Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var på rudskogen i dag, bilen til brodern var på treff for første gang. Vi fikk den til å gå for første gang for egen maskin på fredag forrige uke uten skikkelig ladetrykk osv, men fytti helvete å det gikk. På torsdag denne uka ble ladetrykket stillt opp, litt fikling med styreenheten og det endte med at den benka 699,8hk(560 på hjula) og 841nm på 2.3bar ladetrykk.

Første turen gikk bra, med et helt sykt drag, turene seinere var det noe som var galt, den døde mellom gira og ville ikke opp i turtall. Dog en gang i blandt fant motoren ut at den ville opp i turtall og da slapp den enkelt på alle fire hjula i andre gir i en fin firehjulssladd, ble svartflagga de 2 turene som ble prøvd ute på banen pga rykk-og-napp kjøringa. Bedre lykke neste gang, 4. juni! Det som er synd er at vi ikke aner hva som er feil, mulig det er en sensor som tuller litt, TPS-sensoren ble nevnt :x

Bilen er en Audi 90 2.2t

Endret av Sink
Lenke til kommentar

VW Golf blir elbil

 

Elbiler har langt, langt, langt igjen før de virkelig vil dominere. Hvis det i det hele tatt vil skje. Det som skjer med denne Golfen er at den kommer til å bli kjipere å kjøre enn en vanlig Golf som egentlig kjører bra. Dette pga. økt vekt fra batteriene. De samme batteriene vil også stjele av den fra før av begrensede innvendige plassen og bagasjerommet. Batteriene klarer maksimalt 150 km, i følge artikkelen. Og dette er nok under helt optimale forhold. Begynner du å ta med deg andre enn deg selv i bilen, noe som jo også er miljøvennlig, og Gud forby, bagasjen deres, vil nok de kilometerne fort kuttes ned på. For ikke å snakke om hvis du kjører som BMW kaller det, ”inspirert”.

 

Og ja, kulde selvfølgelig. Batteriets største fiende. Du kjører til jobben, greit nok så langt er det ikke til jobb. Du kommer frem, men kommer du tilbake etter at bilen har stått 8 timer i sprengkulda? Kanskje er du så heldig at du kan lade bilen mens du er på jobb, men hva hvis du er på hytta? Eller en hvilken som helst annen plass. Håpløst tungvint sjansespill å forholde seg til. Og ikke bare forsvinner batterikapasiteten mens bilen står i ro i kulda, den kuttes ned mens du kjører i kaldt vær og. Og langturer er naturlig nok bare å glemme, uansett hvor ideell temperaturen måtte være. Jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta å lade denne el-Golfen, men er det den vanlige natta så er det jo håpløst. En bensin/diesel-Golf er det jo som kjent bare å tanke opp på et par minutter. Vil folk bruke 8 timer på å tanke opp eller to minutter? Du vet svaret. Vil folk tanke opp etter 150 km eller 1477 km (Golf BlueMotion)? To poeng til deg.

 

Det du sitter igjen med er en på alle måter dårligere Golf enn bestselgeren vi kjenner i dag. På et eneste punkt vil den være bedre. Den vil ikke slippe ut noe som skader miljøet. That’s it. Det er det eneste du skal forsake mangt for. Pris tenker du? Nei, den vil sikkert som alle andre elbiler være dyrere enn tilsvarende ”døende” drivstoffmodeller. Men jeg sier bare ”that’s it” til miljøet som er så viktig? Alle undersøkelser har vist at folk ikke bryr seg om miljøet når de kjøper seg bil. Så lenge folk ikke merker at havet stiger i takt med at man trår ned gassen så tror jeg ikke vi vil bry oss nok til å velge disse langt dårligere bilene.

 

Det bilfabrikantene må komme med er en bil, som Golf f. eks. som er like bra som den vanlige, helst bedre. Den må ha alle de samme egenskapene og man må i det hele tatt ikke merke at man kjører en nullutslippsbil. Først da er folk villige til å gå over til biler med andre energikilder. Slik det er i dag (og ei stund framover ser det ut til) ofrer man rett og slett alt for mye for noe man i praksis aldri merker.

Jeg er jo en ivrig elbiltilhenger så du får ta det jeg sier med en klype salt. Problemet til mange av de elbilene som finnes og kommer snart er at de satser for langt nede i produktspekteret. De norske avgiftene er jo perfekt tilpasset raske elbiler. Et klassisk eksempel er Tesla Roadster som til den prisen du betaler er Norges raskeste sportsbil. Et annet eksempel er Tesla sin Model S. Den vil potensielt kutte godt inn i alle premiummerkenes salg. For 400-500k får du en bil som gjør 0-100 på godt under 6 sek, samtidig med at vi snakker rekkevidde på 250km.

