Gå til innhold

Test: Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser mange som klager over ModernUI her. Er vel ikke noen nevneverdig forbedring i mine øyne, men ikke noe forverring heller slik jeg ser det. Man fester de programmene og ev. appene man bruker på hovedskjermen, og ikonene/flisene er større enn før og lettere/kjappere å peke ut i mengden. Hvordan det ser ut er subjektivt.

 

Men hva er det som savnes med den gamle startmenyen? Hva var bedre med den? Jeg har brukt Win8 en god stund nå, og selv om det var litt uvandt med hotspot corners i begynnelsen, så ser jeg ingen ulemper med ModernUI til mitt bruk. Om veldig få, så er det noen apper som også er veldig flotte og praktiske som jeg liker, spesielt på HTPCen (Kan nevne Plex, Netflix og TV 2 Sumo).

Lenke til kommentar

Ser mange som klager over ModernUI her. Er vel ikke noen nevneverdig forbedring i mine øyne, men ikke noe forverring heller slik jeg ser det. Man fester de programmene og ev. appene man bruker på hovedskjermen, og ikonene/flisene er større enn før og lettere/kjappere å peke ut i mengden. Hvordan det ser ut er subjektivt.

 

Men hva er det som savnes med den gamle startmenyen? Hva var bedre med den? Jeg har brukt Win8 en god stund nå, og selv om det var litt uvandt med hotspot corners i begynnelsen, så ser jeg ingen ulemper med ModernUI til mitt bruk. Om veldig få, så er det noen apper som også er veldig flotte og praktiske som jeg liker, spesielt på HTPCen (Kan nevne Plex, Netflix og TV 2 Sumo).

 

Ulemper er;

 

Dekker hele skjermen

Må bevege musa lengre

Flere tastetrykk, musklikk for endel operasjoner (feks en svært sentral en som søk)

Widgets har blitt uduglige og ufleksible

Startknappen "virker ikke" om du roter deg inn i en metro-app

Ikke samme system som resten å lukke/veksle mellom apper om du er i metro.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser mange som klager over ModernUI her. Er vel ikke noen nevneverdig forbedring i mine øyne, men ikke noe forverring heller slik jeg ser det. Man fester de programmene og ev. appene man bruker på hovedskjermen, og ikonene/flisene er større enn før og lettere/kjappere å peke ut i mengden. Hvordan det ser ut er subjektivt.

 

Men hva er det som savnes med den gamle startmenyen? Hva var bedre med den? Jeg har brukt Win8 en god stund nå, og selv om det var litt uvandt med hotspot corners i begynnelsen, så ser jeg ingen ulemper med ModernUI til mitt bruk. Om veldig få, så er det noen apper som også er veldig flotte og praktiske som jeg liker, spesielt på HTPCen (Kan nevne Plex, Netflix og TV 2 Sumo).

 

Forklaring på hvordan man går fra meny til skrivebord:

En klar fordel var vel at man kjapt kunne (kan om man har beholdt tidligere Windows-versjoner)

klikke på selve skrivebordsflaten, taskbar og slikt og så fikk man respons. Men nå skal man måtte lete i hjørner etter noe å klikke på, eller etter en stor Desktop-flis som hjemmer seg blandt andre store fliser for å komme tilbake til desktop.

 

Det synes jeg er en stor forandring i Windows 8.x, da dette var litt bedre med det gamle opplegget.

Endret av G
Lenke til kommentar

Avansert behov for startmenyen.. eh what?!

 

Vil gjerne vite hvordan du blir mer effektiv i jobbinga med den gamle startmenyen i motsettning til den nye startskjermen.

Jeg tipper på at du ikke har testet startskjermen noe særlig i det heletatt. 98% av de som ikke liker startskjermen har ikke en gang prøvd den ordentlig ut.

 

Jeg har en maskin med kun startskjermen, en maskin med Start8 på Win-tasten men startskjermen knyttet til ikonet, og en Surface med Classic Shell.

 

Ett av disse tre alternativene roper OMG WHAT WERE THEY THINKING. To av dem gjør det ikke.

 

OMG WHAT WERE THEY THINKING:

 

(se vedlegg)

Edit: Oppløsning: 5760x1200. Merk scrollbaren. Har jo nesten ikke installert programmer, heller.

post-19503-0-82393100-1382463238_thumb.jpg

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Visst du hadde brukt W8 over tid, istedet for å framstå som en inkompetent tulling som uttaler deg om hver eneste W8 artikkel. Basert på hva du tror, så ville du skjønnt at ModernUi ikke er nødvendig å bruke visst man ikke ønsker det, og at OS'et er mer effektivt generelt med kortere "veg" imellom hvert valg. Ergo man "får jobben gjort" raskere og enklere med W8.

