Gå til innhold

Test: Google Chromecast


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig ble det bedre kvalitet på live-sendingene til Sumos casting, men så ble det til gjengjeld dårligere kvalitet på opptakene.

 

Enig i at live sendingene var bra rett før sommeren, men nå er de tilbake der de var i starten.

 

Sliter med å caste TV2 Sumo.

Fra mobilen ser det ut som castingen starter på TV'en, men den går i svart umiddelbart.

 

På PC'en prøver jeg å caste en chrome tab med sumo.tv2.no. Det fungerer bra så lenge jeg ikke starter en video. Prøver jeg å starte en video (direkte eller on-demand) får jeg opp et snurrehjul som ikke slutter snurre.

 

Har prøvd å caste nrk.no fra PC'en på samme måte, uten noe problem - både direkte og on-demand.

 

Noen som har/har hatt det samme problemet?

 

(Chromecast'en ble innkjøpt i går, så har ikke erfaring med at det har fungert med TV2 Sumo)

 

 

TV2 Sumo funker ikke her heller. Det funket fint for 3 uker siden, men etter en 2 ukers ferie oppdaterte chromecasten seg nå skjer det samme her :/

 

Mvh Olav G, B

 

 

TV2 Sumo på Chromecast har fungert bra fram til for noen dager siden, virker som det er et problem etter en oppdatering. Anbefaler å melde fra til TV2 enten via facebook eller twitter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Kjøpte meg Chromecast på impuls idag. Hadde en feilaktig idé at det skulle være noe i nærheten av AppleTV, men denne pluggen tilbyr jo KUN det som kalles "Airplay" på AppleTV'n. Ingen innebygde apper av noe slag.

 

Videre er den egentlig ikke så liten eller elegant da den er avhengig av en strømadapter og leding fra denne som "intelligent" nok er festet ytterst slik at man ser den stygge ledningen ekstra godt om HDMI-porten er på siden av TV'n.

 

Billig, ja, men jammen ikke verdt mer heller.

 

Pluggen blir ganske varm, hvilket tyder på stort strømforbruk = umoden teknologi.

 

Det ville vært langt bedre om dette var utformet som en USB plugg som en plugger i TV'n (for å få strøm) og en kort kabel til HDMI - da kunne man også basert seg på å konfigurere den opp på PC'n før man dyttet den inn på TV'n.

 

Terningkast: 1

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Den tilbyr da langt mer enn Apple TV? På Apple TV har man TV2 Sumo, NRK, Netflix og YouTube blant de mest brukte, i tillegg til leie av film. Det samme har man på Chromecast også. Forskjellen er at det er telefon, tablet eller PC som brukes til å styre enheten, slik at den fungerer mer eller mindre som en avspiller. På den måten slipper man et tregt og dårlig OS pga. mangel på ressurser.

 

Min TV har seg slik at når jeg caster noe til Chromecasten skiftes HDMI kanalen automatisk. Så om jeg vil se noe på netflix, går jeg enkelt inn på netflix.com, finner en film/serie og caster den over. Wolla. Samme prosessen tar lenger tid på Apple TV, ettersom jeg må skru den på. Vente på en "treg" meny, Netflix appen er forferdelig dårlig på Apple TV også, for så å velge noe å se på.

 

Du har sikkert missforstått begrepet "casting", men en Chromecast koster 300 kroner og har langt flere muligheter enn en Apple TV. Google har sluppet SDKen slik at alle kan legge til støtte. På den måten får man til slutt tusenvis av apper som vil støtte tjenesten. Det er ikke uten grunn at denne enheten har blitt mega populær.

 

Chromecast er ingen mediaboks. Det er ikke bruksområdet dens. Nå kommer Google med sin egen Nexus Player, som blir en mer konkurrent mot Apple TV.

 

Du har nok bare missforstått hele konseptet. Mangel på research koster.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den tilbyr da langt mer enn Apple TV? På Apple TV har man TV2 Sumo, NRK, Netflix og YouTube blant de mest brukte, i tillegg til leie av film. Det samme har man på Chromecast også. Forskjellen er at det er telefon, tablet eller PC som brukes til å styre enheten, slik at den fungerer mer eller mindre som en avspiller. På den måten slipper man et tregt og dårlig OS pga. mangel på ressurser.

 

 

Ikke helt riktig. du kan utelukkende bruke apple tv fra mobilen også, airplay fungerer akkurat likt som chromecast, du kan sende ting direkte fra mobil/nettbrett trådløst til apple tv-en uten å bruke fjernkontrollen til ATV. Forskjellen er at ATV bare fungerer med iOS-enheter, og at den også har en egen interface du kan navigere med fjernkontroll.

 

Men ja, Rune_says, du har totalt misforstått. Lurte du aldri på hvorfor chromecast koster mindre enn halvparten av Apple TV? Chromecast er trådløs streaming redusert til de essensielle delene. Det du er ute etter er Nexus Player, som er det samme som Apple TV bare mer åpen og med støtte for spill.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg Chromecast på impuls idag. Hadde en feilaktig idé at det skulle være noe i nærheten av AppleTV, men denne pluggen tilbyr jo KUN det som kalles "Airplay" på AppleTV'n. Ingen innebygde apper av noe slag.

 

Videre er den egentlig ikke så liten eller elegant da den er avhengig av en strømadapter og leding fra denne som "intelligent" nok er festet ytterst slik at man ser den stygge ledningen ekstra godt om HDMI-porten er på siden av TV'n.

 

Billig, ja, men jammen ikke verdt mer heller.

