Gå til innhold

Reklametvang på Hardware.no


Anbefalte innlegg

 

Igjen og igjen kommer det rapporter som stadfester at pirater er de som bruker mest penger på innhold (musikk, film, medier++).

Senest denne som det ble lagd artikkel om på itavisen, http://www.itavisen.no/nyheter/men-piratene-ville-ikke-d%C3%B8-100849

 

På hvilket grunnlag er det DU uttaler deg på, som sier dette er tvilsomt?

 

Vi er villige til å betale for ting som er bra, enkelt og gir oss hva vi ønsker når vi ønsker det. Tek nettverket faller dessverre ikke innenfor dette hos veldig mange per i dag.

Selve Ekstra løsningen og addblock "sperren" viser vel mye om kvaliteten på portalen. Ikke spesielt bra gjennomført.

Så slutter du å besøke hw.no, verre er det ikke. Går kvaliteten opp i dine øyne er du velkommen tilbake. Ryk og reis

At sperren er så enkel å omgå er kanskje gjort med hensikt for at det skal være en slags uoffisiell åpning for oss som nekter å skru av adblock. Å begynne å argumentere med at det er tyveri å bruke dette "smutthullet" tror jeg ikke man kommer langt med. For det første så er det jo ingenting som blir stjålet. Jeg har ihvertfall den oppfatningen at eieren av en gjenstand må miste gjenstanden sin før noe kan kalles tyveri. Men det er altså ikke sånn at artikkelen forsvinner fra serveren, og at Tek må skrive den på nytt hver gang noen leser den uten å skru av adblock eller uten å logge inn med ekstra-konto.

 

Dessuten må det vel en viss grad av innsats til for å holde tilbake innholdet av artikkelen før man kan si at det på noe som helst måte er ulovlig å lese den. Man kan ikke klage på innbrudd hvis man lar huset stå ulåst. Hardware sender jo ut hele artikkelen fra serveren når du besøker siden, bare at de dekker over den så den blir uleselig. Skal man i det hele tatt argumentere for at det er "ulovlig" så måtte hardware ihvertfall ha gjort slik at serveren ikke sender ut teksten i artikkelen i utgangspunktet. Deretter må noen finne et sikkerhetshull som gjør at de likevel får tilgang. Først da kan man begynne å diskutere om det kanskje er ulovlig.

Unskyld utrykket, men hva i hellvette??

 

Ja ok.... Hvis du absolutt må ha det inn med teskje, fordi du klarte å vri om innlegget mitt til å kunne bety noe annet, selv om du egentlig forstår hva jeg vil frem til, så værsågod, inn med teskje skal det bli...

 

Det er ikke sikkert jeg liker at folk leser loggene mine, men det er fortsatt ikke "tyveri". Det er bare dårlig folkeskikk eller snoking i mitt privatliv, men ikke tyveri. Man kan dessuten ikke sammenligne dette, for det er forskjell på private saker man ikke ønsker at andre skal lese, og artikler som man vil flest mulig skal lese.

 

Og nei, jeg stjeler ikke sykler selv om de står ulåst. Gjør du? Spør du meg, spør jeg deg.

 

Det eneste tyveriet som skjer på HW.no, er at websiden prøver å stjele av min båndbredde og min quota.

Det tyveriet forhindrer jeg ved å bruke adblock.

Hardware var en gang en entusiastside med godt innhold. Det vil atter en gang bli det igjen, men det er enda litt fem i tid.

Om eierne vil avvikle sidene, så er dette rette veien å gå.

Om ikke er overskuddet er stort nok, så er andre måten å begrense utgiftene.

MEN brukerne forsvinner aldri, de bare finner andre sider å bruke.

Så om HW.no synes dette er beste måten å konkurrere med andre sider på, da er det virkelig noe galt i ledelsen.

Dagens tåpligste innlegg ;-)

 

Åpenbart, når du "spør" de om å få lese en artikkel gratis er det helt klart de som stjeler båndbredde fra deg.

Når du leser VG i butikken uten å betale for den stjeler butikken tid og energi fra deg når du må bla deg forbi en reklame...

