Gå til innhold

7 av 10 butikksjefer mot søndagsåpne butikker! NorgesGruppen varsler kamp


Anbefalte innlegg

 

Men ikke hvis det i dette tilfellet gir butikkdød og dermed dårligere vareutvalg og færre arbeidsplasser?

 

Egentlig handler det heller ikke om å skjerme butikkene for konkurranse, loven er jo lik for alle. Ikke noen som blir fritatt fra å konkurrere.

 

Alle lokalbutikkene hvor jeg har bodd litt ute i distriktene har hatt "dårlige" åpningstider sammenlignet med sentrum, men de døde ikke av den grunn, Søndagsåpent vil tvinge butikker som ikke klarer det å stenge ja, dersom de har en konkurrent, evt. vil bare butikken krympe til den finner en løsning slik at den er levedyktig igjen, resultatet er jo at vi får handle på søndager, og butikker som ikke er levedyktige forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme nei-argumentene kom da det ble foreslått utvidede åpningstider utover 09-17 på hverdager og 09-13 på lørdager. Det ville liksom gå hardt utover både familie og bedriftene og det var ikke måte på hvor forferdelig dette ville bli, i likhet med dagens søndagsåpning. Likefullt klarte Norge seg ganske bra og tror det er ytterst få som lengter tilbake til en tid hvor man måtte gjøre all handel i lunsjpausen dersom man hadde en vanlig 9-5 jobb.

Endret av Vice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan blir arbeidsmiljøloven mer komplisert ved å endre et tall fra 27 til feks, 37?

Som du sier vil du i ha en innstramming, og f. eks gi arbeidstakere rett til et visst antall dager fri. Det er mye mer komplisert for butikker å passe på at en slik regel blir overholdt enn å ganske enkelt ha stengt på søndag, og jo strengere regel, jo mer komplisert for de som setter timer å få kabalen til å gå opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som du sier vil du i ha en innstramming, og f. eks gi arbeidstakere rett til et visst antall dager fri. Det er mye mer komplisert for butikker å passe på at en slik regel blir overholdt enn å ganske enkelt ha stengt på søndag, og jo strengere regel, jo mer komplisert for de som setter timer å få kabalen til å gå opp.

Et forbud fjernes , hele "Brustad bu" opplegget kan fjernes, samt alle unntakene som følger med dagens "søndagsstengt" fjernes, i arbidsmiljøloven endres et tall fra 27 til 37. Å påstå at dette ikke er forenkling av lovene er ren kverulering.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søndagsåpne butikker er og blir tull. Det man ikke har rukket å handle i uken med åpningstider 7-23, lørdag 9-21, det trenger man ikke. Det går an å planlegge litt. For hastekjøp på søndag kan bensinstasjoner brukes.

Generelle priser vil øke pga betydelig økte kostnader for butikker uten at omsetningen totalt økes, det vil bare fordeles over flere dager.

Hvis noen absolutt vil ha søndagsåpent ser jeg for meg at man kunne brukt en faktor på prisene disse dagene for å veie opp for de høyere kostnadene. Faktor på 1.2 for eksempel, slik at ikke alle kunder må være med å bidra til at noen få kunder kan få handle på søndag.

Norge har dagligvarebutikker nok til en befolkning på 12 millioner, det er jo tett i tett mange steder. Enda en åpningsdag i uken er rett og slett unødvendig og vil legge ekstra press på ansatte rent generelt.

 

Hvis dette tullete forslaget skulle gå gjennom anbefaler jeg alle å boikotte butikker som er åpne på søndager. Hvis de nesten ikke omsetter på en slik dag vil de stenge etter kort tid og gå tilbake til den ordningen som var før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dette tullete forslaget skulle gå gjennom anbefaler jeg alle å boikotte butikker som er åpne på søndager. Hvis de nesten ikke omsetter på en slik dag vil de stenge etter kort tid og gå tilbake til den ordningen som var før.

Og dette er selvsagt måten å gjøre det på. Om man ikke trenger å handle på søndag, nei så handler man ikke på søndag da!! Skal jeg gå inn for et forbud mot åpning av butikker på onsdager fordi jeg selv aldri handler på onsdager?? :wallbash:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og dette er selvsagt måten å gjøre det på. Om man ikke trenger å handle på søndag, nei så handler man ikke på søndag da!! Skal jeg gå inn for et forbud mot åpning av butikker på onsdager fordi jeg selv aldri handler på onsdager?? :wallbash:

 

Jeg ville stemt for det, jeg har aldri tid til å handle på onsdager uansett. Mandager er ofte også problematisk for min del, så da kan de godt også ha stengt.

