Gå til innhold

7 av 10 butikksjefer mot søndagsåpne butikker! NorgesGruppen varsler kamp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fredagsstengt ER latterliggjøring og det passer IKKE inn i argumentasjonsrekka. Hva blir neste forslag fra deg? At alle må gjøre alle innkjøp hver mandag mellom kl 07 og 08, inkludert de som skal sitte i kassa og betjene hele ukas handel på den timen?

Etter å følge prinsippene i argumentasjonsrekken din, så er det helt plausibelt å tenke i de baner.

 

Kundene svømmer ikke til England, og få har en lønnsom mulighet til å kjøre til Sverige for å shoppe ukentlig.

 

Reduser antall butikkåpne dager i uken til 3, folk må allikevel kjøpe like stor mengde mat, og la butikkene ha mindre kostnader disse dagene.

 

Eller forby ved lov å ha åpent på formiddagen, la alle butikker få være åpne etter rushtid og fram til kl 19:00. Kjempeide.

 

(I virkeligheten er nok forbruket ikke så totalt uelastisk.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å ha åpent på lørdager betyr IKKE at man trenger å ha åpent på søndager også. På at tidspunkt er behovet for handling dekket og det skjedde for lenge siden. Dessuten trodde jeg studenter skulle studere? De har allerede deltidsjobber og kan ikke dekke opp hele handelsnæringen på søndager. Ergo, de fast ansatte må steppe inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Tyskland stenger butikkene klokken 18:30 på hverdager. http://www.travelmarket.no/tyskland/c-de/reiseguide.htm

 

Det får holde for folk. Jeg fant litt info om hvordan det var på 80-tallet, da jeg var ganske ung.

 

 

 

I diskusjoner
om butikkenes åpningstider har det historisk sett blitt vektlagt
to ulike perspektiv
hensynet til de ansatte i bransjen og hensynet til fo
r-
brukerne. På 1970
-
tallet sto ansatteperspektivet sterkt, og det sentrale
spørsmålet var om butikkene skulle ha ste
ngt på lørdager. Dette endret seg
ut over 1980
-
tallet da kvinnene i større grad hadde gått ut i arbeidslivet.
Samtidig ønsket Willoch
-
regjeringen å øke forbrukernes tilgjengelighet til
butikkene ut over de daværende grensene på klokken 17 på hverdager og
k
lokken 13 på lørdager. Tilsvarende førte forbrukerperspektivet til at vi på
1990
-
tallet fikk diskusjonen om søndagsåpent opp for fullt. På 2000
-
tallet
har det imidlertid vært færre diskusjoner rundt denne problematikken (L
a-
vik & Schjøll 2012).
Da åpningsti
dsloven ble opphevet i 2003, ble alle begrensninger på hvor
lenge butikkene kan ha åpent på hverdager og lørdager, fjernet. Søndager er

imidlertid fremdeles undergitt visse begrensninger.

 

 

Endret av Geir44
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det mange redde nordmenn som er redd for å prøve noe nytt, som fungerer i alle land det har blitt prøvd.

 

Nei, jeg er ikke redd for å prøve noe nytt. Enig med regjeringen i at det finnes tulleforbud man med fordel kan fjerne, men jeg ønsker ikke liberalisering for enhver pris. Politikken må utvikles for et komplekst samfunn, ikke for et ideologisk skrivebord. Kan ikke kun tenke prinsipper - man må også ta hensyn til konsekvensene. Jeg ønsker god næringspolitikk som styrker norske bedrifter, ikke idealistisk symbolpolitikk.

 

 

Familien min eier faktisk en rekke butikker innenfor "motebransjen", føler dermed jeg kan en del om dette. Fleste av disse butikkene er store og robuste, og har levert gode resultater i lang tid. De vil neppe slås konkurs, men med søndagsåpent frykter man likevel dårligere tider. De aller fleste jeg snakker med er svært negative til dette. Det er også f.eks Virke og NHO. Stoler du ikke på at næringslivet selv vet sitt eget beste?

 

Fungerer i alle land det har blitt prøvd? Ja, det "fungerer" selvsagt - det skulle bare mangle. Selvfølgelig vil vi fortsatt ha butikker, men det betyr ikke at det ikke kan ha flere negative konsekvenser enn positive. I Danmark var erfaringene stort sett negative.

