Gå til innhold

Reklametvang på Hardware.no


Anbefalte innlegg

 

Allerede her går du feil i byen. Hvordan en bruker's nettleser viser siden, skal du slett ikke blande deg i. Det står hw.no fritt å lukke helt ned for artikler for ikke-betalende, ingen påstår noe annet, vi bare påpeker at konsekvensen nesten helt sikkert blir konkurs. Vi som "syter" (som noen påstår) gjør egentlig ikke det - bare advarer at det hw.no holder på med er det samme som å skyte seg selv i foten.

 

Det som er greia er at du går inn på noen andres side, og så er det HELT opp til den siden hvordan du skal se siden. Du bestemmer ikke det, og når du manipulerer det så endrer du også siden mot eierens vilje. Du har ikke noen rett til å se innhold slik som du vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, helt klart bedre i alle fall.

 

Hehe, jeg har en mobil som er i svakeste laget til å lese aviser med, men jeg er litt prinsipielt i mot å bruke programmer som adblock.

 

Spm mitt, går det ann å få en adblock til mobilen som slipper igjennom det meste av reklame, men fjerner de få som faktisk er resurskrevende?

Lenke til kommentar

Nja, helt klart bedre i alle fall.

 

Hehe, jeg har en mobil som er i svakeste laget til å lese aviser med, men jeg er litt prinsipielt i mot å bruke programmer som adblock.

 

Spm mitt, går det ann å få en adblock til mobilen som slipper igjennom det meste av reklame, men fjerner de få som faktisk er resurskrevende?

Ta vekk flash og java.

Lenke til kommentar

Umoralsk? Hva slags verden lever folk i? Hardware.no tilbyr en tjeneste, avtalen er at vi aksepterer reklame.

 

Hvilken avtale? På hvilket tidspunkt er noen avtale inngått mellem hw.no og de som leser siden?

 

Derimot er det klart at vi som brukere aldri på noe tidspunkt har akseptert å bli bombadert med reklame med de følger det nå engang har for båndbredden og andre resurser til de enkelte brukere, og konsekvensen er den digitale versjonen av 'reklame nei takk' merket jeg har på postkassen min.

Endret av tigerdyr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er artig. Ser du ironien i det du skriver?

 

Det er forbrukerfiendtlig å «tvinge» lesere til å ikke bruke AdBlock, men det er helt greit å «tvinge» lesere til å betale for innhold?

 

Hardware-ekstra er en frivillig abonnementstjeneste. En tvinges ikke til å bli abonnement, men en vil kunne få fordeler av å bli det. Det er forskjellen.

 

Ingen ironi der

Lenke til kommentar

[...]

 

Allerede her begynner agendaen å komme til syne.

 

Jeg diskuterer ikke med et korrupt individ som åpenbart jobber aktivt for å demonisere de brukere som ikke ønsker å delta i de premissene som er satt.

 

Har ikke noe ønske om å bli bannet til eller skreket i ansiktet. Jeg har kommet med mine synspunkter og brukt min lovfestede ytringsfrihet, ingenting annet.

 

Opprettholder min påstand om at du er kjøpt og betalt.

Lenke til kommentar

 

Allerede her begynner agendaen å komme til syne.

 

Jeg diskuterer ikke med et korrupt individ som åpenbart jobber aktivt for å demonisere de brukere som ikke ønsker å delta i de premissene som er satt.

 

Har ikke noe ønske om å bli bannet til eller skreket i ansiktet. Jeg har kommet med mine synspunkter og brukt min lovfestede ytringsfrihet, ingenting annet.

 

Opprettholder min påstand om at du er kjøpt og betalt.

 

Agendaen? Det blir for dumt. Du påstår at jeg lyver fordi jeg har økonomiske interesser og anklager meg for å være korrupt, kjøpt og betalt, og så blir du fornærmet fordi jeg banner? Det blir rett og slett for dumt.

 

Du må gjerne utbrodere hva slags økonomiske interesser jeg har i Mediehuset TEK. Det hadde jeg vært veldig interessert i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Allerede her begynner agendaen å komme til syne.

 

Jeg diskuterer ikke med et korrupt individ som åpenbart jobber aktivt for å demonisere de brukere som ikke ønsker å delta i de premissene som er satt.

 

Har ikke noe ønske om å bli bannet til eller skreket i ansiktet. Jeg har kommet med mine synspunkter og brukt min lovfestede ytringsfrihet, ingenting annet.

