Gå til innhold

7 av 10 butikksjefer mot søndagsåpne butikker! NorgesGruppen varsler kamp


Anbefalte innlegg

Fritt marked? Det vet du like godt som meg at finnes ikke i norsk dagligvarehandel.

 

Dette kommer uansett til å bli gjennomført og akkurat som med utvidede åpningstider(fra 17:00/13:00), selvbetjente vinonopol osv. Såvil dette føre med seg positive virkninger for alle sammen. Rart at forbrukere i Norge er så konservative på mange områder når det helt opplagt vil føre til mer frihet for dem.

Ikke for de som jobber i butikk. Mat vil sannsynligvis også bli litt dyrere, spådd tidligere i tråden og av flere matvarekjeder i artikler linket til tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7 av 10 butikksjefer ønsker ikke søndagsåpent

 

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2696678.ece

 

I realiteten vil det ikke alltid være "frivillig" å holde åpent heller, hørt at alle butikker lokalisert i kjøpesentre, er pålagt å holde åpnet hvis senter-ledelsen beslutter søndagsåpent.

 

H og Frp hevder liberaliseringen ikke er lansert for å "tilfredsstille" eiere & kapital, men folket.

 

Men, i så tilfelle, er det egentlig mer butikkåpent vi trenger? Hva med åpningstider på kommunale kontorer, byggesaker, Biltilsynet, EU-kontroll, nytt pass, osv.? Altså forskjellige ærend folk ofte må be seg fri fra jobb for å utført? Hvorfor pålegger ikke Erna & Siv diverse off. etater å holde søndagsåpent?

 

 

Jeg handler daglig, jeg besøker kommunale kontorer i privat øyemed maks ett par ganger i året.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mulig jeg er naiv, men burde ikke butikk-kjedene forhandle seg mellom, å f.eks. la disse åpent-søndagene gå på rundgang? Hvis det da ikke regnes som ulovlig kartell-virksomhet(?)

 

Vanskelig å se for meg at det kan være kundegrunnlag for 4-5 store matvarehus åpne samtidig på en søndag iallefall (tenker da på sentrale områder hvor butikker ligger innenfor kort radius)

Lenke til kommentar

Butikkene får ikke mulighet til å velge selv. Hverken nasjonalt, regionalt eller lokalt. De er pent nødt til å følge opp med åpningstider som matcher konkurrentenes. Ofte er det sånn at folk utsetter kjøpene til en halvtime før stengetid. uansett når denne måtte være. Da mister de butikkene som stenger tidligere betydelig omsetning. Ansatte har som sagt heller ingen påvirkningskraft. Å si opp i protest gjør ingen andre utslag enn at butikken får et nytt navn å forholde seg til.

 

Som sagt, jeg tviler på at selv H og Frp vil åpne for 168 timer åpent i uka, så la oss heller diskutere hvilke klokkeslett det bør være på hvilke dager. Jeg har foreslått 8-21 + 9-18. For å vise hvor jeg vil, la meg komme med et nytt forslag: flytting av 3 lørdagstimer til søndag: 8-21 + 10-16 + 12-15. Alternativt ta en hverdagstime og fordele den med 2 på lørdag og 3 på søndag: 9-21 + 9-20 + 12-15.

Så hvorfor er ikke alle butikker idag åpne hver dag fra 08-23? Argumentet med at de ikke får velge selv holder ikke i det hele tatt. Om man ønsker en 9-5 jobb man-fre er rett og slett ikke matvarebransjen noe man bør begynne med. Eller dvs. det finnes mange muligheter innenfor matvarebransjen, men ikke akkurat i matvarebutikk som jobber mot sluttkundene. Igjen:Dette er ikke noe påbud men fjerning av forbud.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fredagsstengt ER latterliggjøring og det passer IKKE inn i argumentasjonsrekka. Hva blir neste forslag fra deg? At alle må gjøre alle innkjøp hver mandag mellom kl 07 og 08, inkludert de som skal sitte i kassa og betjene hele ukas handel på den timen?

