Gå til innhold

Reklametvang på Hardware.no


Anbefalte innlegg

Fyr løs.

 

Nettopp det jeg allerede har uttalt. Å skrive gode artikler, med dybde, redaksjonelt innhold og gjøre disse kun tilgjengelige for Ekstra-abonnementer.

 

Her bruker Hardware pisk til å tvinge brukerne til å deaktivere en applikasjon i egen nettleser. Dette er umoralsk, høyst forbrukerfiendtlig og langt utover hva et nettsted bør bedrive.

 

Hardware vil høyst sannsynlig oppnå svært lite sympati ved å benytte denne aksjonsformen og antagelig miste mange lesere ved å vise en så stor forakt for egne lesere. Det finnes mange gode og informative sider med samme innhold. Hardware har ikke et monopol, selv om de opptrer på en slik måte.

 

Hardware undervurderer dessuten egne lesere da de kyndige av oss allerede har deaktivert @||hardware.no/js/adtech_ad.js i "AdBlock".

 

Når det er sagt vil jeg tenke meg om to ganger før jeg leser artikler på Hardware igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3t93k9

Jeg har aldri vært en hyppig leser av hardware.no, men bruker mye tid på gamer.no og diskusjon.no. Det ender jo opp med at man trykker på en overskrift som linker til hardware.no en gang i blant. Jeg tok bort min adblock når det kom en pop-up en gang i uka som spurte pent. Leste denne tråden, skrudde på adblock igjen og brukte koden som ble postet i denne tråden. Nå fungerer den dog ikke (?), så long story short: Jeg bruker ikke lenger hardware.no av prinsipp. Den dagen VG.no blokkerer meg å lese nyheter fordi jeg bruker adblock, den dagen skal jeg begynne å bruke dagbladet.no eller en svensk nettavis.

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært en hyppig leser av hardware.no, men bruker mye tid på gamer.no og diskusjon.no. Det ender jo opp med at man trykker på en overskrift som linker til hardware.no en gang i blant. Jeg tok bort min adblock når det kom en pop-up en gang i uka som spurte pent. Leste denne tråden, skrudde på adblock igjen og brukte koden som ble postet i denne tråden. Nå fungerer den dog ikke (?), så long story short: Jeg bruker ikke lenger hardware.no av prinsipp. Den dagen VG.no blokkerer meg å lese nyheter fordi jeg bruker adblock, den dagen skal jeg begynne å bruke dagbladet.no eller en svensk nettavis.

@@||hardware.no/js/adtech_v3_av_99999.js

 

<3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Wow, 400 poster om temaet.... virkelig et tema som engasjerer :)

 

Det vil jeg nok tro det gjør. Jeg synes det er dumt at HW.no skyter seg selv i foten. De oppmuntrer ikke oss som bruker Adblock til å gjøre annet enn å blokere mer og mer.

Lenke til kommentar

Her bruker Hardware pisk til å tvinge brukerne til å deaktivere en applikasjon i egen nettleser. Dette er umoralsk, høyst forbrukerfiendtlig og langt utover hva et nettsted bør bedrive.

 

 

Det er høyst umoralsk å be brukerne om å legge litt igjen fordi de benytter seg av en tjeneste? Det er forbrukerfiendtlig å be folk akseptere litt reklame for at produktet skal overleve.

 

Jeg sier bare: Det er umoralsk å benytte seg av en tjeneste uten å gi noe tilbake, SÆRLIG når det er snakk om å akseptere litt reklame for at tjenesten kan leve videre. Du trenger ikke engang betale noe selv, du trenger bare å akseptere litt ubehag i surfetilværelsen din.

"Det er umoralsk å ta betalt for produktet sitt, det er moralsk riktig å lure seg til det gratis". Det er det du sier.

Endret av Rampage
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det vil jeg nok tro det gjør. Jeg synes det er dumt at HW.no skyter seg selv i foten. De oppmuntrer ikke oss som bruker Adblock til å gjøre annet enn å blokere mer og mer.

 

Blokere mere og mere? Hvordan går det ann når adblock fjerner det som er?hehe ;-)

 

 

 

Det er høyst umoralsk å be brukerne om å legge litt igjen fordi de benytter seg av en tjeneste? Det er forbrukerfiendtlig å be folk akseptere litt reklame for at produktet skal overleve.

 

Jeg sier bare: Det er umoralsk å benytte seg av en tjeneste uten å gi noe tilbake, SÆRLIG når det er snakk om å akseptere litt reklame for at tjenesten kan leve videre. Du trenger ikke engang betale noe selv, du trenger bare å akseptere litt ubehag i surfetilværelsen din.