 

Opprettholder min påstand om at du er kjøpt og betalt.

 

Eg kan stadfeste at Rampage ikkje får ei krone frå Tek.

 

Du kjem frivillig inn på Hw.no, det er ingen som tvinger deg inn. Dei som brukar adblock er årsaken til at dette tiltaket er blitt iverksatt. Hw.no venta lenge, brukte pandaen for å prøve å appellere til samvitet til brukarane, men resultatet var at adblockandelen gjekk opp. For å unngå at brukarandelen med adblock går opp mot 100%, som effektivt er med på å ødelegge Hw.no, vart det gjort nokre tiltak. Du kan like det eller du kan ikkje like det, men dersom du brukar adblock så er du ein del av problemet. Det er ingen som tvingar deg inn her.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Hvilken avtale? På hvilket tidspunkt er noen avtale inngått mellem hw.no og de som leser siden?

 

Derimot er det klart at vi som brukere aldri på noe tidspunkt har akseptert å bli bombadert med reklame med de følger det nå engang har for båndbredden og andre resurser til de enkelte brukere, og konsekvensen er den digitale versjonen av 'reklame nei takk' merket jeg har på postkassen min.

 

Det er den grunnleggende forståelsen og avtalen mellom bruker og tilbyder at bruker ikke skal manipulere innholdet, men for all del, denne tråden handler nettopp om at avtalten er "enten aksepterer du reklame eller så betaler du ellers får du ikke se innholdet". Der har du en ganske konkret avtale du må akseptere for å se innholdet.

 

Du kan si nei takk til reklame, postkassen din er eposten din, poenget er at hardware.no er hjemmet til de som tilbyr artikler, og dette er ekvivalenten av at du går inn der og tar deg til rette, og så sier de som eier stedet at det er ok så lenge du kikker på reklamen som er der, men det nekter du, men du vil fortsatt ta deg til rette i huset.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg en person som leser avisa i butikken uten å betale. Når vedkommende blir bedt om å kjøpe avisa eller legge den fra seg, blir det jammen reaksjoner. «Hva, skal du tvinge meg til å betale også? Jeg har nok med å se reklamen avisa tvinger på meg.» Vedkommende slutter å gå på butikken, siden samtlige er umoralske og forbrukerfiendtlige

Synes du helt ærlig at det er en riktig sammenligning..?

Om det er slik du oppfatter det, så bør jo hw.no bare gjøre siden tilgjenglig for ekstra-medlemmer, siden det kunn er de som betaler.

 

 

Vg og Db holder også på med å gjøre adblock brukerne utestengt, så det går vist mot it krig ser det ut som,hehe. Dette er noe alle må gjøre etterhvert vist utviklingen fortsetter, og det er det grunn til å tro den gjør.

 

Nå er det nok en liten stud til før vi ser det på db.no og vg.no, da jeg forstod det som om de ville lage det "sikkert" slik at det ikke er så lett å komme seg rundt dette.

 

Hehe, dagbladet, verdens gang, aftenposten kommer til å følge etter. Og dette er trenden. De får ikke inn nok penger på disse pluss abo sine :D

 

Lage slike ting "sikre" blir nok noe vanskelig. Man kan jo strengt tatt bare adde "reklame selskapene" til 127.0.0.1 i hosts filen i Windows. Da vil den istedet hente reklame fra din egen IP (hvor den ikke finner noe) istedet for der den egentlig skal hente ifra..

-

 

Når det er sagt, så er enkelte folk litt høylytte her.. Er mer moro med saklig argumenter \ debatt. Kanskje "begge parter" kommer frem til en god løsning? ;)

Her trengs det hvertfall idéer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes du helt ærlig at det er en riktig sammenligning..?

Om det er slik du oppfatter det, så bør jo hw.no bare gjøre siden tilgjenglig for ekstra-medlemmer, siden det kunn er de som betaler.

Hardware.no har gjort nettstedet tilgjengelig for de som yter litt for innholdet. Så ja, jeg synes helt ærlig at det er en god sammenligning. Lesere som tillater reklame betaler også, på sin måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det eneste dere (tek.no) oppnår med dette, er at folk går over på andre addons, som skjuler reklamen uten at dere kan spore det, eller bare velger bort tek.no sidene i sin helhet.

Eller at addblock+ selv gjør om på sin tjeneste, så dere ikke kan spore dette. Addblock+ har jo allerede vært innom saken.

