Gå til innhold

7 av 10 butikksjefer mot søndagsåpne butikker! NorgesGruppen varsler kamp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De finnes nok av folk som vil jobbe på søndager.

 

 

Du og Vice?

Søndagstillegg kan dere bare glemme, etter all sansynlighet, da det skal bli en helt vanlig arbeidsdag.

 

Jeg tipper at regjeringen vil lage unntaksregler for søndagstillegget slik at matprisene ikke stiger med 15% bare på grunn av søndagsåpning.

Prisene vil likevel stige merkbart, og helsen til Nordmenn vil bli dårligere: Desto lengre åpningstider, desto mer kjøper folk ting de ikke trenger.

 

-Reklame virker

-Vi har ikke fri vilje: Det er lett for et marked å manipulere forbrukerene -- noe vi kan se på fedmeepedemien i vestlige land som i hovedsak skyldes at forbrukere overforbruker matvarer som de kjøpte helt uten behov

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det noen automatikk i at matvareprisen vil stige da? Allerede i dag er det jo stor prisforskjell mellom butikkene som har søndagsåpent og de som ikke har det, og jeg skulle tro forskjellige butikker ville holde seg til sin nisje til en hvis grad. Altså at noen blir dyrere fordi de utvider åpningstiden mens andre beholder den åpningstiden de har i dag og holder prisnivået nede.

Lenke til kommentar

De aller fleste vil nok måtte holde åpent syv dager i uka. Man kan jo se for seg at f.eks. Rema kjører en greie på at "vi har ikke åpent på søndager og er billigere alle andre dager", men jeg tror ikke de ville risikert det. Vanlig handling vil spre seg over på søndagene også, uten at folk kommer til å handle så mye mer totalt av den grunn, og da vil det å ha stengt på søndager kunne bety 1/7 tapt omsetning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lover og regler er greit, men man bør søke å forenkle istedet for å komplisere. Dagligvarebransjen trenger regulering men ikke på noe så elementært og grunnleggende som lukketider. Om man ønsker å sikre de ansatte så har man en egne arbeidsmiljølover for dette. Da bør man heller stramme inn denne, gi alle rett til feks. minst 40 timer fri samtidig som man forenkler lukkeforbudet.

Å endre på en allerede arbeidsmiljølov istedetfor å beholde en enkel lukketidsregel som er lett å overholde og forholde seg til, er vel ikke akkurat å forenkle.

Endret av Gormers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er feil å forby en bestemt yrkesgruppe å jobbe på en bestemt dag av religiøse grunner. Spesielt i et sekulært land.

 

Mange andre yrkesgrupper kan eller MÅ jobbe på søndager, hvorfor skal nettopp varehandelen forbys? Det gir ingen mening. Hvis du vil holde søndagen hellig, er det absolutt INGEN som tvinger deg til å handle på søndag. Du kan gjøre akkurat hva du vil på den dagen.

 

Det blir ikke lovpålagt å ha åpent på søndager, og det blir ikke påbudt å handle på søndager, men det er feil å forby det. Man bør kunne velge selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Offentlig sanksjonerte hviledager finner man igjen i alle samfunn, enten det er religion eller andre ting som kommer med påbudet, så dette har lite med kristendom å gjøre. At Bibelen sier vi skal holde hviledagen hellig er bare sunn fornuft som er fanget opp av skriften, slik tilfellet ofte er.

 

Dette er egentlig et skole-eksempel på at noe ikke burde være tillatt bare fordi det er mulig og behagelig. Det moderne, selvsentrerte mennesket mistenker at politikerne stikker kjepper i hjulene for handling til alle døgnets tider bare for å være slemme, men her er det noenlunde enkelt å se hvorfor ting bør forbli slik de er.

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mindre regelrytteri å forholde seg til er forenkling. Det eneste som taler for å ikke ha søndagsåpent er gammel fastgrodd tankegang kombinert med forbudstrang. Selv Rema sier at de har positive erfaringer med sin søndagsåpning i Danmark.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste som taler for å ikke ha søndagsåpent er gammel fastgrodd tankegang kombinert med forbudstrang. Selv Rema sier at de har positive erfaringer med sin søndagsåpning i Danmark.

 

At det vil gå hardt utover bedrifter i varehandelen, er på mange måter god nok grunn i seg selv. De fleste jeg har sett uttale seg fra Danmark, har hatt negative erfaringer.

 

Jeg er enig med den påtroppende regjeringen i at det nok er mange tulleforbud man kan oppheve, men dette er ikke blant dem.

 

Vil snarere si det er "fastgrodd liberaliseringstrang", om man opphever forbud som vil gi flere negative konsekvenser enn positive. Friheten til å handle på søndager veier ikke opp for vanskeligere kår for butikkene, dyrere varer og mer stressende hverdag for arbeidstakerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alle land beskytter i varierende grad eget næringsliv. Et fullstendig fritt marked eksisterer ikke. Målet pleier å være et best mulig samfunn, ikke mest mulig konkurranse.

Eg mente da intern konkurranse innad i landet men ja, og slik eg ser det er mest mulig konkurranse veldig ofte synonymt med best mulig samfunn.

Lenke til kommentar

Selv Rema sier at de har positive erfaringer med sin søndagsåpning i Danmark.

 

"positivt" i den begrensede betydning at det kun gjelder antall kunder.

 

Hva når søndag etterhvert glir over til å ligne enhver annen hverdag? Er det like positivt på lang sikt for familie, samfunn, trivsel?

 

Vi "overlever" nok, men søndagen slik vi kjenner den har jo noen gode trekk som vi risikerer smuldrer bort; gå tur, besøke familie, dra på hytta, spise søndagsmiddag hos mor, dra på diverse arrangementer, osv.

Lenke til kommentar

Eg mente da intern konkurranse innad i landet men ja, og slik eg ser det er mest mulig konkurranse veldig ofte synonymt med best mulig samfunn.

 

Men ikke hvis det i dette tilfellet gir butikkdød og dermed dårligere vareutvalg og færre arbeidsplasser?

 

Egentlig handler det heller ikke om å skjerme butikkene for konkurranse, loven er jo lik for alle. Ikke noen som blir fritatt fra å konkurrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...