Gå til innhold

Test: Toshiba 58L9363DN


Anbefalte innlegg

 

Og hva er problemet med å skaffe seg en lydplanke. Det er sikkert enkelte kunder som kunne tenke seg 500 kroner rimeligere TV, får å bli kvitt de sure innebyggede høytalerne, og slik sett fått enda tynnere ramme i underkanten av TV'en. Disse skaffer seg kanskje en lydplanke, eller kobler det til et eldre eller nyere stereoanlegg. Dette med valgfrihet er også et pluss. Så det å ha litt produkter for slike som deg, som ønsker det på gamlemåten, og litt nærmer monitorpreg for andre, eller helt til rene monitorer for den tredje gruppen, det synes jeg bare er helt fint jeg (å få mer valgfrihet). Så kan jeg stappe de kr 500,- i madrassen om jeg har godt nok lydanlegg i stuen fra før, eller stappe de i en lydplanke, eller et steroanlegg eller 10 godteposer fra Nidar eller Freia om jeg vil.

 

Problemet er ikke valgfrihet men at man blir tvunget til skaffe seg en lyd-planke som koster det doble av tven

man ser et tilbud man slår til på . TV koster kanskje 3 lapper men så må man ut med 5 lapper for å få lyden på stell

 

Det jeg tenkte meg var at at både lyd-planken og tv kom som en pakke løsning så slipper man å spekulere på hva som passer

 

har man liten plass så vil man også ha minst mulig av de løse komponentene.

lyd-planker er heller ikke det mest optimale hvis man vil henge tven opp på veggen

 

kjøper man seg en tv til 20-30 tusen så forvente man også at dette inkluderer en lyd løsning

man vil i hvertfall ikke sitte der uten lyd

 

har du forresten tenk på at de aller tynneste tven har lit dårligere bilde/lys forhold noe som går ut over bildekvaliteten ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver sin smak selvfølgelig, jeg har ikke neongang prøvd en eneste TV som har det jeg vil kalle god lyd,og etter din definisjon, så er det ingen som kvalifiserer til en TV. God lyd er ikke gratis, ei heller ikke når det er inne i en TV (spesielt ikke når det skal være lite), det koster derfor mer krone per godlyd å ha det i TVen, og når det atpåtil ikke blir brukbart uansett (i mine øyne), så går pengene i dass.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hver sin smak selvfølgelig, jeg har ikke neongang prøvd en eneste TV som har det jeg vil kalle god lyd,og etter din definisjon, så er det ingen som kvalifiserer til en TV. God lyd er ikke gratis, ei heller ikke når det er inne i en TV (spesielt ikke når det skal være lite), det koster derfor mer krone per godlyd å ha det i TVen, og når det atpåtil ikke blir brukbart uansett (i mine øyne), så går pengene i dass.

 

AtW

 

Hva er det du leger i mine definisjoner. for jeg har ikke akkurat spesifisert hva ønsker ?

 

Det jeg reagerer på er at lyd planke ikke skal være valgfritt lenger etter dine spesifikasjoner.

lyd planke skal etter mine premisser være noe ekstra .

problemet er dog at det ser ut som om det heller er noe de flest vil velge for unngå blikkboks lyden

og da blir selvfølgelig disse lyd planken alt for dårlige for de som er ute etter virkelig god lyd

 

Det jeg hadde håpet på er at nivået var høyere

Lenke til kommentar

 

Tilstrekkelig for 24 Hz ja, ville ikke kalle det tilstrekkelig engang men en nødløsning. Om det er alternativet idag tror jeg at jeg står over.

 

Ja, det var jo det jeg sa :p Hehe, nei jeg sier jo lenger oppe at Toshiba bør holde seg til det de kan og det er varmepumper ikke 4K tv'er.

 

Samsung UE65F9005 har heller ikke Hdmi 2.0 men Hdmi 1.4, men med Samsungen trenger du ikke bytte ut hele tv'n for å få 2.0, du kan bare bytte ut den tilkoplingsboksen som følger med.

 

"One-Connect gir også langt enklere tilgang til fremtidige oppgraderinger, for eksempel når den nye HDMI 2.0-standarden kommer på markedet. Du trenger nemlig bare å skifte ut boksen, mens du beholder den fantastiske UHD-skjermen år etter år. One-Connect er defor både en teknisk optimal og økonomisk løsning."

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Hver sin smak selvfølgelig, jeg har ikke neongang prøvd en eneste TV som har det jeg vil kalle god lyd,og etter din definisjon, så er det ingen som kvalifiserer til en TV. God lyd er ikke gratis, ei heller ikke når det er inne i en TV (spesielt ikke når det skal være lite), det koster derfor mer krone per godlyd å ha det i TVen, og når det atpåtil ikke blir brukbart uansett (i mine øyne), så går pengene i dass.

 

AtW

 

 

Forøvrig nesten tilnærmet helt enig med deg. Bortsett fra at jeg brant av 10k på en Grundig-TV som hadde rimelig bra lyd 2007-isj. Men, selv denne scorer dårlig på bass da. OK, så er høytalerne omtrent 15 cm tjukke i dybden og bygger en kanskje 10 cm i høyden under skjermbilde (omtrentlige mål fra hukommelsen). Dette er 8 ganger bedre lyd enn en normal TV som selges, og noe jeg tror hadde falt i smak for light-brukere som meg selv, og for folk som den andre elgen, i grunn.