 

Det er umulig å ta deg seriøst.

 

Du legger det alt for mye opp i at jeg ikke har tatt i bruk w8 enda og samtidi glemmer helt at det jeg skriver er basert på den ( dårlige) erfaringen flere her på forumet referer til

 

Hvis man sammenligner den gamle menyen med den nye så er det ikke mye som er forbedret der

riktig nok har endre muligheter men når det gjelder å ha oversikten gir det ikke noen fordel , helle tvert i mot

 

Det blir jo på en måte som å ha en skjerm med lavere oppløsning men samme fysiske strøelse på ikonene

eller som blåse alle ikonene opp i monster størrelse

 

Dette opplegget er gjort før men varierende hell , riktignok tekstbasert

Men den gamle fungerte ganske greit

 

Skal man ha oversikten man ønsker så må man organisere alt selv

 

Jeg har ikke sett at det er nevnt noe sted at man har mange nivåer å gå på i den nye menyen heller.

 

Hvis man kunne fått det til så ville det ha hjulpet betydelig

 

Man kan ikke basere seg på at alle liker windows 8 og så ignorere resten med argumenter om at de ikke har sett seg god nok inn i det .

Det må fungere for alle

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg har vært ekstremt gammeldags og tviholdt på win 7, men nå der det ut som om jeg kanskje er klar til å ta steget videre :p Så som det går an å komme rett til skrivebord, samt startmenyen så er det ikke sikkert at jeg trenger å være redd for å kjøpe bærbar lenger, men vi får nå se :p

 

Først skal det hele testes av meg :p

Lenke til kommentar

Jeg klarer bare ikke la være, tydeligvis.... :D

 

Dekker hele skjermen Gir god oversikt for det viktigste du vil finne. :)

Må bevege musa lengre Knapt merkbart (dvs. ca 1 dB).

Flere tastetrykk, musklikk for endel operasjoner (feks en svært sentral en som søk) Win+F eller Windowstast + skriv fungerer som alltid

Widgets har blitt uduglige og ufleksible Widgets var udugelige og kunne være forferdelig ressurskrevende. Metro sin måte fungerer nå faktisk.

Startknappen "virker ikke" om du roter deg inn i en metro-app Wait, wat?

Ikke samme system som resten å lukke/veksle mellom apper om du er i metro. Har ikke registert at Alt+F4 ikke fungerer lenger her. (Ønsker meg faktisk metro måten å lukke på globalt i Windows, men det kommer nok).

Virker fremdeles på meg som om dine objektive grunner er ganske subjektive... men nok nå. ;)

 

Jeg mener at startmenyen ikke ble ødelagt med Windows 8 eller 8.1. Startmenyen ble ødelagt med Windows Vista. Win95, 98, Me/2000 og XP gjorde det på en fornuftig måte, med stadig å bruke større areal av skjermen din for å utvide trestrukturen. Dette forsvant med Windows Vista, og vi fikk hele trestrukturen servert i et lite vindu istedenfor. Søk ble den mest fornuftige måten å finne en applikasjon på, og det var nok det Microsoft hadde lagt opp til. Nå etter mange års bruk er det fremdeles den mest fornuftige måten å finne et program på. Windows 8 endrer ikke på det, og Windows 8.1 gjør det bare hakket bedre.

 

Jeg er ikke en stor tilhenger av "Alle apper" menyen i Metro, men det fungerte heller ikke på en fantastisk måte i Windows Vista og etterpå. Da synes jeg faktisk at Windows 8 måten å gjøre det på kan fungere like godt.

 

Ser man bort fra Modern UI så er Windows 8 en videreutvikling av Windows 7. Bedre Task Manager, bedre explorermenyer, bedre filkopieringsdialoger, enda et par hakk raskere og enda mer stabilt (om mulig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Jeg har like god oversikt i startmenyen, jeg er ikke gmamel og svaksynt, og trenger ikke gigantiske ikoner som dekker over annen relevant informasjon

- Det er ganske merkbart forskjell på å kun være nede i venstre hjørne kontra å være over hele skjermen, jo større skjerm jo større problem.

- Det er bare det at win-skriv ikke fungerer "som alltid" fordi du må navigere deg over til søkeresultater i andre kategorier på en mer tungvindt måte.

- Widgets var ikke kjempebra, men langt bedre enn tøvet i win8, widgets er helt ubrukelig når de tar så mye av skjermen, en fast del av skjermen, og er så få. At det finnes noen dårlige widgets blant de tusenvis til win7 endrer ikke dette faktumet.

