfor nevner du jo selv grunner i fleng :-)

 

 

Det er mange andre biler man bør ha de samme tingene i bakhodet som Jakke nevnte for å forhindre motorras.

 

Wankelen er bare dårlig ryktet grunnet dårlige eiere ;) Har selv en kollega med RX-8 og en tung, tung høyrefot og den bilen har det utrolig bra, og bruker ikke så masse på mila. Ja litt høyere drivstoffutgifter må man nok regne med, og er dette et problem er RX-* feil bil!

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

For alt i verden, kjørestilen har noe å si, men det har den på alle biler. Likevel skal en være spesielt forsiktig med en wankelmotor, hvorfor nevner du jo selv grunner i fleng :-)

 

 

Det er mange andre biler man bør ha de samme tingene i bakhodet som Jakke nevnte for å forhindre motorras.

 

Wankelen er bare dårlig ryktet grunnet dårlige eiere ;) Har selv en kollega med RX-8 og en tung, tung høyrefot og den bilen har det utrolig bra, og bruker ikke så masse på mila. Ja litt høyere drivstoffutgifter må man nok regne med, og er dette et problem er RX-* feil bil!

My point. MEN, RX7 FD sine turboer har forårsaket noen turboras og motorras, ergo enda dårligere rykte.

 

Singelturbo is the way på de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...