Gå til innhold

Reklametvang på Hardware.no


Anbefalte innlegg

Det er faktisk ikke så lenge siden jeg hjalp en kompis med å installere adblock. Da sa jeg at det eneste "problemet" jeg har opplevd med det er når man tar quiz på start.no, og at man da må deaktivere adblock for å få sendt inn quizet. Om dette er en bug eller gjort med vilje vet jeg ikke.

 

Jeg og en engelskmann diskuterte også muligheten for at nettsider kunne begynne å blokkere adblock mer aggressivt i fremtiden, men konkluderte med at det ville være for idiotisk, og at disse sidene ville miste for mange lesere.

 

Nå er altså hardware.no mer eller mindre helt alene, ihvertfall i Norge, om å gjøre noe så idiotisk som de har gjort. Det må de nesten gratuleres for. Det er bare å finne alternative nettsider istedenfor å finne seg i denne idiotien. Folk som forsvarer dette er bare feiginger som lever etter "If you can't beat them, join them"-prinsippet, og ødelegger for fellesskapet ved å redde sitt eget skinn. Skam dere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men konkluderte med at det ville være for idiotisk, og at disse sidene ville miste for mange lesere.

 

Folk som forsvarer dette er bare feiginger som lever etter "If you can't beat them, join them"-prinsippet

Jeg er så vanvittig lei av alle som skal ha alt gratis, på deres premisser når det passer dem. Mange av prinsippene folk lirer av seg er jeg forsåvidt enig i, fritt internett, fri informasjon og så videre - Men dersom noen vil ta betalt for en tjeneste så har de lov til nettopp det. Det er helt uinteressant om enkeltpersoner synes det burde være gratis/tilgjengelig i annet format. Dere må gjerne etterspørre det, men å kreve det/true bedrifter fordi de ikke leverer etter DITT behov er absurd.

 

Jeg skulle ønske at alle som omgår sperren til hardware.no fikk politiet på døren (tvilsomt at det er hjemmel for det/ politiet ville brydd seg, men det er en ønskedrøm).

 

Stå på hardware.no - Jeg synes ikke extra er verdt det for min del, men dere er i allefall whitelistet fra adblock. Jeg håper og tror at dette er et konsept som kan komme til flere websider i fremtiden.

Endret av Jofred
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det virker som det er to grupper i denne debatten som snakker over hverandre. Det er et enkelt tilbud/etterspørsel spørsmål. Hw.no har tre grovt sett tre typer lesere;

  1. Anser tilbudet så bra at de er villig til å bli Extra-medlemmer
  2. Anser tilbudet så bra at de er villig til å se reklame
  3. Anser ikke tilbudet godt nok til å se reklame (bruker aktivt ad-block)

Til nå har man ikke kunnet skille godt mellom gruppe 2 og 3, da flere som har vært i den ene gruppen har gått over i den andre, og vice versa (tatt i bruk ad-block når de har fått vite om den, eller hvitelistet ved forespørsel). Det hw.no gjør nå er å dele gruppe 2 og 3 helt tydelig.

 

Problemet i denne tråden er at gruppe 2 og 3 ikke "godtar" hverandre av en eller annen grunn. Hvordan man verdsetter tilbudet er subjektivt, og det er derfor nytteløst å argumentere for en objektiv standard i denne saken. Det er riktig at hw.nos forretningmodell hovedsakelig baserer seg på reklameinntekter. Dersom man ønsker at de skal ha økonomisk fremgang burde flere hviteliste siden, eller bli extra-medlemmer. Hvis det å blokkere innholdet for dem som ikke ser reklame gir større inntekter til hw.no, så er det ingen som kan hindre dem å bruke det virkemiddelet. Men det betyr ikke at de som er i gruppe 3 er forpliktet til å gjøre det. Det er ikke ulovlig å bruke ad-block, så man kan ikke sammenligne dette med piratkopiering slik flere har gjort.

 

Det hw.no oppnår med dette er å få de i gruppe 2 som av en eller annen grunn har blokkert reklame til nå, til å hviteliste siden. Gruppe 3 vil enten finne en vei rundt sperren, eller forlate siden. På kort sikt vil det sannsynligvis gi økte inntekter. Men som jeg har skrevet tidligere, er jeg redd det på lang sikt vil redusere mengden nye brukere betydelig. Vi får se hva som er mest verdt i lengden...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er så vanvittig lei av alle som skal ha alt gratis, på deres premisser når det passer dem. Mange av prinsippene folk lirer av seg er jeg forsåvidt enig i, fritt internett, fri informasjon og så videre - Men dersom noen vil ta betalt for en tjeneste så har de lov til nettopp det. Det er helt uinteressant om enkeltpersoner synes det burde være gratis/tilgjengelig i annet format. Dere må gjerne etterspørre det, men å kreve det/true bedrifter fordi de ikke leverer etter DITT behov er absurd.

