Gå til innhold

nVidia Maxwell tråden (GTX 800-serien)


kalleklovn12

Anbefalte innlegg

Ryktebørs :)

 

This is what the GTX 880 is shaping up to be.

  • 20 nm GM204 silicon
  • 7.9 billion transistors
  • 3,200 CUDA cores
  • 200 TMUs
  • 32 ROPs
  • 5.7 TFLOP/s single-precision floating-point throughput
  • 256-bit wide GDDR5 memory interface
  • 4 GB standard memory amount
  • 238 GB/s memory bandwidth
  • Clock speeds of 900 MHz core, 950 MHz GPU Boost, 7.40 GHz memory
  • 230W board power

http://www.techpowerup.com/199750/nvidia-geforce-gtx-880-detailed.html

 

specs%284%29.png

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Kan vi vente noe mer småsnacks hva gjelder programvare / drivere her da? Kepler introduserte vel blant annet TXAA som har vist seg å være totalt bortkastet ettersom ingen spill støtter det og etter det vi har sett av tester så hadde det vel aldri livets rett når det ser ut til å jevnt over bli slått av både FXAA og ikke minst SMAA i 90% av tilfellene...

 

FXAA har vi jo på sett og vis fått, men vi har ingen mulighet for å justere graden av FXAA og det å tvinge FXAA igjennom NVIDIA Control Panel / NVIDIA Inpsector ser jo dessverre ut til å gi den mildeste og svakeste formen for FXAA. Det å påtvinge deg igjennom driverne er jo lite hensiktsmessig da det påfører FXAA rett i Windows desktop som fører til masse blurry tekst rundt omkring i Windows..

 

Nå har jeg ikke hatt AMD skjermkort på år og dag, har skydd det som pesten etter jeg testet ut HD 5870 i sin tid, eller var det HD 4870.. Husker ikke helt i forbifarten. Og helt siden kompisen min nå har hatt vanvittige memleaks problemer og langt større problemer med Battlefield 4 med AMD Catalyst drivere enn jeg har vært i nærheten av med NVIDIA GeForce driverne så holder jeg meg fremdeles langt unna. Men etter det jeg har hørt så kan du faktisk påtvinge SMAA rett via AMD Catalyst Control Panel?

 

 

Hvordan har det seg at AMD tilsynelatende klarer å implementere god støtte for den beste formen for Anti-Aliasing hva gjelder bildekvalitet / ytelse mens NVIDIA ikke ser ut til å gjøre noe som helst? Det å få på plass SMAA rett i driverne må da være gullverdt for NVIDIA da det vil kunne tilby Anti-Aliasing på nivå med 4x MSAA + 4x TRSSAA uten at det gjør noe særlig beslag på ytelsen i det hele tatt.. Det er greit at SMAA ikke nødvendigvis fungerer spesielt godt i eldre spill og at det kan være noe kompatibilitetsutfordringer med enkelte titler, men om NVIDIA hadde faktisk lagt til støtte og begynt å pushe det så burde jo ikke det lenger ha vært noe problem og vi har da endelig en Anti-Aliasing som er fullgod i forhold til tradisjonell MSAA og vell så det uten merkbart ytelsestap.

 

 

Selv har jeg gått bort ifra vanlig Anti-Aliasing i spill og tvinger nå SMAA med "Ultra" preset via SweetFX og SweetFX Configurator som er verktøy utviklet av uavhengig tredjepart og dette gir meg altså AA på nivå med 8x MSAA + 8x TRSSAA som jeg pleide å kjøre, bare at istedenfor at ytelsen reduseres noe helt vanvittig så er det nesten samme ytelse som å kjøre uten AA aktivert i det hele tatt...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Can`t wait!

 

http://wccftech.com/nvidia-release-date-gtx-880-gtx-870-october-november/

Synd det blir på 28nn. Hadde ønsket 20nn. Får håpe på at prisen blir bedre da.

 

Hva tror dere denne komme til å koste til Lands?

 

 

tipper den komme til å koste hakket mer enn det smaker, nvidia har ingen konkuranse fra amd i toppen i øyeblikket så de kan vel ta det det vil for 880

Lenke til kommentar

 

Can`t wait!

