Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Jeg kjøper ikke bil for å slappe av :D

For en utholdent du må ha som ikke engang slapper av når du står i bil kø i ørten timer? Jaja, noen setter vel det og kjøre konstant på høyt turtall foran ren komfort og økonomi, mennesker er forskjellige.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke bil for å slappe av :D

For en utholdent du må ha som ikke engang slapper av når du står i bil kø i ørten timer? Jaja, noen setter vel det og kjøre konstant på høyt turtall foran ren komfort og økonomi, mennesker er forskjellige.

Har jeg sagt jeg står i kø i ørten timer?

 

Seff laxer jeg når jeg står i kø, men trenger ikke automat for det, må bare ha følsomt venstrebein...

På de rette plassene syns jeg bare kø er gøy.. Kjøre forbi :D

 

Og må man kjøre på konstant høyt turtall når man har manuell girkasse? Nei, men man har mer kontroll over turtallet selv, og når jeg får meg en bil med bakhjulstrekk, så ønsker jeg å kjøre den på sitt fulle potensiale..

Automatgir er sløsing med hester.....

 

Btw-Du er vel kanskje en av de som slapper av litt for mye, og lager kø?

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med fargen?

problemet er at i norge er det ikke sol og fint vær. i spania ol er det skam fett med hvit bil syns jeg, da det passer godt i dems klima. men her med grått, lite sol osv så syns jeg det ser merkelig ut. blir mer kaldt og kjedelig med hvit bil her.

 

til fyren over her, nå er det vell manuell funksjon på nesten alle automat girkasser på nye biler.

 

du sier sløsing av hester osv. hadde likt å sett deg på sia av faren min sin audi(med multitronic girkasse) med samme motor osv bortsett fra du har manuell. tviler MEGET sterkt på at du hadde holdt følge. det er en trinnløs girkasse som ligger på optimalt turtall hele tiden.

Endret av Markelure
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ser ikke helt problemet med fargen?

problemet er at i norge er det ikke sol og fint vær. i spania ol er det skam fett med hvit bil syns jeg, da det passer godt i dems klima. men her med grått, lite sol osv så syns jeg det ser merkelig ut. blir mer kaldt og kjedelig med hvit bil her.

 

til fyren over her, nå er det vell manuell funksjon på nesten alle automat girkasser på nye biler.

 

du sier sløsing av hester osv. hadde likt å sett deg på sia av faren min sin audi(med multitronic girkasse) med samme motor osv bortsett fra du har manuell. tviler MEGET sterkt på at du hadde holdt følge. det er en trinnløs girkasse som ligger på optimalt turtall hele tiden.

Ja skulle til og si det, tror ikke TMK9C har spesielt grunnlag til og si at han ikke kunne tenkt seg automat.

Går fint an og dra bilen bredt igjennom en sving med E220 CDI W211 automat.

 

Og nei jeg skaper ikke kø, fins en mellom ting vett du.

 

Holdninga de høres ut som den kommer fra en som snart havner i grøfta.

Lenke til kommentar

Har kjørt relativt mange biler det siste året nå.. deriblant endel automatbiler. Kjører nå til vanlig en 04' Jaguar S-Type, automatkassa på den benytter til det fulle de 270hk på bakhjula som er å få ut.. Så vet ikke helt hva det er du prøver å få frem TMK9C, når du skriver at en automat er sløsing av hk, for det er fullstendig feil. Har også en 300hk Supra MK3, manuell selvførgelig, den har ikke noen høyere effektivitet ang. girkassa enn Jaguaren.

Lenke til kommentar

Tiptronic er ikke trinnløs, den bare lar deg overstyre automatikken.

 

Enig i uttalelsen ang. trinnløse kasser, selv om jeg ser poenget i de.

Det var ikke et svar til deg, jeg veit da at Tiptronic ikke er trinnløs. :) Selv om jeg utmerket godt ser fordelene med automat kan jeg aldri se for meg at jeg ville foretrukket å ha det i f.eks. en MX-5. Det ville rett og slett ruinert litt av kjøregleden for meg.

Lenke til kommentar

Jeg liker fortsatt sjarmen med en manuelt sjaltet girkasse framfor en automat.. Framfor F1 giring og.

 

Jeg havner ikke snart i grøfta, vært der allerede... På bane. Mange ganger.

Her i landet kjører vi ikke automat på bane.... Ikke der jeg er iallefall.

 

Jeg driter vel i om din far sin audi hadde gjort ditten eller datten, jeg hadde vært like glad i den manuelle uansett...

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

Multitronic og andre trinnløse girkasser er kjedelig, jeg kan ikke fordra det.

kan hive den og i manuell modus om du har lyst på nykking :p tror faktisk den oppfører seg mer som vanlig automat i s og, husker ikke. lenge siden jeg har kjørt den.

 

men tror det skal godt gjøres å finne mer behagelig girkasse enn multitronic kassen, jeg kan ikke tenke meg hvordan det er mulig å få den mer komfertabel.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt bil med trinnløst automatgir i et år nå, og har heldigvis mulighet til å sette den i 7 "gir," som jeg kan skifte opp og ned med knapper på rattet. Med glatt vei og fullt pådrag i "første" gir greide jeg faktisk å nå turtallssperra et lite øyeblikk før den skiftet automatisk opp. Jeg foretrekker å gire opp selv ved akselerasjon, og så sette den over i trinnløs igjen for å ligge på lavest mulig turtall. Merkelig nok ligger den på langt høyere turtall om jeg bare lar den stå på 7 enn om jeg setter over til trinnløst om jeg ligger i over 60.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt bil med trinnløst automatgir i et år nå, og har heldigvis mulighet til å sette den i 7 "gir," som jeg kan skifte opp og ned med knapper på rattet. Med glatt vei og fullt pådrag i "første" gir greide jeg faktisk å nå turtallssperra et lite øyeblikk før den skiftet automatisk opp. Jeg foretrekker å gire opp selv ved akselerasjon, og så sette den over i trinnløs igjen for å ligge på lavest mulig turtall. Merkelig nok ligger den på langt høyere turtall om jeg bare lar den stå på 7 enn om jeg setter over til trinnløst om jeg ligger i over 60.

 

Kjører selv en Honda Jazz med trinnløs kasse, og grunnen til dette fenomenet med "7. giret" og D er fordi det ikke er noen gir. Girene i en slik trinnløs kasse er fiktive gir, som egentlig bare er der for å gi en følelse av at man har gir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...