 

 

Myte: Prisene vil stige til himmels

- For det første er det teoretisk umulig. Lønningene er kanskje 30% av prisen. Ergo, søndagsåpent vil maksimalt øke prisene med 6%. Men erfaring har vist reduserte priser, spesielt på søndag. Det er fordi unødvendige brustadbruer blir borte. F.eks. der foreldrene mine bor i Norge er det to butikker. En brustadbru og en vanlig burikk. Brustadbruen har ikke omsetning bare på Søndag, men de andre dagene også. Om det blir søndagsåpent så vil den store butikken få langt mer omsetning og tjene mer penger.

 

Nei, prisene vil ikke stige "til himmels", men de kan øke noe. Eksempelet du viser til er ganske spesielt og gjelder ikke de fleste bransjer.

 

Ta en klesbutikk i Oslo. Folk impulskjøper neppe så mye dyre klær at omsetningen for hele året totalt sett vil øke med søndagsåpent. La oss si at du legger shoppingturen til søndag. Der kjøper du en Barbour jakke til 2000kr, jeans fra Acne til 1000kr og et par brogue sko til 1500kr. Med dagens regelverk ville du kanskje dratt på onsdag, men ville du kjøpt noe mindre? Disse varene er såpass dyre at du gjerne planlegger litt på forhånd og finner ut hva du trenger - om det er en genser, bukser eller nye sko.

 

Samme eksempel går igjen hele tiden. Du kjøper ikke et ekstra stereoanlegg eller TV fordi Hi-Fi og elektrobutikken er åpen en ekstra dag.

 

Søndagen ender dermed stort sett opp med å stjele omsetning fra de andre ukedagene, men butikkene vil fortsatt måtte betale høyere lønnskostnader fordi de må ha ansatte en ekstra dag. Derfor ender det fort i minus, og prisene stiger.

 

 

Myte: Du vil bli tvunget til å jobb søndag. Du vil få ingen fritid.

- For det første om det er argumentet så burde vi ikke ha lørdagsåpent heller. Utenom kristendom så vet jeg ikke hva som gjør Lørdagen mindre hellig enn søndagen. Men nå er det faktisk mange studenter som ønsker å jobbe søndag. Det er langt verre å få folk som vil jobbe på hverdager. Ikke glem at hvis du jobber søndag så vil du få høyere lønn.

 

Ikke alle butikker kan fylles med studenter. Ofte trengs erfarne ansatte tilstede, ansatte som "kan sakene".

 

 

Myte: Det vil bli butikkdød. Du må dra milevis for å handle.

- I realiteten så vil det ikke det. Tenk logisk over det. Er det bare en butikk i nærheten av deg, så drar du til den butikken uansett. Hvorfor skulle søndagsåpent få deg til å reise langt for å handle? Hvis du ikke gjør det, hvorfor skulle andre gjøre det. De eneste stedene hvor man vil se butikkdød er hvor det er et alternativ. Men da ser jeg virkelig ikke problemet. Hva er poenget med å ha to butikker som selger de samme varene ved siden av hverandre?

 

Jo, enkelte kan bli tvunget til å legge ned. Av samme grunn som at prisene vil øke - søndagen stjeler i flere tilfeller kun omsetning fra andre dager. Kostnadene stiger i så måte mer enn inntektene. Hvis butikken allerede sliter, vil dette fort være dråpen som får begeret til å renne over.

 

Mange andre sektorer (klesbutikker, cafeer, etc.) har søndagsåpent, men av en eller annen merkelig grunn så er det helt grusomt om det skjer det samme med daglivarer.

 

 

Nei, dette gjelder som sagt mange andre bransjer enn kun dagligvarehandlene. Klesbutikker og det meste annet er også stengt søndager. Muligens med få unntak.

Endret av LucarioX
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Å ha åpent på lørdager betyr IKKE at man trenger å ha åpent på søndager også. På at tidspunkt er behovet for handling dekket og det skjedde for lenge siden. Dessuten trodde jeg studenter skulle studere? De har allerede deltidsjobber og kan ikke dekke opp hele handelsnæringen på søndager. Ergo, de fast ansatte må steppe inn.

