Gå til innhold

Reklametvang på Hardware.no


Anbefalte innlegg

Har ikke sett en ad på noen sider på flere år. Adblock eier. Slipper til og med de helvetes 30sek reklamene på YT.

 

Ekstra-artiklene kan man lese i kildekoden. Ikke like fancy interface, men funker.

Er de reklamene de som eier kanalen tjener penger på når DU ser videoene de har laget og legger ut. Heldigvis jobber YT med reklamer som ikke adblocker kan blocke.

 

Om du har problemer med å bruke 30 sekunder av ditt liv på å gi litt tilbake på de som lager filmer på YT så håper eg du holder deg unna YT all together.

 

EDIT: Såfremt de kanalene du ser på får penger for ad revenue da, det vet eg jo såklart ikke. ;)

Endret av IcedInsanity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Vel ifølge den lenken ovenfor der står det at TEK nettverket, har 38 ansatte, og hadde et dårlig resultat før skatt i 2012 på -2 038kr og totale driftsinntekter var på 37 356kr. Vel jeg tror ikke på den informasjonen på den nettsiden. La oss se på en liten oversikt på noen av turene som Hardware.no har hatt det siste året.

 

Her ser vi at de har vært i USA, Asia, rundt i Europa, og i Oslo. Jeg mener at de også var i Sverige en stund tilbake. Mens de har vært i alle disse stedene så har det besøkt mange forskjellige bedrifter per sted. Listen under bekrefter at de har vært på disse stedene. Hvis en går inn på lenkene, så finner en sikkert flere lenker til andre artikler fra samme sted, men fra et annet besøk.

 

Tyskland - IFA-messen 12. september 2013

http://www.hardware.no/artikler/bildene-vi-aldri-brukte-del-1/137351

 

Taiwan - IT-messen Computex 16. juni 2013

http://www.hardware.no/artikler/bildene-vi-aldri-brukte-del-1/134454

 

Taiwan 24. juni 2013

http://www.hardware.no/artikler/guang-hua-digital-plaza/134731

 

USA - Las Vegas - CES-messen 4. mai 2012

http://www.hardware.no/artikler/slik-ser-hovedkvarterene-til-gigantene-ut/108962

 

USA - Las Vegas - Intels Museum i Silicon Valley 25. april 2012

http://www.hardware.no/artikler/slik-lages-en-prosessor/108401

 

Slovakia - Bratislavas - hovedkvarteret til ESET 15. mars 2013

http://www.hardware.no/artikler/her-far-de-200-000-datavirus-hver-dag/130637

 

Oslo - Nydalen, datasenteret til Availo 6. april 2013

http://www.hardware.no/artikler/bli-med-inn-i-et-topp-moderne-norsk-datasenter/130818?utm_source=related_articles

 

Flere turer i Oslo, 7. sep. 2013

http://www.hardware.no/artikler/digital-impuls/136981

 

Flytting til nye servere i topp moderne datasenter 12. mars 2013

http://www.hardware.no/artikler/hardware-no-var-nede-i-natt/117620

 

Drives av 10 stk Cisco UCS serverblad til over 40.000kr per blad, totalt 400.000kr

http://www.hardware.no/artikler/se-eksklusive-bilder-fra-serverparken/132723

 

Blir ikke Hardware dårligere for oss som ikke betaler?

Nei, målet vårt er at Hardware skal være omtrent som før. Vi har like mange journalister som før som skriver gratisstoff, og så har vi i tillegg ansatt nye journalister som er finansiert av inntektene fra Ekstra.

http://hardware.gamehealth.com/artikler/alt-du-trenger-a-vite-om-hardware-ekstra/136113

 

Mange ansatte, minst 7 faste journalister hos Hardware.no, uten andre avdelinger som ledergruppe, salg og marked osv.

http://90vec.gamehealth.com/ansatte/

 

Mange ansatte, stort og moderne lokal, masse datamaskiner osv.

http://www.hardware.no/artikler/her-prover-windows-svindlerne-a-lure-kredittkortet-fra-oss/136521

 

Det jeg synest er jævlig merkelig er hvordan de kan ha råd til alt dette for bare 37 356kr? Vel det tror jeg ingenting på, når skatt, husleie, lønninger, vedlikeholdsutgifter kommer itillegg.

 

Også veldig merkelig er at Hardware maser om at folk bruker Adblcok osv, mens ingen av søster sidene gjør dette. Og et annet eksempel er Itavisen.no som har 2 faste journalister, hvordan de greier å drive nettstedet uten noen problemer eller mas om Adblock.