 

http://wccftech.com/nvidia-release-date-gtx-880-gtx-870-october-november/

Synd det blir på 28nn. Hadde ønsket 20nn. Får håpe på at prisen blir bedre da.

 

Hva tror dere denne komme til å koste til Lands?

 

 

tipper den komme til å koste hakket mer enn det smaker, nvidia har ingen konkuranse fra amd i toppen i øyeblikket så de kan vel ta det det vil for 880

 

Enig, R9 290 og 290X er ikke i nærheten av 780 og 780 Ti

AMD har jo åpenbart ikke planlagt noen nye GPUer til lansering på høsten de også.

 

/sarkasme

 

 

Angående forventet pris, så er det vel 5.5-6.0K for 880, og 4K for 870 vi burde regne med.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

 

 

Can`t wait!

 

http://wccftech.com/nvidia-release-date-gtx-880-gtx-870-october-november/

Synd det blir på 28nn. Hadde ønsket 20nn. Får håpe på at prisen blir bedre da.

 

Hva tror dere denne komme til å koste til Lands?

 

 

tipper den komme til å koste hakket mer enn det smaker, nvidia har ingen konkuranse fra amd i toppen i øyeblikket så de kan vel ta det det vil for 880

 

Enig, R9 290 og 290X er ikke i nærheten av 780 og 780 Ti

AMD har jo åpenbart ikke planlagt noen nye GPUer til lansering på høsten de også.

 

/sarkasme

 

 

Angående forventet pris, så er det vel 5.5-6.0K for 880, og 4K for 870 vi burde regne med.

 

Er ikke dette "low-end" maxwellen da ? Mener å huske GTX 680 (low-end kepler) lå på rundt 4k da det kom.

Lenke til kommentar

 

Angående forventet pris, så er det vel 5.5-6.0K for 880, og 4K for 870 vi burde regne med.

 

Er ikke dette "low-end" maxwellen da ? Mener å huske GTX 680 (low-end kepler) lå på rundt 4k da det kom.
Hvorfor ta 4k når folk er villige til å betale mer? Nvidia trenger bare gjøre kortet 15-20% raskere enn 780 Ti
Lenke til kommentar

 

 

Can`t wait!

 

http://wccftech.com/nvidia-release-date-gtx-880-gtx-870-october-november/

Synd det blir på 28nn. Hadde ønsket 20nn. Får håpe på at prisen blir bedre da.

 

Hva tror dere denne komme til å koste til Lands?

 

 

tipper den komme til å koste hakket mer enn det smaker, nvidia har ingen konkuranse fra amd i toppen i øyeblikket så de kan vel ta det det vil for 880

 

Enig, R9 290 og 290X er ikke i nærheten av 780 og 780 Ti

AMD har jo åpenbart ikke planlagt noen nye GPUer til lansering på høsten de også.

 

/sarkasme

 

 

Angående forventet pris, så er det vel 5.5-6.0K for 880, og 4K for 870 vi burde regne med.

 

Det var da ikke så ille syntes jeg :)

 

 

 

 

Can`t wait!

 

http://wccftech.com/nvidia-release-date-gtx-880-gtx-870-october-november/

Synd det blir på 28nn. Hadde ønsket 20nn. Får håpe på at prisen blir bedre da.

 

Hva tror dere denne komme til å koste til Lands?

 

 

tipper den komme til å koste hakket mer enn det smaker, nvidia har ingen konkuranse fra amd i toppen i øyeblikket så de kan vel ta det det vil for 880

 

Enig, R9 290 og 290X er ikke i nærheten av 780 og 780 Ti

AMD har jo åpenbart ikke planlagt noen nye GPUer til lansering på høsten de også.

 

/sarkasme

 

 

Angående forventet pris, så er det vel 5.5-6.0K for 880, og 4K for 870 vi burde regne med.

 

Er ikke dette "low-end" maxwellen da ? Mener å huske GTX 680 (low-end kepler) lå på rundt 4k da det kom.

