Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Da må det skje veldig mye på batterifronten, på de elbilene som i dag som har lengst rekkevidde, så er jo "halve bilen" batterier.

Se edit+video :)

 

En video og artikkel til viser at det tar 3 minutter å bytte på dagens Tesla:

http://www.cnbc.com/2014/12/19/tesla-launches-battery-swap-station.html

 

Tror ikke det der blir realitet noen gang. Virker som Elon har lagt prosjektet dødt. Bedre å bruke ressursene på å utvide med SC nettverket.

Lenke til kommentar

 

 

Da må det skje veldig mye på batterifronten, på de elbilene som i dag som har lengst rekkevidde, så er jo "halve bilen" batterier.

Se edit+video :)

 

En video og artikkel til viser at det tar 3 minutter å bytte på dagens Tesla:

http://www.cnbc.com/2014/12/19/tesla-launches-battery-swap-station.html

 

Tror ikke det der blir realitet noen gang. Virker som Elon har lagt prosjektet dødt. Bedre å bruke ressursene på å utvide med SC nettverket.

 

Uenig, jeg tror byttestasjoner tvinger seg frem om folk skal gidde å kjøre el - ingen gidder vente 20 min på hver lading over tid.

Endret av toth
Lenke til kommentar

For min del går jeg på do kanskje hver 25de mil(i norge altså, kjører jeg sørover med høyere fartsgrenser går det fort 40) , og annenhvert stopp med litt mat - 20-30 min pause på hver av disse stoppene kontra 4-5 min(som jeg bruker på å tisse) hadde ødelagt hele tidsskjemaet på et blunk.

Trondheim-krsand (90 mil) pleier å inkludere to tissestopp og et lengre med mat og tanking, totalt kanskje 30 min pause - med Tesla måtte jeg tatt 3 ganger så lang pausetid.

Lenke til kommentar

Elbiler tror jeg er en god fremtid, forutsatt stardisering av batterier og hvor man kan kjøre opp på en rampe mens en robot bytter batteri undenifra på 3 minutt. Det finnes vel konsepter på dette allerede.

 

Edit: this

Tesla har vel noe slikt i California? Mener å huske at ganske få benytter seg av det siden superlading er gratis, mens batteribytte koster. Med andre ord så er ikke betalingsviljen der.
Lenke til kommentar

Jeg har stor tro på fuel cell biler, så fort de får effektivisert og gjort billigere produksjonen.

I dag er det vel både dyrt å omforme hydrogen til væske under høyt trykk og med teknologien i bilene?

Hyundai ix35 Fuel Cell koster vel godt over en million på norske skilt.

 

Batterier kan alltid bli mer effektive, men det at de må lades vil aldri være så enkelt som å bare fylle på tanken.

Hmm, da jeg var på zerokonferansen ble jeg fortalt en pris på 499.000,- av en representant fra Hyundai.

 

Tror uansett at hydrogen er en bedre løsning enn batterier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Jeg har stor tro på fuel cell biler, så fort de får effektivisert og gjort billigere produksjonen.

I dag er det vel både dyrt å omforme hydrogen til væske under høyt trykk og med teknologien i bilene?

Hyundai ix35 Fuel Cell koster vel godt over en million på norske skilt.

 

Batterier kan alltid bli mer effektive, men det at de må lades vil aldri være så enkelt som å bare fylle på tanken.

Hmm, da jeg var på zerokonferansen ble jeg fortalt en pris på 499.000,- av en representant fra Hyundai.

 

Tror uansett at hydrogen er en bedre løsning enn batterier.

 

Fant utav det:

http://www.tu.no/industri/2015/03/04/for-to-ar-siden-kostet-denne-12-millioner-kroner-ny.-na-selges-den-for-under-halvparten.

 

Kostet 1,2 millioner tidligere, nå skal de kun ha 500 000 for den :)

Lenke til kommentar
Spennende. Men fortsatt synd at ferdigbygde politibiler direkte fra fabrikk fortsatt ikke er "bra nok" for politiet, så nå skal BMW sammen med Ferno Norden finne opp hjulet på nytt fordi de må konvertere en helt annen bil, som er lagd for noe helt annet, til en politibil.

 

Det er trist. Men må være en digg avveksling etter 9 år med Passater.

Lenke til kommentar

 

Spennende. Men fortsatt synd at ferdigbygde politibiler direkte fra fabrikk fortsatt ikke er "bra nok" for politiet, så nå skal BMW sammen med Ferno Norden finne opp hjulet på nytt fordi de må konvertere en helt annen bil, som er lagd for noe helt annet, til en politibil.

 

Det er trist. Men må være en digg avveksling etter 9 år med Passater.

 

 

For en som er glad i BMW så er det ganske hyggelig, men faktisk også i og med at jeg har ambisjon om å gå Politihøyskolen selv innen 2-5 år. Tror dette med "ikke bra nok" heller har noe med det som stod i artikkelen at de har fått til gode avtaler og BMW kom visst best ut i test på kjøreegenskaper, pålitelig, plass osv, i tillegg til at merket lønte seg prismessig å kjøpe inn også (er jo en del Passelater som skal byttes ut sant) og som det stod så selv uten ferdig montering fra firma (regner med Politiet samarbeider med montørfirmaer) så lønte det seg selvom jeg er helt enig i at å kjøpe en ferdiglagd ville gått noe kjappere og klar til bruk rett som den er.

Lenke til kommentar

Det er jo noe ironisk at politikerne og media hamrer ned på diesel i disse dager, og har planer om å "straffe" mennesker som gikk til innkjøp av diesel-bil for x-antall år siden, med forbud i byer og muligens høyere avgifter.

Og så går da staten inn for nye politibiler med dieselmotor..

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...