 

Jeg har lest ITavisen siden 2007, og har aldri sett noen ting om det. Men på en annen side så har ikke de den luksusen som Hardware.no har at de kan reise rundt om kring i verden og besøke uttalige bedrifter, fabrikker, messer, hovedkvarterer. De går bare på de viktigste messene, mens ellers gjengir de bare artikler fra andre nettsteder.

 

Kanskje Hardware.no bør kutte utgifter i sitt reisebudsjett?

 

Da avslutter vi med at jeg tror ingenting på at Hardware sliter så mye som de skal ha det til.

 

Edit: muligens jeg leste av tallene på en feil måte, at det var oppgitt i millioner.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Det jeg synest er jævlig merkelig er hvordan de kan ha råd til alt dette for bare 37 356kr? Vel det tror jeg ingenting på, når skatt, husleie, lønninger, vedlikeholdsutgifter kommer itillegg.

 

Tricell da. Det tallet må du (som du ser om ser nærmere på det som står rett over tabellen) gange med tusen. Det er altså 37 millioner kroner, ikke 37 tusen.

 

Og underskuddet er tilsvarende på 2 millioner.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Tricell da. Det tallet må du (som du ser om ser nærmere på det som står rett over tabellen) gange med tusen. Det er altså 37 millioner kroner, ikke 37 tusen.

 

Og underskuddet er tilsvarende på 2 millioner.

 

Geir :)

Det gikk litt fort i svingen der, men hovedpoenget med innlegget var ikke driftsinntektene, men utgiftene til globale reiser. Kanskje de må slutte å reise så mye siden de taper så mye penger?

Lenke til kommentar

Hardware.no har nok gått fra en entusiastdrevet side til en helkommersiell side. Hvis man sjekker på www.proff.no ser man at det faktisk nå er Telenor (44,2 %) og fagforeningen LO (35,65 %) som er hovedeierne av Hardware.no.

 

Jeg har ikke mye til overs hverken for Telenor eller LO, så det at jeg leser HW.no gratis ved hjelp av Adblock er en sann glede :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg leste noen interessante betraktninger et eller annet sted en dag: Hvorfor tror vi at de mekanismer som samfunnet har bygget opp gjennom århundrer plutselig skal være ugyldige nå fordi teknologien tillater det. Ja, vi kan skaffe oss musikk og informasjon og annet gratis, men bør det være sånn? Hvem gidder å produsere informasjon og skape musikk i fremtiden hvis de ikke får lønn for strevet?

 

Og da blir spørsmålet man kan stille til krystallkulen: Vil vi om 10-20 år begynne å tenke som før? Altså at produsentene av skapende virksomhet må belønnes om vi andre fortsatt skal kunne være konsumenter...?

 

Vi ser allerede at internett ikke er et anarki. Det er gjennomregulert og ikke minst overvåket. Så skal det som står igjen av internett-revolusjonen om noen år være at 15-20-åringer kan laste ned gratis musikk og film?

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gikk litt fort i svingen der, men hovedpoenget med innlegget var ikke driftsinntektene, men utgiftene til globale reiser. Kanskje de må slutte å reise så mye siden de taper så mye penger?

 

Kanskje, men hva skal de da skrive om som folk gidder å lese?

 

Hardware.no har nok gått fra en entusiastdrevet side til en helkommersiell side. Hvis man sjekker på www.proff.no ser man at det faktisk nå er Telenor (44,2 %) og fagforeningen LO (35,65 %) som er hovedeierne av Hardware.no.

 

Jeg har ikke mye til overs hverken for Telenor eller LO, så det at jeg leser HW.no gratis ved hjelp av Adblock er en sann glede :)

 

Men når er det ikke Telenor og LO som primært rammes av dette. De legger bare ned siden og finner seg noe som lønner seg istedet. De du rammer er de ansatte som gjør en jobb det ikke er penger til å lønne dem for, og leserne (deg selv inklusive) som ikke lenger får noe å lese.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke-betalende brukere har også en viss verdi, ettersom disse hjelper bedriften å nå kritisk masse. Det er slik "free to play" som regel fungerer. Dersom disse føler de blir urettferdig behandlet (hvorvidt de i realiteten blir det er egentlig irrelevant), og velger å enten uttrykke negativitet eller rett og slett forlate stedet, er det negativt for bedriften, selv om de når det gjelder sistenevnte sikkert sparer noen øre på den følgende reduserte datatrafikken.