- Går du inn i en metro-app så kommer du ikke ut fra metro ved å trykk windows-tasten igjen, hverken om du trykker en eller flere ganger.

- Jeg bruker ikke "alt+F4", navigeringen i metro er unaturlig, hvorfor lukker ikke esc ned en fullscreen-spp som i hele resten av systemet?

 

Det er sant at taskmanageren og filkopieringen er bedre (selv om sistnevnte fortsatt har mye å hente), men jeg synes det er i overkant svakt av MS, det er en treg utvikling om dagen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den delen med "navigere deg over til søkeresultater i andre kategorier" skal være fikset i W8.1 vissnok. Har bare såvidt sett på det, så kan ikke si noe om det.

 

Jeg vil ikke si at det er treg utvikling, vil heller si at de har fokusert så mye på utvikling av touch-grensesnitt, at helheten lider tydelig. Dette tror jeg de har tatt selvkritikk på nå, og neste versjon kommer til å være mer helhetlig - i retning av mer ModernUI.

 

Når det gjelder startmenyen over hele skjermen, kunne man i det minste hatt noen alternativer. Noen ganger når man skal gjøre noe fra startmenyen, trenger man å se en bruksanvisning oppe på skjermen samtidig. Og som jeg viste i skjermbildet på forrige side, kan fullskjerm være fullstendig overkill (og samtidig på langt nær nok til å vise alt).

 

Edit: touch-grensesnitt, og inngjerdet RT-miljø.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

- Jeg har like god oversikt i startmenyen, jeg er ikke gmamel og svaksynt, og trenger ikke gigantiske ikoner som dekker over annen relevant informasjon

- Det er ganske merkbart forskjell på å kun være nede i venstre hjørne kontra å være over hele skjermen, jo større skjerm jo større problem.

- Det er bare det at win-skriv ikke fungerer "som alltid" fordi du må navigere deg over til søkeresultater i andre kategorier på en mer tungvindt måte.

- Widgets var ikke kjempebra, men langt bedre enn tøvet i win8, widgets er helt ubrukelig når de tar så mye av skjermen, en fast del av skjermen, og er så få. At det finnes noen dårlige widgets blant de tusenvis til win7 endrer ikke dette faktumet.

- Går du inn i en metro-app så kommer du ikke ut fra metro ved å trykk windows-tasten igjen, hverken om du trykker en eller flere ganger.

- Jeg bruker ikke "alt+F4", navigeringen i metro er unaturlig, hvorfor lukker ikke esc ned en fullscreen-spp som i hele resten av systemet?

1. Da kan du gjøre ikonene mindre.

2. Nei, det mener jeg ikke. Musen er ment til å navigere rundt med. Jeg bruker 3 skjermer, det går fint.

3. Ikke i 8.1... eller så lurer jeg på hva du søker etter...

4. Widgets (iallfall i Windows) var en katastrofe. Vi er glade for å bli kvitt dem. Takk til Metro for å gi oss et fungerende alternativ.

5. Jeg vet ikke om jeg ser problemet. Du kommer jo tilbake til Metro? Og kan derfra velge Desktop? Mulig Win+D løser problemet for deg. :)

6. Fordi den ikke er "full screen", den er bare åpnet. Det du vil er at Esc lukker alle programmer.

Lenke til kommentar

Widgets var en konstant kilde til frustrasjon. Dårlig programmering, batteritid som potensielt ble redusert til 1/3, forskjell på grensesnitt...

Ærlig talt, du finner massevis av dårlig programmerte desktopapplikasjoner, det betyr ikke at desktopapplikasjoner som helhet er et dårlig konsept...

 

At det fantes mange dårlige widgets betyr ikke at widget-funksjonaliteten var dårlig. Eller mener du at lettvektsapplikasjoner/"apps" i W8 er noe drit fordi du kan finne dårlige apps?

 

(Jeg mener for øvrig det er noe drit fordi det bryter med den polykronistiske arbeidsmåten som vi har blitt vant til i moderne desktopoperativsystemer.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svært mange som uttaler seg om hvor vidt man skal oppgradere til W8 eller ikke, eller rettere sagt påstår at det ikke finnes noen grunner til å velge W8 fremfor W7.

 

Altså, bruker du en W7 desktop i dag skal jeg ikke si at du absolutt bør oppgradere. Har du imidlertid valget mellom W7 og W8 i forbindelse med ny installasjon, eller ny PC, så er det en no brainer for min del.

