Gå til innhold

7 av 10 butikksjefer mot søndagsåpne butikker! NorgesGruppen varsler kamp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt innlegg over meg.

 

Vil forøvrig si at jeg er litt overrasket over at Norgesgruppen er negativ, da de har det største antallet middels- til store butikker i Norge og samtidig gjør det best, og da ville jeg tro de kunne sette f. eks Ica Norge (som også er negativ til forslaget) i en enda dårligere posisjon enn de allerede er hvis forslaget gikk gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så mao. vi bør innføre lørdagstengte butikker også. Helst fredag også.Tydeligvis mange som kun klarer å tenke forbud og påbud her til lands. :( Samfunnet hvor alle kan ha fri samtidig er slutt og har gått ut på dato for lengst. Samme argumenter ble ført når butikkene skulle få holde åpne lengre en til 1700 på hverdager og lengre enn til 1300 på lørdager. De grusomme ettervirkningene av slike åpningstider må vi leve med idag.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vil forøvrig si at jeg er litt overrasket over at Norgesgruppen er negativ, da de har det største antallet middels- til store butikker i Norge og samtidig gjør det best, og da ville jeg tro de kunne sette f. eks Ica Norge (som også er negativ til forslaget) i en enda dårligere posisjon enn de allerede er hvis forslaget gikk gjennom.

Selvfølgelig er de negative. Det vil jo føre til økt konkurranse for de fæle Joker-buene sine som de har investert i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Søndagsåpne butikker vil åpenbart gi økte lønnskostnader, mens folk vil ikke spiser mer og butikkene vil ikke omsette for mer. Derfor gir søndagsåpent høyere priser. Sett fra forbrukers ståsted bør derfor forbudet beholdes.

 

Søndagen bør forbli fridag for både ansatte og kunder. Søndagsåpent vil vanne ut fridagen og gjøre søndagen mye likere hverdager. Derfor bør forbudet beholdes.

 

Man kan si det fører til økt frihet for kundene, men det går på bekostning av de ansattes arbeidstider og det vil gå på bekostning av alle kunders priser, ikke bare på bekostning av de som velger å handle på søndager. Friheten fører altså til mer ufrihet for svært mange. Derfor bør forbudet beholdes.

 

Hverken kjedene sentralt, de lokale lederne eller de ansatte kan bestemme over utviklingen. Konkurranse om lengst mulig åpning vil fortsette, bare med 7 dager i uka i stedet for 6. Det vil medføre mindre helgefri for de ansatte, samme hva de måtte mene. Sier man opp jobben i protest så er det straks noen andre som fyller den stillinga og butikkene fortsetter utviklingen ufortrødent. Siden kjedene, lokale ledere og ansatte ikke kan la være å følge med i konkurransen så vil oppheving av forbudet på sikt føre til at praktisk talt alle butikker blir søndagsåpne. Helgene viskes ut til å bli hverdager de også. Derfor bør forbudet beholdes.

 

Økte priser vil svekke norske butikkers konkurranseevne mot harryhandling i utenlandske butikker. Omsetningen vil synke noe og det vil muligens gå ut over arbeidsplasser. Sett fra butikkenes ståsted bør derfor forbrudet beholdes.

 

Sett fra statens side vil redusert omsetning (økt handelslekkasje) redusere skatteinntektene (mva) og dermed gå ut over offentlige budsjetter.

 

Søndagsåpne butikker er tap-tap-tap.

 

Mange dagligvarebutikker har i dag åpent 08-23 seks dager i uka. Allerede nå mener jeg vi har gått for langt. Åpningstidene kunne godt vært innskrenket en smule. La oss si til 8-21 på hverdager og 9-18 på lørdager. Dette ville ført til en styrking av helgedagene som fridag og kveldene som fritid. Det ville også ført til reduserte priser, mindre handelslekkasje, bedre økonomi for butikkene og mer skatteinntekter. Vinn-vinn-vinn.

 

Siv og Erna bringer mye bra på bordet, men ikke alt er bra, slik som søndagsåpne butikker.

 

Vet ikke om jeg er helt enig, synes butikker har merkelig åpningstider forsåvidt, men hvorfor ikke ha kortere åpningstider OG åpent på søndag? Personlig hadde jeg klart meg helt fint om alle butikker var opp fra feks 14-22 eller 15-23 på hverdager og oppe lørdags og søndag feks.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er de negative. Det vil jo føre til økt konkurranse for de fæle Joker-buene sine som de har investert i.

Ser poenget ditt, men nå har Norgesgruppen en god del større butikker som ikke har søndagsåpent også. Det er vel de små kjedene som bare konsentrerer seg om små butikker som vil lide mest.

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt, men nå har Norgesgruppen en god del større butikker som ikke har søndagsåpent også. Det er vel de små kjedene som bare konsentrerer seg om små butikker som vil lide mest.

Eller de har mulighet til å ekspandere. Bunnpris feks. er ikke fattigfolk som sliter på randen av konkurs.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er de negative. Det vil jo føre til økt konkurranse for de fæle Joker-buene sine som de har investert i.