 

Fornøyde kunder er også mer troende til å senere være villige til å legge penger i siden. I tillegg har vi her fått en litt pussig "alt eller ingenting" type situasjon, som for mange fullstendig utelukker muligheten for å betale for Extra. For en uke siden kunne man bruke Adblock og lese gratisartiklene uten problemer, mens man lot Extra ligge til man eventuelt ble overbevist om å betale for dem. Nå, derimot, må man tulle litt med innstillinger i Adblock for å i det hele tatt få bruke siden, og gjør man det, får man jo samtldig tilgang til Extra-artiklene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Kanskje, men hva skal de da skrive om som folk gidder å lese?

De kan prioritere hvilke messer de skal gå på, slik som for eksempel ITavisen.no gjør. Utover det så kan de lage flere artikler som siterer engelske teknologi nettsteder.

 

Dette fungerer utmerket for ITavisen.no som har 150.000 unike lesere hver uke.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Itavisen

 

ITavisen.no taper ikke penger på å sitere andre, men det vil selvsagt gå ut over utvalget av selvproduserte artikler dersom Hardware.no skal kutte i sitt reisebudsjett. Taper de penger da må de foreta budsjettkutt.

Lenke til kommentar

Ikke-betalende brukere har også en viss verdi, ettersom disse hjelper bedriften å nå kritisk masse. Det er slik "free to play" som regel fungerer.

 

Det må du forklare. Når når Hardware kritisk masse, og hva skal være deres inntektskilde fra denne massen når de når den? Ekstra kunne vært det, men det har tydeligvis ikke funket.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg for min del snakker om å bli hold gissel og om bruk av tvang er dette fra min side billedlig talt, men når en ser reaksjonene fra forumets moderatorer(!) og annen ledelse ser jeg at jeg kanskje overvurderte forumet og noen av dets deltagere.

 

Når det er sagt oppsummerer jeg det samme jeg uttalte i går natt.

 

Hardware bruker pisk til å tvinge brukerne til å deaktivere en applikasjon, om det er legitimt eller ikke spiller liten rolle, faktumet er fortsatt det samme. Jeg står fortsatt ved at dette etter mine moralske retningslinjer er forbrukerfiendtlig og ikke i tråd med god presseetikk. Det er umoralsk å kreve at bruken skal deaktivere en lovlig applikasjon en selv har valg å installere i egen, privat nettleser. Ja, det er forbrukerfiendtlig å bruke tvang for å oppnå ønsket resultat.

 

Noen vil antagelig påpeke at dette er å dra det langt, jeg mener at det er høyst adekvate argumenter.

 

Det ironiske at undertegnede faktisk var inne på tanke av å bli Ekstra-abonnement, men dette bli nå revurdert da jeg ikke liker å bli stilt til veggs på en slik måte.

 

Fra nå av blir det nok mer lesning på utenlandske sider som engadet, theverge, ign. ect. Og etter å ha lest noen innlegg i denne tråden er jeg ikke alene om det.

Lenke til kommentar

TEK må forstå at folk ikke er interessert i reklamen, akkurat som folk limer "reklame nei takk" på postkassa.

Dere vil ikke får gjort noe med adblock og så lenge applikasjonen ligger tilgjengelig på nett, så vil bruken alltid øke.

 

Vi blir alle eksponert for veldig mye reklame hver eneste dag, ikke alle liker dette og tar grep for å unngå det der det kan gjøres.

Dere sier også at annonsørene deres ikke er villige til å endre på reklamen sin og dere blir derfor nødt til å vise det de ønsker. Dere er jo en kanal for de for å vise reklame, så litt krav må vel dere kunne stille andre veien også?

 

Jeg kommer ikke til å skru av adblock under noen omstendighet, men lanser en mer innholdsrik Ekstra tjeneste og jeg skal med glede betale.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Taper de penger da må de foreta budsjettkutt.

Tipper Tek kan kutte mye utgifter før de rører reiseutgiftene. Og i tillegg må en "journalist" kunne produsere mer enn en sak pr uke, så publiseringsraten burde kunne blitt skrudd kraftig opp hvis Tek nettverket gjorde følgende:

  • Kutte ut alt utenom kjernevirksomhet
  • Forlange produktivitet av sine journalister
  • Legge egenproduserte saker ut på "Ekstra"
  • Kun "klipp-og-lim" til "fri" publisering
  • Mye mer restrektiv linje til annonsører

Tek nettverket kunne også utgitt sine egenproduserte saker i et e-magasin publisert via en abonnementstjeneste på f.eks. iOS. Hadde gledelig betalt en slump for et godt spekket e-magasin som jeg kunne sitte og lese i ro og mak offline.