Det å ha lov til å ha åpent på søndag betyr IKKE at man MÅ ha åpent. Utrolig mange her blander sammen påbud & forbud og klarer ikke å se at det finnes noe i mellom de to ytterkantene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å ha lov til å ha åpent på søndag betyr IKKE at man MÅ ha åpent. Utrolig mange her blander sammen påbud & forbud og klarer ikke å se at det finnes noe i mellom de to ytterkantene.

 

Jo, på en måte. Flere køpesentre vil tvinge butikkeierne til å holde åpent.

 

Dessuten, markedet presser deg til det. Har du ikke åpent på søndag, forsvinner kundene til konkurrentene dine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, jeg er ikke redd for å prøve noe nytt. Enig med regjeringen i at det finnes tulleforbud man med fordel kan fjerne, men jeg ønsker ikke liberalisering for enhver pris. Politikken må utvikles for et komplekst samfunn, ikke for et ideologisk skrivebord. Kan ikke kun tenke prinsipper - man må også ta hensyn til konsekvensene. Jeg ønsker god næringspolitikk som styrker norske bedrifter, ikke idealistisk symbolpolitikk.

 

Nå er det Norge som er sær ved å ikke ha søndagsåpent. Ikke begynn å bland inn ideologisk skrivebord når dette er noe som praktiseres i de fleste land i verden ute i verden.

 

Det er ikke ideologi, det virkeligheten hvis du tar blikket litt utenfor Norge.

 

 

Familien min eier faktisk en rekke butikker innenfor "motebransjen", føler dermed jeg kan en del om dette. Fleste av disse butikkene er store og robuste, og har levert gode resultater i lang tid. De vil neppe slås konkurs, men med søndagsåpent frykter man likevel dårligere tider. De aller fleste jeg snakker med er svært negative til dette. Det er også f.eks Virke og NHO. Stoler du ikke på at næringslivet selv vet sitt eget beste?

 

 

 

Motebransjen? Vi prater om dagligvarebutkkker. Grunnen til at NHO er imot det, er fordi de representerer alle de inneffektive brustadbruene som er redd for søndagsåpent. For meg høres det heller ut som en gammeldags sosialistpolitikk. Man er redd for forandringer, fordi det vil føre til at noen bedrifter vil ikke overleve.

 

Jeg lurer, hvis søndagsåpent er så problematisk, burde vi ikke ha forby søndagsåpent totalt? Å tillate det for små butikker, men ikke store gir ihvertfall ikke mening.

 

 

 

Fungerer i alle land det har blitt prøvd? Ja, det "fungerer" selvsagt - det skulle bare mangle. Selvfølgelig vil vi fortsatt ha butikker, men det betyr ikke at det ikke kan ha flere negative konsekvenser enn positive. I Danmark var erfaringene stort sett negative.

 

 

Du kan ikke bare si at erfaringene i Danmark har vært negative. Etter min mening er det ekstremt positivt at Danmark har søndagsåpent og ikke driver med slike tullete brustadbruer.

 

Ikke glem at brustadbruene stjeler omsetning fra vanlige butikker, noe som driver prisen opp.

 

 

 

Nei, prisene vil ikke stige "til himmels", men de kan øke noe. Eksempelet du viser til er ganske spesielt og gjelder ikke de fleste bransjer.

 

 

Eksemplet mitt er ikke spesielt i det hele tatt. Faktisk 30% er trolig for mye. Trolig så vil ikke prisene stige, men om de stiger med 5% så er det verdt søndagsåpent. Jeg har en bedre måte du kan redusere prisene på. Tillat bare en butikk i hver by. Da får du lavest mulig priser, men du får elendig tilgjengelighet,

 

Søndagsåpent er veldig viktig siden lørdag og søndag er de beste dagene å hande på.

 

 

Ta en klesbutikk i Oslo. Folk impulskjøper neppe så mye dyre klær at omsetningen for hele året totalt sett vil øke med søndagsåpent. La oss si at du legger shoppingturen til søndag. Der kjøper du en Barbour jakke til 2000kr, jeans fra Acne til 1000kr og et par brogue sko til 1500kr. Med dagens regelverk ville du kanskje dratt på onsdag, men ville du kjøpt noe mindre? Disse varene er såpass dyre at du gjerne planlegger litt på forhånd og finner ut hva du trenger - om det er en genser, bukser eller nye sko.

