Gå til innhold

Test: Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den startknappen,den startknappen ....sukk...den har vært på tastaturet hele tiden. Verre å finne stoppknappen, men den er under navnet/bildet i startmenyen oppe i høgre hjørne. Det finns også en under innstillinger nede i høgre hjørne.

Man kan faktisk starte skrivinga (søketekst) midt startmenyen, og søkeruta dukker omtrent ferdig utfylt. Prøv å skriv "power", og pin powerknappen til oppgavelinja.

Etter min mening er Windows 8 (og for så vidt 7) det beste Mikrosoft har laget.

 

Windows 8.1 er noe forhastet:

Java er inkompabel med sine to vedlegg (Acer).. og noen banker nekter.....Se: (Eksplorer --Verktøy--Administrer tillegg)

Når jeg har Logitek trådløs hodetelfon koblet i usb3 port (Acer), og slår av headsettet stopper nesten nedlastingen.

FyFxn hvor lang tid det gikk før jeg tok ut pinnen. Skiftet driver i Bluetoot suitte Atheros Qalcom og stod i.

 

Men jeg fann i hvertfall at Acer har lagt ut nye drivere i 10. mnd. for hele 8.1 greia. Bra!

 

Oppateringen kom med ny Nvidiadriver også.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Danke, men dette gjør ikke knappene på Windows-linja større. Har du en oppskrift på det også? Takk.

 

Det som har skjedd er at du har fått endret default skalering i Windows 8 som en konsekvens av oppgraderingen til 8.1. Det samme skjedde med en jeg jobber sammen med.

 

Jeg får ikke sjekka i 8.1 før i kveld, men jeg kommer på minst to måter dette kan ha skjedd på.

 

Først kan du jo sjekke om det er dette som har skjedd deg (Ease of access):

http://www.howtogeek.com/116592/

 

Hvis ikke, så er det en eller annen plass man stiller inn standard skalering for hele Windows, men jeg må klikke selv for å huske hvor det er.

Lenke til kommentar

Okay, jeg svarte kanskje sent men innlegget til Baugenyeah trakk meg tilbake hit til slutt :p

 

 

 

Hei, noen som vet hvordan man får ned størrelsen på alt? Etter Windows 8.1-oppdateringa virker alt så mye større på både PC-skjermen, men også alle knappe nede virker så store.

 

 

Den bruksanvisninga Battaman kom med rett ovenfor her ser for meg ut til å også gjøre knappene på Windows-linja mindre.
Det kreves imidlertid at man logger av og på igjen. Ikke nødvendig å reboote.

Gjentar den her, på norsk:

1: Press&Hold/høyreklikk på skrivebordet > Skjermoppløsning
(Sjekk her at det er rett oppløsning for din PC, f.eks. 1080x1920 på min Surface Pro eller 24" widescreen)

2: Under overskriften "Endre størrelsen på alle elementene" står det "Gjør tekst og andre elementer større eller mindre".
Dette gjør alt mindre/større, også startmenyen. Men ikke før jeg logger av og på igjen.

Under der står det en checkbox "La meg velge ett skaleringsnivå for alle mine visninger". Helt uforståelig.
På engelsk heter den derimot "Let me choose one scaling level for all my displays".
Displays er skjermer, ikke visninger.

Med mindre du har to skjermer tilkoblet trenger du ikke tenke på det, skulle man tro.
Men når du krysser av der, får dere tilgang til lenken "Egendefinerte alternativer for størrelse".
Det er likevel ikke så spennende, annet enn at man får velge andre/egendefinerte prosenter.
Standardstørrelsene er "Mindre" (100%) - "Middels" (125%) og "Større" (150%).
Det vi er vant til fra tidligere år er 100%, og alle andre størrelser gir uklar skrift i diverse programmer.

Så jeg tror at det eneste som mangler på Battaman's bruksanvisning er:

3: Logg av og på igjen.

 

 

Har samme problemet, "Make text and other items larger or smaller" funket på skrivebordet men oppgavelinjen er fortsatt oppskalert, sammen med mapper osv, jævlig irriterende, da alt blir "blurry"

 

Noen løsning?

 

Som sagt skal oppgavelinjen også skalere ned. På Mindre/100% skal ikke programmer være blurry, så prøv igjen, og husk på å logge av og på igjen. Er det fortsatt blurry, sjekk at du har rett oppløsning på skjermen...?

 

Dersom du ønsker å kjøre på noe annet enn "Mindre", så vil noen programmer være blurry, og andre ikke. For hvert program kan man velge å avvike fra standard zoom-nivå. Høyreklikk på programikonet, gå på "Kompatibilitet", og kryss av for "Dekativer skjermskalering ved høye PPT-innstillinger". Da skal programmet kjøre på 100%, altså ikke blurry.

 

Hvis dere HAR høy PPT/DPI på skjermene deres, som for eksempel på en Surface Pro, gjør 100% at ikoner og tekst blir veldig små. Tekst kan man kanskje gjøre noe med, men ikoner er verre.

 

Jeg synes hele denne nye skaleringsløsningen til Microsoft ikke er god nok, når det er opp til hver enkelt programvareleverandør å kode inn support for høy DPI. Masse legacy-programvare gir blurry skrift. Firefox har fikset det i Aurora-versjonen, Opera og Chrome har ikke fikset det ennå, Verst av alt er at det samme gjør en hel masse av programvaren fra Microsoft selv. Det er en nødløsning fra Microsoft, og jeg håper de kommer med bedre løsninger i framtiden. Fontene er tross alt skalerbare og burde ikke trenge bli blurry...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...