 

OK, minuset er at jeg ikke får med meg lyden over i den neste TV-apparaturen jeg skal ha. Jeg håper at 4K får en hurtiginntreden i prisleie 10k til 15k, ellers vil jeg tro at jeg må leve med den gamle litt kjipe TV'en eller kjøpe meg en rimelig mellomting.

 

Ting som er småleie irritasjonsmomenter med 2007-modellen min er:

 

- kun 1 stykk HDMI inn

- kun HD ready (1020interlaced istedetfor p= progressive)

- litt for mye etterslep, men nå ser jeg ikke alt for mye fotball, men likevel, så har det betydning

 

- dårlig antall fargetoneinndeling. For eksempel i en gråbrun tåkedis (filmscenen), så viser skjermen lagvise gråtoner, med markante skiller. Altså for få fargeinndelninger (subjektiv gjetting på årsak), eller en annen forklaring på samme seeropplevelse.

 

Fordeler:

- helt grei lyd

- veldig skarpt stillbilde og langsomt flytende video, dersom råmateriale man spiller av er bra nok

- ok fjernkontroll, selv om den er litt classic-aktig og stor/klumpete (sensoren kunne hatt litt bedre vinkler i mottakerdelen på TV)

Endret av G
Lenke til kommentar

lyd planke skal etter mine premisser være noe ekstra .

problemet er dog at det ser ut som om det heller er noe de flest vil velge for unngå blikkboks lyden

og da blir selvfølgelig disse lyd planken alt for dårlige for de som er ute etter virkelig god lyd

 

Ok, jeg forstår deg. Jeg tipper jeg sitter med en påmontert lydplanke på min TV selv om jeg nok mister litt av bassopplevelsene. Så gir jo disse to småhøytalerne på høyre og venstre side både stereo-opplevelser og en småaktig bassopplevelse i en pakke. Men de er ikke noe for bass-elskere. Men sabla god lyd til å være kun 2 høytalere. I mitt 2007-isj TV-apparat.

 

Bestefar ville nok vært grå av misunnelse. Riktig gode produkter for den gjengse person. Men, jeg forstår godt at du vil ha litt ekstra av lydplanken om du først investerer disse tusenlappene ekstra. Man kan jo håpe å komme over et tilbud, eller spørre TV-selger om han kan lage en god pakke-deal for deg når du kjøper både TV og lydplanke. Og ikke gi deg. For de skal nok forsøke seg med at jeg har så lite marginer å gå på. Har selv gitt opp å prute i slike situasjoner for rimeligere dingser.

 

Men, når du kjøper TV og lydplanke i la oss si 10k - 20k prisleie, så burde de greie å slå av litt småromslig, synes du ikke?

Endret av G
Lenke til kommentar

jeg sitter forsat med min CRT tv som jeg kjøpte en stund før flatskjerm boomen

TV er såpass bra at jeg bytter den ikke ut før den er ødelagt

det enste som er lit problematisk er at releet som slår inn når man slår over til stand-by ( man kan ikke slå tven helt av med fjernkontrollen) ikke slår skikkelig inn før etter flere forsøk og man her ikke alle de moderne tilkoblingene

 

Lyden er også mye bedre en mange av de moderne tven som selges i dag

 

Når man kjøper seg en tv så skal man også ha en plass å gjøre av den som tilbehøret

Det er ikke alltid like enkelt

 

Når jeg en gang kjøper meg et nytt tv så vil jeg bruke den jeg har i dag til sammenligne med

 

Det sies at gjennomstilig pris på tven her hold seg på det jevne men gått lit ned de siste årene

Hvilke krav er det da man har lempet på ?

Lenke til kommentar

Er vel for at Toshiba ikke akkurat er noe ledende på tv'er akkurat, Nei tror de bør holde seg til det de kan, nemmlig varmepumper.

 

Tror du må lære deg litt Toshiba historie. I Norge har de hatt en distriibutør som ikke har gjort jobben sin skikkelig for å få disse på markedet.

 

De har slitt litt med flatskjermene, men på slutten av CRT tiden, så hadde Toshiba noen av de beste TVene som var å oppdrive (så lenge man ikke skulle gjøre seg blakke), men innen for 20.000,- så var de bedre enn de fleste.

Lenke til kommentar

Tror du må lære deg litt Toshiba historie. I Norge har de hatt en distriibutør som ikke har gjort jobben sin skikkelig for å få disse på markedet.

 

De har slitt litt med flatskjermene, men på slutten av CRT tiden, så hadde Toshiba noen av de beste TVene som var å oppdrive (så lenge man ikke skulle gjøre seg blakke), men innen for 20.000,- så var de bedre enn de fleste.

 

Burde kanskje sagt Lcd tv da, men jeg regnet ikke med at noen ville blande inn Crt tv'er i en tråd som omhandlet ett Lcd tv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...