Gå til innhold

Test: Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Etter mye om og men så valgte jeg til slutt å skaffe meg Windows8 pga. kjøp av ny pc. Må si at oppdateringen til Win8.1 var svært gledelig for min del. Selv om det fremdeles er mange ting jeg ikke liker med Win8.1 enda.

 

Jeg anskaffet meg Win8 på følgende grunnlag: DirectX, oppdateringer, support og sikkerhet.

 

Ting som for min del talte imot å annskaffe meg Win8(1): Nytt brukergrensesnitt, uvante innstillinger,(Brukt mye tid på å finne perfekt Win7 oppsett + programmer.) touch rettet brukergrensesnitt, (Hater touch skjermer siden de fungerer dårlig for mine fingre.) savner cpu måleren og andre sidebar gadgets. Mener selv at mange av funksjonene som Win8(1) har burde ha komet som en oppdatering til Win7 istede. (DirectX, skydrive osv.)

 

Mener personlig at Microsoft slapp Windows8 alt fortidlig. På lik linje med Win ME og Vista. Føler også at de har kopiert Mac litt for mye. (Liker ikke Mac.) Tydlig at Microsoft ikke gjør forandringene for å gjøre kundene sine fornøyde, men for å påtvinge brukerene nye funksjoner de ikke egentlig ikke ønsker. 8.1 oppdateringen føler jeg er Microsoft sin måte å prøve å rette på at de gav totalt blaffen i hva kundene egentlig ønsket. Det handler jo tross alt om å tjene penger. Så ved å slå sammen flere brukergrensesnitt. (Pc, nettbrett og telefoner.) Så får de ett mye større salgs område uten å måtte jobbe mere for det. Regner med at Microsoft også tror de kan gjøre mye penger på apper etterhvert. Så for dere som tror Microsoft slipper nye opperativsystemer for å gi oss en bedre brukeropplevelse, tro om igjen. Det handler om å tjene penger. :innocent:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Startknappen er endelig tilbake, og ved å høyreklikke på den får du opp flere nye alternativer.

 

Man har alltid kunnet høyreklikke nede i hjørnet, slik at den menyen vises. Eneste som er nytt i den menyen er at man kan slå av maskinen derifra. :p *pirke*

 

Utover det så er jeg fornøyd med 8.1, ikke at det er så veldige mye forandringer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke forstå folket her, jeg tar da i utgangspunktet at de fleste leserne her på HW er over gjennomsnittet når det kommer til kompetanse på data.

 

Og her klager dere over metro (modern UI)???

 

Dere vet godt at det er en installasjon av enkelt software så er Win8 helt lik som Win7.

 

- Win8 er raskere en Win7,

- Win8 har så å si helt lik kompatibilitet som Win7 (sære unntak finnes)

-Win8 booter opp raskere

 

Og til dere som ikke vil installere Start8 eller lignende.

Jeg personlig bruker ikke det selv, jeg gjør det samme som jeg har gjort i de siste årene.

 

[start] knapp, [søk etter programm (eks steam) [Enter]]

 

Det går like fort på Win Vista, 7 og 8. Vil si de fleste "avanserte" brukere bruker tastaturet så mye som mulig og så lite museklikk som mulig!

 

Hadde dette vært kvinneguiden.no kunne jeg sett klagingen, men dette er et IT forum!

 

Da er det enkelte bagateller som ikke betyr så mye for deg som betyr veldig mye for andre

for det handler om bagateller som egentlig betyr alt

 

Alt dette har vær drøftet før og forklar hvorfor man ikke liker w8 .

like vell er det mange som ikke forstår det .

 

Nei de de forstår det ikke for de anser det ikke som noe problem .

 

Kanskje det kommer av at dere da har et annet behov en andre har ?

kanskje dere er mer vant med bruken av nettbrett ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har oppgradert to stk pcer (1 bærbar og 1 stasjonær).

På min Sony Vaio bærbare så funket det bra å oppgradere til 8.1. Men på min stasjonære med følgende specs (I7 3770K, Asus Z77 HK, 16 GB 2133mHz ram, Qaudro K2000 skjermkort, Asus Rog Raidr SSD 240GB+Samsung 840Pro 512 GB SSD så gikk det veldig smooth så oppgradere. Men når den står i standby så blir så å si alt av tilgjengelig minne spist opp.... Så i praksis så reinstallert jeg W8 Pro på den igjen

Lenke til kommentar

Kan ikke forstå folket her, jeg tar da i utgangspunktet at de fleste leserne her på HW er over gjennomsnittet når det kommer til kompetanse på data.

 

Og her klager dere over metro (modern UI)???

 

Dere vet godt at det er en installasjon av enkelt software så er Win8 helt lik som Win7.

 

- Win8 er raskere en Win7,

- Win8 har så å si helt lik kompatibilitet som Win7 (sære unntak finnes)

-Win8 booter opp raskere

 

Og til dere som ikke vil installere Start8 eller lignende.

Jeg personlig bruker ikke det selv, jeg gjør det samme som jeg har gjort i de siste årene.