 

Samme eksempel går igjen hele tiden. Du kjøper ikke et ekstra stereoanlegg eller TV fordi Hi-Fi og elektrobutikken er åpen en ekstra dag.

 

Søndagen ender dermed stort sett opp med å stjele omsetning fra de andre ukedagene, men butikkene vil fortsatt måtte betale høyere lønnskostnader fordi de må ha ansatte en ekstra dag. Derfor ender det fort i minus, og prisene stiger.

 

 

 

Men nå er mange klesbutikker oppe på søndag og det er også TV-butikken. Hvorfor det? Fordi ikke alt handler om effektivisering. Det er to dager hvor vanlige arbeidstakere har fri og kan kjøpe f.eks. en ny TV. Ergo, det er bare lørdag og søndag man har mulighet til å handle. Ved å ta vekk søndagen så kan du kanskje redusere prisene med 2%. Men du reduserer antall dager man kan handle med 50%.

 

Dette er grunnen til at klesbutikker har lov til å være åpen på søndager. Men heldigvis og desverre for deg så har Høyre og FRP flertall med Venstre. Det vil bli søndagdsåpent, og Norge vil bli et enklere samfunn.

 

En bedre løsning enn søndagsteng er etter min mening, mandagstengt. Det er dagen hvor folk handler minst.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Jo, på en måte. Flere køpesentre vil tvinge butikkeierne til å holde åpent.

 

Dessuten, markedet presser deg til det. Har du ikke åpent på søndag, forsvinner kundene til konkurrentene dine.

Om det du sier hadde stemt: Hvorfor er ikke idag samtlige butikker åpne fra 07-23? :no:

Lenke til kommentar

 

Jo, på en måte. Flere køpesentre vil tvinge butikkeierne til å holde åpent.

 

Dessuten, markedet presser deg til det. Har du ikke åpent på søndag, forsvinner kundene til konkurrentene dine.

Hvis det var tilfellet, hvorfor har ikke alle brustadbruene stukket av med alle kundene?

 

Om prisene øker drastisk, så kan en butikk som ikke er søndagsåpent utkonkurere de andre butikkene. Men trolig vil ikke prisene øke noe særlig, fordi de ineffektive brustadbruene blir borte og teoretisk maksimum prisøkning er på ca 5%.

Lenke til kommentar

Først og fremst: Det er rett og slett feil at de fleste andre butikker enn dagligvarebutikker har søndagsåpent. Skjønner ikke hvor du har dette fra. Er bare å se på åpningstidene til de største butikkene, så ser du at det er galt.

 

For ordens skyld kan jeg gi deg noen linker - fra butikker som finnes i Oslo:

 

Klær og sko:

 

http://bogstadveien.no/butikker-2/

 

http://www.egerkarljohan.no/artikkel.aspx?nr=143

 

http://butikker.follestad.no/ f.eks - http://butikker.follestad.no/about/om-oss-sandvika/

 

http://www.hm.com/no/store-locator#store=NO861

 

http://cubus.com/no/Bedrift/Butikker/Norway/Oslo/825/

 

http://www.steenogstrommagasin.no/

 

http://www.fernerjacobsen.no/om-oss-oslo

 

Elektro, Hi-Fi, interiør og annet:

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/CC_ViewStoreLocator-Store

 

http://www.expert.no/finn-butikk/

 

http://www.clasohlson.com/no/c/vanlig-stilte-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-%7C-Clas-Ohlson/customerservice

 

http://www.smartclub.no/om-smart-club/alnabru/

 

http://www.hifiklubben.no/butikker/

 

http://www.houseofoslo.no/

 

 

Nå er det Norge som er sær ved å ikke ha søndagsåpent. Ikke begynn å bland inn ideologisk skrivebord når dette er noe som praktiseres i de fleste land i verden ute i verden.

 

Det er ikke ideologi, det virkeligheten hvis du tar blikket litt utenfor Norge.