 

Når kommer second gen fra Nvidia da?

 

Sitter på et 280X ala 770. Er ikke så fornøyd med performance etter å ha vørt 780 Classy owner :p

 

 

 

Angående forventet pris, så er det vel 5.5-6.0K for 880, og 4K for 870 vi burde regne med.

 

Er ikke dette "low-end" maxwellen da ? Mener å huske GTX 680 (low-end kepler) lå på rundt 4k da det kom.
Hvorfor ta 4k når folk er villige til å betale mer? Nvidia trenger bare gjøre kortet 15-20% raskere enn 780 Ti

 

Sant det, Vet du noe mer om high-end maxwell, Will den være på 20nn da? :)

Lenke til kommentar

 

 

Can`t wait!

 

http://wccftech.com/nvidia-release-date-gtx-880-gtx-870-october-november/

Synd det blir på 28nn. Hadde ønsket 20nn. Får håpe på at prisen blir bedre da.

 

Hva tror dere denne komme til å koste til Lands?

 

 

tipper den komme til å koste hakket mer enn det smaker, nvidia har ingen konkuranse fra amd i toppen i øyeblikket så de kan vel ta det det vil for 880

 

Enig, R9 290 og 290X er ikke i nærheten av 780 og 780 Ti

AMD har jo åpenbart ikke planlagt noen nye GPUer til lansering på høsten de også.

 

/sarkasme

 

 

Angående forventet pris, så er det vel 5.5-6.0K for 880, og 4K for 870 vi burde regne med.

 

290x er ikke i nærheten av 780ti nei,. ikke naar man tar med ytelse, stöy, og varme inn i bildet. jeg ville i hvertfall aldri valgt 290x over 780ti.

Lenke til kommentar

290x er ikke i nærheten av 780ti nei,. ikke naar man tar med ytelse, stöy, og varme inn i bildet. jeg ville i hvertfall aldri valgt 290x over 780ti.

Ytelsesmessig er det 10% bak, støy- og varme-produksjon er 10% høyere, og prislappen er 20% lavere. Hvis du mener at 290X "ikke er i nærheten" av 780 Ti lurer jeg godt på hva du mener er "i nærheten."

 

Vet du noe mer om high-end maxwell, Will den være på 20nn da? :)

Har ikke peiling, men nå så jeg nylig rykter om at AMD har planer om en refresh av Hawaii-brikka med "XTX"-tilnavn for et "295X" og et par andre GPUer basert på GCN også: http://videocardz.com/51021/amd-gcn-update-iceland-tonga-hawaii-xtx

Lenke til kommentar

 

290x er ikke i nærheten av 780ti nei,. ikke naar man tar med ytelse, stöy, og varme inn i bildet. jeg ville i hvertfall aldri valgt 290x over 780ti.

Ytelsesmessig er det 10% bak, støy- og varme-produksjon er 10% høyere, og prislappen er 20% lavere. Hvis du mener at 290X "ikke er i nærheten" av 780 Ti lurer jeg godt på hva du mener er "i nærheten."

 

Vet du noe mer om high-end maxwell, Will den være på 20nn da? :)

Har ikke peiling, men nå så jeg nylig rykter om at AMD har planer om en refresh av Hawaii-brikka med "XTX"-tilnavn for et "295X" og et par andre GPUer basert på GCN også: http://videocardz.com/51021/amd-gcn-update-iceland-tonga-hawaii-xtx

 

ja 290x er billigere, men saa lenge 780ti yter bedre og stöyer mindre saa saa kan nvidia ta det de vil for det, og samme blir det med 880. er altid noen som betaler for det beste samma hva det koster.

selv om 290x skulle vinne paa pris/ytelsen saa vil mange velge 780ti alikvel

Lenke til kommentar

ja 290x er billigere, men saa lenge 780ti yter bedre og stöyer mindre saa saa kan nvidia ta det de vil for det, og samme blir det med 880. er altid noen som betaler for det beste samma hva det koster.

selv om 290x skulle vinne paa pris/ytelsen saa vil mange velge 780ti alikvel

 

Det stemmer, men dette har jo vært tilfelle for alle toppkort. 290X leverer uansett lignende ytelse til 780 Ti på høyere oppløsninger, og da er det riktig å påstå at det ligger i nærheten i mine øyne.

