Gå til innhold

Test: Windows 8.1


Anbefalte innlegg

 

Windows Store... tja, mulig noen liker det. Jeg mener det er den beste grunnen til å unngå W8. Å inkludere en distribusjonskanal som obligatorisk komponent i et OS er etter min mening en uheldig og forbrukerfiendtlig rolleblanding som forskyver markedsmakten i produsentens retning.

 

Har brukt Windows 8 siden det ble tilgjengelig på MSDN i fjor, og har aldri måtte forholde meg til Windows Store appen.

Jeg laster ned og installerer de programmene jeg bruker til vanlig, på akkurat samme måte som jeg gjorde før.

Har ikke en eneste app installert, med unntak av de som følger med i Windows.

 

Så skjønner ikke hva du mener med en obligatorisk komponent?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har brukt Windows 8 siden det ble tilgjengelig på MSDN i fjor, og har aldri måtte forholde meg til Windows Store appen.

Jeg laster ned og installerer de programmene jeg bruker til vanlig, på akkurat samme måte som jeg gjorde før.

Har ikke en eneste app installert, med unntak av de som følger med i Windows.

 

Så skjønner ikke hva du mener med en obligatorisk komponent?

 

Hvordan oppdaterer du til win8.1?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvordan oppdaterer du til win8.1?

 

AtW

 

Nå oppgraderer jeg aldri da, kjører alltid clean install, og henter mine .iso filer på MSDN.

Men om ikke ville jeg ha hentet .iso filen via oppskriften i denne tråden, og brukt den til en clean install ;)

 

Men så er ikke Windows 8.1 en obligatorisk oppdatering da. Den er helt frivillig. Det blir derfor feil å si at Windows Store er obligatorisk. Windows 8.1 er også den eneste oppdateringen via Store.

ønsker man Windows 8.1, kan man enten velge å bruke Store til å oppgradere, eller laste ned .iso filen å ta det derfra.

Lenke til kommentar

Legg fra deg gamle dårlige vaner, og lær nye raskere måter å arbeide på. Som W8\8.1 gir deg muligheten til.

 

Det gjelder forsåvidt det meste her i verden, de som ikke klarer å fornye seg dør ut.

Hvorfor jobber jeg raskere av å ha et tablet-UI slengt på på toppen av desktop-UI-et mitt? Det er ikke som om Windows 8 lar meg skrive kode raskere akkurat. Hurtigtastene for å skifte mellom applikasjoner er de samme, og i beste fall så går det like raskt å starte nye applikasjoner, hvis du tar deg tiden til å sette opp startskjermen.

 

Så skjønner ikke hva du mener med en obligatorisk komponent?

Kan du installere W8 på maskinen din uten å installere Windows Store? Det er en salgskanal for software som er tvunget inn i operativsystemet. At du ikke forholde deg til den for øyeblikket (men du må vel det for å laste ned oppdateringer til OSet) gjør det ikke mindre prinsipielt uheldig.
Lenke til kommentar

 

Nå oppgraderer jeg aldri da, kjører alltid clean install, og henter mine .iso filer på MSDN.

Men om ikke ville jeg ha hentet .iso filen via oppskriften i denne tråden, og brukt den til en clean install ;)

 

Men så er ikke Windows 8.1 en obligatorisk oppdatering da. Den er helt frivillig. Det blir derfor feil å si at Windows Store er obligatorisk. Windows 8.1 er også den eneste oppdateringen via Store.

ønsker man Windows 8.1, kan man enten velge å bruke Store til å oppgradere, eller laste ned .iso filen å ta det derfra.

 

Det er ganske krøkkete å bruke clean install for alle SPer, og ingen snakekr vel om obligatorisk som i at det ikke er mulig å komme igjennom livet uten, men de gjør det jo ganske obligatorisk når du må ha det for å oppdatere. hvorfor gjøres ikke dette via win-update? Jeg finner det ikke i store engang, og fila ligger heller ikke neo sted på nett jeg har sett.

 

AtW

Lenke til kommentar

...