HAHAHAH! Dagens.

 

Men helt seriøst, jeg skulle tro mange her var 14 år gammel( ingenting stygt mot 14 åringer, da mange faktisk er mye mere oppegåendes en hva folkens her på denne tråden er)

 

 

Tjah, hardware.no deler ut informasjonen offentlig lik kinoer og bowlingbaner gjør det. Du betaler for tilgang til en tjeneste, jeg synes derfor sykkelanalogiene blir litt dårlige.

 

Sniker du deg inn på kino uten å betale? Bare fordi mekanismene for å stoppe deg er dårlige?

Det er desverre mange som gjør nettop dette, sniker når det lar seg gjøre. På messer, festivaler osv. Hove festivalen i Arendal er et godt eksempel, da la jeg også merke til at det var mange datakydinge personer som snek seg inn. Har det gått til hode på de kansje? De skjønner kansje ikke at de er med på å ødelegge internett som vi kjenner det. Dette argumentet med at pirater kjøper mest er jo helt latterlig rett og slett. Selvsagt kjøper folk som er "sykelig opptatt" i underholdning mere, men gir det noen rett til å stjele først for å se om man liker det? Desuten er det skjeldent at folk som har lastet ned en film i 1080p kjøper den. Muligens når den kommer på tilbud, men kan man regne med det som "et vanlig salg"?

 

Jeg noterer meg at de som har mest vidd i hodet her også er moderatorer eller eks moderatorer på forumet, burde jeg bli overasket? DET ser jeg ikke ofte på nett, at moderatorene har vidd altså.( nå er jeg riktignok ikke inne på veldig mange sider, men dog)

 

Edit: Jeg får bare "melde meg ut av tråden", jeg blir rett og slett indignert av å lese denne tråden.

 

@Geir: Korrelasjon, der lærte jeg et nytt norsk ord, takker og bukker ;-)

Endret av ArlionMajere
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må jo si du bidrar stort med en usedvanlig gjennomtenkt post fra din side.

Slående argumenter som "Dagens tåpligste innlegg" og "HAHAHAH! Dagens." er det vanskelig å vinne over ;)

Neppe, men jeg er så frustrert at jeg koker, meget vanskelig dag i dag, så jeg må bare få denne tråden vekk i fra inboksen min, ellers står jeg i fare for hjerteinfarkt. Det er jeg for ung til

 

Hvordan fjerner jeg en tråd fra mine innlegg?

 

Edit: @aklla , jeg syns ditt innlegg var komisk, ergo hahaha. Det treffer jo faktisk spikeren på hodet;-) Jeg har for lengst gitt opp saklig argumentasjon i denne tråden, det har nok av andre forsøkt, derfor er det like greit jeg slutter å få disse innleggene inn i min inboks. Det ender bare med at jeg synker ned på div. folks nivå :rofl:Det neste blir vel personanngrep kjenner jeg meg selv rett

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

ArlionMajere: Denne tråden er absolutt ikke noe for deg nei. Om du blir så frustrert at du koker, så får du lese noe annet. Her diskuterer vi (litt høylytt til tider), men om du ikke tåler sånt så må du la vær :)

 

Dog litt artig at du presterer og få 2 forskjellige "Dagens"-innlegger i en og samme post.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ArlionMajere: Denne tråden er absolutt ikke noe for deg nei. Om du blir så frustrert at du koker, så får du lese noe annet. Her diskuterer vi (litt høylytt til tider), men om du ikke tåler sånt så må du la vær :)

 

Dog litt artig at du presterer og få 2 forskjellige "Dagens"-innlegger i en og samme post.

+1 Hehe, jepp, dagens komiske og dagen tåpligste, det blir 2x dagens ;-)

 

Hvordan fjerner jeg tråder fra "inboksen" min?

 

Jepp, jeg "koker" faktisk, så jeg har åpenbart ikke noe here å gjøre, man må kjenne sine begrensninger, så har tenkte å melde meg ut før jeg stuper ned til et veldig lavt nivå;-)

 

Når jeg ser på mine innlegg og jeg ser at det er kommet et nytt i denne tråden så må jeg jo bare inn å se, denne tråden virker bedre en db.no/vg.no på å ingdignere meg, det er helt sikkert :rofl::cry:

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

Unskyld utrykket, men hva i hellvette??

