Gå til innhold

Hvorfor er stemmeskuespill i spill så ofte ekstremt dårlig?


Anbefalte innlegg

Akkurat nå driver jeg og spiller et spill som heter " Mountain Crime : Requital" på PS3. Det er et såkalt "hidden object" spill som det finnes hundrevis av på PC. Enkle, dårlige, men samtidig av en eller annen merkelig grunn finner jeg de underholdende.

MEN... stemmeskuespill, eller voiceover acting som jeg tror det heter på engelsk.

Hvorfor er de fleste av dem EKSTREMT dårlige? EKSTREMT! Jeg vet at man kan velge om man vil bruke proffe som sikkert skal ha litt kroner for jobben, eller om man vil bruke sin fetter som tilfeldgvis hadde ingenting å gjøre den dagen.

Jeg, som aldri har hatt noe med skuespill/teater eller lignende å gjøre, hvorfor er jeg 100% sikker på at jeg kunne gjort en bedre jobb?

Mye av det er så dårlig at man nesten kunne trodd de overdrev med vilje.

Er det slik at når man først havner foran en mikrofon med et ark foran seg med linjene man skal lese så "forandrer" man seg til disse stemmene?

 

Her er en random topp 50 liste over de verste. Jeg er sikker på at alle som hører disse er overbevist om de kunne gjort en bedre jobb, selv med engelsk som ikke et morsmål.

 

http://www.youtube.com/watch?v=VRhDmUzWuBI

Endret av duppsko
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, aner jeg konturene av en voiceacting konkurranse her? La oss velge tre fire linjer fra noen tilfeldige spill, brukerne spiller inn sine versjoner av linjene og gamer.no\brukerne kårer en vinner :)

Det kunne faktisk vært hysterisk morsomt. Gamer.no velger ut noen kjente linjer fra spill og vi sender inn bidrag og gjør det om til en konkurranse. Hva sier dere, gamer.no? :p

 

Det hjelper jo ikke at forfatterne og oversetterne for disse spillene ikke er istand til å komme med skikkelig forfatterskap.

Der må jeg nesten si at det har ingenting med stemmeskuespillerne å gjøre. En setning er en setning. Det er ikke hva de sier, men hvordan de sier den setningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo stort sett søppel gjennom hele topp-50 rekka. Stemmeskuespillet reflekterer vel den jevne kvaliteten på disse spillene. :shrug:

Ja forsåvidt så er ikke den listen det beste eksempelet, men man finner ganske dårlige stemmer i ordentlige spill. Ofte ser man at hovedrollen er ok, men alle andre er boss.

Endret av duppsko
Lenke til kommentar

Men de fleste spill som er mer kjent har ofte knakende bra stemmer selv om de ikke inneholder noen kjente toppskuespillere. Feks. Far Cry 3 var sinnsykt bra på stemmene etter det jeg husker. Stemmeskuespillet er rett og slett en refleksjon av budsjettet. Trolig er det helt random folk som er på hele den topp-50 lista. Det er lagt nærmest null arbeid i det fra produsentens side.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er fryktelig mye dårlig stemmeskuespill i dataspill. Nivået er en del høyere enn det var før, men vi har ennå ikke kommet over bunnslam. Jeg skulle ønske at alle som ikke hadde budsjett til det holdt seg til tekst, som har mange fordeler fremfor stemmeskuespill. Men det er mulig at mange syns at dårlig stemmeskuespill er mer "immersive" enn en tekst man må lese selv (for meg er det helt motsatt) siden det fort blir nevnt som en negativ ting i en anmeldelse om det er tekst istedet for stemmeskuespill.

 

En kjepphest jeg har er de idiotiske aksentene som blir brukt for at man høre at noen kommer fra et annet land. Om spillet ditt handler om Russere så kan de da for pokker snakke Russisk! Om målgruppen din er analfabeter så greit, bruk Engelsk da, men for strutsens skyld, snakk ordentlig!

Endret av Mithridates VI
Lenke til kommentar

Hvem er "vi"?

 

Jeg tror du burde prøve å ta opp din egen stemme, mens du prøver å leve inn i en rolle. Så kan du poste den her, så ser vi hvor flink du faktisk er.

 

Jeg tror du ville feilet maksimalt.

 

hehe, jammen helt alvorlig, alle VI hører jo feilen med tonefall så det holder. "oh no, WHY are you HERE" som et eksempel selv om slikt er vanskelig for å skrive.