 

Kan du installere W8 på maskinen din uten å installere Windows Store? Det er en salgskanal for software som er tvunget inn i operativsystemet. At du ikke forholde deg til den for øyeblikket (men du må vel det for å laste ned oppdateringer til OSet) gjør det ikke mindre prinsipielt uheldig.

 

Nok en person som ikke bruker windows 8 selv som uttaler seg ;)

Nei du må ikke bruke Store til oppdateringer, det funger akkurat på samme måte som i Windows 7 (vista og XP) via Windows Update.

 

Å hva så om det er en salgskanal? Når du ikke trenger å forholde deg til den, så hvilken betydning har det? Har ikke en gang åpnet Store appen de siste månedene.

 

Du vet at Linux distoer som Ubuntu også har samme funksjon? Greit at de fleste appene er gratis der, men det finnes faktisk betalingsprogrammer til Linux også.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

 

Det er ganske krøkkete å bruke clean install for alle SPer, og ingen snakekr vel om obligatorisk som i at det ikke er mulig å komme igjennom livet uten, men de gjør det jo ganske obligatorisk når du må ha det for å oppdatere. hvorfor gjøres ikke dette via win-update? Jeg finner det ikke i store engang, og fila ligger heller ikke neo sted på nett jeg har sett.

 

AtW

 

Jeg synes det er bra de skiller på Windows Update og Windows Store når det kommer til Windows 8.1

En så stor oppdateringer bør ikke være noe folk får lastet ned og installert ved et "uhell" via Windows Update. Når oppdateringer ligger der, tror jo de fleste at det er oppdateringer som MÅ installeres.

 

Windows 8.1 er jo mer enn bare en oppdatering, det er mer enn de gamle servicepakkene. Så mener at det er veldig bra at de tilbyr den via Store.

Lenke til kommentar

Du vet at Linux distoer som Ubuntu også har samme funksjon? Greit at de fleste appene er gratis der, men det finnes faktisk betalingsprogrammer til Linux også.

Ja. Apple har det også. Og jeg mener at det er like dårlig løsning på de plattformene.

 

OSet burde ha innebygget funksjonalitet for å hente ned oppdateringer til seg selv. Distribusjonskanaler for annen software hører hjemme som valgfritt installerte applikasjoner eller som nettsider.

 

Hvorvidt Windows 8.1 hører hjemme som det ene eller andre kan man diskutere. Jeg mener det er en oppskrytt service pack, og burde ligge under windows update. Men hvis MS skal "selge" den gratis, så burde de gjøre det over en separat nettbutikk, ikke gjennom en nettbutikk integrert med OSet.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Ja. Apple har det også. Og jeg mener at det er like dårlig løsning på de plattformene.

 

Men er det da en så negativ ting at man ikke kan bruke Windows 8(.1) for det? Det var jo det du skrev først.

 

 

Windows Store... tja, mulig noen liker det. Jeg mener det er den beste grunnen til å unngå W8

 

Det betyr jo at man må holde deg unna OSX, Linux og Windows. (og Android os). Ikke mye å velge mellom da.

Lenke til kommentar

Men er det da en så negativ ting at man ikke kan bruke Windows 8(.1) for det? Det var jo det du skrev først.

Ja.

 

Det betyr jo at man må holde deg unna OSX, Linux og Windows. (og Android os). Ikke mye å velge mellom da.

Jeg vet. Jeg håper det er en utvikling som vi klarer å snu, men jeg skal ikke påstå jeg er optimist.
Lenke til kommentar

...

Jeg vet. Jeg håper det er en utvikling som vi klarer å snu, men jeg skal ikke påstå jeg er optimist.

 

Hadde Store også innholdt vanlige desktop programmer, så hadde det jo vært utrolig kjekt. I dag må jeg huske på alle programmene jeg har på pcen min til daglig, gå inn på hver produsents hjemmeside, finne nedlastningssiden, mange steder logge meg på for å få lastet ned, laste ned, installere, huske å oppdatere alle programmene med jevne mellomrom osv osv.