 

Jeg håper alle som omgår sperren til hardware.no kan få politiet på døren (tvilsomt at det er hjemmel for det og at politiet ville brydd seg, men det er et ønske).

 

Stå på hardware.no - Jeg synes ikke extra er verdt det for min del, men dere er i allefall whitelistet fra adblock. Jeg håper og tror at dette er et konsept som kan komme til flere websider i fremtiden.

 

Ingen har sagt de ønsker noe gratis her. Tipper de fleste her er mer en villig til å betale om tjenesten er bra nok.

HW.no er ikke en betal tjeneste sist jeg sjekket. Som de aller fleste andre sider på nett så er man ikke nødt til å godta noen form for avtale før bruk.

 

Politiet vil aldri komme på noen sin dør da reklame er frivillig og det ikke finnes noen universell lov som sier man er pålagt å se på det.

Du bruker jo adblock selv, så da måtte isåfall politiet kommet på din dør også da?

Lenke til kommentar

Politiet vil aldri komme på noen sin dør da reklame er frivillig og det ikke finnes noen universell lov som sier man er pålagt å se på det.

Du bruker jo adblock selv, så da måtte isåfall politiet kommet på din dør også da?

Nei, det er som sagt noe jeg ønsker. Jeg ønsker at folk på internett må stå litt til ansvar for handlingene sine da det er helt bonanaza akkurat nå. Jeg er fullt klar over at politiet ikke kan komme på noen sin dør, og jeg er fullt klar over at mitt (noe fjasete) ønske ikke er gjennomførbart.

 

Jeg bruker adblock selv, men jeg whitelistet hardware.no da de krevde det. Som mange andre skulle jeg gjerne besøkt hardware.no UTEN reklame, men her ble jeg presentert to valg;

1; Forlate websiden da innholdet ikke ville vise.

2; Whiteliste hardware.no og surfe videre.

legg merke til at det ikke er et tredjevalg 3; Omgå sperringen ved å bruke tredjeparts script.

Endret av Jofred
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er som sagt noe jeg ønsker. Jeg ønsker at folk på internett må stå litt til ansvar for handlingene sine da det er helt bonanaza akkurat nå. Jeg er fullt klar over at politiet ikke kan komme på noen sin dør, og jeg er fullt klar over at mitt (noe fjasete) ønske ikke er gjennomførbart.

 

Jeg bruker adblock selv, men jeg whitelistet hardware.no da de krevde det. Som mange andre skulle jeg gjerne besøkt hardware.no UTEN reklame, men her ble jeg presentert to valg;

1; Forlate websiden da innholdet ikke ville vise.

2; Whiteliste hardware.no og surfe videre.

legg merke til at det ikke er et tredjevalg 3; Omgå sperringen ved å bruke tredjeparts script.

Har du lyst til å forklare hvordan jeg whitelister div sider eller sende meg til en side som forklarer det? Så kan jeg med "god sammvittighet" begynne å bruke addblock igjen :rofl: Jeg bruker chrome vist det har noe å si

 

Jeg er foresten helt enig med deg, det er helt lovløse tilstander der enkelt idividets moral har tatt over styringen, og som alltid med mennesker, så peker det moralske passet i både nord,øst,vest og sør ;-)

Endret av ArlionMajere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som det er to grupper i denne debatten som snakker over hverandre. Det er et enkelt tilbud/etterspørsel spørsmål. Hw.no har tre grovt sett tre typer lesere;

  1. Anser tilbudet så bra at de er villig til å bli Extra-medlemmer
  2. Anser tilbudet så bra at de er villig til å se reklame
  3. Anser ikke tilbudet godt nok til å se reklame (bruker aktivt ad-block)

Til nå har man ikke kunnet skille godt mellom gruppe 2 og 3, da flere som har vært i den ene gruppen har gått over i den andre, og vice versa (tatt i bruk ad-block når de har fått vite om den, eller hvitelistet ved forespørsel). Det hw.no gjør nå er å dele gruppe 2 og 3 helt tydelig.

 

Problemet i denne tråden er at gruppe 2 og 3 ikke "godtar" hverandre av en eller annen grunn. Hvordan man verdsetter tilbudet er subjektivt, og det er derfor nytteløst å argumentere for en objektiv standard i denne saken. Det er riktig at hw.nos forretningmodell hovedsakelig baserer seg på reklameinntekter. Dersom man ønsker at de skal ha økonomisk fremgang burde flere hviteliste siden, eller bli extra-medlemmer. Hvis det å blokkere innholdet for dem som ikke ser reklame gir større inntekter til hw.no, så er det ingen som kan hindre dem å bruke det virkemiddelet. Men det betyr ikke at de som er i gruppe 3 er forpliktet til å gjøre det. Det er ikke ulovlig å bruke ad-block, så man kan ikke sammenligne dette med piratkopiering slik flere har gjort.