 

Jeg er på ingen måte klar for et samfunn med hverdag 365 dager i året. Er det det religiøse aspektet ved søndager du er i mot? Det er ingen som sier det må ha noe religiøst over seg. Fridag er fridag, samme hva buddister, krisne, hinduer osv måtte mene om akkurat den dagen. Fridagene har vært under svekkelse i flere tiår og det er på tide å styrke de igjen. Det er ikke sunt hverken psykisk eller fysisk å at alle dager er hverdager. Det trengs et avbrudd for både voksne og særlig barn der hele familiene kan være sammen, mest mulig uavhengig av arbeidsplass. (Nødetater etc bør selvsagt fortsatt holde åpent døgnet rundt) Men bransjer som ikke har noe spesielt behov for åpent døgnet rundt bør ha lovregulerte åpningstider som i stor grad verner om folks fridager og kvelder.

Det mye jeg selv ikke er klar for. Det betyr dermed ikke at jeg ønsker å tre forbud og regler ned over andre av den grunn. Det religiøse aspektet har jeg ikke vurdert i det hele tatt da det er et ikke-argument. Det jeg tenker på er frihet for individene/bedriftene og mindre barnehagementalitet. Samfunnet går framover med mer effektiv innsats, ikke mindre. Pr. idag har alle bare rett til minimum 28 timer avbrekk i løpet en sjudagersperiode, likefullt har svært mange fri på både lørdag og søndag.

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fritt marked? Det vet du like godt som meg at finnes ikke i norsk dagligvarehandel.

 

Helt 100% frie markeder finnes knapt nok, rett og slett fordi de ikke fungerer. Jeg vil tro det man mener her er at det er en ekstremt hard konkurranse i norsk dagligvarehandel, der markedsmekanismene gjør at alle aktørene er nødt til å gjøre valg som er dårlige på lang sikt for å overleve på kort sikt. Spør du meg, er dette et tegn på at konkurransen er for fri, og det at bransjen faktisk selv ber om å bli regulert tyder slett ikke på noe annet.

 

Noen har nevnt barnehagementalitet her, og det synes jeg er en fin analogi. Dagligvarebransjen er litt som barn. De gjør dumme ting hele tida, og trenger reguleringer for å fungere. Jeg er helt overbevist om at å deregulere dagligvarebransjen i dag er feil vei å gå. Man trenger flere reguleringer, ikke færre. Hvis dette håndteres riktig kan det føre til lavere priser, bedre utvalg, og/eller bedre forhold for de ansatte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen har nevnt barnehagementalitet her, og det synes jeg er en fin analogi. Dagligvarebransjen er litt som barn. De gjør dumme ting hele tida, og trenger reguleringer for å fungere. Jeg er helt overbevist om at å deregulere dagligvarebransjen i dag er feil vei å gå. Man trenger flere reguleringer, ikke færre. Hvis dette håndteres riktig kan det føre til lavere priser, bedre utvalg, og/eller bedre forhold for de ansatte.

Lover og regler er greit, men man bør søke å forenkle istedet for å komplisere. Dagligvarebransjen trenger regulering men ikke på noe så elementært og grunnleggende som lukketider. Om man ønsker å sikre de ansatte så har man en egne arbeidsmiljølover for dette. Da bør man heller stramme inn denne, gi alle rett til feks. minst 40 timer fri samtidig som man forenkler lukkeforbudet.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er naiv, men burde ikke butikk-kjedene forhandle seg mellom, å f.eks. la disse åpent-søndagene gå på rundgang? Hvis det da ikke regnes som ulovlig kartell-virksomhet(?)

De forhandlingene vil aldri i verden føre til noe som helst. Det vil bli rift om de mest lukurative søndagene og butikker vil bygges strategisk slik at de får akkurat en butikk i hvert "forhandlingsområde". Så vil noen nekte samarbeid f.eks i julemåneden osv. Kundene vil bli forvirret om hvem som er åpen når. Kort og greit: Det vil ikke fungere i praksis.

 

 

H og Frp hevder liberaliseringen ikke er lansert for å "tilfredsstille" eiere & kapital, men folket.