Jeg nekter faktisk på at vi hadde gjort en dårligere jobb.

Lenke til kommentar

Jeg nekter faktisk på at vi hadde gjort en dårligere jobb.

For å være helt ærlig, tror ikke jeg at jeg hadde klart en bedre jobb. Det er én ting å lese en tekst. Det er en helt annen ting å få frem et troverdig budskap, basert på en tekst du har å hånda. Ja, det er vanskelig. Ville jeg gjort det bedre? Umulig å si, men jeg lener meg mot "lite sannsynlig".

Om du ville vært bedre? Prove it. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper jo ikke at forfatterne og oversetterne for disse spillene ikke er istand til å skrive bra.

Nei det gjør ikke det. Hvis jeg skal rangere det så kommer faktisk replikkene best ut. De er bare dårlige. Stemmeskuespillet er lavmål, men det som er verst er selve historiene. Nesten ingen nytenking, stort sett bare fantasiløst oppgulp av andre spillhistorier, og realisme er totalt fraværende.

 

Det er tydelig at manusforfattere for spill leser lite bøker. Nå spiller jeg ikke spill for å få høre gode historier da så det er ikke et stort problem for meg, men jeg syns synd på de barna som vokser opp med spill som hovedformidler av historier.

 

Bortsett fra spillmekanikken og den tekniske kvaliteten på grafikken så stiller spillere veldig lite krav til spillene de kjøper. Så det er jo ikke så rart at kvaliteten på resten blir deretter.

Endret av Mithridates VI
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, tror ikke jeg at jeg hadde klart en bedre jobb. Det er én ting å lese en tekst. Det er en helt annen ting å få frem et troverdig budskap, basert på en tekst du har å hånda. Ja, det er vanskelig. Ville jeg gjort det bedre? Umulig å si, men jeg lener meg mot "lite sannsynlig".

Om du ville vært bedre? Prove it. :p

No holdt eg på å linke http://www.youtube.com/watch?v=KPdJgD4xKSM, og en lydfil og vise at jeg kunne klart de 5 første sekundene bedre. Men siden jeg har så tro på meg selv :p så gadd jeg ikke begynne å recorde meg selv og finne ut at hvordan man linker det på et forum.

Lenke til kommentar

Et problemer at mange får en liste med setninger de skal si og en kort beskrivelse av spillet og karakterene, og deretter må de si linjene sine uten å se spillet eller karakteren foran seg. Da er det ikke så rart det blir litt rot av og til. ;) Men på den annen side er det ofte sånn man legger til stemmer på filmer også, så det har mye med budsjett å gjøre.

 

 

Hehe, aner jeg konturene av en voiceacting konkurranse her? La oss velge tre fire linjer fra noen tilfeldige spill, brukerne spiller inn sine versjoner av linjene og gamer.no\brukerne kårer en vinner :)

 

Da må det jo neste bli denne:

 

In A.D. 2101 War was beginning.

 

Captain: What happen?

Mechanic: Somebody set up us the bomb.

Operator: We get signal.

Captain: What !

Operator: Main screen turn on.

Captain: It's you !!

Cats: How are you gentlemen !!

Cats: All your base are belong to us.

Cats: You are on the way to destruction.

Captain: What you say !!

Cats: You have no chance to survive make your time.

Cats: Ha Ha Ha Ha ....

Operator: Captain !!*

Captain: Take off every 'Zig'!!

Captain: You know what you doing.

Captain: Move 'Zig'.

Captain: For great justice.... and stuff.

Cats: you serious ?!!!

 

:p :p :p

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

 

Et problemer at mange får en liste med setninger de skal si og en kort beskrivelse av spillet og karakterene, og deretter må de si linjene sine uten å se spillet eller karakteren foran seg. Da er det ikke så rart det blir litt rot av og til. ;) Men på den annen side er det ofte sånn man legger til stemmer på filmer også, så det har mye med budsjett å gjøre.

 

Som jeg har sagt tidligere, jeg synes ikke det er en unnskyldning at man kun har et ark foran seg og ikke vet historien eller whatever bak karakteren man skal spille. Jeg hører det samme dårlige tonefallet i så mange spill. "oh no IM gonna DIE"...vanskelig å skrive tonefall i tekst, men hvis dere leser den setningen på samme måte som meg, og legger litt trykke på de store bokstavene, så vet dere hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...