Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Så det er inkludert i grunnprisen da altså?

Nei, det er moms og avgifter av både bil og ekstrautstyr, som altså er en del av totalprisen. Man betaler altså 25% moms på grunnprisen av bilen, så betaler man 25% moms på alt av ekstrautstyr man velger. Da ekstrautstyr også kan ha utslag på vekt og CO2-utslipp, vil dette da kunne øke prisen på avgiftene på bilen.

Slik er avgiftene på en bil med en vekt på 1500 kg og 166 g CO2

k1hBa20.png

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

Videoannonse
Annonse
Skrevet
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Nei, det er moms og avgifter av både bil og ekstrautstyr, som altså er en del av totalprisen.

Ja, da var det hvertfall vanskelig å forstå oppstillingen. 

Skrevet (endret)

Det er ekstra forvirrende for plugin hybrider, da de har fradrag på vektavgift tilsvarende vekten på batteriene fra og med 50 km el-rekkevidde. Denne endres til 100 km fra nyttår, noe som i realiteten øker den totale bilavgiften med rundt 30 000 kr på mange slike biler, mens noen store biler får økning på nesten 100 000 kr.

https://www.bilnytt.no/showannualdiff.aspx

Endret av FrihetensRegn
Skrevet
FrihetensRegn skrev (55 minutter siden):

Det er ekstra forvirrende for plugin hybrider, da de har fradrag på vektavgift tilsvarende vekten på batteriene fra og med 50 km el-rekkevidde. Denne endres til 100 km fra nyttår, noe som i realiteten øker den totale bilavgiften med rundt 30 000 kr på mange slike biler, mens noen store biler får økning på nesten 100 000 kr.

https://www.bilnytt.no/showannualdiff.aspx

Det er helt idiotisk. Hybrid burde hatt samme fordelene som elbil. 

Skrevet
2 hours ago, Sjørøver said:

Det er helt idiotisk. Hybrid burde hatt samme fordelene som elbil. 

Er vel den del hybrider der ute som bruker mere drivstoff en samme bil i dieselutgave så mulig derfor de har såppas med avgifter.

Plugger man ikke i laderen innimellom kjører man jo bare rundt med ekstra vekt i bilen.

Skrevet

Jeg er i prinsippet enig, men en ladbar hybrid kan fungere som en mild-hybrid også, der man fortsatt får regenerering under bremsing og avlastning av motor under akselerasjon.

Skrevet
Gavekort skrev (8 minutter siden):

mild-hybrid

Jeg var egentlig veldig skeptisk til mild hybrid. Men gamlingen sin xc90 brant opp, så han fikk en ny av forsikringen. Den nye er mildhybrid. Bruker vanvittig mye mindre diesel. Kjørte Drammen-Haugesund med hest på slep og hadde fortsatt mye igjen når han kom tilbake. Med den forrige måtte han ha fylt når han kom hjem. 

 

Han har også en xc60 t8, og med den kan jeg kjøre 95% elektrisk. Hadde phev fått rabatt på ferjer og bom, hadde jeg hatt to phev i stedet for en elbil og en bensiner.

Skrevet (endret)
5 hours ago, Pizza3333 said:

200 000,- for å bytte batteri, hvorfor ikke bare sprenge hele bilen isteden?!

 

 

Er genialt det der. Istede for å betale for nytt batteri plukket han ut deler som var verdifulle som han kunne selge, og sprengte den istedenfor. Tjente sikkert nok på den videoen til å kjøpe seg en helt ny en.

Ser den var ombygd av noen engang fra en 60kWh til 90kWh. Spørs jo om den i det heletatt var lovlig å kjøre med da. Må vel ha andre fjærer og slikt for å tåle den ekstra vekta.

Men tøff eksplosjon.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Trenger litt hjelp fra folk som er eldre en meg: Når sluttet Opel å være kult? Hvor gradvis skjedde det? For mine foreldre så var Opel dritkult, mens for min generasjon så har det aldri vært noe særlig. 

Endret av Sjørøver
Gjest Slettet+3165
Skrevet (endret)

Ah, Opel... 

Tenkte at jeg måtte være veldig ung som aldri har hørt om Open en gang, den gang ei... 

Endret av Slettet+3165
Skrevet

Opel var vel et svært vanlig meat and potatoes merke på 70 og 80-tallet, så når de ble 10-20 år gamle så falt de over på ungdommen som skapte en kult rundt dem.

Skrevet
1 hour ago, Sjørøver said:

Trenger litt hjelp fra folk som er eldre en meg: Når sluttet Open å være kult? Hvor gradvis skjedde det? For mine foreldre så var Open dritkult, mens for min generasjon så har det aldri vært noe særlig. 

Det er visse plasser som har mye Opel interesse. Feks er 940 og Omega type entusiastbiler. Jeg vil nok tro interessen er mindre blant befolkning som er 20-25 og yngre. De har vokst opp med aiphones og teschla og kan lite om bilkultur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...