 

Så fordi det er normalt ute i verden, har det ingenting med ideologi å gjøre? Høy skatt for rike, liberal innvandringspolitikk, vin i butikk, regulerte sjenketider osv. har ingen sammenheng med ideologi og idealisme? Alle disse "policiene" er vanlige rundt om kring i verden. Det betyr ikke at det ikke er vedtatt av politikere med forskjellige motiver. At noe er vanlig betyr for den saks skyld heller ikke nødvendigvis at det er klokt.

 

Dessuten finnes det også flere andre land med søndagsstengt. Det gjelder til og med steder i store land som Canada, Tyskland, Frankrike og Australia der det er opp til lokale myndigheter å bestemme.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sunday_shopping

 

 

 

Motebransjen? Vi prater om dagligvarebutkkker. Grunnen til at NHO er imot det, er fordi de representerer alle de inneffektive brustadbruene som er redd for søndagsåpent. For meg høres det heller ut som en gammeldags sosialistpolitikk. Man er redd for forandringer, fordi det vil føre til at noen bedrifter vil ikke overleve.

Jeg lurer, hvis søndagsåpent er så problematisk, burde vi ikke ha forby søndagsåpent totalt? Å tillate det for små butikker, men ikke store gir ihvertfall ikke mening.

 

Så du ignorerer alt annen enn dagligvarebutikker?

 

Tror nok NHO er imot det fordi flesteparten av medlemmene er imot. Riktignok kan nok store kjøpesentre tjene på det, men neppe mange butikker.

 

Stoler du ikke på at bedriftene og organisasjonene selv har regnet på dette, og vet hva som vil være best for seg selv? Butikkeiere og NHO-folk er ikke akkurat kjent for å være gammelsosialister ;)

 

 

Du kan ikke bare si at erfaringene i Danmark har vært negative. Etter min mening er det ekstremt positivt at Danmark har søndagsåpent og ikke driver med slike tullete brustadbruer.

Ikke glem at brustadbruene stjeler omsetning fra vanlige butikker, noe som driver prisen opp.

 

Erfaringene til butikkene i Danmark har stort sett vært negative. Det er ihvertfall mitt inntrykk.

 

 

 

Han trekker frem Danmark som et godt eksempel.

- Tradisjonelt har fredag og lørdag vært kjempetopper handlemessig, men disse toppene har jevnet seg litt ut. Omsetningen har flatet ut og i stedet fordelt seg på fredag, lørdag og søndag, sier han.

Presset situasjon i Danmark

I Danmark er imidlertid ikke søndagsåpne butikker noen udelt suksess. Det har gått ni måneder siden danskene endret sin åpningstidslov. Nå pågår det en stor debatt om hvor smart denne endringen var.

De danske dagligvarebutikkenes omkostninger har økt med flere hundre millioner, ifølge Jyllands-Posten.

Bransjen er under et så hardt press, at det kun er et spørsmål om tid før noen av de store kjedene må skru ned ambisjonene og stenge butikkene, skriver avisen.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10135812

 

 

 

Men nå er mange klesbutikker oppe på søndag og det er også TV-butikken. Hvorfor det? Fordi ikke alt handler om effektivisering. Det er to dager hvor vanlige arbeidstakere har fri og kan kjøpe f.eks. en ny TV. Ergo, det er bare lørdag og søndag man har mulighet til å handle. Ved å ta vekk søndagen så kan du kanskje redusere prisene med 2%. Men du reduserer antall dager man kan handle med 50%.

Dette er grunnen til at klesbutikker har lov til å være åpen på søndager. Men heldigvis og desverre for deg så har Høyre og FRP flertall med Venstre. Det vil bli søndagdsåpent, og Norge vil bli et enklere samfunn.

En bedre løsningen enn søndagsteng er etter min mening, mandagstengt. Det er dagen hvor folk handler minst.

 

Som sagt - det med klesbutikker og elektrobutikker er feil.

 

Ja, det er sikkert en kjekk handledag for mange, men trumfer det høyere priser, og det faktum at flere butikker vil måtte legge ned/slite med dårligere finanser?

 

Mange vil nok også hevde at det er deilig å ha en fridag med familien, selv om ikke alle har fri på søndag gjelder det ihvertfall mange. Fra mannen i gatas ståsted er det altså heller ikke noe entydig fordel med søndagsåpent.