 

Uansett, den måten Tek og de andre som skal bekjempe "annonseblokkerne" på, er en helt feil strategi. Som HW selv har uttrykket, har det blitt flere som installerte AdBlock etter de begynte å mase. Og med dette siste stuntet vil det ikke bli mindre. Nå blir det bare en katt og mus lek, hvor de som er mest kapable finner en måte på å unngå reklamen. Tek må ta innover seg at leserne dems ikke aksepterer det trykket dagens annonseformat gir, og må derfor gå i en ærlig dialog med lesere og annonsører. Sålenge Tek ruller seg på rygg og lar seg voldta av annonsørene på bekostning av leserne, vil det ende opp at Tek blir den tapende part.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var noen som sa noe om at adblock også tar vekk levebrødet fra de som jobber med youtube og twitch, altså legger ut filmer.

 

Dette stemmer ikke helt da de også får penger pr like, view og subcribed.

 

Tror at youtube og Twitch tjener mer på reklame enn de som har reklame på sine kanaler, et eks er Kripparrian. Han har alltid vært åpen om Adblock og sakt og skrevet at det er opp til oss som ser på om vi velger å betale for å slippe reklame, se reklame eller bruke adblock. Dette likte derimot ikke twitch.

 

 

jeg bruker Adblock på youtube, er ikke så gale å se noe reklame en gang i blandt. Problemet er at jeg ser MYE på Youtube og se de samme reklamene om og om igjen blir fort veldig kjedelig... Noen ekstreme tilfeller så blir det reklame også når jeg spoler. Så da må jeg se reklame flere ganger på en film. Ofte samme reklamen.

Endret av MysticoN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste hw.no på jobb i går, ingen ad-block; siden er infisert av reklame! Reklamen er så intens at det faktisk ødelegger leseropplevelsen. Jeg kom hjem og skulle lese på min egen pc med ad block og var utestengt fra samtlige artikler.

 

Strategien til redaksjonen er med andre ord:

Gjør hw.no m/reklame til et infisert gratistilbud som er så dårlig at "alle" velger å betale for ekstra medlemskap.

 

Redaksjonen sier selv at ekstra abonnementet er for dem som ønsker artikler utenom det vanlige, noe som er greit nok!

Men hva med oss som ikke er interessert i "hvor full kan en hdd være før den blir treg" materiale, men bare vil ha simple it-nyheter?

 

Dere gir oss langefingeren og tvinger på oss et epilepsifremkallende reklamekaos.

Så mulighetene er nå; betal eller finn en annen side...

 

Vell... Finn en annen side er det eneste alternativet.

 

Dere har på en måte alltid vært anand/toms lillebror og selv om dere ikke er av samme kaliber, har det til tider hvert morsom lesing.

 

Nå er det slutt. Dere er ute av min "nettavis-liste"

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Heldigvis jobber YT med reklamer som ikke adblocker kan blocke.

 

"Heldigvis?" Er du helt fjern?! Ønsker du virkelig et internet forsøplet med reklame? Har du noengang sett TV i USA der du får servert 15 min reklame for hver 5 minutter med innhold? Syns du at vi ikke alene skal akseptere men også heie frem en slik utvikling på nettet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Heldigvis?"

 

Kan ikke svare for IcedInsanity, men det kommer vel an på øynene som ser.

 

Er du helt fjern?!

 

Når et innlegg starter med personangrep, har man ikke store forhåpninger til det som følger etter...

 

Ønsker du virkelig et internet forsøplet med reklame?

 

Personlig ønsker jeg et internett som kan erstatte utdaterte distribusjonsfora og -metoder. Da må det på en eller annen måte lønne seg for innholdsprodusenter og -distributører. Så lenge vi ikke finner ut av det kommer vi til å sitte med en bokbransje som tviholder på papirbøker og bokhandler, en filmbransje som bruker mer penger på å hindre piratkopiering enn på å lage gode filmer og internett-"aviser" som bare skriver av hverandre.

 

Har du noengang sett TV i USA der du får servert 15 min reklame for hver 5 minutter med innhold?