 

 

Hva var det du ikke forsto?

For å forklare det litt enklere, så er det slik at av og selskaper som sperrer produktene sine av og til gjør det på en simpel og enkel måte for at det faktisk skal være lett å omgå sperren, selv om de ikke akkurat går ut og oppfordrer folk til det direkte. Da tenker de først og fremst på å nå dem som betaler, men slipper også til dem som ikke vil betale, fordi de da kanskje holder disse kundene unna konkurrenter, og fordi de tenker at det vil gjøre produktet mer omtalt og populært.

 

Nå har jeg aldri eid noe apple produkt, og vet heller ikke hvordan apple stiller seg til det, så det er ikke sikkert at dette eksempelet er helt gyldig, men tar likevel opp jailbreaking som forsøk på et eksempel. Jeg er rimelig sikker på at hvis apple hadde ønsket det, så hadde de kunnet gjort det umulig å jailbreake produktene sine, men de tenker at ved å gjøre det såpass enkelt som det er å jailbreake, så vil de også få et par potensielle kjøpere som vanligvis ville ha skaffet noe annet hvis de ikke hadde kunnet jailbreake produktene. Men i HOVEDSAK så retter de seg mot den vanlige saueflokken som kjøper produktene uten å jailbreake.

 

Hva ville ha skjedd om ikke Esc-triket var mulig på HW? Flere folk hadde kanskje vendt ryggen, og det forstår nok til og med redaksjonen.

Lenke til kommentar

 

 

Hva var det du ikke forsto?

For å forklare det litt enklere, så er det slik at av og selskaper som sperrer produktene sine av og til gjør det på en simpel og enkel måte for at det faktisk skal være lett å omgå sperren, selv om de ikke akkurat går ut og oppfordrer folk til det direkte. Da tenker de først og fremst på å nå dem som betaler, men slipper også til dem som ikke vil betale, fordi de da kanskje holder disse kundene unna konkurrenter, og fordi de tenker at det vil gjøre produktet mer omtalt og populært.

 

Nå har jeg aldri eid noe apple produkt, og vet heller ikke hvordan apple stiller seg til det, så det er ikke sikkert at dette eksempelet er helt gyldig, men tar likevel opp jailbreaking som forsøk på et eksempel. Jeg er rimelig sikker på at hvis apple hadde ønsket det, så hadde de kunnet gjort det umulig å jailbreake produktene sine, men de tenker at ved å gjøre det såpass enkelt som det er å jailbreake, så vil de også få et par potensielle kjøpere som vanligvis ville ha skaffet noe annet hvis de ikke hadde kunnet jailbreake produktene. Men i HOVEDSAK så retter de seg mot den vanlige saueflokken som kjøper produktene uten å jailbreake.

 

Hva ville ha skjedd om ikke Esc-triket var mulig på HW? Flere folk hadde kanskje vendt ryggen, og det forstår nok til og med redaksjonen.

Godt argument muligens, men jeg syns det er veldig "dårlig gjort" å fortelle gud og en hver man hvordan man gjør dette. Holder det ikke at dere som har peiling på data kommer rundt dette, trenger dere å forklare i detalj hvordan man slipper unna reklamen samtidig som man kan lese ekstra artikler uten å betale?

 

Men kan du svare meg på hvordan jeg fjerner tråder fra mine innlegg? Jeg har nok ikke noe her inne å gjøre som en påpekte :rofl:Selv om det virker idiotisk for kyndige personer, så burde det vært laget en guide til diskusjon.no

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

Sniker du deg inn på kino uten å betale? Bare fordi mekanismene for å stoppe deg er dårlige?

Kommer du 5 minutter for sent etter klokkeslettet på kinobilletten? Da unngår du reklame og da kunne du like gjerne sneket deg inn på kinoen uten å betale...