 

Ja, jeg innser at søndagsåpent mest sannsynlig blir tillatt. Synes det er skuffende av selverklærte næringslivspartier, men sånn er nå liksom verden da.

 

:)

Endret av LucarioX
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg regner med at de gjør barnehagene lørdags og søndagsåpne også -- med mindre de er komplette idioter.

 

Dette var da også en fiffig måte å få inn ekstra skattepenger på:

Ved å ta av butikkene sin profitt og tvinge prisene opp slik at staten får milliarder mer i skattepenger:

 

Høyere lønnsutgifter for butikkene --> Lavere profitt --> Høyere priser --> Mer skatt til staten fra både lønn og fra moms.

 

Den blåbrune regjeringen tjener sikkert 4 000 000 000 på å tvinge prisene opp -- bare på prisøkningen.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Jeg regner med at de gjør barnehagene lørdags og søndagsåpne også?

Hvorfor ikke om det er et marked for dette? Om en barnehage ønsker å gi dette tilbudet så skal ikke folk stå på sidelinjen og tre forbud ned over hodet deres. Eller kanskje aller helst barnehagene kun skulle vært åpne fra 09-16 og gjerne litt kortere på fredag slik at de i barnehagen får tatt den ovale helgen sin de også. Det at alle absolutt må ha fri på samme ukedager er et konsept som har gått ut på dato for lenge siden.

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så fordi det er normalt ute i verden, har det ingenting med ideologi å gjøre? Høy skatt for rike, liberal innvandringspolitikk, vin i butikk, regulerte sjenketider osv. har ingen sammenheng med ideologi og idealisme? Alle disse "policiene" er vanlige rundt om kring i verden. Det betyr ikke at det ikke er vedtatt av politikere med forskjellige motiver. At noe er vanlig betyr for den saks skyld heller ikke nødvendigvis at det er klokt.

 

Dessuten finnes det også flere andre land med søndagsstengt. Det gjelder til og med steder i store land som Canada, Tyskland, Frankrike og Australia der det er opp til lokale myndigheter å bestemme.

Vær så snill ikke prat om land du ikke kan noe som helst om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shopping_hours

- In Canada, stores are open year-round including most public holidays, with shortened hours on Sundays. Usually, the holiday hours are the same as Sunday hours.

Australia har også søndagsåpent

 

Så du ignorerer alt annen enn dagligvarebutikker?

 

Tror nok NHO er imot det fordi flesteparten av medlemmene er imot. Riktignok kan nok store kjøpesentre tjene på det, men neppe mange butikker.

 

Stoler du ikke på at bedriftene og organisasjonene selv har regnet på dette, og vet hva som vil være best for seg selv? Butikkeiere og NHO-folk er ikke akkurat kjent for å være gammelsosialister ;)

Det er ikke ment å hjelp butikkene, og spesielt ikke brustadbruene. Det er ment å hjelpe forbrukerene.

 

Brustadbruene lever av dagens idiotiske lover, så de er naturligvis imot det av egoistiske grunner.

 

 

Erfaringene til butikkene i Danmark har stort sett vært negative. Det er ihvertfall mitt inntrykk.

Så butikkene er litt presset og noen unødvendige butikker må legges ned mot at vi får 50% mer tid til å handle i helgen. Det høres ut i mine øre som en braksuksess.

 

Og fra jeg har hørt er suksessen enda større i Sverige.

 

Ja, det er sikkert en kjekk handledag for mange, men trumfer det høyere priser, og det faktum at flere butikker vil måtte legge ned/slite med dårligere finanser?

Nå er den prisøkningen du prater om ekstremt minimal. Og svaret er ja. Det å kunne få 50% økning i antall handledager for en 2% økning i pris virker som en veldig god deal.

 

Uansett, om pris er ekstremt viktig for deg så er ikke forbud for søndagsåpne butikker en god løsning. Sentralisering sånn som har skjedd i USA er en langt bedre måte å redusere prisen på.

 

Mange vil nok også hevde at det er deilig å ha en fridag med familien, selv om ikke alle har fri på søndag gjelder det ihvertfall mange. Fra mannen i gatas ståsted er det altså heller ikke noe entydig fordel med søndagsåpent.