 

Men, i så tilfelle, er det egentlig mer butikkåpent vi trenger? Hva med åpningstider på kommunale kontorer, byggesaker, Biltilsynet, EU-kontroll, nytt pass, osv.? Altså forskjellige ærend folk ofte må be seg fri fra jobb for å utført? Hvorfor pålegger ikke Erna & Siv diverse off. etater å holde søndagsåpent?

Dette er et rent tapsprosjekt og idiotisk for folket. Dårligere arbeidstider, familiefiendtlig, høyere priser, tapte arbeidsplasser, svekking av kjedemangfoldet (som nå er bare 4. ICA sliter med å holde hodet over vannet og dette gjør det ennå verre).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil ikke fungere i praksis.

 

 

Du har nok rett. Men tanken var godt ment :)

 

btw, nå blir det vel forresten snart billigsalg på store butikkkjøleskap? Tenker på bensinstasjonene. De vil neppe få særlig markedsandel til å selge Grandiosa til 70 kr. og dobbel pris på brød og melk osv. hvis det ligger søndagsåpne butikker i nærheten?

Lenke til kommentar

Kanskje det blir en revitalisering av bensinstasjoner? Altså stasjoner med hovedfunksjon å selge drivstoff? Dagens bensinstasjoner har jo omtrent bensinsalg som bigesjeft. Pumper som et nødvendig onde man må ha for å få kunder i storkiosken sin.

 

Apropos nye konsepter som ny teknologi kan bringe med seg, hva med kjøpeautomater a la brus og sjokoladeautomater skalert opp til å selge utvalget fra en typisk storkiosk? En containerstørrelse dings med betalingautomat, lagerroboter a la Komplett og utleveringsluke? Det burde holde lønnskostnadene i sjakk samtidig som man får tak i basisvarer når som helst, uten at det går ut over ansattes arbeidstider.

 

Jeg mener, folk har jo vent seg til ubetjente bensinpumper, så hvorfor ikke for mat også?

Lenke til kommentar

 

 

Apropos nye konsepter som ny teknologi kan bringe med seg, hva med kjøpeautomater a la brus og sjokoladeautomater skalert opp til å selge utvalget fra en typisk storkiosk? En containerstørrelse dings med betalingautomat, lagerroboter a la Komplett og utleveringsluke? Det burde holde lønnskostnadene i sjakk samtidig som man får tak i basisvarer når som helst, uten at det går ut over ansattes arbeidstider.

Jeg mener, folk har jo vent seg til ubetjente bensinpumper, så hvorfor ikke for mat også?

 

 

Spennende ide. Jeg spytter inn 100K hvis du trenger andelseiere :)

 

Dog må en vel kalkulere for endel utgifter med tilsyn og overvåking (kamera/alarm)

 

Jeg er gammel nok til å huske automatene som stod rundt omkring før i tiden, og slike har en tendens til å tiltrekke seg "oppmerksomhet" fra horder av klåfingra barn & unge :green:

Lenke til kommentar

Kanskje det blir en revitalisering av bensinstasjoner? Altså stasjoner med hovedfunksjon å selge drivstoff? Dagens bensinstasjoner har jo omtrent bensinsalg som bigesjeft. Pumper som et nødvendig onde man må ha for å få kunder i storkiosken sin.

 

Apropos nye konsepter som ny teknologi kan bringe med seg, hva med kjøpeautomater a la brus og sjokoladeautomater skalert opp til å selge utvalget fra en typisk storkiosk? En containerstørrelse dings med betalingautomat, lagerroboter a la Komplett og utleveringsluke? Det burde holde lønnskostnadene i sjakk samtidig som man får tak i basisvarer når som helst, uten at det går ut over ansattes arbeidstider.

 

Jeg mener, folk har jo vent seg til ubetjente bensinpumper, så hvorfor ikke for mat også?

 

Er nok ikke lenge før vanlige butikker i større grad en før blir selvbetjente også.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke underlig at ingen av de nevnte har oppe 09-19?

Hvorfor er det underlig? Det er et dårlig tidspunkt for dem med tanke på kundene og inntjeningen. Hadde de tjent mer penger på å ha oppe fra 09-19 kan du banne på at de hadde hadde gjort det. Og det finnes jo haugevis med andre butikker som har åpent mye mindre enn 09-19.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...