 

+jeg må ha alle lisensene skrevet ned i en fil. Kopiere og lime inn der det går, om ikke må jeg skrive inn lisensen. Tenkt så kjekt om alt var håndtert på ett sted?

 

Tenkt så kjekt å ha hatt alt på ett sted, at Windows Store husket hvilke programmer jeg brukte på den aktuelle pcen (som Google f.eks gjør på Android telefoner). Tenkt så kjekt om alle programmene hadde fått oppdateringer fra ett sted...

Nei det er faktisk en drøm om de bare kunne fått desktop versjoner i Store også.

 

Det er som på Linux. På CentOS serverene mine kjører jeg EN kommando "yum update" for å oppdatere all programvare jeg har installert.

 

Men så har jeg noen programmer installert på pcen da...men det er litt av en jobb hver gang jeg formaterer pcen/bytter pcer (som jeg gjør ganske så ofte)

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Det finnes mange brukere der ute som liker at alt er enkelt og organisert på ett sted, og at de bare trenger å forholde seg til en leverandør for alt. Hvis ikke hadde ikke Apple hatt såpass mye suksess.

 

Men de brukerne gir fra seg veldig mye kontroll, og betaler gjerne også mer siden de skal dekke profittmarginen til både programvareutvikleren og OS-leverandøren.

 

Personlig, så har jeg rett og slett ikke de problemene du beskriver. Det koster meg ikke veldig mye tid at programmene jeg bruker ligger på forskjellige steder på nettet når jeg skal installere dem (oppdateringer håndteres stort sett av applikasjonene selv når jeg starter dem, og så slipper jeg at maskinen bruker tid på å oppdatere et program jeg uansett ikke har tenkt å bruke på en stund). Å holde styr på lisenser har jeg heller aldri hatt noen plager med.

 

Vet ikke. Har du tenkt på at du kanskje slipper å reinstallere maskinen så ofte hvis du lar være å installere programmer som du egentlig ikke bruker lenger?

 

Men nei. Jeg synes ikke det er så kjekt å ha alt på ett sted. Det medfører at plattformer blir mer lukket, enkeltleverandører får mer kontroll over verdikjeden og hva som er "akseptabel" programvare, og det medfører en forskyvning av markedsmakt vekk fra forbrukeren. Alt for at ting skal bli litt enklere.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Vet ikke. Har du tenkt på at du kanskje slipper å reinstallere maskinen så ofte hvis du lar være å installere programmer som du egentlig ikke bruker lenger?

 

Nå er det stort sett ikke på grunn av jeg har problemer jeg reinstallerer da. Er stort sett fordi jeg bytter OS eller synes pcen går litt tregere enn den burde.

Har ikke SÅ mye programmer at det går utover ytelsen noe særlig.

 

Men f.eks filen som inneholder alle lisensene mine er faktisk på 58 Word sider når jeg limer den inn der. (lisenser til vanlige programmer. Tar jeg med alle Microsoft lisensene jeg har tilgang på får jeg nok over 200 sider med lisenser)(edit: testet nå, har 178 sider i Word med lisenser totalt :D)

Skal sies at der ligger alle lisensene jeg har kjøpt de siste årene, så noen programmer har flere oppføringer. Men likevel. 58 sider med lisenser sier vel noe om hvorfor jeg føler at Windows Store kunne vært supert.

 

Hadde også vært veldig kjekt ang betaling. Nå har jeg registrert betalingsinformasjon på sikkert over 100 nettsteder der jeg har kjøpt programvare fra. noen krever kredittkort, mange lar deg betale med paypal. Likevel, en masse informasjon på en masse steder, som kunne vært samlet på ETT sted med Store.

 

Mye tryggere og mindre sannsynlig at informasjonen havner på avveie.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er bra de skiller på Windows Update og Windows Store når det kommer til Windows 8.1

En så stor oppdateringer bør ikke være noe folk får lastet ned og installert ved et "uhell" via Windows Update. Når oppdateringer ligger der, tror jo de fleste at det er oppdateringer som MÅ installeres.