 

I tillegg, hvem har tid til å handle før jobb? Jeg synes ikke butikker bør få ha åpent før etter kl 17.00.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg spår butikkdød, både i sentrum og i handlesentrene.

 

De som vil overleve er kjedebutikker a la Dressmann, H&M, Lindex, Cubus , Clas Ohlson + de store matvarekjedene.

 

Små uavhengige butikker vil gå dukken.

 

Dette fordi

 

1 : Butikker som holder til langs gater i sentrum kan selv velge åpningstider.

2 : Butikker i kjøpesentere må holde åpent til de tider senterledelsen bestemmer.

3 : Kjøpesentrene vil ha en dag ekstra i uken å utkonkurrere sentrumshandelen og tendensen til butikkdød i sentrum vil aksellerere

4 : Når omsetningen i sentrene øker - øker husleiekostnader fordi lokalene blir mer attraktive - småbutikker med lav omsetning i sentrene skvises ut av kjeder med større finansielle muskler

 

Utsatte bransjer : Sport, musikk, bokhandel, klær og sko, jernvare, husholdningsvarer

 

Resultat : Kjedeligere utvalg, færre spesialistforretinger, høyere matvarepriser

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sålenge det kjøpes totalt sett like mye vil ikke behovet for bemanning endre seg. Den eneste ekstrakostnaden vi vil se er det som kommer fra tilleggsrelaterte lønnsutgifter, og det er neppe stort fordelt på omsetningen. Om melken koster fem øre ekstra gir jeg blanke i.

 

Hvis det lønner seg sånn å ha stengt flere dager i uken burde man jo fjerne flere dager enn bare søndagen, hva med å heller endre loven så man kun kan handle man-ons-fre? Jeg mener... man greier da handle for en uke på tre dager, faktisk hadde to vært nok også. Stryk onsdagen. Dagens system er hverken fugl eller fisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åpningstidene bør ta utgangspunkt i normal arbeidstid, hverdager 8-16 og fylle noe ut over det for å gi de som jobber nettopp da mulighet for å handle. Hvis 14-22 eller noe sånt blir standarden så vil det gjøre det umulig å kombinere jobb i dagligvarebransjen med det å være forelder. Skoler og barnehager har ikke kveldsåpnet. Satser man på en karriære i dagligvarebransjen og får barn så blir det en effektiv spiker i kisten for karrieren hvis åpningstidene skulle vært tilpasset deg. I dag fungerer det stort sett bra for foreldre i dagligvarebransjen da arbeidsgiveren ofte er behjelpelig med å tilpasse arbeidstid til skole og barnehage. Øvrige ansatte har forståelse for at foreldre blir prioritert og øvrige ansatte er ofte stundenter eller andre som bare skal ha midlertidig arbeid. For mange av disse passer nettopp kveld og helg best.

 

Mnja, det er vanlig å ønske seg disse morgenvaktene for å kunne ha fri på kvelden, også blant yngre butikkmedarbeidere. At "familieverdier" skal prioriteres LITT er greit, men man kan ikke ha en haug med mennesker med barn i barnehagen som alle har førsterett på alt som skjer mellom 8 og 16. Det blir jo håpløst for alle andre å alltid måtte nøye seg med "andresorteringsvakter", at deres behov alltid blir tilsidesatt.

 

På den lokale rimibutikken har synes det hvertfall å være slik, kun voksne som sitter der på dagen. Blir det søndagsvakter på dem vil de slutte, sier dem. Bare slutt ivei, finnes nok av folk som vil ta over vaktene deres :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Små uavhengige butikker vil gå dukken.

 

Hvis samme skjer i Norge som skjedde i Danmark, spørs det om ikke en del "Brustad-bu" butikker går dukken. Dvs. mindre nærbutikker som har hatt monopol på søndagsåpent/lukketider, og som blir valgt bort av kundemassen når det oppstår andre butikk-alternativ.

 

http://www.tv2oj.dk/artikel/145494:Aarhus--Lukkelov-kvaeler-mindre-butikker

http://www.tv2oj.dk/artikel/174403:Skanderborg--Bukker-under-for-lukkeloven

 

Neppe noe stort tap, men kan jo evt. være kjedelig for de som ikke er mobile, hvis annen butikk ligger et stykke unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...