Gå til innhold

Hvorfor er stemmeskuespill i spill så ofte ekstremt dårlig?


Anbefalte innlegg

Joda, men å lese det inne i seg er ikke det samme som å lese det høyt for andre. ;)

 

Nja, noelunde sant. Jeg prøvde akkurat no, som en eller annen tulling, håpte at ikke naboen bak de tynne veggene hørte meg, og si høyt den setningen og det hørtes mye mer overbevisendes ut enn det originale.Men slik tenker vel gjerne de samme som er på Idol/xfactor og skal synge en sang og tror de høres ut som gud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har sett av Ride to Hell må være noe av det verste innen stemmeskuespill på en stund. (Men nå skal jo det spillet være en gjennomført kalkun.) At lydkvaliteten også er amatørmessig, hjelper jo heller ikke. Få med det overbevisende vrælet helt på slutten.

 

http://www.youtube.com/watch?v=LFytsjJL9e4

Meget spesielt stemmeskuespill på han bad duden der :-)

Lenke til kommentar

Det Mithridates VI sa.

 

Argumentene imot stemmeskuespill hvis det er gjort på lavt budsjett:

 

For lite penger satt av til jobben.

 

Dette fører til at det brukes midt på treet skuespillere for å spille ganske krevende ting.

Det skaffes ikke en regissør som er god på å hente ut gode prestasjoner. (Ofte er det en av spilldesignerne som får jobben. De er gode på spillmekanikk og ikke skuespill)

Det brukes dårlige lydstudioer

Det settes av for lite tid til å få til godt skuespill

Det gjøres med en og en skuespiller mao ikke noe samspill

Hemmelighold eller andre grunner gjør at skuespillerne omtrent ikke får sett karakterene de spiller

Og ikke minst: Manuset er ikke nødvendigvis spes bra heller. Snakk med manusforfattere så vil de fortelle om hvor vanskelig det er å skrive noe som høres muntlig ut når det blir sagt. (Dette er kanskje det viktigeste egentlig. Med god tekst er det mye som går på skinner.)

 

Argumenter for må være at man når flere kunder antar jeg.

Det er overraskende mange i vesten som enten sliter med dysleksi eller er i praksis analfabeter. (60% av amerikanere i fengsel leser dårligere enn fjerdeklassinger...)

Det er også en problemstilling at man ofte har lyder ifra karakteren imens man spiller. Aaaargh, grynt og stønn for eksempel. :-) Da kan det være litt pussig å måtte lese stemmen når det sies noe.

 

Jeg synes det er mye bedre med ren tekst for å formidle en historie enn dårlig skuespill.

 

Som tekst så oppstår spillet inne i hodet på spilleren, og det vil alltid være bedre enn det dårlig betalte, midt på treet skuespillere får til når de skal levere ørten replikker på alt for kort tid uten motspill i et shitty lydstudio med en middels begavet regissør som instruerer og ingen reell følelse av hvordan karakteren de spiller ser ut og agerer.

 

In my not so humble opinion.

Lenke til kommentar

Kjempebra info Iselijah, god lesning.

 

Synes godt Gamer kunne hatt voiceover konkuranser av og til, tror det kunne blitt veldig morro. Er helt sikker på at det er mange som får bakoversveis over hvor vanskelig det er

 

Er temmelig sikker på at jeg hadde havna på siste eller delt sisteplass, da jeg vil forestille meg at min noe melodiøse stemme ville ført til overdose av 'awesome' i et dommerpanel...

Lenke til kommentar
Det er som om 90 tallet henger igjen da ingen i vesten brydde seg særlig om voice over. Da til og med de store titlene som Resident Evil hadde så dårlig voice over at det nesten er til å grine av. Men back then så synes vi det var greit. Selv om det har blitt utrolig mye bedre nå, så er det fremdeles ganske mange som ikke har skjønt hvor viktig det er med ordentlig voice over.

 

Tror LucasArts vil ha et ord med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, aner jeg konturene av en voiceacting konkurranse her? La oss velge tre fire linjer fra noen tilfeldige spill, brukerne spiller inn sine versjoner av linjene og gamer.no\brukerne kårer en vinner :)

 

Da må jo vi nesten ha med "The Definition of Insanity" fra Far Cry 3! :)

Lenke til kommentar

Noen studioer har ikke en skjerm foran aktøren som viser spillsekvensene de skal snakke oppå, og de har ikke kostymer og sminke på seg og de er som regel låst inne i et studio. motion-capture kan hjelpe siden da må skuespilleren bevege på seg, dermed være ekstra emosjonell ergo leve seg inn i det og ta det mer på alvor.

 

noen VO-artister er flinke og noen dårlige

Endret av SonicDragon
Lenke til kommentar

Artig om gamer.no får til noe opplegg med stemmeskuespill. Gjerne i samarbeid med et spillselskap.

 

Jeg må si at jeg foretrekker når spillpersonene snakker sammen via stemmer. Det trenger ikke være så mye heller, bare en begynnelse. Så kan man lese resten av en lang monolog. Jeg vet ikke hvorfor, men det føles bare bedre ut.

 

Når det gjelder stemmeskuespill så vil jeg gjerne dra frem at dette nødvendigvis ikke bare er noe som plager filmindustrien. Jeg har dessverre vært utsatt for animerte filmer dubbet til norsk. Det er sjelden jeg orker å ha på norsk dubbing.

 

Jeg tror at forummedlemmet som mente at noe av problemet kan være relatert til at skuespillerne ikke får spilt i lag var inne på noe. Det er vel kanskje litt av dette som plager norskdubbede ting.

Lenke til kommentar

Sitter og lurer på det samme. Én ting er spill med lavere budsjett, men når AAA-titler som Skyrim har tidvis så elendig stemmeskuespill at det drar meg helt ut av innlevelsen så begynner jeg virkelig å lure. Ikke nok med at proffe skuespillere som Claudia Christian høres ut som en amatør som leser replikken for første gang, totalt uten innlevelse, men de har valgt å bruke en håndfull folk til så og si alle karakterene i spillet, og ingen gjør nevneverdige forsøk på variasjon. De gode stemmeskuespillerne de har fått tak i bruker de ikke ofte; det er jo aldeles kriminelt å ha Robin Atkin Downes, med sitt repertoar, til å spille bare én rolle. Samme med Michael "Colonel Tigh" Hogan og Joan Allen.

 

Skikkelig irriterende at de fleste folkene du snakker med høres ut som kloner av hverandre spilt av folk som aldri har stått på en scene i sitt liv, da hjelper det lite at enkelte viktigere karakterer har en "unik" stemme. At det er et rollespill gjør saken verre, men Bethesda har aldri vært gode til å lage karakterer, der går f.eks. Bioware dem en høy gang. At amatører gjør en bedre jobb er også rimelig godt dokumentert av enkelte mods.

 

Et lite hjertesukk der, for jeg vet jo at det går an å gjøre det så mye, mye bedre. Case in point: Michael Mando, Far Cry 3. Han satt ikke og leste fra et ark, han var Vaas.

Endret av dauw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...