 

Eneste måten dere kan tvinge folk til å betale for innholdet på, er å lage en lukket side, der du må betale for å se innholdet.

Det finnes allerede 100 måter å fjerne reklame på, addblock+ er bare en av de enkleste å spore (per nå).

 

Dette er en kamp dere taper tek.no, og jo før dere innser dette, jo bedre står dere rustet til å beholde leserne dere har.

 

ps: Jeg har åpnet addblock+, uten at jeg får opp en eneste reklame av den grunn.

Jeg titter kun raskt innom ting via linker på forumet, men om det er snakk om enten eller, er det heller lite tek.no nettverket har å tilføye av artikkler og nyheter per i dag.

Det er ganske mange år siden tek.no sidene leverte artikler og innhold av høy kvalitet. Nå kan man like gjerne gå på f.eks itavisen og se deres copy past av nyheter, om man ønsker dem på norsk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jaja, de får bare holde på for min del, er demmes side tross alt. Men jeg vil fremdele ha min CSS aktivert ( .ad-placeholder { display: none !important; } ) da tilbudet på nettsiden ikke er helt optimale. Når det er sagt, så leser jeg nyhetene her svært lite, er hovedsaklig forumet jeg bruker, men en skjelden gang dukker det opp en artikkel som virker interessant i toppen av forumet her som jeg klikker meg inn på.. :)

 

Men om det blir slik at brukere på forumet får advarsel \ utestengelser pga de hjelper andre brukere med å komme rundt denne reklame tvingingen, så kjører nok toget veldig fort ifra stasjonen. Håper vi ikke ser noe til det her hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Som gammel bruker av denne siden, så finner jeg meg ikke i denne "gissel" situasjonen at enten må jeg godta reklame, eller betale for å ikke se den.

Jeg har en avtale med min ISP om at jeg betaler for tilgang til alt som er på Internett. Hva jeg vil lese på nettet er mitt valg. Hva jeg vil se på nettet er mitt valg.

Om jeg kommer inn på en side som krever registrering, så gjør jeg det.

Om den siden missbruker min mailadresse, så blir den siden svartelistet av meg, fremdeles mitt valg.

Om en webside skal ta betalt for innholdet de legger ut på det frie nettet, ja da bare lukker jeg fanen og går videre. Det er mitt valg og jeg tror det er mange der ute som gjør de samme valgene.

 

Så kjære Hardware. Hvordan skal dere få nye lesere, når dere presser oss som tar egne valg, ut fra sidene deres?

Hvem kommer hit for første gang og tenker at det å betale for å slippe reklame og får tilgang til artikler, ja det er en god ide. Tror dere ærlig talt at det vil skaffe nye brukere til denne siden? Om det ikke skaffer nye brukere, så vil denne siden sakte men sikkert dø ut, men det er IKKE på grunn av mitt valg om å bruke adblock eller å slå av javascript på denne siden. Grunnen er de som valgte å ta Hardware som gissel.

 

En liten ting til. Ingenting av deres begrensninger for å lese artikler, virker i inkonito session, eller på en iPad, så hvorfor plage oss med dette.....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De kommer nok til å miste mange brukere fort. Hvor mange individuelle lesere har tek nettverket? 200.000? Jeg er jo innom fra laptop hjemme, jobblaptop på jobben, jobblaptop på 3G, ipad på 3G, mobil, så jeg er vel i teorien 5 forskjellige lesere på statistikken. Tipper mange andre også er dette. Brukermassen vil gå fort nedover om folk boikotter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som gammel bruker av denne siden, så finner jeg meg ikke i denne "gissel" situasjonen at enten må jeg godta reklame, eller betale for å ikke se den. Jeg har en avtale med min ISP om at jeg betaler for tilgang til alt som er på Internett. Hva jeg vil lese på nettet er mitt valg. Hva jeg vil se på nettet er mitt valg.

 

Enig. Dette er en høyst uverdig gisselsituasjon og vi er mange som ikke finner oss i dette.

 

I denne tråden blir en møtt med raseri, banning og demonisering av mennesker som jobber for diskusjon.no og/eller TEK-nettverket. Dette kun fordi en bruker sin stemme til å delta i debatten.

 

Hadde jeg visst at det er slik en skulle bli behandlet som trofast leser gjennom mange år, ville jeg forlatt nettverket for lenge siden.

 

Men ikke glem, det er vi som lesere som har forbrukermakten, nå kan vi bruke den.

Endret av Robert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...