Nei, de er negative fordi dette er et rent tap for dem, som alle andre kjeder. Det er også negativt for alle de tusner av arbeidstakere de har, kundene og staten.

 

Så mao. vi bør innføre lørdagstengte butikker også. Helst fredag også. Tydeligvis mange som kun klarer å tenke forbud og påbud her til lands. :( Samfunnet hvor alle kan ha fri samtidig er slutt og har gått ut på dato for lengst. Samme argumenter ble ført når butikkene skulle få holde åpne lengre en til 1700 på hverdager og lengre enn til 1300 på lørdager. De grusomme ettervirkningene av slike åpningstider må vi leve med idag.

Nei, jeg foreslo 8-21 på hverdager og 9-18 på lørdager. Vi kan sikkert diskutere forslaget litt opp eller ned, men fredagsstengt er ikke diskusjon men latterliggjøring.

 

Forbudet kommer til å forbli selv om det blir søndagsåpent, det bare innskrenkes til å være forbud mot nattåpent. Som sagt vi kan sikkert diskutere hvor grensa bør gå, men la oss diskutere nøkternt og realistisk.

 

8-21(9-18) gir 74 timer åpent i uka. Det bør holde for at selv de med lovlige mengder overtid får handlet minst et par ganger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Vet ikke om jeg er helt enig, synes butikker har merkelig åpningstider forsåvidt, men hvorfor ikke ha kortere åpningstider OG åpent på søndag? Personlig hadde jeg klart meg helt fint om alle butikker var opp fra feks 14-22 eller 15-23 på hverdager og oppe lørdags og søndag feks.

 

AtW

Nettopp. Gi butikkene selv mulighet til å velge. Avpass et servicetilbudet til det som er mest optimalt. Dette er ikke noe påbud for noen som helst som utelukker det ene eller andre. Selv idag finnes det haugevis av butikker som ikke er åpne fra 08-23 bare fordi det er lov. De har tatt et valg om å ha en åpningstid som de ser seg best tjent med.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg er helt enig, synes butikker har merkelig åpningstider forsåvidt, men hvorfor ikke ha kortere åpningstider OG åpent på søndag? Personlig hadde jeg klart meg helt fint om alle butikker var opp fra feks 14-22 eller 15-23 på hverdager og oppe lørdags og søndag feks.

Åpningstidene bør ta utgangspunkt i normal arbeidstid, hverdager 8-16 og fylle noe ut over det for å gi de som jobber nettopp da mulighet for å handle. Hvis 14-22 eller noe sånt blir standarden så vil det gjøre det umulig å kombinere jobb i dagligvarebransjen med det å være forelder. Skoler og barnehager har ikke kveldsåpnet. Satser man på en karriære i dagligvarebransjen og får barn så blir det en effektiv spiker i kisten for karrieren hvis åpningstidene skulle vært tilpasset deg. I dag fungerer det stort sett bra for foreldre i dagligvarebransjen da arbeidsgiveren ofte er behjelpelig med å tilpasse arbeidstid til skole og barnehage. Øvrige ansatte har forståelse for at foreldre blir prioritert og øvrige ansatte er ofte stundenter eller andre som bare skal ha midlertidig arbeid. For mange av disse passer nettopp kveld og helg best.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, de er negative fordi dette er et rent tap for dem, som alle andre kjeder. Det er også negativt for alle de tusner av arbeidstakere de har, kundene og staten.

 

Nei, jeg foreslo 8-21 på hverdager og 9-18 på lørdager. Vi kan sikkert diskutere forslaget litt opp eller ned, men fredagsstengt er ikke diskusjon men latterliggjøring.

 

Forbudet kommer til å forbli selv om det blir søndagsåpent, det bare innskrenkes til å være forbud mot nattåpent. Som sagt vi kan sikkert diskutere hvor grensa bør gå, men la oss diskutere nøkternt og realistisk.

 

8-21(9-18) gir 74 timer åpent i uka. Det bør holde for at selv de med lovlige mengder overtid får handlet minst et par ganger.

Joda forbudet blir værende i den form av at det fortsatt ikke kommer til å være åpent 24 timer i døgnet. Men det er et skritt i riktig retning og før eller siden kommer det nok til å bli lov (merk: ikke påbudt) med 24/7 også selv om det er ligger en del år fram i tid. Som jeg sa: tiden hvor alle kan ha fri samtidig er slutt. Fredagsstengt kan virke som latterliggjøring, men dessverre passer det rett inn på argumentasjonsrekken som du kom med. 74 timer kan sikkert være nok. Andre igjen vil mene at det er for mye, mens andre mener det er for lite. Det finnes ingen fasit. Poenget er at hver og en butikk/kunde bør få gjøre seg opp sin fasit på dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nettopp. Gi butikkene selv mulighet til å velge. Avpass et servicetilbudet til det som er mest optimalt. Dette er ikke noe påbud for noen som helst som utelukker det ene eller andre. Selv idag finnes det haugevis av butikker som ikke er åpne fra 08-23 bare fordi det er lov. De har tatt et valg om å ha en åpningstid som de ser seg best tjent med.

