Gå til innhold

7 av 10 butikksjefer mot søndagsåpne butikker! NorgesGruppen varsler kamp


Anbefalte innlegg

Det er herlig å se hvordan fascistene reagerer på det faktum at det ser ut til å bli søndagsåpne butikker. Det er kanskje en liten og ubetydelig sak, men nettopp derfor gir det meg stor glede å se hvor mye de plages av at folk får bestemme litt mer selv. Det føles litt som når en stakkarslig mobber innser at mobbeofferet ikke lenger aksepterer å bli mobbet. Et forbud mot søndagsåpne butikker er et rendyrket eksempel på regulering for reguleringens egen del, en begrensning som eksisterer kun for å gjøre hverdagen vanskeligere for folk. Således er det en viktig symbolsak og et viktig skritt i riktig retning.

 

 

For en teori....facisme å være for ansattes rettigheter. Skulle tro du snakket om da buttikkene stengte klokken 13 på lørdager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig at det er søndagsåpent enkelte dager i julen. Såpass få dager at det ikke gjør særlig skade, ihvertfall meg bekjent. Dog, via disse butikkene familien min eier, har jeg hørt at omsetningen disse dagene er langt dårligere enn normalt. Ihvertfall julehandelen tatt i betraktning.

 

Har selv jobba i butikk på søndager i juletider, og det virka ikke akkurat som om det var noe folk flest etterspurte. Omtrent like mange ansatte som kunder, og langt lavere omsetning enn en normal hverdag. Omsetninga så heller ikke ut til å øke totalt for hele uka, men utgiftene gikk selvsagt markant opp. Praktisk talt ingen ønska å jobbe disse dagene heller, men det gikk greit siden det var så få av dem. Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kunne ha én dag i uka som er felles fridag hvor man kan slippe alt maset fra de andre dagene. Søndagsjobbing bør på generell basis være noe man skal få slippe, sett bort ifra politi/sykehus osv. Samfunnet er masete nok som det er om dagen, om man ikke skal gjøre alt man kan for å få det enda mer stressende.

Endret av Dellers
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du kan fortsatt ha en fridag selv med søndagsåpent. Du kan til og med ha to. Du kan ta fri lørdag og søndag, eller kanskje mandag og torsdag. Du kan også kutte ut fridagene og heller ha kortere dager, hvis du ønsker det. Jeg ser ikke for meg at arbeidsuken blir lengre enn 37.5 timer med det første.

 

7 dagers arbeidsuke gir en gjennomsnittlig arbeidsdag på under fem og en halv timer. Hvis det er de stakkars småbarnsforeldrene vi skal tenke på må jo dette være helt ypperlig. De slipper å levere ungen i barnehagen før 08.00, hente de to minutter før stengetid 16.30 før det er middag og leggetid kl 18.30.

Lenke til kommentar

Du kan ta fri lørdag og søndag, eller kanskje mandag og torsdag.

 

Og hvor mange av de 180 000 butikkansatte har ektefeller/samboere som har arbeidsfri mandag og torsdag?

 

For mange, vil pålagt søndagsjobbing uten tvil ødelegge mye av fritiden man kan planlegge sammen med resten av familen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Og hvor mange av de 180 000 butikkansatte har ektefeller/samboere som har arbeidsfri mandag og torsdag?

 

For mange, vil pålagt søndagsjobbing uten tvil ødelegge mye av fritiden man kan planlegge sammen med resten av familen.

Om man ønsker en man-fre, 9-5 jobb så har man vel bommet ganske greit om man begynner i varehandel bransjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hvor mange av de 180 000 butikkansatte har ektefeller/samboere som har arbeidsfri mandag og torsdag?

 

For mange, vil pålagt søndagsjobbing uten tvil ødelegge mye av fritiden man kan planlegge sammen med resten av familen.

 

Jeg vet ikke.