 

Det hw.no oppnår med dette er å få de i gruppe 2 som av en eller annen grunn har blokkert reklame til nå, til å hviteliste siden. Gruppe 3 vil enten finne en vei rundt sperren, eller forlate siden. På kort sikt vil det sannsynligvis gi økte inntekter. Men som jeg har skrevet tidligere, er jeg redd det på lang sikt vil redusere mengden nye brukere betydelig. Vi får se hva som er mest verdt i lengden...

Du glemmer gruppe 4, som synes at reklame er helt okei, og synes at HW fortjener hver reklamekrone dem kan få, MEN som synes at dagens reklameformat er alt for belastende.

 

Som jeg har sagt tidligere, bruker AdBlock på PC, fordi det er for mye blinkende jall der, men på iOS som jeg bruker v 90% av besøkende, er det helt greit.

 

Her står det litt om annonser og HW. Ikke generiske annonser? Okei, hva i huleste gjør reklame for Ford på HW? Hva med Boligmessen Gjør din bolig bedre? Omtrent hver gang man går inn på HW er det en eller annen annonse som ikke henger på greip.

 

Få igang normale annonser på PC, og ikke minst relevante annonser. Og så kan dere bruke de store inntektene deres på et fornuftig vis, produksjon av stoff fremfor utvikling og drift. Slike ting finnes det egne selskaper som kan mye bedre enn dere.

Lenke til kommentar

Jeg bruker chrome vist det har noe å si

 

Jeg bruker getadblock.com i chrome, det synes jeg er enkelt og greit.

Etter å ha installert adblock vil du få et lite rødt ikon øverst til høyre i nettleseren.

1; Besøk hardware.no (eller en annen side du vil whiteliste)

2; Trykk på det lille røde ikonet

3; Velg "Dont run on pages on this domain".

4; Trykk "Exclude" - Du vil da se at det røde ikonet blir grønt, som viser at adblocker ikke er aktiv på denne siden.

Endret av Jofred
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir ikke det som å hviteliste radioaktivt avfall? Greit nok at noen tjener på det, men det er likevel galt.

 

Hvordan jeg viser nettsider opp på min skjerm i mitt hjem har da ingen andre enn meg noe med å gjøre?

:hmm::nei:

 

 

Jeg bruker getadblock.com i chrome, det synes jeg er enkelt og greit.

Etter å ha installert adblock vil du få et lite rødt ikon øverst til høyre i nettleseren.

1; Besøk hardware.no (eller en annen side du vil whiteliste)

2; Trykk på det lille røde ikonet

3; Velg "Dont run on pages on this domain".

4; Trykk "Exclude" - Du vil da se at det røde ikonet blir grønt, som viser at adblocker ikke er aktiv på denne siden.

Tusen takk, da er jeg tilbake som addblock bruker,2 år siden sist, så får jeg heller whiteliste de som ber meg om det

Endret av ArlionMajere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske at alle som omgår sperren til hardware.no fikk politiet på døren (tvilsomt at det er hjemmel for det/ politiet ville brydd seg, men det er en ønskedrøm).

 

"Tvivlsomt er der er hjemmel for det" ? Du godeste...

 

Det har nok (heldigvis) lange utsikter til at man i Norge kan bli straffet for å ikke laste ned reklame.

 

Det er mer interessant å vurdere lovligheten av at hw.no forsøker å kjøre uønsket/ondsindet scripts i brukernes nettleser.

Lenke til kommentar

 

"Tvivlsomt er der er hjemmel for det" ? Du godeste...

 

Det har nok (heldigvis) lange utsikter til at man i Norge kan bli straffet for å ikke laste ned reklame.

 

Det er mer interessant å vurdere lovligheten av at hw.no forsøker å kjøre uønsket/ondsindet scripts i brukernes nettleser.

 

Altså, når han skriver det så på spissen så må da folk skjønne at han selvsagt ikke mener dette bokstavlig.

 

Ondsindet reklame? Passer ikke det til ondsindete brukere/tyver da? :ph34r:

 

Nei her kan man diskutere i det uendelige tror jeg, noen har gjort seg opp sin mening og sånn er det vist. Jeg har lest så mange gode argumenter til hvorfor man må gjøre det på dette viset, og ingen av motargumentene kommer i nærheten av å ha samme fornuft.

 

 

Ondsinnede?

Pass på nå, snart går det troll i ord anngående den signaturen din :rofl:

Endret av ArlionMajere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...