"Det er umoralsk å ta betalt for produktet sitt, det er moralsk riktig å lure seg til det gratis". Det er det du sier.

Hør hør folkens! Også tenker dere med de små grå dere er blitt utdelt

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

Nettopp det jeg allerede har uttalt. Å skrive gode artikler, med dybde, redaksjonelt innhold og gjøre disse kun tilgjengelige for Ekstra-abonnementer.

 

Her bruker Hardware pisk til å tvinge brukerne til å deaktivere en applikasjon i egen nettleser. Dette er umoralsk, høyst forbrukerfiendtlig og langt utover hva et nettsted bør bedrive.

 

Hardware vil høyst sannsynlig oppnå svært lite sympati ved å benytte denne aksjonsformen og antagelig miste mange lesere ved å vise en så stor forakt for egne lesere. Det finnes mange gode og informative sider med samme innhold. Hardware har ikke et monopol, selv om de opptrer på en slik måte.

 

Hardware undervurderer dessuten egne lesere da de kyndige av oss allerede har deaktivert @||hardware.no/js/adtech_ad.js i "AdBlock".

 

Når det er sagt vil jeg tenke meg om to ganger før jeg leser artikler på Hardware igjen.

Jeg misforsto. Jeg trodde du hadde gode alternative metoder for å få brukere til å yte litt, enten ved å tillate annonser eller å bli Ekstra-abonnent.

 

Det er tvang med pisk å frivillig oppsøke et nettsted som ber deg yte litt mot å se innholdet. Da har jeg lært noe nytt i dag også. Det eneste umoralske og fiendtlige her, er deg og dine likesinnede.

 

Jeg ser for meg en person som leser avisa i butikken uten å betale. Når vedkommende blir bedt om å kjøpe avisa eller legge den fra seg, blir det jammen reaksjoner. «Hva, skal du tvinge meg til å betale også? Jeg har nok med å se reklamen avisa tvinger på meg.» Vedkommende slutter å gå på butikken, siden samtlige er umoralske og forbrukerfiendtlige.

 

Hvilke lesere vil Hardware.no miste? Hvilke lesere vil vise forakt for Hardware.no på grunn av dette? Hvor stor andel av disse blokkerer reklame?

 

Ja, Hardware.no har tydeligvis undervurdert flere av leserne; de vil heller lure systemet enn å yte litt for innholdet de mottar.

 

Redigert: La til sitat.

Endret av Bozzeye
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

@@||hardware.no/js/adtech_v3_av_99999.js

 

<3

Den fungerer helt sikkert, men jeg venter med å bruke hardware.no til de fjerner sperren.

 

 

 

Postet et bilde i snowdogs her om dagen angående dette temaet:

post-95268-0-65637500-1379084715.jpg

 

 

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

Vg og Db holder også på med å gjøre adblock brukerne utestengt, så det går vist mot it krig ser det ut som,hehe. Dette er noe alle må gjøre etterhvert vist utviklingen fortsetter, og det er det grunn til å tro den gjør.

 

Nå er det nok en liten stud til før vi ser det på db.no og vg.no, da jeg forstod det som om de ville lage det "sikkert" slik at det ikke er så lett å komme seg rundt dette.

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

 

Det er høyst umoralsk å be brukerne om å legge litt igjen fordi de benytter seg av en tjeneste? Det er forbrukerfiendtlig å be folk akseptere litt reklame for at produktet skal overleve.

 

Jeg sier bare: Det er umoralsk å benytte seg av en tjeneste uten å gi noe tilbake, SÆRLIG når det er snakk om å akseptere litt reklame for at tjenesten kan leve videre. Du trenger ikke engang betale noe selv, du trenger bare å akseptere litt ubehag i surfetilværelsen din.

"Det er umoralsk å ta betalt for produktet sitt, det er moralsk riktig å lure seg til det gratis". Det er det du sier.

 

Du kan vri, vrenge og lyve alt du orker. For alt jeg vet kan du har økonomiske motiver for det du skriver, det har ikke jeg.
Ja, det er umoralsk å kreve at bruken skal deaktivere en legitim og lovlig applikasjon en selv har valg å installere i egen, privat nettleser. Ja, det er forbrukerfiendtlig å bruke tvang for å oppnå ønsket resultat. Dette er maktmisbruk.
Hadde Hardware valgt alternative metoder for å oppnå flere betalende lesere, ville antagelig dette ikke vært en sak.
Dette handler ikke om ubehag, men tvang. Det aksepterer jeg ikke!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du kan vri, vrenge og lyve alt du orker. For alt jeg vet kan du har økonomiske motiver for det du skriver, det har ikke jeg.
Ja, det er umoralsk å kreve at bruken skal deaktivere en legitim og lovlig applikasjon en selv har valg å installere i egen, privat nettleser. Ja, det er forbrukerfiendtlig å bruke tvang for å oppnå ønsket resultat. Dette er maktmisbruk.
Hadde Hardware valgt alternative metoder for å oppnå flere betalende lesere, ville antagelig dette ikke vært en sak.
Dette handler ikke om ubehag, men tvang. Det aksepterer jeg ikke!