Butikkene får ikke mulighet til å velge selv. Hverken nasjonalt, regionalt eller lokalt. De er pent nødt til å følge opp med åpningstider som matcher konkurrentenes. Ofte er det sånn at folk utsetter kjøpene til en halvtime før stengetid. uansett når denne måtte være. Da mister de butikkene som stenger tidligere betydelig omsetning. Ansatte har som sagt heller ingen påvirkningskraft. Å si opp i protest gjør ingen andre utslag enn at butikken får et nytt navn å forholde seg til.

 

Som sagt, jeg tviler på at selv H og Frp vil åpne for 168 timer åpent i uka, så la oss heller diskutere hvilke klokkeslett det bør være på hvilke dager. Jeg har foreslått 8-21 + 9-18. For å vise hvor jeg vil, la meg komme med et nytt forslag: flytting av 3 lørdagstimer til søndag: 8-21 + 10-16 + 12-15. Alternativt ta en hverdagstime og fordele den med 2 på lørdag og 3 på søndag: 9-21 + 9-20 + 12-15.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som jeg sa: tiden hvor alle kan ha fri samtidig er slutt. Fredagsstengt kan virke som latterliggjøring, men dessverre passer det rett inn på argumentasjonsrekken som du kom med.

Fredagsstengt ER latterliggjøring og det passer IKKE inn i argumentasjonsrekka. Hva blir neste forslag fra deg? At alle må gjøre alle innkjøp hver mandag mellom kl 07 og 08, inkludert de som skal sitte i kassa og betjene hele ukas handel på den timen?

 

Jeg er på ingen måte klar for et samfunn med hverdag 365 dager i året. Er det det religiøse aspektet ved søndager du er i mot? Det er ingen som sier det må ha noe religiøst over seg. Fridag er fridag, samme hva buddister, krisne, hinduer osv måtte mene om akkurat den dagen. Fridagene har vært under svekkelse i flere tiår og det er på tide å styrke de igjen. Det er ikke sunt hverken psykisk eller fysisk å at alle dager er hverdager. Det trengs et avbrudd for både voksne og særlig barn der hele familiene kan være sammen, mest mulig uavhengig av arbeidsplass. (Nødetater etc bør selvsagt fortsatt holde åpent døgnet rundt) Men bransjer som ikke har noe spesielt behov for åpent døgnet rundt bør ha lovregulerte åpningstider som i stor grad verner om folks fridager og kvelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Butikkene får ikke mulighet til å velge selv. Hverken nasjonalt, regionalt eller lokalt. De er pent nødt til å følge opp med åpningstider som matcher konkurrentenes. Ofte er det sånn at folk utsetter kjøpene til en halvtime før stengetid. uansett når denne måtte være. Da mister de butikkene som stenger tidligere betydelig omsetning. Ansatte har som sagt heller ingen påvirkningskraft. Å si opp i protest gjør ingen andre utslag enn at butikken får et nytt navn å forholde seg til.

 

De er ikke nødt til noen ting. Hva får deg til å tro at de ha åpent? I mitt distrikt har vi mange butikker som har åpent fra 8-22 noen andre 7-23 og noen 8-21. Så argumentet ditt om at de må ha åpent så lenge det er lov er ikke sant.

Endret av oldboy
  • Liker 4
Lenke til kommentar

De blir ikke tvunget ved lov, men via konkurranse. Om det skulle variere en time eller to på enkelte dager så er det svært likt. Man skulle tro at et det i et fritt marked var mye større variasjon, men som du viser er variasjonen minimal. Alle kommer til å ha søndagsåpent om det blir lov. Noen kanskje 10-16, andre 11-15 osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fritt marked? Det vet du like godt som meg at finnes ikke i norsk dagligvarehandel.

 

Dette kommer uansett til å bli gjennomført og akkurat som med utvidede åpningstider(fra 17:00/13:00), selvbetjente vinonopol osv. Såvil dette føre med seg positive virkninger for alle sammen. Rart at forbrukere i Norge er så konservative på mange områder når det helt opplagt vil føre til mer frihet for dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

7 av 10 butikksjefer ønsker ikke søndagsåpent

 

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2696678.ece

 

I realiteten vil det ikke alltid være "frivillig" å holde åpent heller, hørt at alle butikker lokalisert i kjøpesentre, er pålagt å holde åpnet hvis senter-ledelsen beslutter søndagsåpent.

 

H og Frp hevder liberaliseringen ikke er lansert for å "tilfredsstille" eiere & kapital, men folket.

 

Men, i så tilfelle, er det egentlig mer butikkåpent vi trenger? Hva med åpningstider på kommunale kontorer, byggesaker, Biltilsynet, EU-kontroll, nytt pass, osv.? Altså forskjellige ærend folk ofte må be seg fri fra jobb for å utført? Hvorfor pålegger ikke Erna & Siv diverse off. etater å holde søndagsåpent?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...