Lenke til kommentar

Hvis det er noe som burde skremme på AMD-siden, så må det vel være buggy driver og buggy Mantel? Virker som om de fleste her på forumet av entusiastene med 290/290x hatt et eller annet problemer som ikke har vært helt uvesentlige.

 

Resten er jo litt hipt som hapt. Litt bedre her, og litt dårligere der. Ja, faktisk synes jeg den ekstra mengden ROPs og minne veier mer enn opp for litt lavere effektivitet. Men så var det softwaren

 

Men det er nå bare min mening.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er noe som burde skremme på AMD-siden, så må det vel være buggy driver og buggy Mantel? Virker som om de fleste her på forumet av entusiastene med 290/290x hatt et eller annet problemer som ikke har vært helt uvesentlige.

 

Resten er jo litt hipt som hapt. Litt bedre her, og litt dårligere der. Ja, faktisk synes jeg den ekstra mengden ROPs og minne veier mer enn opp for litt lavere effektivitet. Men så var det softwaren

 

Men det er nå bare min mening.

Helt enig med deg i at det har vært mye snakk om driverproblemer med 290 og 290X-eiere, desto mer rart at det ikke er store problemer med de andre Radeon-kortene.

Også helt enig i at hvilken side som er best avhenger i større grad av spillene og oppløsningene man vurderer etter enn kortene, i det store bildet er det likevel rimelig jevnt og markedet er veldig stabilt. Personlig håper jeg det blir litt mer liv i industrien nå i høst, om AMD faktisk har designet en 500+ mm^2 GPU kan jo mye moro skje ytelsesmessig når man tenker på at Hawaii er bare 438 mm^2

Lenke til kommentar

Har ikke ATI/AMD alltid slitt eller hatt noen problemer med driverne sine? Ihvertfall når det kommer til enkelte spill. Har hatt ATI en gang for mange mange år siden, så lenge siden jeg selv har hatt noe trøbbel med dem :p Holder meg stort sett til Nvidia sine kort :D

Lenke til kommentar

 

290x er ikke i nærheten av 780ti nei,. ikke naar man tar med ytelse, stöy, og varme inn i bildet. jeg ville i hvertfall aldri valgt 290x over 780ti.

Ytelsesmessig er det 10% bak, støy- og varme-produksjon er 10% høyere, og prislappen er 20% lavere. Hvis du mener at 290X "ikke er i nærheten" av 780 Ti lurer jeg godt på hva du mener er "i nærheten."

 

290x er ikkje i nærheten så digg å ha som 780ti per dags dato. Det er det han mener. Det mener jeg også, fordi jeg har en del problemer med mine 290 kort :p

Lenke til kommentar

Hvilket skjermkort serie fra Nvidia var en `flopp`?

 

9000 Serien og 300 Serien?

 

Hva med fremtidige serier?

 

Tror dere 800 Serien vil bli en flopp? Siden 20nn kommer bare noen måneder etterpå?

400-serien kan man muligens argumentere for var en flopp, den eneste suksessen i den serien var GTX 460 som kun hadde suksess fordi ATI ikke hadde en GPU i samme pris- og ytelsesområde, men GTX 480 lanserte et halvt år etter toppkortet 5870 med marginalt bedre ytelse, en virkelig bråkete kjøler (stock R9 290X bråker mindre,) og et strømforbruk som var høyere enn dual-GPU-kortet 5970. Det tok litt over et halvt år før GTX 480 ble erstattet med 580 som fikset litt på varmeproduksjon, en god del på ytelse, og en god del på støy.

 

Jeg tror ikke vi får se 20nm-GPUer for desktop faktisk, mest fordi det er ingen node som egner seg for GPUer på 20nm. Mye tyder på at produsentene hopper over en node nok en gang (32nm var planlagt for 2011) siden 16nm FINFET skal komme relativt kjapt etter 20nm ifølge rykter.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...