 

Hehe, dagbladet, verdens gang, aftenposten kommer til å følge etter. Og dette er trenden. De får ikke inn nok penger på disse pluss abo sine :D

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

 

 

Du kan vri, vrenge og lyve alt du orker. For alt jeg vet kan du har økonomiske motiver for det du skriver, det har ikke jeg.
Ja, det er umoralsk å kreve at bruken skal deaktivere en legitim og lovlig applikasjon en selv har valg å installere i egen, privat nettleser. Ja, det er forbrukerfiendtlig å bruke tvang for å oppnå ønsket resultat. Dette er maktmisbruk.
Hadde Hardware valgt alternative metoder for å oppnå flere betalende lesere, ville antagelig dette ikke vært en sak.
Dette handler ikke om ubehag, men tvang. Det aksepterer jeg ikke!

 

 

Vrenge, vri og lyve? Hva faen?

 

Det som er fakta her er at:

 

DU går inn på en nettside og leser nyheter. Premisset er at du akseptere reklame.

Du velger å blokkere reklamen og dermed ikke betaler for tjenesten.

Så klager du på at det er umoralsk når du blir utestengt fra tjenesten du benytter deg av, men ikke betaler for?

 

For all del morsomt at du insinuerer at jeg har økonomisk motiver, tilfellet er at jeg ikke tjener ei krone på det, men jeg synes debatten er prinsipiellt veldig interessant. Her har vi en haug med brukere som mener at de har en "rettighet" til å lese nyhetssakene andre har produsert uten å gi noe tilbake, de faktisk aktivt sniker seg unna å "betale" ved å blokkere annonsene.

 

TVANG? Haha, INGEN tvinger deg til å gå innom hardware.no. Det velger du frivillig, men da må du også akseptere de andre tingene som kommer med hardware.no.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette handler ikke om ubehag, men tvang. Det aksepterer jeg ikke!

 

Man kan også se på det som uønsket reklame som stjeler båndbredde til brukerne. Det må da være klart umoralsk.

 

Skal snart få satt opp en 'adblock proxy' så det går an å surfe på mobil/tablets uten reklame tar opp meste parten av båndbredden og cpu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er fakta her er at:

 

DU går inn på en nettside og leser nyheter. Premisset er at du akseptere reklame.

 

Allerede her går du feil i byen. Hvordan en bruker's nettleser viser siden, skal du slett ikke blande deg i. Det står hw.no fritt å lukke helt ned for artikler for ikke-betalende, ingen påstår noe annet, vi bare påpeker at konsekvensen nesten helt sikkert blir konkurs. Vi som "syter" (som noen påstår) gjør egentlig ikke det - bare advarer at det hw.no holder på med er det samme som å skyte seg selv i foten.

 

Dette forum er helt sikkert det mest verdifulle tek har og al innholdet er bruker-generert og altså ganske gratis. En tankevekker kanskje?

Endret av tigerdyr
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Man kan også se på det som uønsket reklame som stjeler båndbredde til brukerne. Det må da være klart umoralsk.

 

Skal snart få satt opp en 'adblock proxy' så det går an å surfe på mobil/tablets uten reklame tar opp meste parten av båndbredden og cpu.

 

Umoralsk? Hva slags verden lever folk i? Hardware.no tilbyr en tjeneste, avtalen er at vi aksepterer reklame. Enkelte snor seg unna reklamen og blir snurt og roper umoralsk fordi de ikke får tjenesten gratis? Tjenesten som er arbeidet til andre mennesker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er umoralsk å kreve at bruken skal deaktivere en legitim og lovlig applikasjon en selv har valg å installere i egen, privat nettleser. Ja, det er forbrukerfiendtlig å bruke tvang for å oppnå ønsket resultat. Dette er maktmisbruk.

 

Hadde Hardware valgt alternative metoder for å oppnå flere betalende lesere, ville antagelig dette ikke vært en sak.

 

Dette handler ikke om ubehag, men tvang. Det aksepterer jeg ikke!

Dette er artig. Ser du ironien i det du skriver?

 

Det er forbrukerfiendtlig å «tvinge» lesere til å ikke bruke AdBlock, men det er helt greit å «tvinge» lesere til å betale for innhold?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...