 

Pluggen blir ganske varm, hvilket tyder på stort strømforbruk = umoden teknologi.

 

Det ville vært langt bedre om dette var utformet som en USB plugg som en plugger i TV'n (for å få strøm) og en kort kabel til HDMI - da kunne man også basert seg på å konfigurere den opp på PC'n før man dyttet den inn på TV'n.

 

Terningkast: 1

Dette synes jeg var bra, dine forbrukeranmeldelser skal jeg begynne å følge med på. For en bedre latter er det lenge siden jeg har hatt. Takk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

En ting jeg liker med Chromecast er at den støtter streaming lokalt fra mobil/nettbrett (omtrent som Apple TV). Men noe jeg virkelig liker er at den kan "ta over" streaming fra de fleste tjenester (som Google Music, Youttube, Neflix osv) slik at man ikke lenger er avhengig av at f.eks mobil er i nærheten.

 

Helt genialt å komme inn døra, "flytte" musikk7podcast/whatever fra hodetelefoner til anlegget, for så å flytte det tilbake helt når man går ut igjen. Helt sømløst.

 

Eller sette i gang noe for ungene med mobilen, før jeg tar den med meg og går ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer på å kjøpe chromecast, men har noen spørsmål:

 

1. Er det mulig å speile hvilken som helst skjerm fra en ny macbook air?

 

2. Er det kommet støtte for chromecast fra spotify, eller planer om at det skal bli det?

 

3. Er det mulig å sende streaming fra popcorntime via chromecast (eten via speilig eller støtte)

Lenke til kommentar

Lurer på å kjøpe chromecast, men har noen spørsmål:

 

1. Er det mulig å speile hvilken som helst skjerm fra en ny macbook air?

 

2. Er det kommet støtte for chromecast fra spotify, eller planer om at det skal bli det?

 

3. Er det mulig å sende streaming fra popcorntime via chromecast (eten via speilig eller støtte)

1. Du må gjøre det gjennom en fane i chrome-nettleseren. Så hovedregelen er at alt du kan se i en nettleser, kan du streame til chromecasten. Er vel også enkelte nettsider som støtter chromecast.

2. Sist jeg sjekket hadde ikke Spotify laget noen chromecast-støtte. De er notoriske trege med å utvikle for nye plattformer, og dette er grunnen til at jeg har nå byttet til Google Play Music All Access, uten å se meg tilbake. Basically samme greia, men full støtte for chromecast.

3. Det er mulig i utgangspunktet, men jeg fikk det ikke til å funke nå på to forskjellige filmer jeg testet. Dette er ikke en funksjon jeg bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg vurderer å kjøpe en chromecast å ha på soverommet for å se filmer og serier via plex, bruke tv2sumo og muligens netflix. Vil disse tingene være mulig med en chromecast?

 

Om dette er mulig, hvordan navigerer en seg rundt på en chromecast? Gjøres dette via mobil, Android, Windows og ios?

 

Edit:

 

Er chromecast en egen avspiller, eller er det bare en fremviser for det en vil se via mobil/pc? Altså, kan chromecast fungere med netflix, plex eller andre apper uten at det er en enhet som streamer til chromecasten?

Endret av kreps79
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe en chromecast å ha på soverommet for å se filmer og serier via plex, bruke tv2sumo og muligens netflix. Vil disse tingene være mulig med en chromecast?

 

Om dette er mulig, hvordan navigerer en seg rundt på en chromecast? Gjøres dette via mobil, Android, Windows og ios?

 

Edit:

 

Er chromecast en egen avspiller, eller er det bare en fremviser for det en vil se via mobil/pc? Altså, kan chromecast fungere med netflix, plex eller andre apper uten at det er en enhet som streamer til chromecasten?

Du kan se på Chromecast som en slags bluetooth-mottaker. Du må sende fra en enhet, f.eks mobil eller pc. På pc går du via chrome, og deretter via applikasjoner i chrome. Du kan se filmer og serier som ligger lokalt på pcen veldig enkelt, samt streame sumo, nrk, netflix, etc. Anbefaler deg å søke dette opp ift utvalget

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe en chromecast å ha på soverommet for å se filmer og serier via plex, bruke tv2sumo og muligens netflix. Vil disse tingene være mulig med en chromecast?

 

Om dette er mulig, hvordan navigerer en seg rundt på en chromecast? Gjøres dette via mobil, Android, Windows og ios?

 

Edit:

 

Er chromecast en egen avspiller, eller er det bare en fremviser for det en vil se via mobil/pc? Altså, kan chromecast fungere med netflix, plex eller andre apper uten at det er en enhet som streamer til chromecasten?

Du trenger en mobil/nettbrett/datamaskin for å spille av en video/musikkfil på chromecasten. Men, det bruker ikke noe av batteriet til enheten, når filen har startet å spille er mobilen e.l. ikke lenger i bruk, og den kan brukes til noe annet underveis eller til og med skrus av. Så kan du koble deg til chromecasten igjen for å pause eller bytte til noe annet.

 

Slik det fungerer er at enheten sender en nettverksadresse til chromecasten, som deretter åpner denne selv og spiller av filen som er der.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Da har endelig HBONordic.com og HBONordic appen fått støtte for Chromecast!!

 

EDIT: Og ikke nok med det. Chromecast støtter nå også å bli styrt ved bruk av fjernkontrollen til TVen så lenge den har CEC. Bekrefter at det funker med min TV!

 

Kilde: http://www.androidpolice.com/2015/03/16/chromecast-can-now-respond-to-your-tvs-remote-control-but-only-on-some-models/

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...