 

Windows 8.1 er jo mer enn bare en oppdatering, det er mer enn de gamle servicepakkene. Så mener at det er veldig bra at de tilbyr den via Store.

 

Er 8.1 mer enn en servicepack? Ikke i mine øyne, det er en oppdatering, som bør ligge ved windows update, er jo bare å sette det på "optional"-delen om du er redd for deg. Per nå kan jeg ikke engang hente det ned manuelt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er 8.1 mer enn en servicepack? Ikke i mine øyne, det er en oppdatering, som bør ligge ved windows update, er jo bare å sette det på "optional"-delen om du er redd for deg. Per nå kan jeg ikke engang hente det ned manuelt.

 

AtW

 

Du har ikke en Windows 8 installasjon gjort med MSDN/Technet .iso fil? Du får kun Win8.1 via Store om du kjører Windows 8 originalt fra pc produsenten eller kjøpte og brukte oppgraderings filen fra Microsoft.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

a)

Jeg synes operativsystemer bør begrense seg til å styre hardware'n. Desktop'en burde egentlig vært et separat produkt som evt. kunne vært bundlet.

b)

"Windows Store" kan være begynnelsen på en slags "pakkebrønn". En god ting. Microsoft henger årevis etter på dette punktet.

c)

Vi som koder har noe annen hverdag enn selegere som bedriver presentasjoner. Det er ikke helt unaturlig at folk synes ulikt om "Modern UI". Jeg bryr meg egentlig ikke så mye, det lar seg som regel tilpasse.

d)

NTFS er hundre år gammalt, utdatert (bare sammenlign med ZFS). Lurer på når skjer det skjer noe på den fronten.

 

Windows 8/8.1 er et slags "tja..." for min del. Ikke stort som gjør livet lettere, ei heller spesielt værre. Greit nok liksom.

Lenke til kommentar

 

Du har ikke en Windows 8 installasjon gjort med MSDN/Technet .iso fil? Du får kun Win8.1 via Store om du kjører Windows 8 originalt fra pc produsenten eller kjøpte og brukte oppgraderings filen fra Microsoft.

 

Jo, det kan stemme, men hva i alle dager er logikken? Hvorfor finnes det ikke engang en oppgraderingsfil?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jo, det kan stemme, men hva i alle dager er logikken? Hvorfor finnes det ikke engang en oppgraderingsfil?

 

AtW

 

Skal være enig i at det er litt rart. Men virker som om Microsoft ønsker å prøve noe nytt denne gangen. Så vil jo tiden vise om det var en smart ting, eller en dum ting der veldig få oppgraderer til Windows 8.1

 

Kan jo være at piratkopieringen faktisk har gått ned med Windows 8, ved at ikke .iso filene ligger ute så de lett og lovlig kan lastes ned (slik som du kan med Windows 7).

Kan være at det er helt andre grunner til at de velger en slik løsning.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

 

Har brukt Windows 8 siden det ble tilgjengelig på MSDN i fjor, og har aldri måtte forholde meg til Windows Store appen.

Jeg laster ned og installerer de programmene jeg bruker til vanlig, på akkurat samme måte som jeg gjorde før.

Har ikke en eneste app installert, med unntak av de som følger med i Windows.

 

Så skjønner ikke hva du mener med en obligatorisk komponent?

Samme her. Men nå må man vel bruke denne "windows store" for å få windows 8.1?

 

Hvordan gjør jeg det? Finner ingen Windows Store på min startmeny (fjernet den nok det øyeblikket jeg så den).

 

Windows 8 var jo veldig enkel å ta ibruk, den lå distribuert på iso og kjørte rett fra dvd-rom. Men Windows 8.1 virker mye mindre tilgjengelig. Må jeg nå plutselig lage internett-konto hos Microsoft? Tipper de helst vil vite en masse informasjon om meg, som hvilket stjernetegn jeg er født i, hvor jeg bor og hva jeg spiste til middag.

 

Og alt dette for en oppgradering av operativssystemet?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...