 

Ja, jeg innser at søndagsåpent mest sannsynlig blir tillatt. Synes det er skuffende av selverklærte næringslivspartier, men sånn er nå liksom verden da.

 

:)

Det bør være opp til individet om de har lyst til å jobbe på søndag, ikke opp til politikerene. En bedre løsning enn å gjøre livet vanskelig for oss alle andre er å øke overtidstillegget på søndag. Men etter det REMA sier så er det overflod av studenter/elever som ønsker helgejobber og prisene vil ikke øke fordi brustadbruene tar mye av etterspørselen.

 

Du har heller ikke svart på hvorfor dagens ordning er den beste. Om søndagsåpne butikker fører til økte kostnader og at folk må jobbe i helgene, hvorfor da tillate brustadbuer? Hvorfor ikke tvinge butikker til å stenge klokken 5? Hvorfor ha butikker åpent hver dag. Man trenger da ikke å handle hver dag gjør man. Gir man blaffen i tilgjenglighet så gir ikke dagens regler mening heller.

 

Desverre for deg så vant ikke AP valget. Folk ønsker mer individuell frihet og bedre tilgjenglighet.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

[..]

 

Men nå er mange klesbutikker oppe på søndag og det er også TV-butikken. Hvorfor det? Fordi ikke alt handler om effektivisering. Det er to dager hvor vanlige arbeidstakere har fri og kan kjøpe f.eks. en ny TV. Ergo, det er bare lørdag og søndag man har mulighet til å handle.

 

Hvilke klesbutikker og tv-butikker er det egentlig som har søndagsåpent? Må innrømme jeg ikke har hørt om det :hmm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De fleste ønsker nok dette hvis det ikke går utover den selv. Da tenker jeg ikke bare på arbeidstider hvis man jobber i en bransje knyttet til dette, men også prismessig som nevnt her. Vi har allerede lange åpningstider, så alle bør finne tid til å gjøre unna handelen sin. Har jobbet i butikk noen år og selv med lengre åpningstider før jul og søndagsoppe da, så ville nok de fleste butikkene ønsket vanlige åpningstider hvis alle hadde vært med på det. Grunnen til at de småbutikkene med søndagsoppe nå går rundt er jo at det er få av dem, så det er mange kjøpelystne kunder innom. Hvis alle kan ha oppe, så vil det jo spre seg ut som det gjør ellers i uka og sjansen for å drive med overskudd reduseres kraftig. Jeg vil heller ha dagens åpningstider og prisnivå, enn at det på sikt vil bli noen prosent dyrere å handle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke klesbutikker og tv-butikker er det egentlig som har søndagsåpent? Må innrømme jeg ikke har hørt om det :hmm:

Jeg må ha blitt litt forvirret, på grunn av søndagsåpent ved juletider. Og det er lenge siden jeg har vært i Norge.

 

Men uansett de dagene ved julen det er søndagsåpent har ikke ført til noe skade, har det vel?

Lenke til kommentar

Jeg regner med at de gjør barnehagene lørdags og søndagsåpne også -- med mindre de er komplette idioter.

 

Dette var da også en fiffig måte å få inn ekstra skattepenger på:

Ved å ta av butikkene sin profitt og tvinge prisene opp slik at staten får milliarder mer i skattepenger:

 

Høyere lønnsutgifter for butikkene --> Lavere profitt --> Høyere priser --> Mer skatt til staten fra både lønn og fra moms.

 

Den blåbrune regjeringen tjener sikkert 4 000 000 000 på å tvinge prisene opp -- bare på prisøkningen.

 

Ja, fordi alle tar jo pengene de sparer på at dagligvarer ikke er dyrere i dag og stapper de i madrassen, ingen kjøper andre varer og tjenester fra ting som kraver moms og arbeidskraft.....

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvilke klesbutikker og tv-butikker er det egentlig som har søndagsåpent? Må innrømme jeg ikke har hørt om det :hmm:

Disse rammes også av det pågående forbudet og kan følgelig ikke holde åpent. Merk at på turiststeder så kan alle butikker holde åpent som vanlig på søndager om de ønsker det. Der er det altså helt fritt fram, og ennå har det ikke blitt noen katastrofe som følge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...