 

[start] knapp, [søk etter programm (eks steam) [Enter]]

 

Det går like fort på Win Vista, 7 og 8. Vil si de fleste "avanserte" brukere bruker tastaturet så mye som mulig og så lite museklikk som mulig!

 

Hadde dette vært kvinneguiden.no kunne jeg sett klagingen, men dette er et IT forum!

 

Ok, jo.

Men, jeg liker ikke å ha tredjepartsprogrammer for alt mellom himmel og jord innstallert. Liker et rent og ryddig oppsett på maskinen.

 

Men, at ting som Google Chrome skal starte opp som en Metro-app som default er til å rive seg i håret av. Det burde rett og slett ha vært et valg under innstallasjonen som spurte om man ville ha en desktop-tilpasset eller en tablet-tilpasset variant. :)

Lenke til kommentar

 

Man har alltid kunnet høyreklikke nede i hjørnet, slik at den menyen vises. Eneste som er nytt i den menyen er at man kan slå av maskinen derifra. :p *pirke*

 

Utover det så er jeg fornøyd med 8.1, ikke at det er så veldige mye forandringer..

 

Eh. Pluss at den ikke må åpnes (startknappen), fordi den står alltid der nede i hjørnet. Sparer brukeren for en del tiendedelsekunder og "klabb og babb" for å få fram startknappen før man kan høyreklikke på den.

Lenke til kommentar

 

Ok, jo.

Men, jeg liker ikke å ha tredjepartsprogrammer for alt mellom himmel og jord innstallert. Liker et rent og ryddig oppsett på maskinen.

 

Men, at ting som Google Chrome skal starte opp som en Metro-app som default er til å rive seg i håret av. Det burde rett og slett ha vært et valg under innstallasjonen som spurte om man ville ha en desktop-tilpasset eller en tablet-tilpasset variant. :)

 

Jeg er heller ikke for mange tredjepartprogrammer, men ett så lite og effektivt program som Start8 (og den gratis classic shell) skal du vel lete lenge etter, og i prinsippet er jo alle programmer på en pc (de fleste i alle fall) tredjepartsprogrammer. Tviler jo på at du kun kjører Windows og det er det liksom?? ;)

 

Hva mener du ang Chrome? Hos meg (bruker nå Win8.1, og har brukt Win8 siden det kom ut) starter Chrome akkurat som før, altså på skrivebordet. Starter ikke som app i alle fall.

Har ikke gjort noe annet enn å laste ned Chrome fra google sine sider.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Hva mener du ang Chrome? Hos meg (bruker nå Win8.1, og har brukt Win8 siden det kom ut) starter Chrome akkurat som før, altså på skrivebordet. Starter ikke som app i alle fall.

Har ikke gjort noe annet enn å laste ned Chrome fra google sine sider.

 

Hos meg, og på alle de Windows 8-maskinene jeg har rørt ved så langt, pluss den ene 8.1-versjonen jeg nylig innstallerte, så oppfører Chrome seg som en Metro-app. Meget plagsomt. Nøyaktig hvorfor den liker å gjøre det har jeg til nå ikke funnet ut, og jeg har vel ikke prøvd særlig lenge på å lete etter løsning heller. Jeg synes bare å huske at det finnes valg for hvordan man starter Chrome i desktop-modus.

 

Bare litt plagsomt at det må finnes 2 måter å starte opp på. Kunne man ikke latt brukeren få et innstallasjonsvalg på dette som omfavnet hele Windows-innstallasjonen, slik at alle programmer man innstallerer enten:

 

1. Går til den ene eller andre modusen fast (alltid)

2. Oppfører seg slik som i dag med valgfri modus om en annen

 

Det burde gå an.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Hos meg, og på alle de Windows 8-maskinene jeg har rørt ved så langt, pluss den ene 8.1-versjonen jeg nylig innstallerte, så oppfører Chrome seg som en Metro-app. Meget plagsomt. Nøyaktig hvorfor den liker å gjøre det har jeg til nå ikke funnet ut, og jeg har vel ikke prøvd særlig lenge på å lete etter løsning heller. Jeg synes bare å huske at det finnes valg for hvordan man starter Chrome i desktop-modus.

 

Bare litt plagsomt at det må finnes 2 måter å starte opp på. Kunne man ikke latt brukeren få et innstallasjonsvalg på dette som omfavnet hele Windows-innstallasjonen, slik at alle programmer man innstallerer enten:

 

1. Går til den ene eller andre modusen fast (alltid)

2. Oppfører seg slik som i dag med valgfri modus om en annen

 

Det burde gå an.

 

Du vet at du bare kan endre hvordan Chrome starter opp under innstillinger i Chrome?

 

221013chrome.jpg

 

Og så kan du endre tilbake på samme meny:

 

221013chrome2.jpg

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Ok. ser den om Chrome. Takk for innspillet.

 

Nå har jeg prøvd meg på en lisens nr.2 av Windows 8 som jeg har. Der fungerte ikke den teknikken jeg tidligere hintet til:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1545861&page=2&do=findComment&comment=21052904

 

 

For da jeg kjørte Windows 8 oppsettfilen, så startet den som den gjorde på den andre lisensen jeg har gått igjennom (i tidligere innlegg - se lenke).