 

Har selv brukt W8 siden august i fjor, både på jobb og hjemme, på stasjonært så vell som bærbart. Samtidig som jeg har Surface og Helix der W8 virkelig kommer til sin rett.

 

Men altså. Hvorfor skulle man velge W8? Hva er bedre på W8? Ingen ting? Slike uttalelser i seg selv vitner om verdensmestere uten peiling.

 

Jeg orker ikke bruke masse tid på nok en slik tråd, men det er mer i et OS enn det man ser på skjermen, og MS har gjort en hel del under panseret. Det første og viktigste punktet som burde være nok i seg selv er sikkerhet/malware beskyttelsen. På forrige hackcon/black hat var W8 det eneste OS'et som ikke ble hacket (ikke start en hack vs crack diskusjon nå).

 

Så har vi ting som boot tid, hurtigtaster, muligheten for applikasjoner fra store (for den som begynner å bruke dette), DX-støtten (selv om betydningen ikke er enorm akkurat nå), WiFi tilkoblingen er på sekundet, osv...

 

Og nei, det er ikke noen som helst problemer med steam-support.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså, det er ingen tvil om at MS har gjort bra ting med kjernen i W8. Men det hjelper ikke når de ødelegger brukeropplevelsen med å forverre brukergrensesnittet.

 

W8 med W7 sitt UI hadde vært et ypperlig desktop-OS. Som det er, så er forbedringene i stor grad lite merkbare til desktopbruk (maskinen min har uansett startet opp i løpet av den tiden det tar meg å hente morgenkaffen på jobb, så jeg trenger ikke raskere boot-tid, og ikke gjør jeg det hjemme heller siden PCen stort sett står på hele dagen hvis jeg først bruker den), samtidig som forverringene er svært merkbare.

 

Windows Store... tja, mulig noen liker det. Jeg mener det er den beste grunnen til å unngå W8. Å inkludere en distribusjonskanal som obligatorisk komponent i et OS er etter min mening en uheldig og forbrukerfiendtlig rolleblanding som forskyver markedsmakten i produsentens retning.

 

DirectX-støtte bekymrer meg lite. Spillutviklere kommer nok ikke til å kreve DX 11.2 på lenge, det vil være å skyte seg selv i foten. Bare se hvor lang tid det har tatt å få de første titlene som krever DX10...

 

Så ok. Du har masse forbedringer som sikkert gjør ting raskere og bedre når du farter fra flyplass til flyplass med en tablet. Rask oppstart og kjapp wifi-tilkobling har nok en del å si da.

 

Jobber du på en desktop (eller docket laptop for min del) på en fast kontorplass, så er de revnende likegyldige, samtidig som alle tablet-featurene bare er i veien.

Lenke til kommentar

Altså, det er ingen tvil om at MS har gjort bra ting med kjernen i W8. Men det hjelper ikke når de ødelegger brukeropplevelsen med å forverre brukergrensesnittet.

 

W8 med W7 sitt UI hadde vært et ypperlig desktop-OS. Som det er, så er forbedringene i stor grad lite merkbare til desktopbruk (maskinen min har uansett startet opp i løpet av den tiden det tar meg å hente morgenkaffen på jobb, så jeg trenger ikke raskere boot-tid, og ikke gjør jeg det hjemme heller siden PCen stort sett står på hele dagen hvis jeg først bruker den), samtidig som forverringene er svært merkbare.

 

Windows Store... tja, mulig noen liker det. Jeg mener det er den beste grunnen til å unngå W8. Å inkludere en distribusjonskanal som obligatorisk komponent i et OS er etter min mening en uheldig og forbrukerfiendtlig rolleblanding som forskyver markedsmakten i produsentens retning.

 

DirectX-støtte bekymrer meg lite. Spillutviklere kommer nok ikke til å kreve DX 11.2 på lenge, det vil være å skyte seg selv i foten. Bare se hvor lang tid det har tatt å få de første titlene som krever DX10...

 

Så ok. Du har masse forbedringer som sikkert gjør ting raskere og bedre når du farter fra flyplass til flyplass med en tablet. Rask oppstart og kjapp wifi-tilkobling har nok en del å si da.

 

Jobber du på en desktop (eller docket laptop for min del) på en fast kontorplass, så er de revnende likegyldige, samtidig som alle tablet-featurene bare er i veien.

Legg fra deg gamle dårlige vaner, og lær nye raskere måter å arbeide på. Som W8\8.1 gir deg muligheten til.

 

Det gjelder forsåvidt det meste her i verden, de som ikke klarer å fornye seg dør ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...