 

Da kan de prøve å organisere fritiden på en annen måte, de kan forhandle seg til søndagsfri, de kan få seg jobb i en annen butikk, de kan få seg jobb i en annen bransje, de kan godta at søndagen ikke lenger er fast fridag (i bytte mot mer fri andre dager) etc.

 

Jeg jobber aldri på onsdager, fordi det ikke passer for meg. Mitt arbeidssted har åpent hver onsdag, på lik linje med resten av ukens hverdager. Hvordan er det mulig at jeg ikke blir tvunget til å jobbe onsdager uten at staten forbyr alle andre å jobbe onsdager også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hvor mange av de 180 000 butikkansatte har ektefeller/samboere som har arbeidsfri mandag og torsdag?

 

For mange, vil pålagt søndagsjobbing uten tvil ødelegge mye av fritiden man kan planlegge sammen med resten av familen.

 

På den annen side vil søndagsjobbing være en kjærkommen mulighet for flere studenter til å spe på et minimalt studielån.

 

Det finnes flere hensyn å ta enn familie, selv om folk stort sett synes å glemme at det finnes noe utover "familieliv".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, de få som begynte for 2-3 uker siden

 

De øvrige kunne ikke forutse søndagsåpent som noe reelt.

Dette har vært snakk om flere ganger tidligere og man skal være rimelig lite opplyst om man ikke har fått med seg at vi stadig har gått mot friere åpningstider. Og hvor mange år er det egentlig siden matvarebransjen sluttet å være en man-fre,9-5 jobb egentlig? 30 år 40?

Lenke til kommentar

Sliter virkelig med å se problemet med søndagsåpne butikker. Joda, det er argumenter mot, men de holder ikke.

 

Hvorvidt butikkene skal holde åpent søndag eller ei er helt opp til butikkene selv. De som holder åpent får den åpenbare fordelen med å være mer tilgjengelig, men samtidig medfører det økte lønnskostnader og det kan være vanskelig å få vaktlistene til å gå opp. De som velger å ha stengt slipper dette, og kan kanskje konkurrere med lavere priser. Butikker kan også velge å ha åpent på søndag og heller stenge lørdag om de vil, hvem vet. Hvorfor akkurat søndagen fortsatt skal være en hellig hviledag i et så sekulært samfunn som dette vet jeg ikke. Det vil være forskjell fra butikk til butikk og sted til sted. Her hvor jeg bor tviler jeg sterkt på at noen butikker kommer til å holde åpent søndag, mest fordi det neppe er noe behov med det befolkningsgrunnlaget vi har her.

 

Når det gjelder de ansatte... Hvorfor skal ikke de kunne jobbe søndager? I de fleste næringer i dag jobber det jo folk på søndager, unntakene er for det meste kontoransatte og --- butikkmedarbeidere. Jeg jobber cirka hver tredje helg, og noen kvelder i blant. Leger og sykepleiere må også jobbe helgevakter og legevakten må selvsagt være bemannet. Selvsagt kan man ikke direkte sammenligne ansatte i butikk med folk som bemanner livsnødvendige tjenester, men det er ikke noe mer synd på den som sitter i kassa og selger frossenpizza enn den som må stille diagnose på en febersyk unge akkurat samtidig en søndags ettermiddag.

 

Dessuten er det mange som ønsker flere arbeidstimer uten å kunne få dette, samtidig som vi merkelig nok nærmest har negativ arbeidsledighet her i landet. Dette kommer til å balansere seg selv helt fint, slik det så og si alltid gjør...

 

For øvrig er jeg for en liberalisering av alle åpningstider (og salgstider på alkohol). La Elkjøp holde åpen natt til mandag om de ønsker, og la uteplassene holde åpent 24 timer i døgnet og heller la dette bli regulert lokalt etter de lokale forholdene. Staten trenger ikke å begrense dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor står ikke dere kommunister på barrikadene for "rettighetene" til stakkars arbeidere innen transport (buss, taxi, fly og tog går på søndager), reiseliv og restaurant (hoteller og restauranter er åpne på søndager), helsesektoren, bensinstasjoner, kiosker, politi, kinobransjen og annen underholdning, fotballspillere (stakkars!). Nei, disse er det ikke så farlig med, men når det gjelder salg av dagligvarer, da er det plutselig en tragedie at de må/kan jobbe på søndager.