 

Da får du en bil som er bedre samtidig med at prisen er konkurransedyktig.

Model S vil for de aller fleste også dekke hytteturen og annet bruk av bilen mens langturer bruker man en annen bil.Jeg tipper du får gjerne lånt naboens Mondeo i en uke hvis han får låne din Model S :)

 

Så poenget mitt er at noe av grunnen til at elbilene virker som et så stort kompromiss er delvis at gamle fossilbilprodusenter ikke vil ødelegge sine hovedprodukter og at de insisterer på å lage nr 2 bybiler. Det er jo teknisk mye enklere å lage både raskere og mer sportslige biler elektrisk. De har jo lavt tyngdepunkt og ikke noe gir eller kraftkurve å bry seg om på motoren.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Haha, så den forrige dagen. Det er litt over kanten for min smak.

 

Vil forøvrig anbefale alle som ikke har vært på Nürburgring om å ta turen. Sitter på hotellet og hører på syklene på GP-banen nå, og har akkurat vært ute på Nordsløyfa.

 

Stor opplevelse. Virkelig!

Lenke til kommentar

Ja, det gjør den. Men det er nok som regel de som satser uten å ha ferdighetene eller kjennskap til banen.

 

Jeg tuslet rundt banen og ble forbikjørt av en del biler (for det meste Porscher, vel å merke). Virket også som om det var forholdsvis rolig der i forhold til hvordan jeg har hørt det pleier å være.

 

Poenget er nok å ta det rolig. Det er smalt og det er mange svinger hvor man fort havner i autovernet med litt mye fart.

 

Ekstremt mye feite biler her også. Kjørte akkurat en R8 forbi vinduet mitt her. Traff på en 599, en milliard Porscher, flere Speedstere, Lotus Seven også videre...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Skal nok dit jeg også en dag. Men virker litt skummelt å kjøre på banen faktisk. Den tar liv jevnt og trutt.

 

I forhold til antall besøkende er ikke tallet forferdelig høyt egentlig.

Lenke til kommentar

Nürburgring er en opplevelse! Vi kjørte ned i en Audi A3 2.0 TDI. Ikke akkurat noe beist, men litt trøkk er det i den. Så utrolig mange fete biler. Når vi kom dit regnet det og det var noen biler som kjørte på banen mens den var stengt. Det var faktisk en MiTo, en annen liten bil og en Audi R8! Det var et sykt syn å se en R8 komme forbi i gud vet hvor mange kilometer i timen rett forbi en! Jeg stod rett bak gjerdet ved innkjørselen til banen og filmet med mobilen, syk lyd! Etter det ble det åpent for oss dødelige.

Det sluttet å regne etterhvert som vi begynte å kjøre så det var ikke så altfor dårlige forhold. Etter å ha kjørt igjennom halvparten av banen så tittet solen frem og det begynte å dampe så smått så smått fra banen, det var et pent syn det!

Vi greide også å ha litt for god fart igjennom en sjikane, sånn at vi kom med forhjulene oppe på "curbsa" i svingen. Litt skummelt selv om det var helt ufarlig.

Når vi var ferdige med å kjøre stilte vi oss på parkeringsplassen og slappet av litt. Der så jeg blant annet en kis som hadde for høyt lydutslipp på sin MV Augusta.

Så var min svigerfar så snill at han spurte en annen svenske om jeg kunne få sitte på, og det fikk jeg faktisk lov til, men han sa godt ifra om at det ikke var hans skyld om det skulle skje noe. Og hvilken bil var så dette? La meg si det sånn; 4-punktsbelte, veltebur, rundt 400 hester, 0-100 på rundt 4,5 sekund. Porsche 911 996 gt3!

 

Fytti faen! Spente på meg beltene feil første gang så svensken måtte hjelpe meg. Deretter var det rett ut på banen i full fart for å grisekjøre ALLE! Det er det sykeste jeg har vært med om! Makan til klister og grep i svingene og nedbremsing.. Satt som støpt i bøttesetene. Denne svensken må ha vært der rimelig mange ganger før, for han kunne jammen kjøre. Nei, det var en opplevelse for livet. Kan huske han sa at vi måtte kjøre en liten runde på veien etter vi var ferdige med løpet for å kjøle ned bremsene, jeg sa ikke akkurat nei takk til det heller!

 

Skulle gjerne lagt ut bilder fra turen, men jeg var så uheldig å miste alle bildene siden harddisken kræsja. Men det var ihvertfall en Porsche 996 Gt3 fra 2003/04, gul. En slik bil skal jeg glatt skaffe meg. :w00t:

Jeg tror denne svenske mannen var en tv-kjendis, men navnet vet jeg ikke.

 

Legger ved et lite bilde jeg fant..

304_web.jpg

Endret av Wiciwato
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...