 

Men, jeg har jo kjørt oppdateringen gjennom Windows Store på denne nye lisens 2. Og da reagerte Windows 8.1 oppsettfilen som er STEG 2 i trikset ikke.

 

Så nå kjører jeg kun steg 1, fordi steg 2 ikke går. Jeg får sikkert en .ISO-fil utav det, men er i tvil om det da blir en Windows 8-ISO eller en Windows 8.1-ISO utav det PÅ EN WIN8.1 MASKIN -- MED WIN8 OPPSETTFIL ??

 

Må bare vente å se hvilket MONSTER det blir utav dette her :)

Lenke til kommentar

Folk som ha startknappen bør bruke Windows 8(.1) et par uker, uten.

Windows 8 blir såå mye bedre og effektivt om man lærer seg hvordan systemet er lagt opp.

Windows 7 og dens startmeny er gammelt. sett dere inn i det nye så blir dere selv fornøyd innen kort tid :)

 

Når man tenker etter, så er det faktisk på tide at den gamle startmenyen ble fjernet. Var jo bare rot der. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Interessant utvikling:

 

Jeg kan ikke konkludere nå, fordi jeg kommer ikke til å starte innstallasjonen sånn igjennom natten.

 

Men tallverdiene taler for at det er 2 forskjellige filer mellom denne KVASI-filen jeg nå sitter på, som jeg må tolke hva er for noe. Størrelsene:

 

Den gamle 32-bit engelske Windows 8-ISO'en er 2.114.494 KB

 

Denne nye KVASI 32-bit engelske Windows ISO'en som enten er en Win8 eller en Win 8.1 eller en ikke fungerende fil (Vil vise seg) er 2.116.032 KB

 

___________

 

Men, jeg aner bittelitt uråd, i og med at 64-bit engelske filer er:

 

Win 8 = 2.764.736 KB

Win 8.1 (også foreløpig uprøvd) = 3.218.304 KB

 

___________

 

 

Si gjerne i fra om dere synes størrelsene stemmer med det dere har på Windows 8.1 ISO'ene. :)

Det kunne jo hjulpet de som sitter å knoter med samme ubesvarte spørsmål som meg.

Lenke til kommentar

8.1 er et lite skritt som en månedlig "patch" burde vært.

De beste addon startmenyene er bedre enn hva MS har lagt ved.

Dette er observasjoner gjort på en dedikert gaming rigg. (Battlefield å iracing).

Et stort poeng er at pc gaming driver den kommersielle pengemaskinen når det gjelder hardware racet, i tillegg men kanskje minst like viktid, er at det er HW/Software nettsider/M.M som ofte er gamersamfunn, som legger de tyngste karakterene for majoriteten av målgruppa som bryr seg.

 

Største problemer for meg er:

-Det føles mindre inntuitivt en Win 7.

-Hvorfor har jeg 2 måter å styre OSet på, en dårlig og en bedre som er nødt til å skape problemer med de som kommer fra Win 7?

-Det meste føles 1% mer knotete enn win 7, dårlig flyt i program/vinduadministrasjon.

-Da jeg oppgraderte til 8.1 fra 8 så ble det rot i registeret!?!

-Hvorfor finnes der ikke en "game" mode som skrur av alle glorete d3d effekter og skrur av unødvendige tjenester?

-Hvorfor er det reklame i OSet mitt som default?

-Hvorfor ikke lytte til hva forbrukerne vil ha??

 

 

Det positive med Windows 8/8.1 VS Windows 7 er:

-Spill kjører bedre, å merkbart bedre med 3parts programmer i bakrunnen, windowswitching ingame er raskere.

-Oppgavebehandling.

-Tråder som henger skaper aldrig problemer med andre tråder, workload allocation og generell cpu fordeling virker mye raskere og smartere.

 

 

Har også en Asus pad med Windows 8, Der føles Win 8 mer hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som ha startknappen bør bruke Windows 8(.1) et par uker, uten.

Windows 8 blir såå mye bedre og effektivt om man lærer seg hvordan systemet er lagt opp.

Windows 7 og dens startmeny er gammelt. sett dere inn i det nye så blir dere selv fornøyd innen kort tid :)

 

Når man tenker etter, så er det faktisk på tide at den gamle startmenyen ble fjernet. Var jo bare rot der. :p

 

Her er det jo naturlig å si at folk som synes det var rot på den gamle startmenyen bør lære seg å bruke den. Man må nesten kunne bruke begge alternativene før man åpner kjeften og slipper ut ren vås.

Lenke til kommentar

En ekstremt irriterende ting med 8.1 er at det ikke lenger er mulig å bruke Skydrive hvis man ikke bruker Live-brukeren som innlogging på PC-en. Jeg gikk tilbake til Dropbox da jeg oppdaget dette.

 

Jeg logger nå inn med domenebruker og bruker skydrive på 8.1. Tror nok dette skyldes at du ikke har koblet brukere (?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...