 

ehh vent litt. Tenke med hodet? Det du sier er at dersom man klipper ut reklamen av en gratisavis så stjeler man den. Er det mulig å stjele en gratisavis? Virkelig? Kan vi ikke like gjerne si at dersom du, i ditt private hjem, ikke lar fremmede bestemme at du skal se store mengder reklame, så er det valget å klippe bort reklamen fra din private skjerm i ditt private hjem det samme som voldtekt og folkemord?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer du 5 minutter for sent etter klokkeslettet på kinobilletten? Da unngår du reklame og da kunne du like gjerne sneket deg inn på kinoen uten å betale...

 

ehh vent litt. Tenke med hodet? Kan vi ikke like gjerne si at dersom du, i ditt private hjem, ikke lar fremmede bestemme at du skal se store mengder reklame, så er det valget å klippe bort reklamen fra din private skjerm i ditt private hjem det samme som voldtekt og folkemord?

Alt du kommer med er så absurd og fjernet fra noe logisk virkelighet at jeg tror jeg lar det stå med dette her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kommer du 5 minutter for sent etter klokkeslettet på kinobilletten? Da unngår du reklame og da kunne du like gjerne sneket deg inn på kinoen uten å betale...

 

ehh vent litt. Tenke med hodet? Det du sier er at dersom man klipper ut reklamen av en gratisavis så stjeler man den. Er det mulig å stjele en gratisavis? Virkelig? Kan vi ikke like gjerne si at dersom du, i ditt private hjem, ikke lar fremmede bestemme at du skal se store mengder reklame, så er det valget å klippe bort reklamen fra din private skjerm i ditt private hjem det samme som voldtekt og folkemord å stjele?

 

Veldig bra innlegg - bare tillot meg å rette på de siste par ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd så lenge det ikkje kommer reklame i mellom orda og linjene i postene folk skriver her på forumet :)

 

Liker også reklame bedre enn sutrepostene her på forumet :p

 

 

Finnes det sutrepostblock? :D

 

Tenke seg til at ein skulle måtte bla over suterposter for å komme til unnholdet, det henger ikkje på greip :)

Høyrest dette kjent ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kaster gjerne penger etter sider som ønsker å bli uavhengig av reklame. Det viser seg at medier - uavhengig av format - som har annonsører enten direkte eller indirekte lar seg påvirke av annonsørenes ønsker. Utviklingen med abonnementsløsning i Tek er i så måte en positiv ting vil jeg si.

 

Det er nok årsaken til at HBO (som ikke hadde annonsører eller produktplassering) ble seriemester forrige tiår kontra NBC, ABC osv og det samme vil trolig være årsaken til at en nettavis man tar betalt for blir bedre enn en som baserer seg på annonsører. En drøm hadde jo i så måte vært et Tek-nettverk som klarte seg uten annonsørene - men det er ikke sikkert det lar seg gjøre.

 

Med mindre dat situasjonen fremtvinger innovasjon som skaper en ny bærekraftig forretningsmodell. Kan godt være det. Men jeg vil nå enn så lenge anbefale folk som er interessert i innholde å betale for det, eller aktivere annonsene. Det er ikke verdens verste kompromiss..

 

På et eller annet vis må det hele finansieres. Ellers dør de profesjonelle ut og alt overlates til de som driver med det på hobbybasis :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er alltid vannskelig å bruke slike sammenligninger, fordi ingen av dem er helt eksakt sammenlignbare. Sånn er det bare.

 

Jeg har tidligere prøvet med denne:

 

Si at jeg er ute og spaserer i Oslo sentrum. Og i det jeg går forbi Glasmagasinet så kommer trikken og stopper, og dørene går opp. Kan jeg gå inn og sette meg, uten å betale? Trikken kommer jo til meg. Videre antar vi at det er ledig plass på trikken i alle fall, så ingen "taper" på at jeg også er med. Tvert imot, det er flere som tar trikken, og det gjør trikken mer populær, og kanskje anbefaler jeg trikken til mine venner etterpå, så de også tar den. (Og kanskje betaler, eller kanskje ikke.) Det vinner vel Ruter på?

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...