 

Hvorfor kjemper dere ikke for forbud mot søndagsåpne restauranter og forbud mot å reise med tog eller fly på søndag? Er det bare i dagligvarebransjen at det er så forferdelig synd på arbeiderne? Å spise på restaurant på søndag er da langt fra en nødvendighet, det står ikke akkurat om liv og helse. Hvorfor skal vi ikke ha forbud mot dette hvis det er tortur for arbeiderne?

Trenger 100 likes her, stat!

Lenke til kommentar

Dette har vært snakk om flere ganger tidligere og man skal være rimelig lite opplyst om man ikke har fått med seg at vi stadig har gått mot friere åpningstider. Og hvor mange år er det egentlig siden matvarebransjen sluttet å være en man-fre,9-5 jobb egentlig? 30 år 40?

15-20

Dette har vært snakk om flere ganger tidligere og man skal være rimelig lite opplyst om man ikke har fått med seg at vi stadig har gått mot friere åpningstider. Og hvor mange år er det egentlig siden matvarebransjen sluttet å være en man-fre,9-5 jobb egentlig? 30 år 40?

15-20

Lenke til kommentar

Hvorfor står ikke dere kommunister på barrikadene for "rettighetene" til stakkars arbeidere innen transport (buss, taxi, fly og tog går på søndager), reiseliv og restaurant (hoteller og restauranter er åpne på søndager), helsesektoren, bensinstasjoner, kiosker, politi, kinobransjen og annen underholdning, fotballspillere (stakkars!). Nei, disse er det ikke så farlig med, men når det gjelder salg av dagligvarer, da er det plutselig en tragedie at de må/kan jobbe på søndager.

 

Hvorfor kjemper dere ikke for forbud mot søndagsåpne restauranter og forbud mot å reise med tog eller fly på søndag? Er det bare i dagligvarebransjen at det er så forferdelig synd på arbeiderne? Å spise på restaurant på søndag er da langt fra en nødvendighet, det står ikke akkurat om liv og helse. Hvorfor skal vi ikke ha forbud mot dette hvis det er tortur for arbeiderne?

 

For det første mister ditt innlegg allerede masse troverdighet med vissvass som "kommunister", for det andre så aner du ikke hva folk her inne mener om søndagsarbeid innen andre branjser, for det tredje er ikke dette noen svart/hvitt-sak der man må være imot alt søndsagsarbeid, det går jo feks fint ann å mene at helse er såpass viktig at goden av søndagsåpne helseinstutisjoner er høyere enn ulempene.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

For det første mister ditt innlegg allerede masse troverdighet med vissvass som "kommunister", for det andre så aner du ikke hva folk her inne mener om søndagsarbeid innen andre branjser, for det tredje er ikke dette noen svart/hvitt-sak der man må være imot alt søndsagsarbeid, det går jo feks fint ann å mene at helse er såpass viktig at goden av søndagsåpne helseinstutisjoner er høyere enn ulempene.

 

AtW

Hva med søndagsåpne restauranter? Det å kunne spise på resturant på en søndag er ihvertfall bare luksus. Hvis vi synes så synd på butikkarbeiderene, burde vi ikke også forby søndagsåpne resturanter?

 

Jeg har ingen behov for søndagsåpne kafeer, kanskje vi skulle forby det også. Siden jeg ikke har behov for det, så er det sikkert ingen andre som har behov for det heller.

 

Og jeg har enda ikke hørt hvorfor butikker under 100 kvadratmeter skal få holde åpent, men ikke de over. Er det mindre synd på arbeiderene i små butikker?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...