 

 

Ja. Jeg har tilbrakt flere måneder av mitt liv på hotell og motellrom i USA. Det er triste saker med all reklamen. Nettopp derfor er det viktig at nettet finner en brukbar metode for å gjøre det lønnsomt, og det er ikke den motsatte ytterlighet.

 

Syns du at vi ikke alene skal akseptere men også heie frem en slik utvikling på nettet?

 

Jeg synes du og jeg og IcedInsanity og alle andre skal tenke nøye over hvordan vi skal unngå en slik utvikling. Du må gjerne argumentere for hvordan du ser det for deg, når så mange (i dette tiilfellet halvparten) ikke vil betale eller se reklame i det hele tatt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg for min del snakker om å bli hold gissel og om bruk av tvang er dette fra min side billedlig talt, men når en ser reaksjonene fra forumets moderatorer(!) og annen ledelse ser jeg at jeg kanskje overvurderte forumet og noen av dets deltagere.

 

Når det er sagt oppsummerer jeg det samme jeg uttalte i går natt.

 

Hardware bruker pisk til å tvinge brukerne til å deaktivere en applikasjon, om det er legitimt eller ikke spiller liten rolle, faktumet er fortsatt det samme. Jeg står fortsatt ved at dette etter mine moralske retningslinjer er forbrukerfiendtlig og ikke i tråd med god presseetikk. Det er umoralsk å kreve at bruken skal deaktivere en lovlig applikasjon en selv har valg å installere i egen, privat nettleser. Ja, det er forbrukerfiendtlig å bruke tvang for å oppnå ønsket resultat.

 

Noen vil antagelig påpeke at dette er å dra det langt, jeg mener at det er høyst adekvate argumenter.

 

Det ironiske at undertegnede faktisk var inne på tanke av å bli Ekstra-abonnement, men dette bli nå revurdert da jeg ikke liker å bli stilt til veggs på en slik måte.

 

Fra nå av blir det nok mer lesning på utenlandske sider som engadet, theverge, ign. ect. Og etter å ha lest noen innlegg i denne tråden er jeg ikke alene om det.

 

Du snakker som om "din private nettleser" er et medium i seg selv. Nettleseren din er et verktøy til å lese andres sider. Se på det litt som å eie en bil, men det betyr ikke at du kan gjøre akkurat hva du vil på andres veier og så bli sint når eierene forventer litt godtgjørelse for bruk.

 

Det er forbrukerfiendtlig, det er ikke god pressetisk skikk (hva?) og det er umoralsk? Virkelig, jeg er enig i at det er forbrukerfiendtlig, men pressetisk-kommentaren er bare malplassert og at det er umoralsk er ihvertfall et svært misforstått forhold her.

 

Situasjonen er at du er en gratispassasjer, du er en en forbruker som føler at det å benytte deg av det andre skaper er en rettighet for deg, enda bedre så skal du ikke betale noe for det. Når du får kritikk for å være gratispassasjer blir du sint og roper om tvang og bruker gisselanalogier.

 

Du har ikke rett på noe av det som er på hardware.no, det er ikke ditt og du har ikke betalt for tilgang til det. Det er ikke så mye et gissel, som det er at du hopper over gjerdet og setter deg inn i kinosalen uten å betale, og når 50% av de som sitter der ikke betaler, så må kinoen tilby dårligere filmer og/eller legge ned over tid eller så må de ta tiltak mot gratispassasjerer. Når noen da griper tak i deg og sier at du må sitte gjennom reklamen eller betale, så er det ikke du som skal føle at du blir behandlet urettmessig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hvem gidder å produsere informasjon og skape musikk i fremtiden hvis de ikke får lønn for strevet?

 

Jeg vet om _MANGE_ som lager ting gratis for folket. Alt fra film, musikk til opensource programmer som de bruker utrolig mange timer på, som de gir bort opensource til folket.

 

 

Når det er sagt, så synes jeg reklame skal være valgfritt. Var også en av grunnene for at vi gikk over til GET når de var tidlig ute med sine tunere hvor de reklamerte for at vi kunne spole over reklamen osv..

 

Men er jo åpenbart 2 sider av denne saken, den ene er for reklame, den andre er imot.

 

Klarover at reklame \ ekstra-medlemskap er så si den eneste inntektskilden for Tek.no. Blir gjerne Ekstra-medlem, men da vil jeg gjerne få hva jeg betaler for, noe man ikke gjør pr dags dato.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...